Gå til innhold

Ekstremt utmattet etter kaloriunderskudd og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har ligget på kalorivedlikehold/overskudd og styrketrening i hele vinter før jeg begynte på et program 1.mars med mye bootcamptrening avsluttet av en intervalløkt med jogging 3 dager i uka. Ligger ca 400 kcal i underskudd daglig. Kjørte samme opplegg ifjor uten problemer. Har lurt inn en og annen joggeøkt i tillegg til de 3, men kun 5 km, og ikke hver uke.

Nå er jeg ekstremt utmattet i kroppen og veldig trøtt, spesielt utover dagen. Orker såvidt å dra beina etter meg til tider. Ikke opplevd slikt før. Sover mer enn jeg gjorde ifjor på samme tid også, dvs ca 6,5-7 timer. Før corona og hjemmekontor pleide jeg å sove 6 timer uten problemer. Så tror ikke det er søvnen som er problemet. Og jeg er også vant med å trene 3 ganger i uka i lang tid. 

Hva kan det skyldes? Veldig frustrerende. Kjører jo ikke så hardt opplegg så burde hatt energi. 

Endret av lady90
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til lege. Kan jo være jernmangel eller hva som helst.

Anonymkode: 8106e...888

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta en tur til lege. Kan jo være jernmangel eller hva som helst.

Anonymkode: 8106e...888

Ja tenkte å sjekke stoffskifteverdiene mine for er en stund siden sist (har lavt stoffskifte) men ikke så gira på å dra til legen for øyeblikket med tanke på all smitte rundt omkring her. 

Men tror egentlig ikke det er noe galt med verdiene. Hsr alltid mangel på d-vitamin men det gir vel ikke sånne utslag? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må komme deg til legen ja :)

Hadde virkelig ikke vært redd for det, legekontorene har jo ikke hatt noe smitteutbrudd. Det er restauranter, folk på besøk osv som står for det. Egen helse er viktig altså.

Og jo - D-vitamin mangel gir nettopp utmattelse, det er det som er hovedsymptomet... På tide med en sjekk. Dette kan du ikke se selv, det er blodprøve som må til :) Tenk så kjekt om du kan føle deg bedre med noen vitamintilskudd da? Det er jo en enkel fiks.

Anonymkode: bbe27...552

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må komme deg til legen ja :)

Hadde virkelig ikke vært redd for det, legekontorene har jo ikke hatt noe smitteutbrudd. Det er restauranter, folk på besøk osv som står for det. Egen helse er viktig altså.

Og jo - D-vitamin mangel gir nettopp utmattelse, det er det som er hovedsymptomet... På tide med en sjekk. Dette kan du ikke se selv, det er blodprøve som må til :) Tenk så kjekt om du kan føle deg bedre med noen vitamintilskudd da? Det er jo en enkel fiks.

Googla litt ista og fant ut det samme. Var ikke klar over at det var forbundet med d-vitaminmangel. Har alltid lavt d-vitamin nivå på vinteren og er alltid flink til å ta tilskudd med en gang, så dabber det av. Denne gangen skal det IKKE dabbe av. Hadde en boks med 5000 ug tabletter her så har tatt et par allerede, høres da ut som det er her problemet ligger. 

Skal komme meg til legen og få målt så fort det blir ledig tid der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (52 minutter siden):

Googla litt ista og fant ut det samme. Var ikke klar over at det var forbundet med d-vitaminmangel. Har alltid lavt d-vitamin nivå på vinteren og er alltid flink til å ta tilskudd med en gang, så dabber det av. Denne gangen skal det IKKE dabbe av. Hadde en boks med 5000 ug tabletter her så har tatt et par allerede, høres da ut som det er her problemet ligger. 

Skal komme meg til legen og få målt så fort det blir ledig tid der. 

Så bra du fikk lest deg opp litt :) Da er det bare å ringe imorgen og be om time. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser nok med stor sannsynlighet for lite i kombinasjon med lite restitusjon. Dette tærer på kroppen i lengden.. 

Anonymkode: 69eed...03b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du spiser nok med stor sannsynlighet for lite i kombinasjon med lite restitusjon. Dette tærer på kroppen i lengden.. 

Anonymkode: 69eed...03b

Har tenkt den tanken ja, men kun gått 4 uker og holdt på slik i 1 år uten problemer før så har ikke helt troa på det heller 

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (40 minutter siden):

Har tenkt den tanken ja, men kun gått 4 uker og holdt på slik i 1 år uten problemer før så har ikke helt troa på det heller 

Vanskelig å svare på, vet jo ikke hva du trener. Men svikter søvnen etpar timer hver natt så vil dette slå ut i lengden, samme gjelder for lite næring. Skal du bruke krefter må du ha næring. For lite av begge deler så stopper det opp i lengden.

Mange trener altfor mye, det er bare tull. Fullkropp 3 ganger i uken er maks for de fleste, på fridager kan du heller gå turer. MÅ ikke jage etter endorfiner hver dag, det blir ofte en ond sirkel. Å trene smart, er viktig det. Ikke mer enn du må.

Men du kan jo ta full blodprøve hos legen.

Anonymkode: 31c4b...bed

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier at du ligger i underskudd, er det med eller uten det du trener bort?

Kroppen er ikke laget for å bygge muskler på kaloriunderskudd, så dersom du trener tung styrke vil det tære enormt på kreftene. Du bør helst ligge litt i overskudd når du trener tung styrke. 

De som bygger mye muskler har vekslende perioder: først spiser de mye (!) og bygger muskler (og legger naturlig nok på seg litt fett samtidig). Så spiser de mindre/magrere, og dermed slanker bort fettlaget som ligger over musklene mens de trener for vedlikehold av muskelmassen.
Dette er jo ekstremt, men det viser tydelig at de kjanner kroppen og ikke kan bygge seg opp om de ikke spiser mye. 

Anonymkode: 4cdbe...705

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du sier at du ligger i underskudd, er det med eller uten det du trener bort?

Kroppen er ikke laget for å bygge muskler på kaloriunderskudd, så dersom du trener tung styrke vil det tære enormt på kreftene. Du bør helst ligge litt i overskudd når du trener tung styrke. 

De som bygger mye muskler har vekslende perioder: først spiser de mye (!) og bygger muskler (og legger naturlig nok på seg litt fett samtidig). Så spiser de mindre/magrere, og dermed slanker bort fettlaget som ligger over musklene mens de trener for vedlikehold av muskelmassen.
Dette er jo ekstremt, men det viser tydelig at de kjanner kroppen og ikke kan bygge seg opp om de ikke spiser mye. 

Anonymkode: 4cdbe...705

Jeg ender opp med 380 i underskudd daglig i snitt inkl. trening. 

Trener ikke muskelbygging nå, men bootcamp/tabata + litt intervall. Er akkuest ferdig med muskelbyggingsperiode. 

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (1 time siden):

Jeg ender opp med 380 i underskudd daglig i snitt inkl. trening. 

Trener ikke muskelbygging nå, men bootcamp/tabata + litt intervall. Er akkuest ferdig med muskelbyggingsperiode. 

Kan jo gå i detaljer om du ønsker.

Hvor mange gram proteiner, fett og karbo spiser du hver dag? Hvor kalorier totalt, hva spiser du. En kalori er EN kalori: den tanken funker ikke. Er kvaliteten på kalorien som teller.

Hva er din høyde/vekt?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan jo gå i detaljer om du ønsker.

Hvor mange gram proteiner, fett og karbo spiser du hver dag? Hvor kalorier totalt, hva spiser du. En kalori er EN kalori: den tanken funker ikke. Er kvaliteten på kalorien som teller.

Hva er din høyde/vekt?

Følger flexikost sine planer som baserer seg på +/- 52% karbo, +/- 17% fett og 30% protein til alle måltider. 

Veier 61 kilo, er 168 cm høy 

Ligger nå på 1500 kcal daglig med trening 3-4 dager i uka, totalt ca 380 kcal i underskudd daglig 

Endret av lady90
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (2 minutter siden):

Følger flexikost sine planer som baserer seg på +/- 52% karbo, +/- 17% fett og 30% protein til alle måltider. 

Veier 61 kilo, er 168 cm høy 

Ligger nå på 1500 kcal daglig med trening 3-4 dager i uka, totalt ca 380 kcal i underskudd daglig 

du skriver ikke noe om mengdene, er jo det som teller. Makroene.

1500kcal er uansett for lite, logger du vektet 1-2 ganger i uken å ser om den er stabil? Er jo vekta som styrer inntaket endel også, om man får for mye/lite. Så ville økt til 1800 å sett hva som skjedde energien, så trent 3 dager i uken. Det er nok. Kroppen må ha hvile, så lag hviledag etter treningsdag. Gå tur er fint.

Du er jo normalvektig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som overtrening i kombinasjon med for lite næring i fht til trening. Selv om det gikk bra i fjor, sier kroppen kanskje fra om at dette kan du ikke gjøre over tid.

Du får ikke nytte av treningen, hvis ikke næringsinntak og restitusjon også er riktig og i balanse.

Da vil kroppen bryte ned i stedet for å bygge opp

Anonymkode: 6ea58...4ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (17 timer siden):

Har ligget på kalorivedlikehold/overskudd og styrketrening i hele vinter før jeg begynte på et program 1.mars med mye bootcamptrening avsluttet av en intervalløkt med jogging 3 dager i uka. Ligger ca 400 kcal i underskudd daglig. Kjørte samme opplegg ifjor uten problemer. Har lurt inn en og annen joggeøkt i tillegg til de 3, men kun 5 km, og ikke hver uke.

Nå er jeg ekstremt utmattet i kroppen og veldig trøtt, spesielt utover dagen. Orker såvidt å dra beina etter meg til tider. Ikke opplevd slikt før. Sover mer enn jeg gjorde ifjor på samme tid også, dvs ca 6,5-7 timer. Før corona og hjemmekontor pleide jeg å sove 6 timer uten problemer. Så tror ikke det er søvnen som er problemet. Og jeg er også vant med å trene 3 ganger i uka i lang tid. 

Hva kan det skyldes? Veldig frustrerende. Kjører jo ikke så hardt opplegg så burde hatt energi. 

Dette kan være alt eller ingenting. 

Men jeg ønsker å forholde meg til dette med kaloriunderskudd. Når du ligger på kaloriunderskudd så bør du ikke trene hardt. I alle fall ikke over tid. Det sier seg selv at kroppen er allerede i en slags "sultmodus", og derav ikke klarer å holde oppe energien din over tid når du utsetter kroppen for større belastninger. Dessuten så virker det som om at kroppen ikke klarer å restituere nok slik du har trent, da også basert på kaloriunderskudd. Kaloriunderskudd brenner av energien i lunten på ene siden, og trening brenner av energien i lunten på andre siden. Dobbel belastning for kroppen, og kort vei til utbrenthet og overtrening. 

Husk at bodybuildere som trener hardt spiser også ekstreme mengder for å ha energi nok. En hobbytrener må også gjøre det samme. Du gjør jo det motsatte. Spiser for lite, og trener hardt. 

Jeg tenker at du bør hvile mye nå. Du må i hvert fall ikke pushe kroppen når du er utmattet, trøtt og sliten. Det er signaler om at kroppen ikke er "frisk", og må derfor ikke belastes. Så ta det med ro, hvil godt, spis godt og slapp av. Jeg er ganske sikker på at du kommer deg til hektene igjen etter noen uker med hvile. Hvis du ikke gjør det, så må du oppsøke lege. 

Du kan forsåvidt oppsøke lege allerede nå. Som jeg nevnte øverst så kan dette skyldes alt eller ingenting, og det kan også være vitaminmangler som følge av underernæring. 

Anonymkode: 21ed4...468

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kan være alt eller ingenting. 

Men jeg ønsker å forholde meg til dette med kaloriunderskudd. Når du ligger på kaloriunderskudd så bør du ikke trene hardt. I alle fall ikke over tid. Det sier seg selv at kroppen er allerede i en slags "sultmodus", og derav ikke klarer å holde oppe energien din over tid når du utsetter kroppen for større belastninger. Dessuten så virker det som om at kroppen ikke klarer å restituere nok slik du har trent, da også basert på kaloriunderskudd. Kaloriunderskudd brenner av energien i lunten på ene siden, og trening brenner av energien i lunten på andre siden. Dobbel belastning for kroppen, og kort vei til utbrenthet og overtrening. 

Husk at bodybuildere som trener hardt spiser også ekstreme mengder for å ha energi nok. En hobbytrener må også gjøre det samme. Du gjør jo det motsatte. Spiser for lite, og trener hardt. 

Jeg tenker at du bør hvile mye nå. Du må i hvert fall ikke pushe kroppen når du er utmattet, trøtt og sliten. Det er signaler om at kroppen ikke er "frisk", og må derfor ikke belastes. Så ta det med ro, hvil godt, spis godt og slapp av. Jeg er ganske sikker på at du kommer deg til hektene igjen etter noen uker med hvile. Hvis du ikke gjør det, så må du oppsøke lege. 

Du kan forsåvidt oppsøke lege allerede nå. Som jeg nevnte øverst så kan dette skyldes alt eller ingenting, og det kan også være vitaminmangler som følge av underernæring. 

Skjønner. Dette er et 10 ukers program satt sammen av trenings- og kostholdseksperter så det skal ikke være forbundet med overdrevet trening eller for lite matinntak. Kjørte det ifjor også. 

Men skjønner jo at jeg må ta kroppens signaler på alvor uansett, så roet ned intervalløkta betydelig idag, ble mer rolig jogg. Gikk greit. Merker at jeg er litt bedre idag enn igår. Proppet meg i meg d-vitamin begge dagene, men så fort virker det vel ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Dette er et 10 ukers program satt sammen av trenings- og kostholdseksperter så det skal ikke være forbundet med overdrevet trening eller for lite matinntak. Kjørte det ifjor også. 

Men skjønner jo at jeg må ta kroppens signaler på alvor uansett, så roet ned intervalløkta betydelig idag, ble mer rolig jogg. Gikk greit. Merker at jeg er litt bedre idag enn igår. Proppet meg i meg d-vitamin begge dagene, men så fort virker det vel ikke?

D.vitamin er vel ikke noen løsning på ditt problem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

D.vitamin er vel ikke noen løsning på ditt problem.

Det kan jo fort være det siden symptomene stemmer overens med lite d-vitamin. 

Kan også hende det er stoffskifteverdiene mine som er i ulage.

Har egentlig mer troen på disse tingene enn trening og kosthold da jeg har vært så lenge i det gamet og kjenner kroppen min godt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (16 minutter siden):

Selv om det er "eksperter" som har satt dette sammen, så er det ikke ensbetydende med at du må reagere positivt på det. Vi er individualister, og ikke alt er standard-laget passer for alle. 

Du sier du er ekstremt utmattet, men samtidig jogger? Det henger ikke på greip, men det får da så være min mening. 

Du burde ikke kaste i deg D-vitaminer ukritisk basert på råd fra KG. Du vet ikke om du har D-vitaminmangel. Du burde gå til legen å ta blodprøve først, slik at du vet hvordan du ligger an på D-vitaminene dine. Og stoffskiftet ditt, som også kan være involvert. D-vitamin er ikke vannløselig. Ergo, det hoper seg opp i kroppen over tid hvis du tar for mye. For mye for raskt kan gi deg D-vitaminforgiftning. For mye over tid kan gi deg hyperkalsemi, som potensielt er alvorlig, ettersom D-vitamin øker Kalsiumnivået. Dem henger sammen. Så igjen, ikke vær ukritisk til D-vitamin, og ta deg en tur innom legen før du fortsetter å behandle deg selv, slik at du vet hva du holder på med. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...