Gå til innhold

Slutta å snuse-sur hele tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg slutta å snuse for 5 dager siden. De første dagene var helt forferdelige, jeg var hysterisk og sint, men det går mye bedre nå.

er fortsatt som PMS fra helvete da. Jeg har et temperament som ikke ligner grisen, og jeg har aldri vært sånn før. Er vanligvis rolig og tålmodig.

mitt spørsmål til dere som har slutta å snuse, hvor lenge varer dette? Blir redd for at jeg kommer til å være sur og grinete frem til jeg begynner igjen. Nå er det straks 6 dager uten...

Anonymkode: e1132...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De verste abstinensene pleier hos de fleste å ha roet seg betraktelig i løpet av 14 dager 

Anonymkode: 78de2...21c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes å huske at det begynte å bli bedre etter en uke ja, mye bedre etter to uker. Men å slutte med snus var virkelig jævlig, verre enn å slutte å røyke. Hold ut! 💪 Det går over! Jeg spiste mye sterke pastiller...

Anonymkode: bbe20...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første uka svinger veldig, så avtar det etterhvert. Du er flink, stå på. Etter to uker blir det betraktelig bedre.

Anonymkode: 74517...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk! Det er så fælt, jeg føler meg skikkelig deprimert :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så flink du er! Prøvd denne? :)

Anonymkode: 4f43a...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde det på samme måten, men det roer seg ned. Nå er du over det verste og det blir lettere for hver dag selv om du kan ha noen tunge i blant. Det viktigste å huske er at det er nikotin-avhengigheten som gjør at det blir slik og at for å slippe å oppleve dette igjen så er det bare å holde ut den timen eller dagen det er tungt.

Jeg har ikke brukt snus på snart to år og tenker sjelden på det og savner det ikke. Deilig å være kvitt dårlig ånde og sløsing med penger og ikke minst stresset som avhengigheten fører med seg.

Anonymkode: 0371f...c6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reagerte med mye gråting og nedstemthet, jeg grein i 2 uker i strekk. Så ja, etter to uker vil du nok begynne å se bedring. Det er helt jævlig men tro meg, det er så verdt det. Vær snusfri i 3 år. :) 

Anonymkode: f4595...2e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har tips til hvordan man kan slutte å tenke på snus? Tenker på det fra sekundet jeg våkner om morgenen til jeg sovner om kvelden 

Anonymkode: a7ad3...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så flink du er! Prøvd denne? :)

Anonymkode: 4f43a...331

Tusen takk! :) Ikke prøvd, skal sjekke den ut etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har tips til hvordan man kan slutte å tenke på snus? Tenker på det fra sekundet jeg våkner om morgenen til jeg sovner om kvelden 

Ja! Er det? Noen? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg reagerte med mye gråting og nedstemthet, jeg grein i 2 uker i strekk. Så ja, etter to uker vil du nok begynne å se bedring. Det er helt jævlig men tro meg, det er så verdt det. Vær snusfri i 3 år. :) 

Huff :( Litt godt å høre at man ikke er den eneste. Skremmende synes jeg, at man blir så utafor psykisk. Går litt bedre i dag (endelig). Håper forholdet mitt har overlevd disse siste dagene... 🙈

Det føles fortsatt ut  som jeg ville gitt min høyre arm for en snus da. Virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ga seg etter pr uker her, nå vært snusfri siden nyttår og tenker ikke på snus lenger. Mannen derimot tenker på og maser om snus hver eneste dag ennå. Så er nok individuelt.

Lykke til - du er kjempeflink!

Anonymkode: 9b1a0...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble nærmest psykiatripasient fra uke 2 til uke 12 ca. Første to ukene gikk greit. Var bare litt småsvimmel og kvalm med oppkast. Så slo nedstemtheten noe så jævlig inn, og jeg gråt av alt og ingenting, og var fryktelig nedstemt. Dag ut og dag inn. 14 dager etter det fikk jeg voldsomt med angst, som varte et par måneder, før det sagte gikk over. 

Man reagerer forskjellig, og må bare takle det som kommer! Det beste med dette er jo at det går over uansett.

Anonymkode: f8225...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange gjør en generaltabbe når dem skal slutte. Dem setter seg en dato, og så snuser dem seg "opp" til denne. Slik at siste dagen man snuser så snuser man gjerne et par bokser bare denne dagen. 

Man bør trappe ned heller. Over tid. Som legen sa til meg: Man bør dosere snusen, og behandle snus som et legemiddel. Det skal seponeres langsomt over tid når man slutter. Da slipper man unna mye av abstinensene. 

Ellers så anbefaler jeg deg å ha en boks i lomma med 1 snus liggende i hele tiden, når du har bestemt deg for å slutte. Det gir deg trygghet om at du har snus tilgjengelig, og kan hjelpe deg mot suget etter snus. Den garanterer deg mot at skulle du få panikkfølelse over at du ikke har snus, så har du jo det. Men ikke snus den! Den skal være der som et symbol, en slags forsikring. 

Og så er det bare å holde seg unna snus. Drikke mye vann, være i aktivitet, spise god mat og kanskje legge en tyggis eller drops under leppa i ny og ned. Og stå i det som kommer av abstinenser. Plutselig er du på andre enden, og du er snusfri. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

14 første dagene er et helvete, første uken er absolutt det verste. For min del så var første søndagen det aller, aller verste. Såpass at jeg faktisk kjøpte en boks snus i panikk på lørdag. Endte opp med å kjøre rett til min bror neste dag og ga han boksen, uåpnet. 🤣 Jeg fikk panikk, fordi jeg var redd for å sitte der med en sprekk på søndag og butikkene er stengt.
Neste lørdagskveld og søndag var fortsatt full panikk, men jeg overlevde og når jeg klarte det, da viste jeg at jeg ville klare å slutte. For jeg hadde prøvd å slutte av og på i godt over 3 år, hvor taktikken til slutt var én snusboks om gangen, som betyr at jeg var på butikken hver bidige dag, mandag til lørdag, uten unntak i lange perioder. Også 2 dager om dagen som oftest, for jeg snuste over 1 boks snus om dagen. Jeg gjorde det slik for at når jeg sluttet, så var det ikke "Når jeg er tom, så slutter jeg" også har jeg 20 bokser i kjøleskapet. Da jeg sluttet så reiste jeg meg opp fra sofaen helt utav det blå og kastet boksen og da var jeg ferdig og satt ikke der med flere titalls bokser til mangfoldig tusen. 

Så ta det time for time, dag for dag. Plutselig så går det opp for deg at irritasjonen er borte, suget er borte og du er fri. Du er over den verste kneika, det blir ikke verre, bare bedre. For meg så føltes det ut som en helt sinnssyk PMS. Jeg vekslet mellom å være koksint og å gråte av absolutt alt og ingenting i 2 uker. 

Har holdt meg i 4 år med ingen sprekker og det er etter å ha snust siden jeg var 11 år! Var 26 da jeg sluttet. Sykt å tenke på. 

Anonymkode: f0cc2...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange gjør en generaltabbe når dem skal slutte. Dem setter seg en dato, og så snuser dem seg "opp" til denne. Slik at siste dagen man snuser så snuser man gjerne et par bokser bare denne dagen. 

Man bør trappe ned heller. Over tid. Som legen sa til meg: Man bør dosere snusen, og behandle snus som et legemiddel. Det skal seponeres langsomt over tid når man slutter. Da slipper man unna mye av abstinensene. 

Ellers så anbefaler jeg deg å ha en boks i lomma med 1 snus liggende i hele tiden, når du har bestemt deg for å slutte. Det gir deg trygghet om at du har snus tilgjengelig, og kan hjelpe deg mot suget etter snus. Den garanterer deg mot at skulle du få panikkfølelse over at du ikke har snus, så har du jo det. Men ikke snus den! Den skal være der som et symbol, en slags forsikring. 

Og så er det bare å holde seg unna snus. Drikke mye vann, være i aktivitet, spise god mat og kanskje legge en tyggis eller drops under leppa i ny og ned. Og stå i det som kommer av abstinenser. Plutselig er du på andre enden, og du er snusfri. 

Jeg har aldri klart dato-slutt. Aldri. Jeg har sprakk så mye at jeg tok meg pauser i å slutte 🤣
Samme med nedtrapping, bytte til nikotinfri eller mocca mint.  
Jeg fikk et "innfall" en dag, nå er det slutt, leppa svir og jeg orker ikke panikken over å gå tom osv, reiste meg opp fra sofaen også kastet jeg boksen jeg hadde. Så vips så var jeg ferdig. Det var i en pause fra å slutte og var ikke planlagt. 
Jeg har prøvd nikotinfri utallige ganger, 50/50 på det og vanlig .Jeg har prøvd å bytte til mocca mint. Jeg har prøvd å bytte merke fra min faste til en heeelt ny ukjent en, endte opp med å bytte favoritt bare 🤦‍♀️ Jeg har prøvd bare til helg eller fest. Har prøvd et viss antall om dagen, bare 10 stk. Bare 5 etter middag. Bare ditten og datten. Jeg har prøvd på dagen og fast dato. Jeg hadde veldig den "jeg MÅ slutte, fordi tannkjøttet er ødelagt, leppa har konstant sår, stygge groper og svir, økonomien går til helvete osv. Jeg kan ikke snuse, men jeg vil og jeg elsker snus". 
Eneste som funket for å slutte var da kroppen ville slutte og hodet ville slutte av seg selv. Jeg måtte ikke slutte, jeg virkelig ville slutte. Stor forskjell på det å faktisk ville det og det å ville det "fordi.....". 

For noen så funker kanskje lister med grunner til hvorfor man vil slutte, fastsatt dato osv, men jeg ville ha gått for en alt eller ingenting, cold turkey og bare slutt. 

Anonymkode: f0cc2...23b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutta med snus juli i fjor, men jeg får fremdeles ut av intet en intens lyst på snus. Jeg slutta før det å røyke, men det savner jeg over hodet ikke. Begge delene startet jeg med i en alder av 18, røyk sluttet jeg med da jeg var 27, og snus da jeg var 30.

Å gå over til nikotinpiller hjalp i en periode, men det går faktisk an å bli avhengig av det også - eller nikotinspray. Så for å dempe det behovet så gikk jeg over til fisherman friends etter 5 mnd, og det er ganske lett å slutte med når man får kronisk diaré for det blir lakserende i lengden 😂

Anonymkode: 0c0ff...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff :( Litt godt å høre at man ikke er den eneste. Skremmende synes jeg, at man blir så utafor psykisk. Går litt bedre i dag (endelig). Håper forholdet mitt har overlevd disse siste dagene... 🙈

Det føles fortsatt ut  som jeg ville gitt min høyre arm for en snus da. Virkelig!

Jeg hadde veldig lyst til å slutte og var sterkt motivert og dedikert som følge av det. Kjente så klart på sug, hele tiden, men å gi opp var ikke et alternativ. Jeg SKULLE slutte. Jeg kjenner ikke på sug i dag i det hele tatt og syns snus er ganske ekkelt. Får flashback til de kveldene jeg sovnet med snus, og våknet med munnen full i brun snussaft og snusflekker på lakenet.. Haha, æsj fy faen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...