Gå til innhold

Dere som har prøvd elektrisk tannbørste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Liker dere elektrisk eller manuell best? Og hvorfor?

Lurer på om jeg skal gå over til elektrisk, noen sier de rengjør bedre, mens andre sier det er en smakssak. 

Anonymkode: 4c6c2...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker elektrisk, munnen føles mye renere med elektrisk enn vanlig :)

Anonymkode: de5a1...90b

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pusser dårligere med elektrisk tror jeg, for jeg innbiller meg at den er så effektiv at jeg blir for fort ferdig 😄 Jeg har lurt på det jeg åså, fordi reklamer hevder at vanlig børste bare når 70% av tannoverflaten eller noe sånt. 

Anonymkode: 66208...80a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrisk. Tennene føles mye renere, og man kommer lettere til helt bak. Aldri hatt hull i tennene og brukt elektrisk tannbørste hele mitt voksne liv.

Anonymkode: 81122...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrisk rengjør uten tvil bedre. Måtte bruke vanlig tannbørste her en gang fordi den jeg hadde ble ødelagt, og det var virkelig ikke det samme. 

Anonymkode: 87778...275

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk renser mye bedre og tannlegen min anbefalte elektrisk for en ordentlig rengjøring;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Elektrisk er langt bedre enn manuell. Bruk den i to minutter, 30 sek på hver side. Tannlegen til ungen anbefaler også det. Ungen har også brukt det i mange år allerede.

Det var noen uker jeg måtte pusse manuelt, og fy. Det er så stor forskjell.

Anonymkode: b9d51...e89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrisk er mye bedre, man kjenner selv at tennene er mye renere, og det er også lettere å komme til overalt. 

Du kan få elektrisk med klokke og sensor også som guider deg i tannpussen for å være helt sikker på at du pusser lenge nok, godt nok og ikke for hardt osv.

Jeg har med meg vanlig tannbørste på ferier og slikt, og det føles ikke like bra. Med en gang du har prøvd elektrisk, så kommer du aldri til å gå tilbake. 

Tannleger vil også anbefale dette.

Anonymkode: 9ab47...9e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Elektrisk er langt bedre enn manuell. Bruk den i to minutter, 30 sek på hver side. Tannlegen til ungen anbefaler også det. Ungen har også brukt det i mange år allerede.

Men får man kjøpt sånnt børstehode som er ekstra mykt? Jeg liker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Elektrisk er mye bedre, man kjenner selv at tennene er mye renere, og det er også lettere å komme til overalt. 

Du kan få elektrisk med klokke og sensor også som guider deg i tannpussen for å være helt sikker på at du pusser lenge nok, godt nok og ikke for hardt osv.

Jeg har med meg vanlig tannbørste på ferier og slikt, og det føles ikke like bra. Med en gang du har prøvd elektrisk, så kommer du aldri til å gå tilbake. 

Tannleger vil også anbefale dette.

Anonymkode: 9ab47...9e2

Har aldri hatt problemer med teknikken på manuell børste og pusser mer enn to min, så akkurat de funksjonene på børsten utgjør ikke noe hjelp for min del. 

Men vil selvfølgelig ha renest mulig tenner:) Får man sånt ekstra mykt børstehode til elekteisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får man ikke pusseskader med så mange omdreininger pr min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk er best og da min tannlege viste meg hvordan det var meningen å bruke el-tannbørste ble ting
mye bedre. Mange bruker den som en vanlig børste og "koster" kjapt frem og tilbake på vanlig vis, men
man skal holde den stille noen sekunder ved/over/rundt/bak hver tann. Begynne i hjørnet mellom tenner,
ta fronten av tanna, over til neste hjørne mot nabotanna og på baksiden på samme vis. Bruke noen sekunder
lengre enn man tror at man skal, fordi to sekunder ikke er nok. 

Først er det tanntrådbruk mellom alle tennene. Jeg børster i tillegg tannkjøtt, ganen, under/over tunga
og som avslutning en tungeskrape. Renere kan jeg ikke få det...og følelsen er god.  :nigo: Elektrisk er best! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Får man ikke pusseskader med så mange omdreininger pr min? Anonymkode: 4c6c2...045

I forhold til pusseapparatene til tannlegene når vi ligger i stolen deres og får behandling:
nei, med mindre man er skikkelig uvøren og brutal hver gang. Noen gjør alltid noe feil.

Bl.a. dette hadde jeg unnet at generasjonene før oss hadde fått innblikk i før de døde. :jepp: 
De hadde såvisst ikke trodd på alt det underlige (meget praktiske) som lå i fremtiden og ventet på oss.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har alltid pusset for hardt med manuell tannbørste og tannlegen tryglet meg å begynne med elektrisk. Da jeg begynte med den gikk jeg aldri tilbake til manuell. 

Jeg pusser i 3 minutter. også innsiden av tennene, må ikke glemme dem😉

Anonymkode: e148d...a53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrisk, er avhengig. Tenkte jeg skulle bruke manuell på reise, da elektrisk tar mer plass. Men klarer det rett og slett ikke, føler ikke tennene blir rene. 

Tennene er betydelig hvitere, og føles mye renere. Før måtte jeg alltid fjerne tannsten på den årlige kontrollen, nå har jeg ikke trengt å fjerne tannsten på fem år. 

Den jeg har nå forteller meg hvor lenge jeg skal pusse, og når jeg skal skifte kjeve/side. Den gir også beskjed når jeg må skifte børstehode. 

Anonymkode: 2b837...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Elektrisk, er avhengig. Tenkte jeg skulle bruke manuell på reise, da elektrisk tar mer plass. Men klarer det rett og slett ikke, føler ikke tennene blir rene. 

Tennene er betydelig hvitere, og føles mye renere. Før måtte jeg alltid fjerne tannsten på den årlige kontrollen, nå har jeg ikke trengt å fjerne tannsten på fem år. 

Den jeg har nå forteller meg hvor lenge jeg skal pusse, og når jeg skal skifte kjeve/side. Den gir også beskjed når jeg må skifte børstehode. 

Hvor mange omdreininger har du i minuttet?  Hvis du ikke vet, husker du ca hva du betalte?

Holder det med de til 200 og 7.800 omdreininger eller bør mann litt opp i pris for å få 30.000-50.000 omdreininger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor mange omdreininger har du i minuttet?  Hvis du ikke vet, husker du ca hva du betalte?

Holder det med de til 200 og 7.800 omdreininger eller bør mann litt opp i pris for å få 30.000-50.000 omdreininger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tannlegene jeg har hatt sier det ikke spiller noen rolle 🤷‍♀️

Fikk faktisk mye hull i perioden jeg brukte elektrisk, selv om jeg følte selv at tennene var renere.

Men bakteriene er stort sett et problem mellom tenner og i fyllinger som ikke er helt tette, og da har jo valg av tannbørste null å si. 

Nå kan jeg ikke bruke elektrisk pga krystallsyke, har brukt manuell i ca 1 år - har mindre hull enn noensinne. 

Anonymkode: 07115...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Philips DiamondClean 9000. Før denne hadde jeg en tidligere modell av samme børste. Har aldri forsøkt rimeligere modeller. 

Er strålende fornøyd. Reiser en del, så reiseetui med lading er et stort pluss. Og trådløs ladning er også veldig praktisk. Men man betaler nok litt ekstra for dette utstyret, samt at den er på internett med tilhørende app, så kan sikkert få samme kvalitet for lavere pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrisk tannbørste rengjør i utgangspunktet ikke bedre enn manuell. Det er en teknikksak. Har du god nok teknikk pusser du like bra, og tennene blir like rene som med manuell tannbørste. Noen tannleger anbefaler det til folk som ikke har god nok manuell teknikk. 

Jeg har brukt elektrisk, men likte det ikke. Har aldri hull i tennene, og pusser i ca 2 min vil jeg tro. Alt ligger i teknikken 😊 

Gjør det du føler er best for deg! 

Anonymkode: 89397...100

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...