Gå til innhold

Hvorfor er det så mange uføre som har bachelor og master, men ikke klarer å jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klarer de å studere, men tydeligvis ikke å jobbe? 

Snakker jo ikke nå om de ble syke/psyke først ETTER at de var ferdig med studiene, men om de som har vært og er syke/psyke mens de studerer. 

Anonymkode: 73ffa...2b8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du man skal svare kort og lettfattelig på et sted som KG? Det er leger og psykologer bl.a. som vurderer en uføresøknad. De har 5-10 års utdanning. Vet du hvor mye kunnskap det er? 

Anonymkode: 0d15a...a13

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Mulig bedre tilrettelegging på de diverse utdannelsene enn arbeidsplassene? 

Jeg har en venninne som får sparken fra alle jobbene sine ( bl.a rusmisbruk, kommer aldri presis, er innlagt minst en gang i måneden i psykiatrien ) men hun har allikevel klart å ta en bachelor med tilrettelegging og på deltid.

Anonymkode: a3221...4a8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bit på. La tråden dø ut. 

Drittlei disse uføretrådene!!!! 

Anonymkode: 31036...c2f

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Anonymkode: b1315...ba4

• Liker 5
Skrevet

Å ta en utdannelse krever ikke nødvendigvis all verden. De fleste jobber er krevende.

• Liker 7
Skrevet

En tulletråd, da det faktisk er slik at faren for å ende opp som ufør faller betydelig dess høyere utdannelse man har. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror mange har kjørt seg fullstendig ut...de her helt tomme. Jeg har bare 1. grad, men fy søren du klapper litt sammen etter å ha fullført. Du har fri når du har fri. Endelig!
Under utdannelsen har du et jag etter å bli best for å kunne ta videreutdanning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke så mange uføre, bare én faktisk, og hun har bachelor + noe mer. Merket jo allerede i studietiden (det var der vi ble kjent) at det var "noe" med henne, hun var ganske... ustabil? Hun sliter litt med det fysiske også, men uten at jeg vet det så tipper jeg at det er psyken hennes som har gjort henne ufør. Jeg er rimelig sikker på at hun hørte stemmer og greier. 

En ting er å sitte alene og lese. Det er noe helt annet å fungere sammen med andre i jobb, i en lengre periode enn et gruppearbeid. 

Anonymkode: 20d30...24c

• Liker 7
Skrevet

En student kan tilpasse arbeidet sitt til dagsformen, velge hvilke forelesninger man skal delta på, når man skal stå opp, når man skal ha fri, når man skal skrive, hvor lenge man skal skrive om gangen og når man skal ha pause. Den samme friheten har man ikke i en vanlig jobb, hvor man som oftest må møte opp til faste tider og være til stede i de timene arbeidsdagen varer. Noen som sliter med angst eller ryggplager kan våkne opp en morgen og merke at det er helt umulig for dem å jobbe den dagen. Er man student er jo ikke det noen krise, da kan man ta igjen det tapte arbeidet en annen dag. Har man derimot jobb er det begrenset hvor mange ganger man kan ta ut egenmelding. Da sier det vel seg selv hvorfor det å studere er enklere enn å jobbe for mange?

• Liker 22
Gjest wanderer
Skrevet (endret)
venus24 skrev (2 timer siden):

En student kan tilpasse arbeidet sitt til dagsformen, velge hvilke forelesninger man skal delta på, når man skal stå opp, når man skal ha fri, når man skal skrive, hvor lenge man skal skrive om gangen og når man skal ha pause. Den samme friheten har man ikke i en vanlig jobb, hvor man som oftest må møte opp til faste tider og være til stede i de timene arbeidsdagen varer. Noen som sliter med angst eller ryggplager kan våkne opp en morgen og merke at det er helt umulig for dem å jobbe den dagen. Er man student er jo ikke det noen krise, da kan man ta igjen det tapte arbeidet en annen dag. Har man derimot jobb er det begrenset hvor mange ganger man kan ta ut egenmelding. Da sier det vel seg selv hvorfor det å studere er enklere enn å jobbe for mange?

