Gå til innhold

Hvordan takler dere disse tiltakene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså.. jeg leser så mye om at folk er nedbrutt, og at folk bruker ekstra lang tid å reise fra sengen. Folk sliter med å finne på aktiviteter, være sunne, og flere jeg kjenner har begynt å ruse seg. Jeg bor i Grenland området, og her er det enda strengere tiltak enn de nasjonale tiltakene. Jeg er student, og hadde så godt med tilgang til biblioteket og trening før det stengte helt ned. Jeg føler meg ekstremt nedbrutt, og må være ekstremt var også. Mange her blir smittet, og kan ikke bare møte folk som man pleide lengre. Man blir jo bekymret overfor andre også. Hvis noen har noen aktiviteter eller tips man kan finne på under tiltakene, vil jeg gjerne høre ❤️😔

Anonymkode: 1d897...cfa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se på tv/serier, lese tykke bøker, lære deg noe nytt (hekle?), møte folk digitalt (feks via messenger), gå turer/jogge, og se etter vårtegn - plukk kvister med skudd og se dem springe ut i vaser inne.

Anonymkode: 91c49...929

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i samme område som deg, og syns situasjonen er ganske håpløs. Heldigvis har jeg samboer, hund og katt som holder meg med selskap. Hvis jeg var enslig så tror jeg at jeg hadde gått skikkelig på veggen akkurat nå. Da jeg fikk vite at ALT stengte, inkludert bibliotek, campus på USN og treningssentre så gikk tankene mine spesielt til studentene som nå ikke har noe annet sted å dra, og kanskje blir sittende alene på den lille hybelen. Også har vi hatt 5 nye smittede den siste uka i Porsgrunn. Syns det er så sykt at psykisk helse blir skjøvet til side på denne måten😥

Anonymkode: 2c466...244

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takler det sånn tålelig. Har heldigvis pålagte kontordager og er ikke bare hjemme alene. Ser greit med folk iløpet av en uke. Helgene er ganske langsomme da 

Anonymkode: dfe26...9d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tips, men jeg har det akkurat som deg 😞 

sliter skikkelig..! 

Anonymkode: 2075b...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg så vant til det, at det har blitt den nye normalen.

Anonymkode: 1da5b...d05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøver så godt som mulig å tenke på hva jeg KAN gjøre allikevel, og fokuserer på ting som gi meg glede. Feks gå tur ute nå når våren begynner å komme, øve på å bake, trene hjemme. Telefonsamtaler med venninner. Ser mye på serier. 

Anonymkode: b3926...27c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stolpejakt! Jeg sjekket akkurat på appen min nå og det er flere tilgjengelige kart i ditt område. Jeg skal ut på Stolpejakt til helga, da får vi også årets kart her jeg bor 😊 

Anonymkode: 506d2...102

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har samboer og hund som holder meg med selskap. Familie i nærheten. Et par venninner jeg omgås iblant. Holder meg noenlunde aktiv. Har alltid spist sunt og føler det har en direkte positiv effekt på psyken. 

Anonymkode: b3a5f...03c

AnonymBruker
Skrevet

Tips: så frø og følg med på spiringen. Det er spennende og givende å følge med på at plantene får liv.

Ellers, legge puslespill, gå turer (evt. med lydbok på øret), prøve en ny middagsrett, legg deg ned på en benk og se opp på skyene og se hvilke former du ser (hyggeligst når det ikke regner). Det er viktig å gjøre aktiviteter som gir DEG noe. Ta en skikkelig vårrengjøring av hybelen/leiligheten hvis det er sånt som gjør deg fornøyd!

Anonymkode: db309...a90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufør og alvorlig syk i snart femten år, så jeg har lang erfaring med å leve livet innestengt i en leilighet og med minimal sosial kontakt. Man venner seg faktisk til det. Den første tiden er tyngst, men så går det seg til. Plutselig en dag tenker man ikke lenger over at man ikke har bevegelsesfrihet. Det er jo det samme som skjer med kriminelle som sitter mange år i fengsel, de venner seg til å ikke ha bevegelsesfrihet.

Hvis dere klarer å finne småting som gir dere glede, og klarer å virkelig kjenne på den gleden, så hjelper det mye. F.eks. virkelig kose seg med en tekopp, eller åpne et vindu og nyte fuglesangen.
Og hvis dere har mulighet er det jo helt topp å gå ut og ta seg en luftetur. Det hjelper nok mye på humøret.

Gjør ting som gjør deg glad, og vær litt ekstra snill med deg selv.🌼

Anonymkode: 0291e...e20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nyter det. Jobber hjemmefra og planer jeg hadde er nå avlyst. Det betyr at jeg bare kan være hjemme og lade opp. All fritid i verden til gaming, TV-serier, god mat, øl, YouTube, chatte med venner, gå tur, lese bøkene som har hopet seg opp i bokhylla, se filmer jeg har hatt lyst til å se lenge... nyter hver dag! 

Anonymkode: 0a10c...357

• Liker 1
Gjest Maxwell
Skrevet

Takler det helt fint. Det har blitt mange bøker, serier og filmer i vinter. Har begynt å lese litt lokal historie nå, og det er interessant ☺️ Liker at våren har kommet nå, og følger litt med på fuglelivet ute. ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet

Yoga morgen og kveld, jogge eller gåtur hver dag med lydbok, styrketrening hjemme så langt det går. Eksperimenterer mes matlaging og baking, leser mye bøker og strikker. Rydder i skuffer og skap og sorterer det jeg ikke bruker. 

Anonymkode: 87958...987

AnonymBruker
Skrevet

Takler det dårlig, spesielt når jeg leser slemme tråder om «dårlige innvandrere» som «planlegger å reise til hjemlandet i påskeferien». Innvandrer her. Har sittet isolert i et år nå. Ingen reiser. Ingenting. Likevel er jeg «dårlig». 

Anonymkode: af590...c92

• Liker 2
Skrevet

Jeg tilpasser meg, men det tærer på å leve så ... hva skal jeg kalle det for ... alternativt over tid.  Jeg fokuserer på det som er fortsatt som før, går turer i naturen, prøver å skape så normal hverdag som mulig for barna, bruker mer tid på meg selv og her mener jeg lære nye ting, hobby, o.l. 

Nå kommer våren, påske, det blir lysere og grønnere. Jeg ser på soloppgangen og solnedgangen og hører på fuglene i hagen. Jeg satt opp flere fuglematere i hagen og ser at peanøttene er mye mer populære enn disse bollene. Kjøttmeis og et par andre fugler virker fullstendig betatt av peanøttene, så jeg må etterfylle annenhver dag, mens meisbollene blir knapt rørt.

Sånne små gleder i hverdagen :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takler det dårlig, spesielt når jeg leser slemme tråder om «dårlige innvandrere» som «planlegger å reise til hjemlandet i påskeferien». Innvandrer her. Har sittet isolert i et år nå. Ingen reiser. Ingenting. Likevel er jeg «dårlig». 

Anonymkode: af590...c92

Innvandrer her også. Vi er ikke dårlige, vi som ikke reiser. Det er tydelig hvem er de dårlige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takler de sosiale tiltakene relativt greit. Omgås ikke så mange av gangen uansett. Har en kjæreste, så det hjelper jo også mye. Føler meg ikke spesielt ensom selv om jeg savner å kunne dra ut for å ta en øl, selv om det går helt greit uten også.

Her er treningssentrene åpne, da de var stengt i fjor var det helt pyton. Så for meg er treningssentrene det verste de kan stenge, og det som gir meg en slags mening i hverdagen. 

Det andre som påvirker meg veldig er at økonomien kommer til å bli veldig trang fremover. Jeg er student med deltidsjobb, og jeg får langt mindre vakter pga korona. Kjeden jeg jobber i har bestemt at de skal slutte med overlapp for å spare penger, da de sliter etter å ha blitt pålagt å måtte stenge over halvparten av alle butikkene i landet. Så selv om de får ha åpent her, så har de færre på jobb pga de må spare penger pga stengte butikker andre steder i landet. 

Økonomien er helt klart det jeg bekymrer meg mest over. Bekymret for å ikke klare å betale husleie. Korona i seg selv er jeg egentlig ikke så redd for, selv om jeg forholder meg til reglene som er. Men jeg vil mye heller bli smittet av korona enn å miste jobben. Jeg dør heller enn å ikke ha økonomi nok til å leve. 

Anonymkode: 67cea...74d

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å spille pokemon go - hjalp meg å komme ut, og funnet andre som spiller å få tips av på nett, så jammen litt sosialt også. :) 

Lager meg ulike småprosjekter - mini kjøkkenhage på gang i vinduskarmen.

Prøver ut og samler nye matoppskrifter.

Fordyper meg i ulike tema jeg er nysgjerrig på, om alt fra historie til hobby.

Prøver å unngå å bli sittende å scrolle ørkesløst, og heller finne på ting som gir meg noe. :) 

Nå sparer jeg endel penger på å ikke reise hjem til påske, så tenker å bruke dem og investere i min første spillkonsoll! 😄 blir sikkert helt håpløs 😛 men tenkte kunne bli gøy å forsøke å spille litt med yngre søsken der hjemme, via nett

Anonymkode: bfab3...e71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stolpejakt! Jeg sjekket akkurat på appen min nå og det er flere tilgjengelige kart i ditt område. Jeg skal ut på Stolpejakt til helga, da får vi også årets kart her jeg bor 😊 

Anonymkode: 506d2...102

Stolpejakten reddet meg i fjor. Gleder meg til å komme igang igjen. 🤗

Anonymkode: ff88d...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...