Gå til innhold

FHI tror ikke vi får R-tallet under 1 igjen og at de neste ukene vil være veldig tøffe..

Anbefalte innlegg

Skrevet

FHI sine eksperter tror ikke lenger det er mulig å presse R-tallet under 1 igjen og at massevaksinasjon er eneste utvei. De mener at hovedgrunnen til dette er den Britiske B.1.1.7 varianten. Man ser folk på sykehus nå som ble smittet i februar og at sykehusinnleggelsene har en forsinkelse på ett par uker. De sier også at det blir kjempetøft de neste ukene.

https://www.nrk.no/norge/fhi-tror-ikke-vi-far-r-tallet-under-1-igjen-1.15431839

Så hvorfor har ikke regjeringen,FHI og helsedirektoratet tatt importsmitte mer alvorlig det siste året? man trenger ikke å være Professor i mikrobiologi og smittevern for å skjønne at man må ta importsmitte alvorlig i en pandemi. Vi ser jo hvor dårlig jobb de har gjort nå som vi har en drøss av mutasjoner i Oslo/viken og mange andre steder. Hvorfor har de ikke lyttet til flere eksperter ???

Det er også rimelig spesielt at de ikke stenger alle skoler/barnehager i områder med mye smitte . Nakstad sier at det er spesielt en gruppe som skiller seg kraftig ut når det gjelder smitteøkningen. Det som blir spennende er om vi får kontroll på smitten blant barn og ungdom, da det er de som nå driver pandemien framover og det er der smittetallene er høyest sier han

https://www.tv2.no/a/13900094/

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight said:

FHI sine eksperter tror ikke lenger det er mulig å presse R-tallet under 1 igjen og at massevaksinasjon er eneste utvei. De mener at hovedgrunnen til dette er den Britiske B.1.1.7 varianten. Man ser folk på sykehus nå som ble smittet i februar og at sykehusinnleggelsene har en forsinkelse på ett par uker. De sier også at det blir kjempetøft de neste ukene.

https://www.nrk.no/norge/fhi-tror-ikke-vi-far-r-tallet-under-1-igjen-1.15431839

Så hvorfor har ikke regjeringen,FHI og helsedirektoratet tatt importsmitte mer alvorlig det siste året? man trenger ikke å være Professor i mikrobiologi og smittevern for å skjønne at man må ta importsmitte alvorlig i en pandemi. Vi ser jo hvor dårlig jobb de har gjort nå som vi har en drøss av mutasjoner i Oslo/viken og mange andre steder. Hvorfor har de ikke lyttet til flere eksperter ???

Det er også rimelig spesielt at de ikke stenger alle skoler/barnehager i områder med mye smitte . Nakstad sier at det er spesielt en gruppe som skiller seg kraftig ut når det gjelder smitteøkningen. Det som blir spennende er om vi får kontroll på smitten blant barn og ungdom, da det er de som nå driver pandemien framover og det er der smittetallene er høyest sier han

https://www.tv2.no/a/13900094/

Politikk er det muliges kunst. Ekspertene, dvs. FHI og Helsedirektoratet, kommer med sine prognoser gitt det de vet og de modeller de har, så velger regjeringen ut de tiltak de, utifra sin ideologiske overbevisning, mener best vil ta hensyn til smittebegrensning og andre deler av samfunnet. Når det er sagt må jeg si at det er mange av regjeringens valg jeg er uenig i.

Det var bortimot utilgivelig at de høsten 2020 lot arbeidsinnvandrere komme inn uten karantene. De gikk rett til jobb på f. eks. skipsverft, de som var smittet skapte lokale utbrudd. Dette var en av hovedårsakene til bølgen vi fikk høsten 2020.

