Gå til innhold

Vil bli vegetarianer, men vet at samboer hadde nektet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å bli vegetarianer, eller i hvertfall spise så lite kjøtt som mulig av samvittighetsgrunner. Klarer ikke å se på en gris, sau eller ei ku uten at det knyter seg i magen og jeg føler meg skamfull. Jeg er egentlig glad i smaken av kjøtt, men kjenner at det ikke går lenger. Samboer har en helt annen mening om saken, og for han er det så å si uaktuelt å ha en eneste middag uten kjøtt. Lurer derfor på hvordan dere som var i lignende situasjon har løst dette? Har dere tips til rimelige og praktiske hverdagsmiddager som gjør det lett å ta hensyn til begge våre behov?

Anonymkode: a5fea...721

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg vegetar og han spiser lavkarbo, derav mye proteiner og høyt kjøtt- og kyllinginntak. Han forsøker å lære litt vegetarretter som jeg kan spise, men han er ikke glad i det selv. Hvis jeg lager mat lager jeg en god vegetarrett hvor kjøtt kan legges til for han. Jeg tilbereder kjøtt for han uten problemer selv om jeg er vegetar, men jeg sier en slags liten "bønn" (jeg er ikke religiøs, men en slags takknemlighetsbønn hvor jeg takker dyret for at det er blitt ofret for hans nytelse eller lignende). 

Anonymkode: a47f3...ab8

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke bare så enkelt som at dere har felles middag, han kjøtt og du en erstatning for kjøttet? Skal dere ha kjøttboller så spiser han vanlige og du vegetar

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ønsker å bli vegetarianer, eller i hvertfall spise så lite kjøtt som mulig av samvittighetsgrunner. Klarer ikke å se på en gris, sau eller ei ku uten at det knyter seg i magen og jeg føler meg skamfull. Jeg er egentlig glad i smaken av kjøtt, men kjenner at det ikke går lenger. Samboer har en helt annen mening om saken, og for han er det så å si uaktuelt å ha en eneste middag uten kjøtt. Lurer derfor på hvordan dere som var i lignende situasjon har løst dette? Har dere tips til rimelige og praktiske hverdagsmiddager som gjør det lett å ta hensyn til begge våre behov?

De fleste retter går an å legge kjøtt eller vegetar til. Feks. spagetti og kjøttdeig m/ saus. Da kan dere feks. dele sausen i to deler når den er ferdig. Du kan koke deg linser i sausen, mens han har sin del over kjøttdeig. Det er bare et eksempel, jeg aner ikke hva dere bruker å spise.

Anonymkode: 6f3c8...6ed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer, kjøresten er ikke det, man må respektere hverandre. Lager jo saus og tilbehør med grønnsaks buljong og så tar jeg av saus og varmer "kjøttkakene" mine og han sine i hver vår kjele, foreksempel, det er jo mye av middagene som ikke er kjøtt sånn sett og de delene lages sammen! :) Det er ikke så tungvint altså :) 

Anonymkode: fddca...8f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si hvor cringr det er for andre. Jeg synes det er en viktig del av alt vi gjør, jeg sørger også for å aktivt fokusere på takknemlighet for min egen mat også. Og for å våkne hver morgen. Og for venner og familie. Livet mitt har blitt snudd på hodet til det langt bedre etter at jeg begynte med dette - vant til og med over en million for to år siden, noen måneder etter at jeg startet dette. Lykken har ikke stoppet siden! Just saying :)

Nok avsporing nå. Anbefaler deg å ta inn ordene til denne karen; https://vm.tiktok.com/ZSJ2Lf3EN/ hvor han forklarer at veganerlivsstilen faktisk ikke er å være i balanse med naturen. Selv hadde jeg spist fisk og kjøtt dersom jeg fanget og slaktet dem på egenhånd, men det har jeg så langt aldri gjort og vet ikke om jeg hadde klart. 

Anonymkode: a47f3...ab8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men du, skjønte ikke helt, nekter samboer deg å spise vegetar? 😮 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke vise ham dette med hvordan kjøtt ikke er bra, fører til sykdommer, osv. Si at du har tenkt på helsa til begge og dyrevelferd, og derfor foreslå at dere har et halvår sammen med vegetarmat. Det tror jeg ikke han kan nekte. Da vil han nok forstå hvor mye bedre form han vil bli i, og ikke minst kan dere se dokumentarer sammen om dyrevelferd. Det er ikke sunt med kjøtt.

Anonymkode: 5b33d...2cd

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke vise ham dette med hvordan kjøtt ikke er bra, fører til sykdommer, osv. Si at du har tenkt på helsa til begge og dyrevelferd, og derfor foreslå at dere har et halvår sammen med vegetarmat. Det tror jeg ikke han kan nekte. Da vil han nok forstå hvor mye bedre form han vil bli i, og ikke minst kan dere se dokumentarer sammen om dyrevelferd. Det er ikke sunt med kjøtt.

Anonymkode: 5b33d...2cd

Caffe Latte?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min mann veganer med å vise han forskjellige dokumentarer: Earthlings, Dominion, What the Health, forks over knives osv. de to første vet jeg er på YouTube. Han som var innbitt kjøttelsker, ble veganer over natta. 

Anonymkode: fef00...0d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo spise mat som er kjøttnøytralt, eller mat som lages vegetarisk i utgangspunktet men så kan mannen din tilsette kjøtt om han ønsker det. For eksempel om dere lager chili con carne så lager du basen uten kjøtt og tilsetter kjøtt i hans del. Krever jo litt arbeid men det er mange måltider som kan modifiseres. Jeg har ikke vært borti problemstillingen men tenker der er en løsning for alt og det er ikke noe problem. Det hadde vært mer stress om du f.eks ble veganer, for da er det store matgrupper som må kuttes ut. Å bare kutte ut kjøtt er ikke så vanskelig. Men skal du kutte ut egg og fisk også? 

Anonymkode: 8ddf8...6b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vegetarianer, samboer og barn er ikke. Forstår ikke helt problemet.

Lager f.eks kjøttdeig og spagetti. Da lager jeg tomatsausen først, så tar jeg av en del til meg med f.eks bønner eller liknende og tar kjøttdeig i resten.

Taco. Kjøttdeig til de og søtpotet, bønner, blomkål eller erstatningsprodukt til meg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du, skjønte ikke helt, nekter samboer deg å spise vegetar? 😮 

Nei, selvsagt ikke 😊 Han kommer bare ikke til å bli med på vegetarmiddag uten mulighet til å legge til kjøtt.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere kan jo spise mat som er kjøttnøytralt, eller mat som lages vegetarisk i utgangspunktet men så kan mannen din tilsette kjøtt om han ønsker det. For eksempel om dere lager chili con carne så lager du basen uten kjøtt og tilsetter kjøtt i hans del. Krever jo litt arbeid men det er mange måltider som kan modifiseres. Jeg har ikke vært borti problemstillingen men tenker der er en løsning for alt og det er ikke noe problem. Det hadde vært mer stress om du f.eks ble veganer, for da er det store matgrupper som må kuttes ut. Å bare kutte ut kjøtt er ikke så vanskelig. Men skal du kutte ut egg og fisk også? 

Anonymkode: 8ddf8...6b9

Usikker på om jeg skal gå så langt som å kutte ut egg. Det blir i hvert fall å kutte ut kjøtt først som en begynnelse, så får man se.

Skrevet

Jeg ville løst det ved å kjøpe økologisk kjøtt eller kjøtt direkte fra bonde, der dyra har gått på beite og levd et godt liv

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe kjøtterstatning til deg selv? si om dere skal lage spagetthi og kjøttboller, så har dere kjøttboller ved siden av. Ekte kjøtt til han og vegetar kjøttboller til deg?

Anonymkode: 6aa37...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på fire. Vi voksne er vegetarianere, barna er pescetarianere (de spiser fisk). Hadde noen sagt til mannen for fem år siden at han skulle bli vegetarianer, tror jeg han hadde fått sjokk. Han var svært glad i kjøtt, gikk på lavkarbo, og kunne absolutt ikke se for seg et liv uten biff, bacon og leverpostei. But yet, here we are.

Det begynte egentlig for et tiår siden. Jeg, som da spiste kjøtt, så tilfeldigvis en dokumentar om hvordan kylling flås levende. Ble fryktelig kvalm av det, og klarte ikke få meg til å kjøpe kyllingfileter igjen. Mannen min hadde ikke de samme følelsene for dyrene som jeg hadde, men han respekterte at jeg ikke maktet å servere kylling. Og sånn var det i noen år. Helt til jeg tilfeldigvis så enda en dokumentar, og da om storfedrift. Hvor mange mål med åker som må til for å fôre én ku osv. Og sånn helt plutselig var jeg ferdig med kjøtt også. Mannen var sterkt uenig i valget, for han ville fortsatt ha kjøtt. Så jeg lagde motvillig kjøttmiddager til ham og barna. Og dette gjorde jeg i noen år. 

Helt til den dagen jeg oppdaget The Beyond Burger. Denne burgeren som smaker så mye kjøtt at kjøttelskere ikke klarer å skille den fra vanlige burgere. Jeg lagde denne typen til hele familien, og selv om jeg selv holdt på å brekke meg av kjøttsmaken, satt de andre og gumlet i seg det de trodde var kjøtt. Etterpå kunne jeg proklamere at de alle hadde spist et helt kjøttfritt måltid.

Det var vendepunktet for min mann. Han kunne ikke tro at han hadde latt seg lure, og ble ganske entusiastisk over å prøve andre vegetariske "kjøttprodukter". Så jeg kjøpte inn filetbiter (ser ut og smaker som kylling), vegetardeig (smaker som kjøttdeig) og vegetarpølser. Han ville ikke kutte ut kjøttet for godt, "for en god biff må alle menn ha". Likevel ble det mindre og mindre kjøtt. I desember 2018 spiste han kjøtt for siste gang. Det var ribbe, noe han pleide å like, men da smakte det ikke tilfredsstillende for ham. Han ble rett og slett litt uvel av å spise det. Etter det har han ikke rørt kjøtt. 

Lavkarbo er for lengst byttet ut med en sunn livsstil. Han har i en alder av 35 lært seg å like grønnsaker og salat, og han kommer stadig opp med nye, gode vegetarretter. (Jeg er den som setter taco og pizza på bordet, er ikke en veldig god kokk). Vi spiser svært variert, og tenker aldri over at vi faktisk er vegetarianere. Samtidig har vi tydeligvis inspirert andre, for flere i både hans og min familie har tatt etter oss. 

Konklusjonen min er at Rom ikke ble bygd på én dag. Det var en forsiktig tilvenning over lengre tid. Og det var aldri tvang eller press fra min side. Jeg introduserte ham og barna til god vegetarmat, og de lot seg overbevise. Jeg har aldri bedt noen slutte med å spise kjøtt, de har selv valgt det. Og det tror jeg nok er den beste veien å gå🙂

Anonymkode: 514fa...298

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Her i huset spiser vi plantebasert/noe vegetarisk.

Mannen min spiser all mat som er god, som han sier, han gir blaffen i om det er kjøtt eller linser, så lenge det smaker godt. Og etter mange år med dette kostholdet, har han fått en mye bedre helse. Nå spiser han knapt noe animalsk, selv ute eller på besøk hos andre.  

Vil bonusbarna ha kjøtt, må de selv lage maten sin. Jeg står ikke og lager kjøttmiddager til noen her i huset. 

Og hadde mannen min ønsket å spise kjøtt, hadde han lagd maten sin selv.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noen av dere har rett til å endre den andre sin kost. Det er en stor del av hver eneste dag. Du får lage din mat, ikke forvente at han spiser den, på samme måte som han ikke skal forvente at du spiser det han spiser. 👍 Det er ikke så vanskelig å få til om du bare vil. 

Anonymkode: 05f40...20b

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg veldig godt ts. For min del sier det såpass mye om en person som villig spiser kjøtt og blåser i livet til dyra at det hadde vært uaktuelt å være sammen med en slik person. Traff drømmemannen for 5 år siden og vi hadde et fantastisk, vegansk bryllup for snart to år siden :) Flott at du ønsker å spise mindre kjøtt! Heier på deg!

Anonymkode: 0aef6...fc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veganer, mannen spiste mye kjøtt før, nå spiser han vegansk hjemme fordi han ble overbevist av oppskriftene mine. Kan du ikke bare lage din egen mat og han kjøtt ved siden av om han må? Dere må vel ikke spise det samme? Om du lager midddag får han spise det eller ordne noe selv. 

Anonymkode: efab8...e84

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...