Gå til innhold

Mange innvandrere planlegger påskeferie i hjemlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byrådet bekymret for importsmitte etter påske: Mange innvandrere planlegger ferie i utlandet

Organisasjoner advarer myndighetene: Mange innvandrere har planer om å reise til hjemlandet i påsken. – Mange mener Norge er isolert og lukket, mens i hjemlandet er det ikke like strenge tiltak, advarer Tayyab Choudri i Internasjonal Helse- og Sosialgruppe.

https://www.aftenposten.no/norge/i/86O5k1/byraadet-bekymret-for-importsmitte-etter-paaske-mange-innvandrere-planl

Ja, da tenker jeg at de kan forbli der. I hjemlandet. Bedre å fylle sykehusene der enn i Oslo. Det var helt riktig av regjeringen å innføre obligatorisk koronahotellopphold for absolutt alle som kommer tilbake fra unødvendige reiser i utlandet. Ferie er unødvendig. Ferie midt i pandemien er enda mer unødvendig. Men istedet for å begrense regelen fram til 12.april, bør det forbli ut pandemien. 

• Liker 36
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kan ikke si hva jeg syns om dette for da blir jeg kastet på hue og ræva ut av forumet. 

Skrevet

Jepp, regjeringen later som ingenting og innfører krav i hele Norge. Det kunne holdt med lokale krav i Oslo øst. 

• Liker 8
Skrevet

Ferie er unødvendig, det kan du si til Høie som skal på hytta og claimer han er arbeidspendler som pendler «hjem»

• Liker 17
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Byrådet bekymret for importsmitte etter påske: Mange innvandrere planlegger ferie i utlandet

Jeg er IKKE overrasket..

• Liker 8
Skrevet
frysja skrev (2 minutter siden):

Jepp, regjeringen later som ingenting og innfører krav i hele Norge. Det kunne holdt med lokale krav i Oslo øst. 

Tror du det er innvandrerne kun fra Oslo øst som reiser på unødvendige feriereiser til hjemlandet? Det tror jeg ikke. 

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Jeg er IKKE overrasket..

Ikke jeg heller. Det er like trist og provoserende hver eneste gang. Jeg har også familie i utlandet jeg ikke har sett på over 1 år, men planlegger ikke tur dit av hensyn til alle, også meg og mine. Skype, Facetime og Viber bør være bra nok for de aller fleste som savner familie i utlandet. 

Jeg lurer på hvor mange som velger å reise hvis det innføres kraftig kutt i NAV-ytelsene når de kommer tilbake? Litt mer pisk enn gulrot for å hjelpe dem gjøre et samfunnsnyttig valg?

• Liker 22
Skrevet (endret)

Alltid noen få som skal ødelegge for alle  -.- 

Endret av Peanut
  • Liker 8
Skrevet
Peanut skrev (4 minutter siden):

Alltid noen få som skal ødelegge for alle  -.- 

Spørsmålet er hvor få det er snakk om. Jeg leste nylig at 12% av alle som lander fra Pakistan tester positivt for korona. Hva f...n?

I går kom resultatet fra en spørreundersøkelse som viste at tusenvis planlegger reise til utlandet. https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=27059

Regjeringen har bedt nordmenn holde seg i Norge i påsken, men en undersøkelse viser at rundt 40.000 planlegger utenlandstur. Sju av ti vil holde seg hjemme.

72 prosent svarer i Ipsos sin undersøkelse for Gjensidige at de holder seg hjemme i påsken, mens 26 prosent skal på hytta. 3 prosent av ungdommen, og like mange i gruppen med høyest inntekt, planlegger å dra utenlands.

– Ut fra myndighetenes anbefalinger er det litt rart at en god del velger å dra til utlandet, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige, og legger til at tallene viser at dette gjelder rundt 40.000 nordmenn.

Så det er ikke bare utlendingene, men også en del nordmenn som ikke bryr seg. Uansvarlige folk overalt.

• Liker 12
Gjest Airman
Skrevet
Catalina Culès skrev (23 minutter siden):

Kan ikke si hva jeg syns om dette for da blir jeg kastet på hue og ræva ut av forumet. 

Samme tanke her 🙂

Skrevet

Så må de vel på karantenehotell etterpå, i likhet med nordmenn som reiser. Jeg kan faktisk forstå fedre som ikke har sett barna sine siden jul bedre en nordmenn som på død og liv må til "Syden", gjør ikke dere?

• Liker 5
Skrevet

De er vel pålagt å isolere seg i 1-2 uker når de kommer hjem samt å avlegge test?   Eller er det fortsatt slik at man bare lander på flyplassen og kan dra direkte hjem??  Skulle ikke forundre meg.....

• Liker 5
Skrevet

Ja la alle innvandrere få feriere i sine hjemland de flyktet fra.  Vi må for all del være veldig forsiktige med å sette strenge krav til karantene eller testing når de kommer tilbake, det kan jo bli stemplet som diskriminering.  

Men for all del, nå må alle andre som planlegger utenlandsferie være hjemme, vi har jo et ansvar for å bidra til å stoppe smitten.    Muligens jeg har misforstått hele regelverket, eller???

• Liker 16
Skrevet

Mange innvandrere som drar til Pakistan osv .12% av de som kommer tilbake til Norge etter flytur til Pakistan er smittet av Covid-19, iallefall i perioden 25.2-7.3. 
De kunne fritt reise ut av landet og etter positiv test kunne de tilbringe karantenetiden hos storfamilien.På statistikken topper de også klart på antall innlagte på sykehus.

Leste foresten en bra innlegg her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hytteferie-i-pasken-smitter-ikke-men-det-gjor-pasketur-til-pakistan/o/5-95-206629

• Liker 10
Gjest Paramount
Skrevet

Tenk om det handlet om hvite menn i 40-årene. Ville dette fenomenet da blitt behandlet på samme måte, omtalt med samme forsiktighet? Elefanten i rommet vokser seg bare større og større.

Gjest In absentia
Skrevet

En ting jeg ikke skjønner er. Hvorfor tar vi ikke bare og hermetisk lukker Østlandet? Da kunne resten av Norge sluppet de tiltakene som kommer nå. Vi kunne dratt på bar og konsert og hatt mange gjester uten problem.

Skrevet
Paramount skrev (7 minutter siden):

Tenk om det handlet om hvite menn i 40-årene. Ville dette fenomenet da blitt behandlet på samme måte, omtalt med samme forsiktighet? Elefanten i rommet vokser seg bare større og større.

Mange på venstresiden drar opp rasistkortet i øst og vest hvis man sier noe om innvandring/innvandrere som de ikke liker. Vi ser jo hvordan de største avisene har forandret seg de siste årene, stengt kommentarfeltene osv. Makan til feige folk. 

• Liker 9
Skrevet
Drizzt skrev (18 timer siden):

Tror du det er innvandrerne kun fra Oslo øst som reiser på unødvendige feriereiser til hjemlandet? Det tror jeg ikke. 

Ikke jeg heller. Det er like trist og provoserende hver eneste gang. Jeg har også familie i utlandet jeg ikke har sett på over 1 år, men planlegger ikke tur dit av hensyn til alle, også meg og mine. Skype, Facetime og Viber bør være bra nok for de aller fleste som savner familie i utlandet. 

Jeg lurer på hvor mange som velger å reise hvis det innføres kraftig kutt i NAV-ytelsene når de kommer tilbake? Litt mer pisk enn gulrot for å hjelpe dem gjøre et samfunnsnyttig valg?

De må jo alle på karantene hotell, ikke noe problem for oss andre dette

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (16 timer siden):

De er vel pålagt å isolere seg i 1-2 uker når de kommer hjem samt å avlegge test?   Eller er det fortsatt slik at man bare lander på flyplassen og kan dra direkte hjem??  Skulle ikke forundre meg.....

Alle må 10 dager på hotell

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
In absentia skrev (6 minutter siden):

En ting jeg ikke skjønner er. Hvorfor tar vi ikke bare og hermetisk lukker Østlandet? Da kunne resten av Norge sluppet de tiltakene som kommer nå. Vi kunne dratt på bar og konsert og hatt mange gjester uten problem.

Grunnlovens paragraf 106(https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§106) sier man ikke kan dette. En hver forskrift eller lov uten at de endrer Grunnloven først (og det er ikke gjort i en håndvending av Erna), så er forskriften og/eller loven ugyldig og ulovlig etter Grunnloven. Politiet vil ikke ha lov til å håndheve den, i så fall så gjør de noe straffbart og kan dømmes straff og miste jobben. Høyesterett vil dømme loven/forskriften som ulovlig, Høyesterett må forholde seg til Grunnloven, for den trumfer alt - dvs samtlige andre lover og forskrifter.

Og kommer Erna med dette som forskrift, så har faktisk Stortinget annet valg enn å avsette regjeringen - og vurdere om Riksrettsak skal innledes. Da kan ikke Erna gjøre comeback, hvis Riksretten dømmer henne eller andre regjeringsmedlemmer.

Skrevet
16 hours ago, Peonjenta said:

Nei, nå er det karantenehotell i 14 dager for alle som drar på unødvendige utenlandsturer. Det burde ha vært innført for leeenge siden, men det er nå omsider en realitet.

• Liker 2
  • Opprett ny...