Du veit at mange studenter må jobbe ved siden studiene sant og det er ikke bare å ta igjen det tapte arbeidet senere mange studenter har også ett stort problem akkurat nå siden de ikke får fullført studiene de begynte.

De har ikke rett på AAP eller noen av den arbeidsledighets og permiteringssikkerhten mange av de som er i arbeid har og mange er ganske usikre på hvordan ting går akkurat nå.

Så vennligst

giphy.gif

Endret av wanderer
Skrevet
wanderer skrev (8 minutter siden):

Du veit at mange studenter må jobbe ved siden studiene sant og det er ikke bare å ta igjen det tapte arbeidet senere mange studenter har også ett stort problem akkurat nå siden de ikke får fullført studiene de begynte.

De har ikke rett på AAP eller noen av den arbeidsledighets og permiteringssikkerhten mange av de som er i arbeid har og mange er ganske usikre på hvordan ting går akkurat nå.

Så vennligst

giphy.gif

Hvordan motstrider dette på noen måte det Venus24 skriver?

• Liker 10
Skrevet
wanderer skrev (8 minutter siden):

Så vennligst

giphy.gif

Det var da voldsomt? Kan ikke se at noe jeg skrev er motstridende med dette. Studenter burde åpenbart ha bedre vilkår, men det er totalt irrelevant for temaet i denne tråden.

• Liker 10
Gjest wanderer
Skrevet
venus24 skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt? Kan ikke se at noe jeg skrev er motstridende med dette. Studenter burde åpenbart ha bedre vilkår, men det er totalt irrelevant for temaet i denne tråden.

Studere er ikke enklere var det jeg ville fram til de har deadlines de også og må kombinere jobb med studier for å få endene til å møtes nå som mange er permitert så møter de enda flere problemer enn arbeidsledighet.

Det finnes også mange grunner for å svare på spørsmålet ditt mange som er uføre som har fysiske og psykiske helseplager mange av dem vil nok jobbe men av flere ulike grunner ikke kan dette.

Folk som dropper ut av universitetet slik mange gjør nå kan få store problemer med å ta det igjen mange har studielån også og tror de aller fleste vil ha gjennomført det.

Du kan ikke bare ignorere studiene og ta det igjen senere det finnes faktisk deadlines på universitetene også.

Gjør du det kan det bli ett sant helvete å få gjennomført

Skrevet
wanderer skrev (6 minutter siden):

Studere er ikke enklere var det jeg ville fram til de har deadlines de også og må kombinere jobb med studier for å få endene til å møtes nå som mange er permitert så møter de enda flere problemer enn arbeidsledighet.

Det finnes også mange grunner for å svare på spørsmålet ditt mange som er uføre som har fysiske og psykiske helseplager mange av dem vil nok jobbe men av flere ulike grunner ikke kan dette.

Folk som dropper ut av universitetet slik mange gjør nå kan få store problemer med å ta det igjen mange har studielån også og tror de aller fleste vil ha gjennomført det.

Du kan ikke bare ignorere studiene og ta det igjen senere det finnes faktisk deadlines på universitetene også.

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, men mener fortsatt at det er irrelevant for spørsmålet TS stilte. Selvsagt vil uføre jobbe, og som jeg allerede har skrevet er det gjerne vanskelig når jobben ikke er tilrettelagt ens behov men rigid fastlåst. En student har mye større fleksibilitet. Er man ute av stand til å jobbe en dag har man mulighet til å ta fri og jobbe mer en annen dag. Sier ikke at det nødvendigvis er enkelt, men det går an. I en vanlig jobb har man ikke den fleksibiliteten. Jeg er klar over at det finnes frister å forholde seg til på universitetene også, men hvordan og hvor mye man jobber for å nå disse fristene er opp til hver enkelt, i motsetning til hvordan det for det meste fungerer i arbeidslivet.

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor klarer de å studere, men tydeligvis ikke å jobbe? 

Snakker jo ikke nå om de ble syke/psyke først ETTER at de var ferdig med studiene, men om de som har vært og er syke/psyke mens de studerer. 

Anonymkode: 73ffa...2b8

Mange klarer seg i en situasjon hvor de kan styre hele hverdagen selv - og klarer karre seg til å ta eksamen med endel tilrettelegging? 

Kravene i arbeidslivet er veldig annerledes og mye mer rigide enn som student.

Om du har studert og jobbet med relevant yrke har du vel merket det. 

AnonymBruker
Skrevet
wanderer skrev (6 minutter siden):

Ts spurte vedr. de som studerer etter de blir syke (og da får aap eller uføretrygd), de trenger ikke jobbe ved siden av studiene og får fortsatt sine stønader om de skulle slutte eller slite med å fullføre. Det er uansett en risiko man tar som ufør, og det er sikkert større sjanse for at man blir forsinket eller avbryter når man er syk fra før.

Det med deadlines stemmer da. Ikke alle studier er fleksible. Selv studerer jeg som syk, og valgte nettstudier på deltid (50%). Da har jeg masse frihet til å velge når jeg skal jobbe, og skolen er fleksibel. Som syk må man ta noen harde prioriteringer, kanskje må man droppe drømmestudiet nettopp pga. arbeidskrav og tidsfrister. Men det finnes alltid noe man kan ta.

Grunnen til at jeg får til å studere, men ikke jobbe, er fordi jeg sitter alene, jeg har kun meg selv å svare til, studiet er enklere enn jobben jeg hadde, jeg får utsette tidsfristene så mye jeg vil, og jeg tar halv studiebelastning. Og ja, jeg forsøkte faktisk å jobbe i en bedrift, jeg fikk lignende opplegg hvor jeg bestemte mye selv, men det ble for lite forutsigbart for dem. Min plan er å jobbe 100% igjen (min diagnose vil forsvinne med alder), og da gjør jeg det jeg kan for å holde meg attraktiv. 

Anonymkode: f89ef...62a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, wanderer said:

Det er subjektivt om det å studere er enkelt eller ikke. Folk er forskjellige. For meg var det enkelt å ta den graden jeg har, både grunnet tidligere erfaring og interesse.

Vi ikke mange "deadlines" på universitetet, og de gangene helsen ikke strakk til, så fikk jeg legeattest. Vil anslå at minst halvparten hadde ikke jobb ved siden av. 

Anonymkode: 123d2...4d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg heldigvis ikke uføretrygdet, men føler for å svare her likevel. 

Jeg ble alvorlig deprimert i studietriden, i den grad at jeg var sengeliggende et helt semester, og slet mye i andre peioder. Jeg klarte å ta igjen det tapte fra det semestere jeg ikke tok noen fag, i periodene jeg hadde det fint. Jeg fullførte mastergraden min til normert tid, med helt middels karakterer, til tross for at den mentale helsen min var en ustabilberg- og dalbane. 

Hadde jeg vært i full, krevende jobb i den verste perioden her aner jeg ikke hvordan det hadde gått. Hadde garantert måtte bli sykemeldt, for jeg hadde jo ikke fungert i det hele tatt. Nå går det mye bedre med meg, og jeg takler livet i full jobb ganske greit. 

Sååå, studier kan i stor grad tilpasses (så klart avhendig av studiet) både med tanke på arbeidsmengde- og frekvens, hvor/hvordan/om man skal lese osv., det kan man svært sjeldent gjøre med en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 4519f...cf9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er subjektivt om det å studere er enkelt eller ikke. Folk er forskjellige. For meg var det enkelt å ta den graden jeg har, både grunnet tidligere erfaring og interesse.

Vi ikke mange "deadlines" på universitetet, og de gangene helsen ikke strakk til, så fikk jeg legeattest. Vil anslå at minst halvparten hadde ikke jobb ved siden av. 

Anonymkode: 123d2...4d2

Jeg synes studietiden (sånn med tanke på frihet og arbeidsmengde) var en lek i forhold til arbeidslivet. Sistnevte er tøft!

Anonymkode: 4519f...cf9

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...