AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Hei. jeg vil starte med å si at jeg har hatt direkte samtaler med bf angående dette, samtale med han hos FVK, via en tidligere advokat og nå barnevernet angående saken. Hvor barnevernet på eget initiativ sier selv at det er så og si trakassering det han driver med. Jeg gikk ifra bf for 5år siden pga psykisk og fysisk vold. I dette drev han å rakket ned på meg og fortalte meg daglig at jeg var ekkel og luktet vondt. så vil jeg si: Jeg har vært hos lege og gynekolog flere ganger, for å undersøke meg selv angående dette, da jeg har utviklet tvangstanker rundt dette. Men det er ingenting galt med min hygiene. Jeg har heller aldri hørt lignende fra tidligere partnere eller partnere etter. Jeg har rent tøy og dusjer hver eneste dag. så tilbake til bf. Han sa dette mens vi var sammen, og da kun for å bryte meg ned. Etter bruddet hadde vi barnefordelingssak, hvor han forsøkte å bruke dette mot meg. Samtidig meldte han meg til barnevernet og da var dette noe han også skrev om da. Han skrev at jeg hadde søppel og brukte bleier langs gulvet mitt, at jeg hadde så dårlig hygiene at jeg luktet vondt og jeg forpestet barnet med dette. (Han har aldri vært i min leilighet, og på dette tidspunktet hadde han ikke giddet å se barnet på 6mnd). Bv på den tiden konkluderte fort med at det var feil det han drev med, men vi hadde tydeligvis et dårlig samarbeid. Så ble saken henlagt. Jeg anmelder også bf for volden han utsatte meg for, i avhør forteller han igjen om at jeg har dårlig hygiene. Og det er noe han bruker mesteparten av avhøret på å snakke om. Og han blir kvalm av å tenke på meg og hvor skitten jeg er så nå nylig tikket det inn en ny bekymringsmelding, da fra kjæresten hans. Og han, men hennes navn står på det. Men han er selvsagt med på dette. Det hun beskriver min dårlige hygiene. Og mye annet rart (at kattene mine kommer inn med mus og at hun lurer på om jeg og mannen sover i samme seng). Bv stusser jo over meldingen så de tar meg inn til en prat. Der jeg forteller omfanget av det som tidligere har vært. Bv konkluderer med en gang at bekymringsmeldingen er av trakasserende karakter, noe de mistenkte før jeg kom inn til samtale. Jeg sier at jeg ønsker at de skal undersøke saken for nå klarer jeg ikke mer. Det blir for mye å skulle forholde meg til dette alene. da han per dags dato beskylder meg for flere ting. Som at jeg lar ungen gå med avføring i trusa, at jeg er mental syk, at jeg nekter samvær og at jeg er slem på meldinger. Nekting av samvær og meldinger har jeg fysiske bevis på at aldri har skjedd. Og jeg er åpen om at jeg sliter med pts etter mitt forhold med bf. Jeg har heller aldri latt ungen gå med avføring i trusa.. dette blir for mye å skulle forholde seg til. Han nekter også å la meg vite hvor bostedet hans er, så jeg vet egentlig ikke hvor ungen er når ho er hos han. Nå sitter jeg igjen med sterke tvangstanker angående min renslighet. Det er en enorm påkjennelse slik det han vært de siste årene angående min hygiene. jeg vurderer sterkt å anmelde dette for trakassering. Men er veldig redd for at det er for tynt grunnlag. har noen utenforstående noen tanker? jeg jobber med å gi slipp, men det er enda en lang vei å gå... Anonymkode: 8920f...aa0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 La det gå sin gang med barnevernet. Finnes det ikke beviser på deg så vil det gå utover han. Anonymkode: 79e60...afc 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Jeg tenker det samme som #2 her. Men at du ikke vet hvor bostedet hans er kan da ikke være riktig? Du må jo få vite adressen - du har da vel krav på å vite hvor barnet ditt er?? Anonymkode: 9b253...ef1 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Ts her. okei, men om det dukker noe mer opp videre så er jeg rimelig sikker på at jeg kommer til å gjøre noe med det. For det her går bare ikke. Han flyttet en gang i 2019. Da også nektet han å si noe. Da jeg tok det opp hos FVK lagde han et helsikkes rabalder og påstod at jeg løy. Av den grunn har jeg valgt å ikke si noe når han flytta nå i vinter. For å bevare litt av freden. MEN barnevernet vet om dette og de reagerer sterkt på det. Så de skal ha hjemmebesøk hjemme hos han nå. De er også godt informert om at jeg synes det er ekstremt ubehagelig og vanskelig at han vanskeliggjør seg slik. For det synes jeg jo overhode ikke noe om og føler meg ikke trygg på å sende ho når det er slik. Dessverre kommer jeg ingen vei med det om jeg tar det videre eller sier ifra om det til han. Om jeg har krav vet jeg ikke, men det er jo noe som er normalt å si ifra om.. Anonymkode: 8920f...aa0 5
Vera Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Om du har krefter og kapasitet, ville jeg ha kjørt denne saken helt ut. Da mener jeg anmeldelse for trakkasering (det er faktisk trakkasering det han driver med, i tillegg til at du kan vise til din diagnose som kom som følge av ditt samliv med han), full undersøkelse hos bv av deg/han mtp egnethet og bosted. Ville også hatt en sakkyndig som vurderte barnet i tillegg til bv. Kun for å sette en sluttstrek en gang for alle. Da kommer han ingen vei i fremtiden. Men, en slik runde koster enorme krefter, bare vær klar over det. Og du vet hva som bor i denne mannen - så her vet du hva det vil kreve av deg, for han kommer garantert til å prøve og manipulere deg og alle instanser. Du må være ekstremt sterk, og holde hodet iskaldt. 18
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Vera skrev (5 minutter siden): Om du har krefter og kapasitet, ville jeg ha kjørt denne saken helt ut. Da mener jeg anmeldelse for trakkasering (det er faktisk trakkasering det han driver med, i tillegg til at du kan vise til din diagnose som kom som følge av ditt samliv med han), full undersøkelse hos bv av deg/han mtp egnethet og bosted. Ville også hatt en sakkyndig som vurderte barnet i tillegg til bv. Kun for å sette en sluttstrek en gang for alle. Da kommer han ingen vei i fremtiden. Men, en slik runde koster enorme krefter, bare vær klar over det. Og du vet hva som bor i denne mannen - så her vet du hva det vil kreve av deg, for han kommer garantert til å prøve og manipulere deg og alle instanser. Du må være ekstremt sterk, og holde hodet iskaldt. Ts her. takk, jeg fikk nesten kamplysten. Haha. bv tar en grundig undersøkelse nå. Pga den voldsomme og lande historien vår. og de vil hjelpe meg med å stoppe dette videre, i hvertfall de bekymringsmeldingene de sender via bv. Jeg har gitt dem tidligere saksdokumenter osv fra rettssak i 2016 og uttalelser fra min lege og psykolog. Jeg har også sendt inn en screenfilm med alle meldinger vi har sendt de siste 8mnd. Som de skal putte i saksmappen min, som bevis i fremtiden. Da ser de også at jeg snakker sant (han påstår at jeg lyver om volden og det aldri har blitt nevn før 2018, men jeg kan vise til dokumenter til tingretten fra 2016 angående volden. Som inkluderer meldinger mellom meg og han fra 2013 hvor jeg beskriver til han volden han utsetter meg for, og at jeg forteller han at det er vold). Utover dette så vet jeg ikke hva mer jeg orker.. jeg skal se hva bv sier under neste møte. Jeg har så lyst til å få det hele til å stoppe. Men det vil, som du sa, kreve voldsomt av meg.. Anonymkode: 8920f...aa0 6
