Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går 3.året på medisin, men har begynt å tvile på om det er lege jeg vil bli. Selv om jeg synes studiet er interessant, gjør tanken på sykehus, turnus og klinikk meg svimmel, og jeg innser at jeg har mange andre interesser enn medisin også. Interessen min for finans økt mye de siste månedene, i tillegg til at jeg savner matematikk og fysikk fra videregående, så har begynt å tenke på om jeg bør bytte til indøk (ntnu) eller en annen utdanning innen siving, sivøk eller lignende.

Noen her som har stått i en lignende situasjon? Hva gjorde dere, og ble dere fornøyd med beslutningen dere tok? 

Er indøk det beste valget om det er finans man ønsker å spesialisere seg mot, eller er en utdanning fra nhh eller bi bedre? Ser for meg en jobb som finansanalytiker hadde vært spennende, og har inntrykk av at man stiller sterkt i arbeidsmarkedet etter et indøk-studie. 

Samtidig er jeg usikker, da fyller 27 år innen jeg eventuelt starter på indøk, om jeg velger å starte der i høst. Kommer jeg til å være mye eldre enn de andre på indøk, og dermed stille langt bak i køen hos internship og i arbeidsmarkedet etter studiet? 

Anonymkode: d1207...abf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er indøk det beste valget om det er finans man ønsker å spesialisere seg mot, eller er en utdanning fra nhh eller bi bedre? Ser for meg en jobb som finansanalytiker hadde vært spennende, og har inntrykk av at man stiller sterkt i arbeidsmarkedet etter et indøk-studie. 

Hovedproblemet med dine ambisjoner er dessverre at finansbransjen er blant de mest karakterkåte, hvis ikke den mest karakterkåte. Har du det som skal til for å klare A/B i snitt på et siv.ing studium? Hvis ikke så er nok BI en MYE enklere vei inn i bransjen. Spørs selvsagt litt på hva slags type analysearbeid man ønsker å drive med, men type investment banking/equity research/corporate finance etc er bare å glemme med mindre du går ut blant topp 10%. 

Sitat

Samtidig er jeg usikker, da fyller 27 år innen jeg eventuelt starter på indøk, om jeg velger å starte der i høst. Kommer jeg til å være mye eldre enn de andre på indøk, og dermed stille langt bak i køen hos internship og i arbeidsmarkedet etter studie

Næringslivsrettede studier er nok ikke blant de studiene hvor det er en fordel å være litt eldre. Sånn sett er nok en medisinutdannelse i 30 årene helt uproblematisk. 

Anonymkode: 3ffd5...c5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hovedproblemet med dine ambisjoner er dessverre at finansbransjen er blant de mest karakterkåte, hvis ikke den mest karakterkåte. Har du det som skal til for å klare A/B i snitt på et siv.ing studium? Hvis ikke så er nok BI en MYE enklere vei inn i bransjen. Spørs selvsagt litt på hva slags type analysearbeid man ønsker å drive med, men type investment banking/equity research/corporate finance etc er bare å glemme med mindre du går ut blant topp 10%. 

Næringslivsrettede studier er nok ikke blant de studiene hvor det er en fordel å være litt eldre. Sånn sett er nok en medisinutdannelse i 30 årene helt uproblematisk. 

Anonymkode: 3ffd5...c5a

Takk for svar. Tror jeg har det som skal til for å få et A/B snitt. Er i hvertfall en av de faglig sterke studentene på medisin, og lærer ting raskt, uten at det trenger å bety jeg vil ta indøk like lett selvfølgelig. Min største bekymring er nok alderen. Om jeg skal bytte til indøk er ambisjonen å gå ut blant topp 10% og forhåpentligvis få en større lønningspose enn jeg vil få som lege (selv om lønn ikke er hovedmotivasjonen). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke velg indøk. Bare fest og moro der. Velg NHH.

Anonymkode: c00f8...a5f

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo bare 2år igjen. Fullfør medisinen først. Du trenger ikke å jobbe med pasienter i turnus. Du kan bli forsker eller jobbe i administrasjon. Tenk at du begynner på indøk, og at du liker ikke det, eller at du får dårlige karakterer 

Anonymkode: b0847...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har jo bare 2år igjen. Fullfør medisinen først. Du trenger ikke å jobbe med pasienter i turnus. Du kan bli forsker eller jobbe i administrasjon. Tenk at du begynner på indøk, og at du liker ikke det, eller at du får dårlige karakterer 

TS har tre år igjen. Og de jobbene du sikter til er ikke nødvendigvis så enkle å få.

Anonymkode: 5c4ee...d92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan satse på en MBA etter at du har tatt medisin. Og du vil være super ettertraktet. 

Anonymkode: 4794a...135

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en hau med leger/overleger selv via egen bransje. Flere har tatt doktorgrad for å komme seg bort fra turnus/klinikk da det er HØYT arbeidspress der og du står i mye ansvar. Det tar lang tid å spesialisere seg, og enda lenger til å få en fast jobb. Det er en grunn til at medisin begynner å bli et kvinnedominert studie, menn et smarte, de går andre veier som feks Siv.ing.

indøk er en utrolig bra utdanning, det vet du nok selv og. Igjen er dagene knallharde, en C smaker som en A.. Karakterer har mye å si i begynnelsen når du søker jobb, men etterhvert jevnet det seg ut med arbeidserfaring. Samboer har gått NTNU. Fikk D på masteroppgaven, men fikk god jobb med en gang. Nå er han på jobb nummer to og har millionlønn. 

Jeg skjønner at valget er knalltøft for deg.. men ikke heng deg opp i at du er 27 år. 
og, NHH er minst like mye fest som NTNU, hele kjelleren til NHH skolen består jo av barer og puber ;)

Anonymkode: 96855...935

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er tre år igjen, og selv om man går inn i ikke-kliniske jobber, bør man gjøre unna turnus (dvs LIS1) først. Det er ikke akkurat sånn at forskning er en lett utvei heller, med masse midlertidighet og lav lønn. 
Er indøk virkelig den beste veien til finans, da? Indøk er vel en blanding av ledelse og økonomi/ingeniørfag, og ikke nødvendigvis de tyngste fagene heller? Tror jeg ville gått noe direkte rettet mot finans hvis jeg visste at finans var det jeg ønsket å gå inn i. Ikke la deg blende av prestisjen til indøk og at du sikkert har karakterer til å komme inn. 

Anonymkode: 8cfae...98e

Skrevet

Hvis du er helt sikker på at finans er veien å gå anbefaler jeg SivØk på NHH + bachelor i informatikk på UiB. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS.  Jeg har ikke lyst til å komme med vurderinger om hva som er best av INDØK eller NHH. Jeg er derimot mer nysgjerrig på dine tanker rundt studiet du tar i dag. Du går kun tredje året, og det er helt normalt å bli nervøs med tanke på sykehus, klinikk osv. De fleste gruer seg for akkurat dette, da det er nytt og man har sittet med mye teori årene, før man så blir kastet ut i det praktiske med utdanningen. Du skriver jo at du er interessert i studie ellers, noe som er flott å høre. Jeg vil bare sjekke om det er denne redselen som er grunnen til at du begynner å lete etter andre yrker, eller om du oppriktig ikke er interessert i medisinstudiet.

Jeg tar selv et sivilingeniørstudie, ikke INDØK forresten. Men vil fortelle deg at det er helt normalt å føle på at man har mange interesser utenom det man studerer. Jeg savner ofte biologien fra videregående og er ofte ganske lei av tung matte og fysikk. Av og til sitter jeg og leker med tanken på å ta en annen utdanning som sykepleien, medisin, lærer, informatikk osv. Poenget mitt er vel den at når man jobber mye med sitt eget studie blir man fort lei, og i den sammenheng blir det lett å tenke på andre yrker. Jeg vil ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men vil heller be deg om å tenke gjennom om hva som faktisk driver din lyst til å se på andre utdanninger. Ønsker deg masse lykke til 🥰

Anonymkode: d7c48...076

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg aldri byttet ut dette valget. Jeg angrer litt på at jeg ikke tok medisin, og jeg er straks ferdig med en master i økonomi. Leger vil det alltid være bruk for, mens økonomibransjen er i stadig endring på grunn av teknologien. Det er behov for flere leger i framtiden. 

Du burde iallfall fullføre studiet ditt først, før du tenker på indøk eller noe annet. Du kommer til å angre om du ikke gjør det. 

En annen vei "ut" fra å jobbe turnus og klinikk er å komme deg opp på ledelsesnivå. For eksempel helseledelse. https://www.bi.no/finn/?phrase=helseledelse&gclid=CjwKCAjw6fCCBhBNEiwAem5SOy0rikBx3Ozn4QhHsl66qJEDPwZ-LpVVwsKYnkFr7mzUpPR0fDMGpBoCslEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#/programsAndCourses

Anonymkode: 405bc...992

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei TS.  Jeg har ikke lyst til å komme med vurderinger om hva som er best av INDØK eller NHH. Jeg er derimot mer nysgjerrig på dine tanker rundt studiet du tar i dag. Du går kun tredje året, og det er helt normalt å bli nervøs med tanke på sykehus, klinikk osv. De fleste gruer seg for akkurat dette, da det er nytt og man har sittet med mye teori årene, før man så blir kastet ut i det praktiske med utdanningen. Du skriver jo at du er interessert i studie ellers, noe som er flott å høre. Jeg vil bare sjekke om det er denne redselen som er grunnen til at du begynner å lete etter andre yrker, eller om du oppriktig ikke er interessert i medisinstudiet.

Jeg tar selv et sivilingeniørstudie, ikke INDØK forresten. Men vil fortelle deg at det er helt normalt å føle på at man har mange interesser utenom det man studerer. Jeg savner ofte biologien fra videregående og er ofte ganske lei av tung matte og fysikk. Av og til sitter jeg og leker med tanken på å ta en annen utdanning som sykepleien, medisin, lærer, informatikk osv. Poenget mitt er vel den at når man jobber mye med sitt eget studie blir man fort lei, og i den sammenheng blir det lett å tenke på andre yrker. Jeg vil ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men vil heller be deg om å tenke gjennom om hva som faktisk driver din lyst til å se på andre utdanninger. Ønsker deg masse lykke til 🥰

Synes det var et veldig godt råd. Selv tar jeg realfag og vil bare drømme meg bort til samfunnsfagene siden det er enklere å forstå, men så kommer jeg på hvor mye jeg sov i samfunnsfagstimene på vgs, som gjør at jeg ikke nødvendigvis vil tilbake dit...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig. Indøk er industriell økonomi - som basically er en ingeniørutdannelse med noe økonomifag. Hvis det er finans du skal studere, så er det rene økonomilinjer du må ta. F.eks siviløkonom (5 årig) eller bachelor i økad og så master i finans. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For øvrig. Indøk er industriell økonomi - som basically er en ingeniørutdannelse med noe økonomifag. Hvis det er finans du skal studere, så er det rene økonomilinjer du må ta. F.eks siviløkonom (5 årig) eller bachelor i økad og så master i finans. 

Indøk har mye finans også. Kan velges som spesialisering.

AnonymBruker
Skrevet

Indøk'ere får ikke så mye damer som leger. Det er også noe å ta med i beregningen.

Anonymkode: 4a6b5...de4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Indøk'ere får ikke så mye damer som leger. Det er også noe å ta med i beregningen.

Anonymkode: 4a6b5...de4

Nå vet vi jo ikke hva slags kjønn ts har eller hvilken seksuell legning ts har...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 14.14):

Studiet i seg selv er interessant og fint. Så er først og fremst en framtidig legerolle jeg er mer og mer usikker på. Tar også laaaang tid etter studiet for å bli spesialist, der man etter indøk kan gå rett ut i en svært attraktiv jobb, og klatrer raskere på lønnsstigen. Lønn er ikke alt, men er absolutt viktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 14.27):

Indøk har mye finans også. Kan velges som spesialisering.

Nettopp. Så det er kanskje det beste valget, der man får kombinert teknologi og finans? Man stiller vel da sterkere på jobbmarkedet sammenlignet om man «bare» har en av delene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nettopp. Så det er kanskje det beste valget, der man får kombinert teknologi og finans? Man stiller vel da sterkere på jobbmarkedet sammenlignet om man «bare» har en av delene?

Ikke nødvendigvis.

Men jeg synes du skal fortsette på medisin da du har kommet så langt i det. Hvis du synes selve studiet er greit ville jeg bare fortsatt. Hva som skjer etterpå får du ta når det kommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...