AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Kan egentlig velge og vrake i referanser, både fra nåværende arbeidsplass og tidligere. Men hva vektlegger dere når dere velger referanser? At vedkommende kan si noe om spesifikke egenskaper de ser etter i jobben du søker på eller går dere for mer generelle referanser dere vet vil si mye fint? Tenker dere mye over verdien av referansene for arbeidsgiver eller mer på hva slags forhold du har til den du setter opp? Og noen som setter opp eksterne samarbeidspartnere som dere ikke nødvendigvis har daglig kontakt med? Anonymkode: eb98c...e3b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har valgt referanser ut fra hvilken jobb jeg har søkt på. Og selvfølgelig som jeg vet vil si mye positivt om meg og som har gode stillinger. Anonymkode: 036a4...4cd
Gjest ti10 Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Jeg hadde valgt referansene som passet best i akkurat denne jobben jeg søkte på. Rett og slett velge selektivt ut fra det som nevnes i annonsen. Men det høres jo ut som at du har flere å velge mellom, så med mindre du har veldig spesifikk og ettertraktet kunnskap, kan du kanskje velge litt her og der for å dekke alt? En for å dekke spesifikke arbeidsoppgaver, en som kanskje alltid har skrytt av arbeidskapasiteten din, en som har satt pris på din rolle i arbeidsmiljøet osv. Å velge en ekstern samarbeidspartner som referanse kan virke som en nødløsning og få dem til å tro at du vil skjule noe vedrørende arbeidsforholdene du har hatt. Men hvis personen(e) har opplysninger som er relevante for stillingen du søker på og, som dine nære kolleger/ledere ikke har, bør du jo bruke dem.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har bare valgt de tre siste arbeidsgiverne mine, jeg. Eller, nærmeste leder blir det vel. Anonymkode: 10e15...fb0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Er det vanlig at de som gir referanser slenger noe drit om personligheten til den de gir referanser for? F.eks.: «Hun er så beskjeden og rolig». Anonymkode: a02cd...3e4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det vanlig at de som gir referanser slenger noe drit om personligheten til den de gir referanser for? F.eks.: «Hun er så beskjeden og rolig». Anonymkode: a02cd...3e4 Er det å slenge dritt? Synes nå det er veldig positivt, jeg Anonymkode: eed08...ae8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Jeg plukker ut mellomledere og gode kolleger som kjenner meg godt, og som jeg vet går god for meg. Uansett. Anonymkode: 1a9ad...95a 1
SPOCA Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 (endret) Jeg har valgt de som kan gi meg gode referanser. Men, jeg har virkelig fått meg en lærepenge. Jeg var så dum at jeg i en jobbsøkerprosess i februar valgte en referanse som har vært min nærmeste i leder i mange år (fram til for kort tid siden). Hun lovte meg en skikkelig god referanse og at hun skulle gjøre alt for at jeg fikk ny jobb (nåværende arbeidsplass er et synkende skip, og alle forlater skipet). Sa hun. Hun har til og med oppfordret meg til å komme meg bort, da hun på medarbeidersamtaler har uttrykt at jeg fortjener bedre. Jeg har jobbet i bedriften i svært mange år, og når vi får karakterer får jeg alltid meget høy score (ja, jeg jobber i en gjennomamerikanisert bedrift som karaktersetter sine ansatte). Hun satte meg til og med opp ytterligere en karakter til høyeste score på siste samtale før hun ikke lenger var min leder. Vi har hatt et svært godt og nært samarbeid. Trodde jeg. Jeg har alltid sett på henne som en fantastisk sjef. I høst gjennomgikk vi en omorganisering som har skapt elendig arbeidsmiljø, og min tidligere sjef mistet lederansvaret for meg. Jeg er en av få med min kompetanse i bedriften, og fikk også beholde min stilling når det var nedbemanning, rett og slett fordi jeg regnes som en essensiell ressurs, til tross for at jeg med mine mange år ikke har lengst ansiennitet. Uansett. Tidligere sjef valgte å gi meg en skikkelig dårlig referanse, og gav meg dårlig referanse som nesten er umulig å si i mot. Jeg ble utrolig lei meg, for den var ikke bare dårlig, den var faktisk også fullstendig feil. Heldigvis for meg har jeg mange referanser å gi, deriblant tidligere sjefer i samme selskap som min tidligere sjef, så jeg fikk gitt fire andre gode referanser som motsa min sjef. Det endte allikevel godt. Jeg fikk ikke jobben, jeg ble stilt inn som nummer to, men det var ikke på grunn av referansene. Arbeidsgiver sa at de gjennomskuet min tidligere sjef, og at de så på hennes referanse egentlig som en bekreftelse på at jeg er en så viktig ressurs for henne (selv om hun ikke er min sjef nå), at hun gjør alt i sin makt til å beholde meg - og de derfor også valgte å gå videre med meg i siste runde. Ergo ble den dårlige referansen faktisk en positiv referanse. Nå fikk ikke jeg jobben, og det er helt greit, vi var to kandidater som de anså som helt likeverdige, men forskjellen var at hun ene hadde tilsvarende stilling som den som var lyst ut. Det har ikke jeg. Og det er helt fair. Men. Jeg har fått meg ny jobb, og i denne jobben brukte jeg ikke min tidligere sjef som referanse. Det var derfor meget deilig å gi tidligere sjef beskjed om min kommende oppsigelse i april, sånn tilfeldig i en samtale (jeg har prøvd å ha minst mulig med henne å gjøre siden referansefadesen, men vi har jo noen møter innimellom på Teams, og jeg svarer jo når hun spør hvordan det har gått). Da ble det stilt fra damen, gitt. Det var en viktig lærdom. Sier vedkommende at de skal gi deg god referanse? Vær helt sikker på at de faktisk gjør det. Spør konkret hva de kommer til å si, og hva de kommer til å si om de blir spurt om dårlige sider. Det er svært viktig. Jeg var heldig med arbeidsgivere som hadde evne til å gjennomskue min tidligere sjef, og jeg var heldig som fikk en sjanse til å faktisk komme med andre gode referanser. Jeg unner ingen den situasjonen jeg har vært i. Lær av min naivitet og godtrohet. Dessverre tenker jeg tydeligvis altfor positivt om mennesker, og jeg stoler også på mennesker som jeg har hatt en god relasjon til. Og det gjør jeg fremdeles, men tenker nok meg nok en gang ekstra når det gjelder ledere som tross alt har en interesse av at man beholder jobben. Lykke til! Endret 27. mars 2021 av SPOCA 1
Gjest ti10 Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 SPOCA skrev (6 timer siden): Jeg har valgt de som kan gi meg gode referanser. Men, jeg har virkelig fått meg en lærepenge. Jeg var så dum at jeg i en jobbsøkerprosess i februar valgte en referanse som har vært min nærmeste i leder i mange år (fram til for kort tid siden). Hun lovte meg en skikkelig god referanse og at hun skulle gjøre alt for at jeg fikk ny jobb (nåværende arbeidsplass er et synkende skip, og alle forlater skipet). Sa hun. Hun har til og med oppfordret meg til å komme meg bort, da hun på medarbeidersamtaler har uttrykt at jeg fortjener bedre. Jeg har jobbet i bedriften i svært mange år, og når vi får karakterer får jeg alltid meget høy score (ja, jeg jobber i en gjennomamerikanisert bedrift som karaktersetter sine ansatte). Hun satte meg til og med opp ytterligere en karakter til høyeste score på siste samtale før hun ikke lenger var min leder. Vi har hatt et svært godt og nært samarbeid. Trodde jeg. Jeg har alltid sett på henne som en fantastisk sjef. I høst gjennomgikk vi en omorganisering som har skapt elendig arbeidsmiljø, og min tidligere sjef mistet lederansvaret for meg. Jeg er en av få med min kompetanse i bedriften, og fikk også beholde min stilling når det var nedbemanning, rett og slett fordi jeg regnes som en essensiell ressurs, til tross for at jeg med mine mange år ikke har lengst ansiennitet. Uansett. Tidligere sjef valgte å gi meg en skikkelig dårlig referanse, og gav meg dårlig referanse som nesten er umulig å si i mot. Jeg ble utrolig lei meg, for den var ikke bare dårlig, den var faktisk også fullstendig feil. Heldigvis for meg har jeg mange referanser å gi, deriblant tidligere sjefer i samme selskap som min tidligere sjef, så jeg fikk gitt fire andre gode referanser som motsa min sjef. Det endte allikevel godt. Jeg fikk ikke jobben, jeg ble stilt inn som nummer to, men det var ikke på grunn av referansene. Arbeidsgiver sa at de gjennomskuet min tidligere sjef, og at de så på hennes referanse egentlig som en bekreftelse på at jeg er en så viktig ressurs for henne (selv om hun ikke er min sjef nå), at hun gjør alt i sin makt til å beholde meg - og de derfor også valgte å gå videre med meg i siste runde. Ergo ble den dårlige referansen faktisk en positiv referanse. Nå fikk ikke jeg jobben, og det er helt greit, vi var to kandidater som de anså som helt likeverdige, men forskjellen var at hun ene hadde tilsvarende stilling som den som var lyst ut. Det har ikke jeg. Og det er helt fair. Men. Jeg har fått meg ny jobb, og i denne jobben brukte jeg ikke min tidligere sjef som referanse. Det var derfor meget deilig å gi tidligere sjef beskjed om min kommende oppsigelse i april, sånn tilfeldig i en samtale (jeg har prøvd å ha minst mulig med henne å gjøre siden referansefadesen, men vi har jo noen møter innimellom på Teams, og jeg svarer jo når hun spør hvordan det har gått). Da ble det stilt fra damen, gitt. Det var en viktig lærdom. Sier vedkommende at de skal gi deg god referanse? Vær helt sikker på at de faktisk gjør det. Spør konkret hva de kommer til å si, og hva de kommer til å si om de blir spurt om dårlige sider. Det er svært viktig. Jeg var heldig med arbeidsgivere som hadde evne til å gjennomskue min tidligere sjef, og jeg var heldig som fikk en sjanse til å faktisk komme med andre gode referanser. Jeg unner ingen den situasjonen jeg har vært i. Lær av min naivitet og godtrohet. Dessverre tenker jeg tydeligvis altfor positivt om mennesker, og jeg stoler også på mennesker som jeg har hatt en god relasjon til. Og det gjør jeg fremdeles, men tenker nok meg nok en gang ekstra når det gjelder ledere som tross alt har en interesse av at man beholder jobben. Lykke til! Oi, du var virkelig uheldig der, bra det (på en måte) ordnet seg. Men med sånne folk kan man vel aldri vite? Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og hvorfor du vil ha kontroll på hva personen sier, men spesielt hvis det er snakk om en tidligere leder, er det vel ikke alle som vil være komfortable med å ta kontakt og spørre detaljert om hva de kommer til å si. Særlig hvis det er en person man ikke har hatt kontakt med på en stund, vil man jo fremstå som lettere paranoid, og det kan også påvirke hva de sier om deg ..? Og om det nå virkelig er en person som gjør det motsatte av det han eller hun sier, kan jo vedkommende uansett si noe helt annet til deg når du spør enn det de gjør når din potensielle arbeidsgiver kontakter dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå