AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #21 Del Skrevet 24. mars 2021 Er han opptatt av kropp da? Synes han selv han er tykk? Anonymkode: ed5d5...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #22 Del Skrevet 24. mars 2021 Fabienne skrev (47 minutter siden): Eller Hellstrøm. Han har jo tydeligvis store problemer med mat og egenomsorg. Innser han ikke dette selv? Jo, han sier at han vet det selv. Men, han gjør ingenting med det. Og snakker det alltid bort. Han er ikke særlig flink til å gjøre ting som får han til å føle seg bra, utenom raskt dopamin, som gaming eller YouTube. Jeg selv pleier å gå turer, høre på musikk, rydde og drive med hudpleie feks. Anonymkode: e6c37...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #23 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er han opptatt av kropp da? Synes han selv han er tykk? Anonymkode: ed5d5...b04 Han er ikke opptatt av egen kropp, ikke i form av at han er tykk iallefall. Han veier 61 kg og er 186 høy. Anonymkode: e6c37...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #24 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det jeg er redd for. Jeg innser det mer og mer nå. Jeg har nok bare blir snakket ned av han, når jeg prøver å ta det opp, og ender opp med å føle meg dum. Anonymkode: e6c37...28d Du er ikke dum ts, men folk med spiseforstyrrelse vet hvilke knapper de skal trykke på. det er en sykdom.. Vet ikke hvor man kan søke hjelp, men er sikker på det finnes noe! Å late som ingenting og bare la ham holde på skader ham.. selv om han nok ikke liker å høre det.. Lykke til ts! Du har litt av en jobb forran deg.... 😔 Anonymkode: 74ce0...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #25 Del Skrevet 24. mars 2021 Hva gjør han i sosiale situasjoner? Altså, kan han spise vanlig mat uten problemer om han typ er i bryllup eller på julebord med jobben, men foretrekker dette når han kan velge? Eller klarer han ikke å spise vanlig mat? Dette høres uansett langt utover vanlig kresenhet og høres absolutt ut som en spiseforstyrrelse (google ARFID og se om du kjenner igjen samboeren din). Det høres uansett ut som om dette er en belastning for forholdet, på mer enn en måte. Det er en ting å være pårørende til en syk person som ønsker å jobbe for å bli frisk(ere), og en helt annen ting til en person som nekter å innrømme at de har et problem (eller i det minste et problem som kan behandles; godt mulig han bare mener han er håpløs og ødelagt). Jeg ville forsøkt å ta en alvorsprat, der du får fram at du er bekymra for helsa hans, du forstår at dette ikke er enkelt eller noe han kan "skjerpe seg" og fikse, men at han er nødt til å søke hjelp både for sin egen og din del. Om han ikke innser dette så ville jeg faktisk revurdert forholdet - å leve med noen som ikke klarer å ta ansvar for egen helse, og som manipulerer deg til å føle deg dum når du forsøker å ta det opp, høres ikke sunt ut for DEG i lengden. ❤️ Anonymkode: e2f88...791 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #26 Del Skrevet 25. mars 2021 Ett av mine barn hadde en periode der han nektet å spise annen mat enn det du ramer opp at mannen din spiser. En lang samtale avslørte at han trodde at alle andre elsket all annen mat, Han trodde alle bare spiste det de likte best, han likte bare andre ting enn oss. Han måtte få redefinert begrepene vi bruker om mat. Noe mat elsker vi. Gjerne pizza og pølse, is og sjokolade. Andre ting kan vi fint spise, selv om det ikke er favoritt. Gjerne grønnsaker og annet vi spiser fordi det gir kroppen bra næring. Så har du ting man ikke liker. Ting man ikke klarer å få ned, enten på grunn av smak eller konsistens. Det er vanligvis ganske få matvarer i denne gruppen. De aller fleste av oss spiser stort sett mat i den andre gruppen. Gruppe tre skal man slippe. Gruppe en kan man spise litt av innimellom dersom det er usunn mat, og mye av om det er sunn mat (erfaring viser at det for mange er kun usunne ting her, med mye sukker og fett og uten næringsstoffer). Anonymkode: f51e8...074 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metalbitch Skrevet 25. mars 2021 #27 Del Skrevet 25. mars 2021 Dette er oppskrift på seriøs vitaminmangel. Min eks var sånn og ble syk av det. Hadde nesten ikke målbart hverken jern eller div vitaminer. Dette er farlig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 25. mars 2021 #28 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ett av mine barn hadde en periode der han nektet å spise annen mat enn det du ramer opp at mannen din spiser. En lang samtale avslørte at han trodde at alle andre elsket all annen mat, Han trodde alle bare spiste det de likte best, han likte bare andre ting enn oss. Han måtte få redefinert begrepene vi bruker om mat. Noe mat elsker vi. Gjerne pizza og pølse, is og sjokolade. Andre ting kan vi fint spise, selv om det ikke er favoritt. Gjerne grønnsaker og annet vi spiser fordi det gir kroppen bra næring. Så har du ting man ikke liker. Ting man ikke klarer å få ned, enten på grunn av smak eller konsistens. Det er vanligvis ganske få matvarer i denne gruppen. De aller fleste av oss spiser stort sett mat i den andre gruppen. Gruppe tre skal man slippe. Gruppe en kan man spise litt av innimellom dersom det er usunn mat, og mye av om det er sunn mat (erfaring viser at det for mange er kun usunne ting her, med mye sukker og fett og uten næringsstoffer). Anonymkode: f51e8...074 Dette var et fint innspill, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #29 Del Skrevet 26. mars 2021 Tror han kanskje hadde møtt mer forståelse hvis han var jente? Høres jo ut som en form for spiseforstyrrelse, en sånn der han ikke klarer noen mattyper, konsistenser og smaker, klarer ikke å svelge de omtrent. Sånn som de på hellstrøm som bare spiser nugatti og loff, tror det heter noe, men kommer ikke på hva 🤔 Eller, går han på noen for av medisiner/dop ect som får ham til å miste matlysten/glemme å spise? Han burde uansett få hjelp, det er nok ikke bare å "bli voksen." Anonymkode: e33d3...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #30 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 20.56): Er han opptatt av kropp da? Synes han selv han er tykk? Anonymkode: ed5d5...b04 Klassisk myte om spiseforstyrrelser Anonymkode: 85ada...fa7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #31 Del Skrevet 26. mars 2021 Om din samboer har spiseforstyrrelser eller ei, skal jeg ikke uttale meg om, det er det legen hans som skal. Men jeg kan si som så at det var slik det ble oppdaget at jeg hadde en spiseforstyrrelse. Jeg svimte av, og folk rundt meg fikk sjokk. En mistenkte, og tok en alvorsprat med meg. For meg handlet det (i begynnelsen) om kontroll. Jeg følte jeg ikke hadde kontroll i livet mitt, men mat og kropp, DET kunne jeg kontrollere. Har kjæresten din noen problemer som kan være i denne gata? Har du sagt klart i fra til han hva du mistenker, og at du er bekymret for hans helse? Sender deg en stor klem, ts. ❤ Anonymkode: 1a7d7...00e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #32 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 20.57): Han er ikke opptatt av egen kropp, ikke i form av at han er tykk iallefall. Han veier 61 kg og er 186 høy. Anonymkode: e6c37...28d Nesten 190 cm og veier samme som meg, på 160 cm.. 😱 Fyren er jo undervektig!!? Høres sykelig ut og som en mangelsykdom. Anonymkode: 0346d...a6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 26. mars 2021 #33 Del Skrevet 26. mars 2021 Det er som tatt ut av Hellstrøm-serien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå