AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Her om dagen gikk jeg tur i nabolaget mitt. Kikket litt forsiktig inn i folks vinduer, og så plutselig ei tidligere kollega av meg. Hun sto på kjøkkenet og lagde mat ved siden av en mann jeg antok var kjæresten/samboeren hennes. Husker hun ble skilt for noen år tilbake, men der på kjøkkenet så hun så lykkelig ut med ny mann (og det unner jeg henne). Kjente jeg ble skikkelig misunnelig, så mye at jeg kjente en vond klump i magen. For det er ikke første gang jeg ser sånne "ekteskap nr 2" på nært hold, og folk i slike forhold virker så lykkelige. Som om ekteskap nr 1 var et prøv-og-feil-forhold, og at det andre seriøse forholdet rett og slett er bedre. Det virker i hvert fall slik utenfra. Selv ble jeg gift tidlig i 20-årene, og fikk barn like etter. Vært gift i 15 år, og lidenskap/romantikk/spenning forsvant for lenge siden. Ekteskapet er ren plankekjøring; begge gjør sin del for at familien skal ha det så godt som mulig. Vi er et godt maskineri, om man kan si det sånn. Et maskineri uten de store følelsene eller emosjonelle opp- og nedturene. Alt går i den samme trulten dag ut og dag inn. Ingen krangling. Men heller ingen intim kontakt. Vi er to gode venner, foreldre og partnere - og det funker helt greit. Likevel: jeg er så misunnelig på de som starter på nytt! Nye, ferske følelser, en interessant partner som kan introdusere en til nye opplevelser, yrende intimitet. Romantikk og spenning. Kanskje et nytt bryllup, og i hvertfall en ny hverdag. Og ikke minst: erfaring fra et tidligere forhold, så man kan unngå å gjøre de samme tabbene igjen. Et nytt liv, på en måte. Inkludert til dels ny omgangskrets, svigerfamilie og venner. Det er jo misunnelsesverdig? Ser jeg disse andregangsekteskapene slik de er, eller glorifiserer jeg dem? Hvordan ser slike forhold ut fra innsiden? Både dem med barn og dem uten? Blir hverdagene etterhvert like de hverdagene man hadde i første ekteskap? Bare for å presisere det: jeg har det helt greit i mitt eget ekteskap. Helt greit. Men jeg skulle ønske jeg kunne opplevd lidenskap og romantikk igjen i dette livet. Det er jo et langt liv... Anonymkode: cee57...bb7 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Tja. Jeg er straks i et "annengangsekteskap", og jeg har det veldig bra nå. Det hadde jeg ikke med første partner, men jeg trodde jo jeg hadde det greit. Til jeg skjønte jeg ble psykisk mishandlet og kom meg vekk. Nektet å slå meg til ro før jeg fant drømmemannen, og han fant jeg. Han er fantastisk snill, omsorgsfull, og god rett gjennom. Setter meg og oss først, og gjør alt han kan for at vi skal ha det bra (og det samme gjør jeg). Det er som natt og dag fra eksen. Så hvis du ser meg stå på kjøkkenet med mannen, ser du ei som er lykkelig. Jeg tror mange gifter seg tidlig og skjønner at det ble feil. Hadde det ikke vært for psykisk mishandling hadde jeg holdt ut og hatt det greit, men det er et sted grensa går, og det er med mishandling for meg. Har fått nye venner, svigerfamilie og sted å bo. Alt er bedre nå. Anonymkode: 44700...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Livet er (og blir) hva du gjør det til selv.. vil du ha endring, så gjør den endringen. Anonymkode: cb5e8...f71 13
Gjest Maxwell Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Nei, det er et kort liv. Vil du bli lykkelig igjen, så avslutt det du har blitt lei av, og gå videre.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Livet er (og blir) hva du gjør det til selv.. vil du ha endring, så gjør den endringen. Anonymkode: cb5e8...f71 Ja, det er jeg fullt klar over. Men har barn, og vil ikke gjøre de store endringene så lenge de bor hjemme. Jeg har det tross alt greit. Og så er det det med gresset, da. Ingen garanti at jeg møter noen som er bedre enn ham jeg allerede har. Han er en god og omsorgsfull mann, vet jeg er heldig som har ham. Men kjenner jeg har mer vennskapelige følelser for ham enn romantiske følelser. Anonymkode: cee57...bb7 4
Kvalitet Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Jeg tror mange 2.gangs ekteskap er bedre dersom en som singel er bevisst på hva man vil ha i et nytt forhold. Er selv i 2 gangs ekteskap og har det mye mye bedre. Giftet meg første gang ung og naiv. Trodde problemene kunne løses. Mannen min og jeg snakker ofte om at det var greit midtveis i livet og bytte partner. Mange flere år med spennende følelser og sex. Man har lyst å bruke tid sammen og ha gode samtaler. Innbiller meg at dette er ting som lett kan dø ut etter 10-20 år sammen 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det er jeg fullt klar over. Men har barn, og vil ikke gjøre de store endringene så lenge de bor hjemme. Jeg har det tross alt greit. Og så er det det med gresset, da. Ingen garanti at jeg møter noen som er bedre enn ham jeg allerede har. Han er en god og omsorgsfull mann, vet jeg er heldig som har ham. Men kjenner jeg har mer vennskapelige følelser for ham enn romantiske følelser. Anonymkode: cee57...bb7 Jobb med det forholdet du har. Ikke bare gi opp og tenk det aldri kan bli lidenskap og romantisk igjen. Snakk med mannen din. Gå til parterapi eller sexolog. Prioriter hverandre. Mimre tilbake til hva det var som gjorde deg forelska i mannen din. Anonymkode: 1b6fc...b6d 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Jeg er skilt og på vei inn i ett 2.ekteskap. Giftet meg med ungdomskjæresten min, vi vokste fra hverandre. Jeg har naturligvis lært mye av det forholdet. Vet hva jeg vil unngå i mitt nye forhold, er bevist på hva som må jobbes med. Kjenner meg selv bedre og er eldre. Er lykkeligere nå. Anonymkode: 1b6fc...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Kvalitet skrev (4 minutter siden): Jeg tror mange 2.gangs ekteskap er bedre dersom en som singel er bevisst på hva man vil ha i et nytt forhold. Er selv i 2 gangs ekteskap og har det mye mye bedre. Giftet meg første gang ung og naiv. Trodde problemene kunne løses. Mannen min og jeg snakker ofte om at det var greit midtveis i livet og bytte partner. Mange flere år med spennende følelser og sex. Man har lyst å bruke tid sammen og ha gode samtaler. Innbiller meg at dette er ting som lett kan dø ut etter 10-20 år sammen Kan man da bli lei av ekteskap nr 2? Når man etterhvert har hatt de 10-20 årene sammen, og alt bare går sin vante gang? Anonymkode: cee57...bb7 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 Mitt første ekteskap ble dårlig og jeg ble for lenge, dette lider jeg enda av siden jeg ble så dårlig behandlet. Så det var prisen j e g må betale. Mitt nye forhold er fantastisk bra. Anonymkode: 69799...d24 2
Pikaboo Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 Går du virkelig rundt å kikker inn i andre folks hjem? Det er ikke en normal ting å gjøre. Glad jeg har gardiner
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 1 minutt siden, Pikaboo said: Går du virkelig rundt å kikker inn i andre folks hjem? Det er ikke en normal ting å gjøre. Glad jeg har gardiner Gå ut i sola ditt KG-troll ! Anonymkode: 46f80...750 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Jeg er i nr.2 nå. Angrer som bare f på at jeg gikk fra første mannen min. Nå ser jeg hvor bra han er...karma som biter meg i rompa. Anonymkode: 1b168...94e 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 Pikaboo skrev (Akkurat nå): Går du virkelig rundt å kikker inn i andre folks hjem? Det er ikke en normal ting å gjøre. Glad jeg har gardiner Folk har ganske digre vinduer i nabolaget mitt, og mange har hatt interiørstylister til å innrede husene. Så ja, det hender jeg kikker inn i husene når jeg går tur med hunden på kveldstid. Er som å kikke rett inn i et rykende ferskt interiørblad😂 Anonymkode: cee57...bb7 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i nr.2 nå. Angrer som bare f på at jeg gikk fra første mannen min. Nå ser jeg hvor bra han er...karma som biter meg i rompa. Anonymkode: 1b168...94e Har du lyst/mulighet til å utdype litt? Anonymkode: cee57...bb7
Pikaboo Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå ut i sola ditt KG-troll ! Anonymkode: 46f80...750 Må vel være lov å si at jeg synes det er rart uten å bli kalt for et troll? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Hvis man tar med seg erfaringene fra ekteskap nr.1 og ikke slår seg til ro på nytt før man har funnet en perfekt match for seg selv, så vil jeg tro ekteskap nr.2 blir mye bedre. Men nå er det jo sånn at mange har et så sterkt ønske om å ha en partner i livet at det overskygger de kritiske brillene man burde hatt på for å unngå at også ekteskap nr.2 havarerer med tiden. Det er lett å være lykkelig i forholdet i starten, trikset er jo å finne en som matcher deg perfekt på både kommunikasjon, holdninger etc slik at forholdet kan overleve de utfordringene som kommer når nyforelskelsen legger seg. Anonymkode: 3e3ca...599 8
Brunello Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Jeg tror det er en stor fordel å være sammen med sine barns andre forelder. Det er nok av tråder her innen om at det er massevis av utfordringer ved å finne en ny partner. Målet må være å finne en bra partner med en gang. 6
Pikaboo Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk har ganske digre vinduer i nabolaget mitt, og mange har hatt interiørstylister til å innrede husene. Så ja, det hender jeg kikker inn i husene når jeg går tur med hunden på kveldstid. Er som å kikke rett inn i et rykende ferskt interiørblad😂 Anonymkode: cee57...bb7 Haha ja da er det vel mer en invitasjon 😆 Men over til saken din. Husk at alt ikke alltid er like perfekt i andres forhold selv om det ser slik ut fra utsiden (bokstavelig talt😜) sikkert mange som tror du er lykkelig og som misunner ditt liv også. Jeg ville tatt tak i utfordringene og snakket med mannen min. Si du føler dere mangler lidenskap, at du ønsker gnisten tilbake og hva dere kan gjøre sammen for å få det til. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Jeg har gått ut av ekteskap nr. 2, og har aldri hatt det bedre. Det første ekteskapet ble inngått da jeg hadde et sterkt behov for å etablere meg og få barn. Det tok ikke lang tid før hans problemer i forhold til alkohol og psykisk helse kom til overflaten. Jeg var dessverre naiv og trodde at vi kom til å klare oss. Det gjorde vi ikke. Da forholdet ble slutt var de to barna våre fortsatt veldig små, og jeg var laaangt nede. Møtte det jeg trodde var drømmemannen og "redningen" for barna og meg. Vipps, gift igjen, og nye barn. Men etterhvert som jeg fikk det bedre og fikk tilbake selvtilliten min forandret balansen i forholdet vårt seg. Jeg var ikke lenger avhengig av han, det fungerte dårlig. Et voldsomt sinne kom frem.... Har ikke gitt opp håpet om kjærlighet, men har lært veldig mye av de feil jeg har gjort. Det viktigste jeg tar med meg videre er at det er viktig å være på et sted i livet hvor man ikke trenger en mann. Jeg pleier å si at jeg ikke trenger det, men at det hadde vært hyggelig. Sett pris på det du har og vær takknemlig for at du har en snill mann. Og hvis du ikke synes det er nok, bryt ut. Vi har bare et liv, det er opp til oss selv å gjøre det beste ut av det! Anonymkode: 94004...320 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå