AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Del Skrevet 24. mars 2021 https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-for-barn-unge-voksne-eldre-og-gravide/fysisk-aktivitet-for-voksne-og-eldre Jeg lurer på om styrketrening går under "moderat intensitet"? Jeg trener styrketrening 3 dager i uken (trener 1 time per gang) og cardiotrening 1 gang i uka (ca 30 minutter). Er jeg innafor eller bør jeg øke aktiviteten min? Har en inaktiv jobb. Anonymkode: e50fe...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-for-barn-unge-voksne-eldre-og-gravide/fysisk-aktivitet-for-voksne-og-eldre Jeg lurer på om styrketrening går under "moderat intensitet"? Jeg trener styrketrening 3 dager i uken (trener 1 time per gang) og cardiotrening 1 gang i uka (ca 30 minutter). Er jeg innafor eller bør jeg øke aktiviteten min? Har en inaktiv jobb. Anonymkode: e50fe...8a5 Får du inn 10.000 skritt hver dag? Man trenger ikke trenetrene, men å få inn 10.000 skritt er viktig for å ha rørt nok på kroppen sin. Hjelper ikke trene 3-4ganger i uka og ellers ligge på sofaen. Anonymkode: 47259...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Del Skrevet 24. mars 2021 De 10.000 skrittene er ikke så forferdelig viktige altså. Du blir ikke sterkere i kroppen av det, noe som er gunstig for hele kroppen din. Ja, styrke er moderat intensitet. Når jeg trente styrke var pulsen stort sett oppe i 140-160 på tunge løft, og jeg holdt på 30-60 min. Det hjelper MER å trene styrke 3-4 ganger i uka enn å gå 10.000 skritt daglig. Anonymkode: c505e...800 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Får du inn 10.000 skritt hver dag? Man trenger ikke trenetrene, men å få inn 10.000 skritt er viktig for å ha rørt nok på kroppen sin. Hjelper ikke trene 3-4ganger i uka og ellers ligge på sofaen. Anonymkode: 47259...e59 Du har åpenbart ikke kunnskap om fysisk og psykisk helse. Foreslår at du øker kunnskapen din ved å lese deg opp på kropp, trening og helse. Alle har tilgang til den beste informasjonen nå til dags. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De 10.000 skrittene er ikke så forferdelig viktige altså. Du blir ikke sterkere i kroppen av det, noe som er gunstig for hele kroppen din. Ja, styrke er moderat intensitet. Når jeg trente styrke var pulsen stort sett oppe i 140-160 på tunge løft, og jeg holdt på 30-60 min. Det hjelper MER å trene styrke 3-4 ganger i uka enn å gå 10.000 skritt daglig. Anonymkode: c505e...800 Samme her, pulsen ligger som oftest jevnt på 130-140 når jeg trener styrke, og i tunge løft noe høyere. Hvilepulsen min er på 60-ish og makspuls på 192. Takk for svar. Anonymkode: e50fe...8a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 25. mars 2021 #5 Del Skrevet 25. mars 2021 Skikkelig styrketrening er moderat intensitet ja, kan også grense seg opp mot høy intensitet. Poenget med disse rådene er jo å gi folk mer fleksibilitet og mulighet til å SELV velge hva slags aktivitet de finner mening i. Da blir det malplassert å anbefale 10 000 skritt for dagen. Det er helt drepen for motivasjonen til enkelte, hvis man synes det er enormt kjedelig å gå. Det er fysisk aktivitet som er viktig, om den kommer i form av skritt eller sykling eller å løfte vekter er faktisk ikke så viktig i det store bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 25. mars 2021 #6 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Får du inn 10.000 skritt hver dag? Man trenger ikke trenetrene, men å få inn 10.000 skritt er viktig for å ha rørt nok på kroppen sin. Hjelper ikke trene 3-4ganger i uka og ellers ligge på sofaen. Anonymkode: 47259...e59 Hva er det du mener er så magisk med disse 10.000 skrittene? Hvorfor ikke 7000 eller 12.000? Jeg er relativt stillesittende i hverdagen, men trener tung styrke 3-4x i uken. Jeg har blitt fysisk sterkere, sliter ikke med smerter i rygg, nakke eller ledd lengre og hjertet mitt er langt sunnere. Før prioriterte jeg tur, og da slet jeg med vondt i knær og rygg, jeg hadde en lav muskelmasse og jeg slet med å opprettholde rutinene fordi å gå tur ble for kjedelig i lengden. Til ts: Styrketrening