Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nyfødt baby som jeg fullammer. Den har gulpet hele tiden, og siste uken har det eskalert. Virker som nesten alt av mat kommer opp igjen. Dårlig vektøkning hos baby også. Har i samråd med barsel og helsesøster prøvd å amme kortete tid av gangen og ta pauser, og heller amme oftere. Idag har avføringen vært grønn. Leser at det kan være fordi baby kun får den for-melken, og ikke det fete melken (siden jeg avslutter ammingen før baby gulper opp alt). Hvilke konsekvenser kan det få får baby at den ikke får den fete melken? 

Eller kan det være at babyen ikke tåler at jeg spiser melkeprodukter at den får grønn avføring? 

Hilsen bekymret førstegangsmamma

Anonymkode: 26346...7d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring helsestasjonen!!

Anonymkode: e5335...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring

Anonymkode: 8b52f...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Høres logisk ut at grønnfargen kommer av er for mye for-melk. 

Om du er bekymret for hydrering og vektoppgang ville jeg tatt kontakt med helsestasjon/fastlege/legevakt.

Anonymkode: 2db09...b58

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tømme et bryst av gangen, altså amme fra samme bryst heller enn å bytte ved hver mating. Det andre brystet kan du eventuelt pumpe eller håndmelke så lenge. Da får babyen mer av den fete melken som er innerst. Grønn avføring er ikke så uvanlig hos nyfødte, men vær obs på slimete avføring eller magesmerter. 

Anonymkode: 68295...b4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ring helsestasjonen!!

Anonymkode: e5335...b12

Har snakket med de, de synes ikke det var noe unormalt og virket som de ikke tok det seriøst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å tømme et bryst av gangen, altså amme fra samme bryst heller enn å bytte ved hver mating. Det andre brystet kan du eventuelt pumpe eller håndmelke så lenge. Da får babyen mer av den fete melken som er innerst. Grønn avføring er ikke så uvanlig hos nyfødte, men vær obs på slimete avføring eller magesmerter. 

Rekker ikke å tømme ett bryst, siden jeg må amme så kort av gangen for å unngå gulping :( 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det melk- og soyaallergi. Har du spist mer melkeprodukter siste dagene?

Anonymkode: 6825b...076

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her var det melk- og soyaallergi. Har du spist mer melkeprodukter siste dagene?

Gulpet din baby også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rekker ikke å tømme ett bryst, siden jeg må amme så kort av gangen for å unngå gulping :( 

Pump brystet du skal amme på først, og så legger du babyen til? 

Anonymkode: fd23c...c70

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
ss82 skrev (1 minutt siden):

Kan det være at du har for mye melk? Jeg hadde det en periode og baby drakk så mye at hun kastet opp. Da får de gjerne i seg bare formelk. Står om det her: https://ammehjelpen.no/overproduksjon-av-morsmelk/

Det kan hende, jeg vet ikke? Hvordan løser jeg det isåfall? Babyen min er bare 13 dager 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Men forsøk å tilby det samme brystet, hvis du skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet

Men forsøk å tilby det samme brystet, hvis du skjønner. 

Pleier å gjøre det :) Ammer, tar rapepause, ammer videre på samme bryst, pause, og samme bryst igjen. Bør jeg fortsette på samme bryst neste amming også da? Prøver å amme hver 1-2 time nå for å få i babyen nok og få opp vekten. 

Skrevet

Det kan hende, jeg vet ikke? Hvordan løser jeg det isåfall? Babyen min er bare 13 dager 😕 

Det står om tiltak nederst i artikkelen. Jeg drev med sånn intervallamming og det hjalp. Hvis du har overproduksjon, kan du gjerne kjenne at det er mye melk i brystet når baby er ferdig å spise. Hvis du har passe mye (eller lite) kjennes brystet mer tomt etter ammingen. Min baby hadde voldsomt sugebehov i starten, tipper det var det som trigget produksjonen hos meg.

AnonymBruker
Skrevet

Min hadde samme symptomer. Han hadde allergi mot melk og egg. Fikk det i seg gjennom melka.

Anonymkode: 5f282...22e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gulpet din baby også? 

Ja. Minst 20 ganger daglig. Og jeg fikk overproduksjon på grunn av det; ungen spiste for å døyve sure oppstøt og magesmerter pga melka, så drakk hun mer og økte produksjonen min, men gulpa det opp igjen. Så jeg trodde også først at overproduksjonen var problemet, men hovedproblemet var melk og soya.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Minst 20 ganger daglig. Og jeg fikk overproduksjon på grunn av det; ungen spiste for å døyve sure oppstøt og magesmerter pga melka, så drakk hun mer og økte produksjonen min, men gulpa det opp igjen. Så jeg trodde også først at overproduksjonen var problemet, men hovedproblemet var melk og soya.

Hadde dere problemer helt fra fødsel? Her begynte det idet melken kom omtrent.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min hadde samme symptomer. Han hadde allergi mot melk og egg. Fikk det i seg gjennom melka.

Oppstod gulpingen allerede fra fødsel? Min er bare 13 dager og har gulpet helt fra jeg fikk melk..

AnonymBruker
Skrevet

Oppstod gulpingen allerede fra fødsel? Min er bare 13 dager og har gulpet helt fra jeg fikk melk..

Jepp. Det var helt ekstremt, kom ut nesten som oppkast. Han ammet også hele tiden, og sov nesten ikke. Jeg har flere barn nå, så vet det ikke var normalt selv om jeg ble fortalt at det var heeelt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...