Gå til innhold

Samboer spiser lite om dagen, og er veldig kresen i matveien. Er bekymret.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en kvinne på 26 år, og jeg har en samboer/mann på 27 år, vi har bodd sammen i snart 4 år. Han har alltid vært kresen når det kommer til mat. Spiser ikke smør, sauser, grønnsaker, frukt eller bær. Feks:  vi spiser taco, da spiser han kun kjøttdeig og ost. Han spiser kun Grandiosa, spaghetti med ketchup og kjøttboller, pølser og potetmos eller wienerpølser. Og taco en gang i blant. Jeg har kommer til termer med at vi må ha to separate mat budsjetter og spise hver vår mat, til så og si alle måltider. Det er selvfølgelig kjedelig, men det er ikke noe jeg får gjort noe med, kun han. Jeg er altetende og kan spise absolutt alt. Jeg elsker mat, godteri, sauser og smaker gjerne på absolutt alt. Så vi er veldig ying og yang. OG, det er selvfølgelig greit. Nå kommer jeg til mim bekymring: Selvom han er kresen, så har han i det siste begynt å spise veldig lite av den maten han spiser. I dag så har han feks bare spist et grønt eple (etter overtalelse), og 2 wienerpølser + en coca cola boks. That’s it. Jeg må også legge til at han besvimte på badet for noen dager siden og måtte sy 10 sting i hodet på legevakten. Jeg har prøvd å snakke med han om disse bekymringene, men det snakker han bort, eller så føler jeg meg nesten dum som spør, eller at han bare er matlei og er lei av det han spiser. Jeg trooor ikke at han lider av en spiseforstyrrelse, men jeg begynner å lure. Jeg er iallefall veldig redd, da han besvimte, og tydelig ikke får i seg nok mat, eller næring. Er det noen som har noe tips, eller har vært i liknende situasjoner? Jeg er som sagt bekymret over helsa hans. 

mvh bekymret kjæreste

Anonymkode: e6c37...28d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han ikke lider av feilernæring allerede, vil han garantert bli rammet av det senere. Han spiser som et superkresent lite barn. Det fungerer for en periode, men ikke i årevis. 

Han må rett og slett ta seg sammen. Eller vokse opp, som det også heter. 

Hvis ikke, gambler han stygt med sin egen helse. Det er ikke snakk om å bli helt helsefreak, men å ha et noenlunde balansert kosthold for å ikke totalt ødelegge helsen sin. 

Anonymkode: 16ff3...01e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Man har i hvert fall et problem med mat om man spiser så lite at man besvimer. 

Han bør gå til lege. Som du beskriver han ble du muligens bli med ham.

Anonymkode: 404e6...088

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville nok også vært bekymret og prøvd å få ham til å gå til en helsesjekk hos lege. Men det høres jo ikke ut som han har lyst til det, så da vet jeg ikke hva du kan få gjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom han ikke lider av feilernæring allerede, vil han garantert bli rammet av det senere. Han spiser som et superkresent lite barn. Det fungerer for en periode, men ikke i årevis. 

Han må rett og slett ta seg sammen. Eller vokse opp, som det også heter. 

Hvis ikke, gambler han stygt med sin egen helse. Det er ikke snakk om å bli helt helsefreak, men å ha et noenlunde balansert kosthold for å ikke totalt ødelegge helsen sin. 

Jeg har sagt dette til han, at de matvanene du har nå, kan du kanskje ha noen år til, også funker det ikke lengre. Altså, jeg er kanskje 10 kg for tung, men jeg har normal bmi - blodprøvene mine er helt supre og jeg har masse energi. Han derimot har et energinivå som er utrolig lavt, og han klager alltid over at han er sliten og trøtt. Han tuller selv med at han sikkert er en råtten 70 år innvendig, og det tror jeg er sant. Jeg bare vet ikke hva jeg kan gjøre lengre. Jeg klarer ikke å få han til å ta på mais på tacoen en gang, og det sier litt. 

AnonymBruker
Skrevet
tangent skrev (1 minutt siden):

Jeg ville nok også vært bekymret og prøvd å få ham til å gå til en helsesjekk hos lege. Men det høres jo ikke ut som han har lyst til det, så da vet jeg ikke hva du kan få gjort.

Han skal til legen neste onsdag for å ta ut stingene fra hodet. Jeg prøvde å foreslå at han kan be om å få tatt blodprøver i samme slengen, for å få kartlagt helsen hans litt, og finne ut av hvorfor han besvimte. Han sier at han ikke er interessert i dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen hans!

Anonymkode: acae9...6d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har kommet til termer...?

Anonymkode: 40955...2ec

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta kontakt med fastlegen hans!

Anonymkode: acae9...6d4

Eller Hellstrøm. 

Han har jo tydeligvis store problemer med mat og egenomsorg. Innser han ikke dette selv? 

Endret av Fabienne
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble det ikke gjort noen undersøkelser på legevakten? Måling av blodtrykk feks?

Anonymkode: fc64e...ff7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han skal til legen neste onsdag for å ta ut stingene fra hodet. Jeg prøvde å foreslå at han kan be om å få tatt blodprøver i samme slengen, for å få kartlagt helsen hans litt, og finne ut av hvorfor han besvimte. Han sier at han ikke er interessert i dette. 

Han oppfører seg barnslig, rett og slett. 

Det gjelder også det han "ikke liker". Jeg nekter å tro at det finnes noen som "ikke liker" grønnsaker på ekte. Grønnsaker er ikke 1 matvare. Det er haugevis av forskjellige grønnsaker, med høyst forskjellig smak og konsistens. Å "ikke like" grønnsaker kan jeg til nød godta fra en trassig 4-åring, men ikke fra et voksent menneske. 

Han er ikke bare kresen. Han er i tillegg veldig barnslig. 

• Liker 5
Skrevet

Det må være veldig utfordrende sosialt? Blir han ikke flau?

Men, det er jo lov å ødelegge helsen sin, han kan jo ikke tvangsbehandles for det her heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at disse spisevanene ikke er nyoppståtte akkurat? Han har antakeligvis spist som dette i årevis alt - kanskje siden han var barn..?

Relativt stor sannsynlighet for at han lider av vitaminmangel, eller annen mangelsykdom.

Alt du beskriver av symptomer kan komme av det.

Har han en noenlunde oppegående fastlege så blir det tatt blodprøver samtidig som han tar stingene. Leger har det med å bli bekymra om en ung mann besvimer sånn plutselig. 

Anonymkode: 66879...aff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du TROR ikke han har en spiseforstyrrelse??? 
ts- dette er oppskriften på spiseforstyrrelse!!! 

Anonymkode: 74ce0...142

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han har en spiseforstyrrelse, det finnes mange forskjellige og handler ikke bare om anoreksia eller bulimi...

Hadde tatt kontakt med legen hans.

Han kan umulig ha det bra mentalt eller fysisk med så dårlig kosthold!!

Hadde begynt i det små.., kjøpt ketchup uten sukker eller laget ketchup selv. Kjøpt havre eller speltlomper og variert på dem. Kjøpt grove lefser til Tacoen. Steke karbonadedeig og blande inn litt moste bønner. Hadde blandet inn grønnsaker i kjøttbollene.

Mannen oppfører seg som et lite barn, jeg hadde vært flau!!

Anonymkode: d0c4d...dc3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han har en spiseforstyrrelse, det finnes mange forskjellige og handler ikke bare om anoreksia eller bulimi...

Hadde tatt kontakt med legen hans.

Han kan umulig ha det bra mentalt eller fysisk med så dårlig kosthold!!

Hadde begynt i det små.., kjøpt ketchup uten sukker eller laget ketchup selv. Kjøpt havre eller speltlomper og variert på dem. Kjøpt grove lefser til Tacoen. Steke karbonadedeig og blande inn litt moste bønner. Hadde blandet inn grønnsaker i kjøttbollene.

Mannen oppfører seg som et lite barn, jeg hadde vært flau!!

Anonymkode: d0c4d...dc3

Han kan ikke spise en annen ketchup enn Heinz, han nekter å spise lettost eller lefser som er grove. Etter vi flyttet sammen, så har han blitt enda mer kresen, og spiser KUN det han selv vil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Regner med at disse spisevanene ikke er nyoppståtte akkurat? Han har antakeligvis spist som dette i årevis alt - kanskje siden han var barn..?

Relativt stor sannsynlighet for at han lider av vitaminmangel, eller annen mangelsykdom.

Alt du beskriver av symptomer kan komme av det.

Har han en noenlunde oppegående fastlege så blir det tatt blodprøver samtidig som han tar stingene. Leger har det med å bli bekymra om en ung mann besvimer sånn plutselig. 

Anonymkode: 66879...aff

Han har hatt disse matvanene siden han var ung. Foreldrene sier at det er fordi de fikk 4 barn tett, og tilslutt endte de med opp med å gi de hva de ville for å få ro i huset. ALLE søsknene hans er veldig kresne selv, men samboeren min er verstingen. Jeg prøvde å si det til han, men han vil jo ikke snakke om det videre eller gjøre noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du TROR ikke han har en spiseforstyrrelse??? 
ts- dette er oppskriften på spiseforstyrrelse!!! 

Anonymkode: 74ce0...142

Det er det jeg er redd for. Jeg innser det mer og mer nå. Jeg har nok bare blir snakket ned av han, når jeg prøver å ta det opp, og ender opp med å føle meg dum. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

send bekymring til fastlegen

Anonymkode: f3a16...bda

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...