kan være både mild, moderat og høy intensitet. Det spørs helt på hvor mye du presser deg selv. Jeg anser personlig mine overkroppsøkter som moderat intensitet, mens mine underkroppsøkter ligger på høy intensitet. Ellers tenker jeg: don't fix it if it ain't broken. Føler du deg sterk og sunn, så er nok det en indikator på at du er i nok bevegelse for din kropps behov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #7 Del Skrevet 25. mars 2021 Albbas skrev (36 minutter siden): Skikkelig styrketrening er moderat intensitet ja, kan også grense seg opp mot høy intensitet. Poenget med disse rådene er jo å gi folk mer fleksibilitet og mulighet til å SELV velge hva slags aktivitet de finner mening i. Da blir det malplassert å anbefale 10 000 skritt for dagen. Det er helt drepen for motivasjonen til enkelte, hvis man synes det er enormt kjedelig å gå. Det er fysisk aktivitet som er viktig, om den kommer i form av skritt eller sykling eller å løfte vekter er faktisk ikke så viktig i det store bildet. Mens for andre er 10000 skritt om dagen en fin måte å ha et tydelig mål for fysisk aktivitet. Enkelte dager går jeg 10000 skritt i en lang gåtur. Går fort og blir tungpustet og svett. Går ofte i motbakke. Anonymkode: dcfb3...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Del Skrevet 25. mars 2021 Det "magiske" i 10000 skritt er så lite magisk som at det var det tallet produsenten av de første skrittellerene trykket inn da de produserte tellerene. Ikke noe magisk, mao Anonymkode: ab346...77c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mens for andre er 10000 skritt om dagen en fin måte å ha et tydelig mål for fysisk aktivitet. Enkelte dager går jeg 10000 skritt i en lang gåtur. Går fort og blir tungpustet og svett. Går ofte i motbakke. Anonymkode: dcfb3...04c Poenget er bare at det ikke er noe magisk med akkurat 10.000 skritt Ser du på helserådene er det 30 min om dagen. 30 min er gjerne rundt 3-4000 skritt. Ja, det er et pent og rundt tall, men det er egentlig det. Du blir ikke sterk i kroppen av å bare gå på slak mark. Topp om du går i kupert terreng, gjerne i skog, og det er flott om det er det som er din daglige aktivitet, ikke misforstå meg. Men det er ikke det samme å kun gå som å trene styrke eller andre litt høyintensive sporter. Kan du trene styrke er det helsemessig større gevinster enn å gå, mens å gå er større helsegevinster enn inaktivitet. Alt du kan gjøre er bra, og om du trives med å gå er det topp. Det er bare ideen om at det å gå er det sunneste og beste som jeg ikke er enig i Hvis du fysisk ikke kan trene styrke (slik som meg), så er gåing flott. Men for de som vil trene styrke er ikke det å gå 10.000 skritt sammenlignbart. Anonymkode: c505e...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Del Skrevet 25. mars 2021 Jeg tror nok at helsegevinsten er større med fire timer middels/høy intensitetstrening i uken, enn det er å gå 10000 skritt hver dag. At man går de skrittene forutsetter ikke at pulsen blir høy og kroppen er i høyere aktivitet enn normalt. Jeg kan gå 10000 skritt på stedet og definitivt forbrenne mindre enn jeg gjør på en tung styrkeøkt på 1 time (får ca. 2000 skritt i løpet av en time på treningssenteret når jeg trener styrke). Å gå 10000 skritt er bra det, men å påstå at trening ikke er vits i om du ligger på sofaen ellers... Altså hallo. All fysisk aktivitet er bra aktivitet. Anonymkode: e50fe...8a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 20.39): Får du inn 10.000 skritt hver dag? Man trenger ikke trenetrene, men å få inn 10.000 skritt er viktig for å ha rørt nok på kroppen sin. Hjelper ikke trene 3-4ganger i uka og ellers ligge på sofaen. Anonymkode: 47259...e59 Rådet om 10 000 skritt kommer fra en gammel reklame for det første pedometeret. Ingen forskning støtter dette, men det har vist seg at mellom 7000-16000 skritt per dag kan være positivt (forskjellen kommer an på individet). Jeg er enig med deg i at det er bedre med en aktiv hverdag enn en stillesittende livsstil + 3-4 treningsøkter i uka da. Anonymkode: 87807...b01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Del Skrevet 26. mars 2021 Har gått 10000 skritt hver siste måned som en utfordring, og ble overasket over hvor mye bedre kondisen og formen ble av bare å gå. Ca halvparten har da vært turer, resten hverdagsaktivitet. Før var jeg mer der at jeg mente at det måtte hardere treningsøkter til, f eks tre ganger i uka løping, styrke, aerobic, og da jeg ikke kunne det lenger pga sykdom kunne det være det samme.. Men summen av alle disse turene var mer enn jeg trodde det skulle være. Hadde hund før, og gikk masse med den, men forsto ikke at det faktisk holdt meg i form, jeg trodde det var de harde øktene. Ser jo nå, at det var på den tiden, da hunden døde og de daglige turene tok slutt at de harde øktene ble mye tyngre, og vekta gikk opp, at det kanskje var noe av årsaken til at formen dalte. Altså, jeg kunne jo teorien, om 30 min daglig mosjon, har jo hørt det før til det kjedsommelige, men trodde kanskje jeg som trente hardere var litt hevet over det på en (arrogant) måte. Det var ihvertfall en aha opplevelse å faktisk gjøre det, konsekvent i 30 dager. Anonymkode: 547cb...71b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Del Skrevet 26. mars 2021 10 000 skritt er utrolig lett å få til. Bare vær i aktivitet gjennom dagen. Anonymkode: b38f0...1ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Del Skrevet 26. mars 2021 Hvis du har pulsklokke kan du teste ut PAI-appen som er utviklet av forskere på NTNU: https://www.paihealth.com/ Jeg liker godt å få oversikt over både aktivitet av både høy og lav intensitet. Jeg ligger på rundt 150 PAI om dagen, og appen har gjort at jeg får motivasjon til noen ekstra økter i uken. Anonymkode: 8abb2...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 11.43): Hvis du har pulsklokke kan du teste ut PAI-appen som er utviklet av forskere på NTNU: https://www.paihealth.com/ Jeg liker godt å få oversikt over både aktivitet av både høy og lav intensitet. Jeg ligger på rundt 150 PAI om dagen, og appen har gjort at jeg får motivasjon til noen ekstra økter i uken. Anonymkode: 8abb2...78e Enig med denne, PAI health-appen er super! (Men tror du mener i uka og ikke om dagen 😜 ) Anonymkode: aeb14...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Del Skrevet 27. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Enig med denne, PAI health-appen er super! (Men tror du mener i uka og ikke om dagen 😜 ) Anonymkode: aeb14...438 Haha, det er i uka, ja! 150 om dagen hadde vært litt voldsomt Anonymkode: 8abb2...78e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #17 Del Skrevet 28. mars 2021 10 000 skritt hver dag er IKKE nødvendig, men kanskje 4-5000 er greit. Dette bør jo deles opp, alle beveger seg jo løpet av dagen. Selv når du går "vanlig" innendørs i ditt hjem så blir det noen skritt. En gåtur hver morgen utendørs er jo kjempefint, gjerne 30min+. Det viktigste: ikke mål deg. Du går den tiden du går, enten turen din er 32min eller 48min. Bor du i blokk, ta trappa. Alltid. Styrketrening er noe som er veldig viktig, for muskelsvinnet starter veldig etter fyllte 40år. Men det som er så fint at du kan starte når som helst! Enten du er 30 eller 80år. Jeg er selv i 40åra, trener skikkelig 2-3 ganger i uken. Som ga meg et nytt liv, du har faktisk ganske høy puls under treninga. Bør satse på gode øvelser som knebøy etc. Etter trening så trenger kroppen hvile, så å ligge litt på sofaen da er bare flott. Ikke heng dere opp i hva FHI anbefaler. Anonymkode: 41f1e...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #18 Del Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 21.32): Rådet om 10 000 skritt kommer fra en gammel reklame for det første pedometeret. Ingen forskning støtter dette, men det har vist seg at mellom 7000-16000 skritt per dag kan være positivt (forskjellen kommer an på individet). Jeg er enig med deg i at det er bedre med en aktiv hverdag enn en stillesittende livsstil + 3-4 treningsøkter i uka da. Anonymkode: 87807...b01 10000 er jo mellom 7 og 16000. Ja, bra du forsto hva jeg mente. Anonymkode: 47259...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå