Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og har dere noen tips til å takle det?

Har kommet opp i en litt lei greie med en av kollegene mine. Tror ikke det er lurt å gå inn på hva det gjelder her inne, men jeg mener at det var basert på en misforståelse, noe jeg har forsøkt å forklare. Nå opplever jeg ikke at kollegaen min ønsker å være med på noen som helst type løsning. Jeg prøver å være hyggelig, sier god morgen/ha det bra, har prøvd å småprate litt. Får knapt svar tilbake, og da jeg forsøkte meg på litt småprat bare så kollegaen min på meg uten å svare i det hele tatt. Denne responsen har gjort at jeg nå knapt tør å prøve igjen med småprat. Redd for å bli "brent" enda en gang. 

Vi er ganske mange i teamet, og jeg trives med alle andre kolleger. Men jeg synes det er ubehagelig med denne kollegaen, og kan ikke se for meg å jobbe med noen over lang tid som ikke prøver å være hyggelig mot kollegaene sine. Det er bare dårlig stemning. Trenger ikke å like alle, eller være venner med alle. Det ønsker jeg heller ikke. Men den responsen jeg får fra hen tror jeg bare over tid vil gjøre ting verre, og ikke bedre. Føler ikke at tiden kan lege alle sår når det bare er jeg som ønsker å prøve. 

Redd for at det ikke vil hjelpe å ta det opp med sjefen. Jeg har en veldig god og flink sjef, så det er ikke det. Kollegaen min var i en annen type konflikt med en tredje kollega en god stund tilbake, der tredjemann da tok hendelsen opp med sjefen. Etter dette prøvde tredjemann å fortsette å være hyggelig/ha en god tone med kollegaen min, men fikk ingenting i retur. Tredjemann har byttet jobb, så hvordan det eventuelt hadde utviklet seg etter hvert aner jeg ikke. Jeg opplevde at tredjemann var normalt hyggelig og prøvde å få ordnet opp i ting, samtidig som hen ble opplevd som litt "kald" og lite imøtekommende. 

Hva kan jeg eller bør jeg gjøre?

Anonymkode: 68fc8...c9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har prøvd. Du sier hei, småprater med vedkommende...men får null respons. Du er altså ikke problemet.
Jeg ville tatt det opp med sjefen. 

Anonymkode: 1a70f...4e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Og byttet jobb. Når tredjemann tok opp sin konflikt med konfliktkollegaen med sjefen og ting ikke ble bedre (og tredjemann fikk seg ny jobb), sier det veldig mye om sjefen og hvordan konfliktkollegaen kommer til å oppføre seg videre. Du må rett og slett vurdere om det er verdt det. Personer som ofte havner i konflikter bør man holde seg unna. 

Anonymkode: 712e1...91f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har opplevd noe lignende. Og byttet jobb. Når tredjemann tok opp sin konflikt med konfliktkollegaen med sjefen og ting ikke ble bedre (og tredjemann fikk seg ny jobb), sier det veldig mye om sjefen og hvordan konfliktkollegaen kommer til å oppføre seg videre. Du må rett og slett vurdere om det er verdt det. Personer som ofte havner i konflikter bør man holde seg unna. 

Anonymkode: 712e1...91f

Sjefen er bra, det er ikke det. Tror ikke at sjefen er klar over hvordan førstemann oppfører seg mot kollegaer hen har kommet litt kleis med. Det tredjemann tok opp med sjefen var noe annet. Den samme oppførselen som jeg opplever nå begynte for tredjemann først etter at hen tok opp noe annet som hadde skjedd (med førstemann) med sjefen. 

Anonymkode: 68fc8...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Drit i vedkommende, du trenger ikke ha sosial kontakt med alle kollegaene dine. Bare si hei når dere møtes om morgenen, hold deg profesjonell resten av dagen og kun kommuniser med vedkommende dersom det handler om arbeid. 

Anonymkode: d48a8...85e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drit i vedkommende, du trenger ikke ha sosial kontakt med alle kollegaene dine. Bare si hei når dere møtes om morgenen, hold deg profesjonell resten av dagen og kun kommuniser med vedkommende dersom det handler om arbeid. 

Anonymkode: d48a8...85e

Beste læren i det norske arbeidsliv, fant jeg ut etter 10års tid. Selv om man jobber sammen så trenger man ikke gjøre noe annet sammen. Det falske spillet med å være hyggelig er en greie, så har du det mest latterlige: Man skal omgås på fritiden å spille hyggelig sammen.

I norge blir ting litt håpløst, hvorfor? Fordi nordmenn flest lever etter klikk/gjeng/saueflokkmentalitet. Man skal være en gruppe, så stenger man ute de som ikke er i gruppa/gjengen/bla bla.

Mens i andre land er det normalt å omgås mennesker uten at man gjør en greie ut av det, slipper den sosiale kontrollen og det konforme-helvete.

Anonymkode: 3dd8f...835

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kollega i siste jobben min som fikk styre på jobb akkurat som vedkommende ville. Kjefta og smelte på flere. Da jeg konfronterte vedkommende med det ble det skikkelig sur stemning. Sa at det går ikke an og holde på sånn. Fikk bare et flir tilbake. Vedkommene var veldig god "venn" med ene sjefen og ingen av sjefene sa noe. Ingen andre plasser hadde de godtatt en slik oppførsel. Det beste var at da firmaet ble overtatt av et annen selskap fikk ikke vedkommende stilling der. Ryktet gikk pga oppførselen.  Misforståelser kan skje men noen gidder ikke ta tak i det og noen liker og leke sjef der de er og tror de kan oppføre seg som de vil. 

Anonymkode: 8c112...540

• Liker 1
Skrevet

En mann som har behov for å rakke ned på denne måten, hadde jeg i hvert fall ikke satset på å ha et forhold til. Det sier noe om personligheten.

Men fortsett å ha en god tone til han, som kollega. Og vær gjerne litt direkte: Jeg blir lei meg når du hele tiden kommenterer på utdanningen min. Kan du slutte med det?

Skrevet

Er det et virkelig problem der, eller er det bare du som opplever at kollegaen ikke er like omgjengelig som de andre? Hvis det har vært et problem mellom dere som du er skyld i så regner jeg med du har sagt fra at du beklager og at det ikke skal gjenta seg. Hvis "det" gikk så inn på din kollega at h*n prøver å unngå deg, så la h*n få lov til det så lenge h*n gjør jobben sin og ikke aktivt motarbeider deg på noen måte. Skjer det sistnevnte så har du selvsagt en sak å ta opp med deres overordnede. Inntil da så er du normalt hyggelig og høflig og profesjonell med din kollega og lar h*m ellers være i fred. 

Alle kan ikke like alle, men på en arbeidsplass prøver man etter beste evne å opptre profesjonelt og hjelpe hverandre til å gjøre en best mulig jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du avhengig av å samarbeide tett med denne kollegaen på noen vis? Hvis nei, så ville jeg bare latt det ligge. Du har prøvd, ballen er nå i kollegaens banehalvdel. Hvis ja, så kommer det an på om kollegaen boikotter deg eller ikke. Hvis du f. eks. er avhengig av jobb fra din kollega for å gjøre din egen oppgaver og du opplever at det ikke blir gjort (slik at du heller ikke får gjort din jobb) så ville jeg prøvd en gang til. Dersom det ikke hjelper, så må du ta et valg - en situasjon der du ikke får jobben din vil ikke være holdbar for deg i lengden. Så da er valget å ta det videre til ledelsen. Det kan også være andre nøkkelpersoner som f. eks. fagforening som kan hjelpe deg videre. Ønsker du ikke ta kampen, så blir valget på godt og vondt å bytte jobb. 

Vil si jeg har stått i en noenlunde tilsvarende situasjon, men da tok jeg det via fagforeningen fordi det var en fastlåst situasjon. Det handlet om fordeling av arbeidsoppgaver som jeg og noen andre kolleger oppfattet som grovt urettferdig (Vi jobbet 10-12 timers dager hver dag, mens flere andre kollegaer hadde vesentlig færre ansvarsområder og kunne i praksis komme og gå som de ville på jobb, selv om de var kvalifisert til å gjøre akkurat det samme som oss som måtte jobbe ræva av oss). Det vanskelige var at ledelsen selv var involvert, så det var en tung prosess å stå i. Heldigvis fikk vi en løsning vi kan leve med litt til, men det har kostet i form av tapt tillit til ledelse, og at flere av oss har vært helt på felgen energimessig. Løsningen på lang sikt for min del blir da likevel å bytte jobb/retning siden mye av tilliten til ledelsen er tapt. Men vi fikk altså en løsning på et akutt problem, og det kan vi takke fagforeningen for. 

Anonymkode: 52c3e...c71

AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (4 timer siden):

Er det et virkelig problem der, eller er det bare du som opplever at kollegaen ikke er like omgjengelig som de andre? Hvis det har vært et problem mellom dere som du er skyld i så regner jeg med du har sagt fra at du beklager og at det ikke skal gjenta seg. Hvis "det" gikk så inn på din kollega at h*n prøver å unngå deg, så la h*n få lov til det så lenge h*n gjør jobben sin og ikke aktivt motarbeider deg på noen måte. Skjer det sistnevnte så har du selvsagt en sak å ta opp med deres overordnede. Inntil da så er du normalt hyggelig og høflig og profesjonell med din kollega og lar h*m ellers være i fred. 

Alle kan ikke like alle, men på en arbeidsplass prøver man etter beste evne å opptre profesjonelt og hjelpe hverandre til å gjøre en best mulig jobb. 

TS beskriver jo ikk misforståelse.

Så vi vet jo ikke hva som er problemet, men dessverre må noen bli sett mer enn andre i arbeidslivet. Tar ting for personlig,

Anonymkode: 3dd8f...835

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...