Så slepte regjeringen beina etter seg i å innføre obligatorisk testing på flyplassene, og de venta enda lenger med å innføre obligatorisk karantenehotell for alle som har vært på "unøvdvendig utenlands reise". Jeg leste en artikkel i Aftenposten om det i går, et par eksempler med folk som hadde vært på reise i Dubai og Tanzania. Personlig fatter jeg ikke hvordan folk kan velge å reise på så lange og unødvendige ferieturer når den britiske mutasjonen herjer. Med tvungent karantenehotell har regjeringen gjort alt de har lov til på det området, det er jo ikke lov å nekte folk å reise (visstnok). 

Jeg har vært klar over at skolene har vært unntatt fra enhver fornuftig regel om smittevern, men jeg visste ikke at det var så ille som denne lærerstudenten skriver: Oslo Met tvinger lærerstudentene ut i praksis midt i blodrøde smitte-Oslo med den begrunnelse at de må vise at de er skikket til læreryrket. Lærerutdanningen er 5 år, det må da for f*** gå an å droppe praksisen i det som antakelig vil være den aller verste perioden i Norge, nemlig de siste 2-3 ukene og de kommende to månedene. 

I klasserommene er det umulig å holde avstand til hver elev, det nyses og hostes, studenter og lærere er i flere klasser hver dag. 

Jeg skal jammen støtte lærerne i lønnskampen. 

Men for alle oss som ikke jobber som lovgivende myndighet er det bare en ting å gjøre: Overholde smittevernstiltakene veldig nøye fram til vi får virkelig store leveranser av vaksiner og ca. 60-70% av befolkningen er vaksinert.

• Liker 3
Skrevet

Men nå er det påske og alle skal kose seg på hyttaaaaaaa hyttaaaaaa hyttaaaaaa!

• Liker 2
Skrevet

Men de sier også at tallet allerede er sunket og at man kan ha god kontroll med et lavere tall selv om det er over 1. hvis folk følger reglene nå

Skrevet

De tror, gjentas det i artikkelen. Det betyr at de vet ikke hvordan det går. De arbeider ut fra statistikk og modeller.

Smittevernstiltak har uansett mye å si.

Hvorfor kaller de det en epidemi, og ikke en pandemi?

Skrevet

Det ser jo ut som at den kraftige veksten i smitte nå har bremset litt, så jeg ble litt overrasket da jeg leste igår at FHI forventer at smittetoppen ikke kommer før i slutten av mai😳 men det samme anslo de i mars i fjor også, så det er vel forhåpentligvis et litt i overkant pessimistisk scenario..

• Liker 2
Skrevet
Blekkulfina skrev (1 time siden):

Det ser jo ut som at den kraftige veksten i smitte nå har bremset litt, så jeg ble litt overrasket da jeg leste igår at FHI forventer at smittetoppen ikke kommer før i slutten av mai😳 men det samme anslo de i mars i fjor også, så det er vel forhåpentligvis et litt i overkant pessimistisk scenario..

FHI har sagt mye rart. Mener å huske at de tippet rundt 100 smittede til påsken ifjor når det ble flere tusen. Men husk at nå har vi en Britisk variant som er dominerende og veldig smittsom. Nå har Trondheim og mange steder i Norge lite smitte, men hvor lenge varer det?? 

• Liker 1
Skrevet
Blekkulfina skrev (3 timer siden):

Så nå tror de toppen kommer i mai...Og for et par uker siden trodde FHI at det blir mulig og reise i slutten i mai... FHI får aldri bestemt seg om noe. Men hvis de virkelig mener at toppen ikke kommer før i mai er det nok fordi de ikke tror vi får ned r tallet. Da trekker vi det ut i tid helt til bølgen snus av vaksiner. FHI vil ha åpne skoler for en hver pris men de innser nok at vi får ikke ned smitten da. Så akkurat det kan de dessverre få rett i. At toppen ikke kommer før i mai... Da kan vi bare glemme alt som heter en fin sommer mens andre land som Danmark som var føre var med mutasjonene, kan gradvis åpne opp.

• Liker 4
Skrevet
J.E skrev (4 minutter siden):

Så nå tror de toppen kommer i mai...Og for et par uker siden trodde FHI at det blir mulig og reise i slutten i mai... FHI får aldri bestemt seg om noe. Men hvis de virkelig mener at toppen ikke kommer før i mai er det nok fordi de ikke tror vi får ned r tallet. Da trekker vi det ut i tid helt til bølgen snus av vaksiner. FHI vil ha åpne skoler for en hver pris men de innser nok at vi får ikke ned smitten da. Så akkurat det kan de dessverre få rett i. At toppen ikke kommer før i mai... Da kan vi bare glemme alt som heter en fin sommer mens andre land som Danmark som var føre var med mutasjonene, kan gradvis åpne opp.

Syns FHI kommer med mye rart selv. Det blir varmere vær og man er mer ute etterhvert så det vil nok hjelpe en del på smittetallene får vi håpe. Men når man skal ha skoler/barnehager oppe på steder med mye smitte kan det ta sin stund før smitten går ned..

• Liker 3
Skrevet

De stenger ikke skoler pga de sårbare barna. Leste i Aftenposten eller var det NRK at barna takler pandemien helt greit, var noen undersøkelser og ekspert uttalelser. 

Akkurat som jeg tenkte basert på mine erfaringer.

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for avsporing og svar til det.

Forever22,mod

Skrevet

De må ta tak i problemet der det er, og det er som kjent i innvandrermiljøene. Så denne artikkelen på nrk om hvor det er størst smittetrykk nå https://www.nrk.no/osloogviken/drammen_-far-ikke-smittetrykket-ned-i-bydelen-med-hoyest-smittetrykk-1.15433005

Hvorfor klarer de ikke å få ned smittetrykket i disse miljøene, de har prøvd ett år. Kan jo ikke lenger si de ikke får det med seg ...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sesongen for luftveissykdommer avsluttes alltid i april (når våren kommer), og innleggelsestoppen i fjor var første april, med 324 innlagte. (Vesentlig høyere enn tallet nå.) 

Tallet på innlagte topper seg tidlig i april, med ca 300ish eller litt lavere. 

Får være glad for at influensa er utryddet, siden den sykdommen kunne resultere i 7600 innleggelser på en tremåneders sesong, og bortimot to tusen dødsfall. 

I fjor var det også "eksperter" på TV som snakket om titusenvis av koronadrepte i Norge innen høsten 2020. Vi så hvordan det gikk. 

Endret av Psilocybe
  • Liker 2
Skrevet
Psilocybe skrev (10 minutter siden):

Sesongen for luftveissykdommer avsluttes alltid i april (når våren kommer), og innleggelsestoppen i fjor var første april, med 324 innlagte. (Vesentlig høyere enn tallet nå.) 

Tallet på innlagte topper seg tidlig i april, med ca 300ish eller litt lavere. 

Får være glad at influensa er utryddet, siden den sykdommen kunne resultere i 7600 innleggelser på en tremåneders sesong, og bortimot to tusen dødsfall. 

I fjor var det også "eksperter" på TV som snakket om titusenvis av koronadrepte i Norge innen høsten 2020. 

Jada, de tar i for å skremme mest mulig 😊 Og det virker over all forventning ... Får man bort smitten i innvandrermiljøene blir vel trykket halvert. Får man også bort importsmitten fra Afrika. Asia og øst Europa er enda mer gjort.
Synes det er så trist med alle som får ødelagt livene sine pga tiltakene med konkurser, ledighet, ensomhet samt mange flere problemer. Hører stadig om folk som tar livet sitt pga tiltakene. Selv takler jeg hjemmekontor og tiltakene helt fint men mange gjør ikke det dessverre. Var på matbutikken i dag og en kar begynte å snakke mye med meg. Aldri sett personen før men han slet veldig. Han trengte å se noen/ snakke med noen og han virket ikke i balanse pga tiltakene. Vi snakket lenge. Heldigvis hadde han noen han var i en slags gruppe med, ellers vet jeg ikke hva jeg skulle gjort ... 

• Opprett ny...