Vera Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ts her. takk, jeg fikk nesten kamplysten. Haha. bv tar en grundig undersøkelse nå. Pga den voldsomme og lande historien vår. og de vil hjelpe meg med å stoppe dette videre, i hvertfall de bekymringsmeldingene de sender via bv. Jeg har gitt dem tidligere saksdokumenter osv fra rettssak i 2016 og uttalelser fra min lege og psykolog. Jeg har også sendt inn en screenfilm med alle meldinger vi har sendt de siste 8mnd. Som de skal putte i saksmappen min, som bevis i fremtiden. Da ser de også at jeg snakker sant (han påstår at jeg lyver om volden og det aldri har blitt nevn før 2018, men jeg kan vise til dokumenter til tingretten fra 2016 angående volden. Som inkluderer meldinger mellom meg og han fra 2013 hvor jeg beskriver til han volden han utsetter meg for, og at jeg forteller han at det er vold). Utover dette så vet jeg ikke hva mer jeg orker.. jeg skal se hva bv sier under neste møte. Jeg har så lyst til å få det hele til å stoppe. Men det vil, som du sa, kreve voldsomt av meg.. Anonymkode: 8920f...aa0 Ja, jeg er svært usikker på om jeg skal råde deg til å gå all in eller ikke, fordi du er veldig preget, og fortsatt hører på det han sier. Det du feks beskriver av den paranoide følelsen av urenslighet rundt deg selv..du vet at han sier dette kun fordi han vet det treffer deg? Du lar det dessverre treffe deg fordi du ikke er 100% ferdig med han..han har fortsatt makt over deg. Jeg er redd for hva det vil gjøre med deg i en slik prosess..det er beintøft! Men, du har allerede vært gjennom en rettsprosess, så du vet litt om hva dette går i. Jeg husker at advokaten min spurte meg mange ganger om jeg var helt sikker på at jeg ville gjennomføre - da var jeg så bunnsliten at jeg gikk med konstant blodsmak i munnen. Det var beintøft å dra barnet gjennom barneavhør osv. Rett og slett det tøffeste jeg noensinne har gjort. Jeg levde som deg i et voldelig forhold (psykisk og fysisk) hvor han var en ekspert i å manipulere. Ham har evnen til å få en gråstein til å skinne..og fordreide hodet på MANGE instanser. Heldigvis ikke de rette instanser. Men man går med en konstant frykt for å miste barnet sitt til en person man vet ikke vil barnet godt. Det er så jævlig Jeg «vant» om man kan kalle det for det..men jeg brukte mange år etter denne prosessen til å heles. Jeg gikk inn i en dyp og alvorlig depresjon. Men, psykopaten har i noen grad gitt meg fred etterpå..litt har det vært, men truslene om å ødelegge livet mitt, drapstrusler osv stoppet. Og det er bra! For deg ønsker jeg også fred, men først og fremst at du skal gjøre deg selv fri fra ham..at han overhodet ikke skal ha makt over deg. Du er sjefen i ditt liv, og ingen andre enn deg selv skal få bestemme hvordan dagen din skal bli. Oi, ble langt dette.. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg tenker det samme som #2 her. Men at du ikke vet hvor bostedet hans er kan da ikke være riktig? Du må jo få vite adressen - du har da vel krav på å vite hvor barnet ditt er?? Anonymkode: 9b253...ef1 Nei man har ikke krav på det Anonymkode: b0ab6...e04 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Vera skrev (1 time siden): Ja, jeg er svært usikker på om jeg skal råde deg til å gå all in eller ikke, fordi du er veldig preget, og fortsatt hører på det han sier. Det du feks beskriver av den paranoide følelsen av urenslighet rundt deg selv..du vet at han sier dette kun fordi han vet det treffer deg? Du lar det dessverre treffe deg fordi du ikke er 100% ferdig med han..han har fortsatt makt over deg. Jeg er redd for hva det vil gjøre med deg i en slik prosess..det er beintøft! Men, du har allerede vært gjennom en rettsprosess, så du vet litt om hva dette går i. Jeg husker at advokaten min spurte meg mange ganger om jeg var helt sikker på at jeg ville gjennomføre - da var jeg så bunnsliten at jeg gikk med konstant blodsmak i munnen. Det var beintøft å dra barnet gjennom barneavhør osv. Rett og slett det tøffeste jeg noensinne har gjort. Jeg levde som deg i et voldelig forhold (psykisk og fysisk) hvor han var en ekspert i å manipulere. Ham har evnen til å få en gråstein til å skinne..og fordreide hodet på MANGE instanser. Heldigvis ikke de rette instanser. Men man går med en konstant frykt for å miste barnet sitt til en person man vet ikke vil barnet godt. Det er så jævlig Jeg «vant» om man kan kalle det for det..men jeg brukte mange år etter denne prosessen til å heles. Jeg gikk inn i en dyp og alvorlig depresjon. Men, psykopaten har i noen grad gitt meg fred etterpå..litt har det vært, men truslene om å ødelegge livet mitt, drapstrusler osv stoppet. Og det er bra! For deg ønsker jeg også fred, men først og fremst at du skal gjøre deg selv fri fra ham..at han overhodet ikke skal ha makt over deg. Du er sjefen i ditt liv, og ingen andre enn deg selv skal få bestemme hvordan dagen din skal bli. Oi, ble langt dette.. Ts her igjen tusen takk for kommentaren din. du har rett at jeg ikke er ferdig med han, i den betydning hva han gjorde mot meg. Utover det er jeg selvsagt helt ferdig med mannen. du får meg til å tenke mer igjennom konsekvensene av å melde, om jeg makter eller ikke. Og nå så makter jeg ikke merker jeg. Utover dette med bv. Han krever så ufattelig mye av meg, spiser opp tiden min med dette. Jeg må bare lære å komme med videre og ikke la dette synke inn i kjernen min. Som det nå gjør. Anonymkode: 8920f...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Skrevet 25. mars 2021 Jeg skulle likt å vite hans side av historien her, selv om jeg vet vi ikke får den. Tar din del av historien med en klype salt. Anonymkode: 97bf3...d90 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ts her igjen tusen takk for kommentaren din. du har rett at jeg ikke er ferdig med han, i den betydning hva han gjorde mot meg. Utover det er jeg selvsagt helt ferdig med mannen. du får meg til å tenke mer igjennom konsekvensene av å melde, om jeg makter eller ikke. Og nå så makter jeg ikke merker jeg. Utover dette med bv. Han krever så ufattelig mye av meg, spiser opp tiden min med dette. Jeg må bare lære å komme med videre og ikke la dette synke inn i kjernen min. Som det nå gjør. Anonymkode: 8920f...aa0 Bestill time hos psykolog? Var gjennom et helvette med min eks også, så trengte jeg et sted å lufte alt i ettertid. Anonymkode: 79e60...afc 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skulle likt å vite hans side av historien her, selv om jeg vet vi ikke får den. Tar din del av historien med en klype salt. Anonymkode: 97bf3...d90 Vet om en lignende historie der frua følte seg mobbet av gubben gjennom alle år. Slike kommentarer ts får høres rimelig likt ut som den situasjonen. Den fyren vet at han ikke var noe god kjæreste så lenge de var sammen. De gikk til parterapi for at han skulle forstå hvordan han såret henne. Han vet at han ikke stilte opp for henne slik hun trengte. Hun følte seg både oversett og tråkket ned og hans familie var ikke stort bedre. Alle vet at alt dette stemmer. Men man vet også i dette tilfellet at mor var dårlig på renhold og hygiene. Klær, sko og interiør full av kattetiss. Barna får nytt av familie som familie ikke ser igjen. Ustelt hår, ikke vant til å dusje, ofte møkkete klær. Og i dette tilfellet er det lagt merke til av skolen, ikke av bare barnefar og hans kjæreste. Ja, det er to sider av saken, men å slenge drit, trykke med og trakassere er virkelig ikke greit. Man får ta opp ting på en ordentlig måte eller la være. Anonymkode: 79e60...afc
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Skrevet 25. mars 2021 Det kan hende at far har noe psykiatri- problemer. At han gjør det litt for å være slem,men mest fordi han er kokko og har vrangforestillinger. Han vil ikke si hvor han bor - paranoid? Han er påståelig og ufin - sosiopat? Han kjenner lukter der de ikke er - vrangforestillinger? Som noen mennesker er så sensitive for støy at de ikke klarer å høre andre tygge mat på en helt vanlig måte. Likedan så lukter du helt normalt, men far har en hang-up og har fått for seg at du lukter vondt. Noe andre ikke kjenner. Prøv å tenk at dette er fars problem, la han seile sin egen sjø. Ikke la ham definere deg, inkludert om du lukter vondt. Så hadde jeg nok ikke sendt barnet mitt på samvær til en fyr som nekter å si hvor han bor, og har mulige psykiatriske problemer. Jeg hadde krevd samvær under tilsyn, eventuelt ikke sendt ungen. Anonymkode: 87c5c...600 1
regine Skrevet 25. mars 2021 #14 Skrevet 25. mars 2021 Vet du hva, TS, jeg tror du bør vurder å anmelde dette. Jeg forstår at det oppleves svært belastende for deg, pga forhistorien, men du ønsker jo at denne trakasseringen skal ta slutt? For hver gang du anmelder det som er ren trakassering, som dette er, jo sterkere sak bygger du hos politiet. Selv om de ikke får gjort noe nå, vil det være noe å bygge på ved neste korsvei. Det handler også om at du må - iallfall forsøke - å få en slutt på dette, altså sette så sterkt strek at din eks forstår at han må slutte. I dette tilfellet har trakasseringen kommet fra hans nye kjæreste - da er det selvsagt henne du skal anmelde. Kanskje hun opplever et møte hos politiet som så ubehagelig at det gjør at hun stagger alle hans utspill og krumspring, fordi hun må svi for det. Har du vurdert å igjen ta kontakt med advokat, som også kan sende brev til den nye dama, og fortelle henne at dette er trakassering? Kan også være at det hjelper, fordi hun da selv får oppleve ubehaget ved slik oppførsel. Ellers så har du min fulle støtte og sympati, jeg håper du greier å overse de innleggene som mer eller mindre åpent skriver at det sikkert er din egen skyld. Det er ikke det. Husk det. 4
Honey Dew Skrevet 25. mars 2021 #15 Skrevet 25. mars 2021 Fyren er jo helt og totalt ustabil. Jeg hadde aldri i svarte h....te sendt ungen min til han. Aldri. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan hende at far har noe psykiatri- problemer. At han gjør det litt for å være slem,men mest fordi han er kokko og har vrangforestillinger. Han vil ikke si hvor han bor - paranoid? Han er påståelig og ufin - sosiopat? Han kjenner lukter der de ikke er - vrangforestillinger? Som noen mennesker er så sensitive for støy at de ikke klarer å høre andre tygge mat på en helt vanlig måte. Likedan så lukter du helt normalt, men far har en hang-up og har fått for seg at du lukter vondt. Noe andre ikke kjenner. Prøv å tenk at dette er fars problem, la han seile sin egen sjø. Ikke la ham definere deg, inkludert om du lukter vondt. Så hadde jeg nok ikke sendt barnet mitt på samvær til en fyr som nekter å si hvor han bor, og har mulige psykiatriske problemer. Jeg hadde krevd samvær under tilsyn, eventuelt ikke sendt ungen. Anonymkode: 87c5c...600 Jeg tenkte noe lignende når jeg leste første innlegg... Anonymkode: 71e90...21c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Skrevet 25. mars 2021 Ts her. takk for dere som kommer med støttende kommentarer ❤️ jeg vet at jeg ikke sliter med hygiene. Men han sier det fordi han vet det trykker meg ned. Akkurat som at han f.eks snakket ned om dama si en gang til meg, før de ble kjærester(de hadde en greie før jeg og han ble kjærester. Og ble kjærester etter bruddet vårt). Da var hun ekkel fordi hun hadde lange kjønnslepper. Han brukte ord som slentrefitte, roastbeef og blekksprut. Så det er jo en gjenganger at han snakker ned om tidligere partnere. bare i vårt tilfelle så var han ikke noe grei og jeg har gjort det jeg kunne for å holde han ansvarlig for handlingene hans. bv har jo tidligere tenkt det samme som en annen kommentar her. Det er to sider av en sak. Og det er det jo, selvsagt. Men etter å ha møtt oss så mange ganger og hatt de samtalene vi har hatt, hvor han direkte lyver om meg og til dem. Og jeg kan om og om igjen gi håndfaste bevis på at han lyver. Med bevis fra tidligere møte fra bv, fra tingretten, de har fått tilgang til meldingene mine og bevis fra advokat.. Og de har sett meg og mitt hjem flere ganger. Så støtter jo de meg fult ut nå. jeg går også til Dps, hvor jeg får traumebehandling. Der kan jeg også vise til en viss fremgang og det er jo bra. det er bare ekstremt tungt når de menneskene holder på. når jeg startet bachelor på høyskolen og jobbet meg mot lappen (har bestått den nå) så tror jeg oppriktig at de ville ødelegge det for meg. Med å knekke meg. Bf ville ikke at jeg skulle ta høyere utdanning når vi var sammen.. for i bekymringsmeldingen skriver de flere ganger at de er mer utdannet enn meg (ho er fysio og han har tatt forkurs til ingeniør). Og derfor var de bedre stilt enn meg. Noe som bv også stusset over. At de følte for å gjenta det så mye og lot det ta SÅ mye plass i meldingen. For det var ikke helt normalt. men uansett. Nå skriver jeg bare masse her for å få ut tanker og irritasjon. bv skal på hjemmebesøk til bf i morgen. Jeg får se hva de sier etter dette. For nå undersøker de han nøye, pga alt pisset hans. Anonymkode: 8920f...aa0 3
PM75 Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 Det eneste positive her er at du har bevis på alt det fæle han sier og gjør mot deg, og at han ikke er smart nok til å skjule det i dialog med bv og politi. Det er bra du går til behandling. Du vet jo at du ikke lukter vondt eller har dårlig hygiene, men det er forskjell på å vite dette med fornuft og med følelser.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 On 3/25/2021 at 6:43 AM, AnonymBruker said: Jeg skulle likt å vite hans side av historien her, selv om jeg vet vi ikke får den. Tar din del av historien med en klype salt. Anonymkode: 97bf3...d90 Hvilken funksjon har denne kommentaren annet enn å trykke ned ts, som åpenbart har det vanskelig selv om vi kun får hennes versjon? Anonymkode: 386bb...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Sitter i en liknende situasjon selv. Tok meg lang tid å virkelig ha krefter å kjempe imot. Her snakker faren meg med og hvis han ikke får det som han vil så sender han moren sin etter meg. Ble overfalt av henne i julen, foran barnet vårt. Det var svært ubehagelig og traumatiserende for barnet. Nå har vi null kontakt. Jeg makter ikke mer selv om vi har et barn sammen. Vært noen runder til barnevernet tidligere også. Mye beskyldninger og dritt. Barnevernet anbefalte meg å holde igjen samvær for å skjerme barnet fra våres konflikter en periode. Ble det ikke fred fra faren så måtte jeg anmelde han. Barnet vårt vil ikke møte faren sin mer. Han sier at pappa snakker bare stygt om mamma. Gjør meg vondt. Men fyren har lagt opp til det dårlige forholdet til sitt barn på egenhånd. Fatter ikke at foreldre ikke ser at deres konflikter kan skade sitt forhold med barnet. Anonymkode: d20f6...345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå