Gå til innhold

Bekymret for barn - hvem kan jeg kontakte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står i det jeg opplever som en vanskelig situasjon der jeg trenger råd. Jeg er bekymret for hvordan to barn som jeg er tante til har det hjemme. Det ene barnet har nylig fortalt meg om flere hendelser med farens samboer som jeg reagerer på.

I utgangspunktet ville jeg gjerne tatt opp dette med vedkommende selv, eller barnas far. Men dessverre er det ikke rom for dette som følge av to vonde rettssaker mellom barnas foreldre.

Jeg ønsker på ingen måte å bidra til å øke konfliktnivået eller skape en vanskelig hjemmesituasjon for barna, men synes det er svært vanskelig som en voksen person ikke å ta på alvor og agere på det barn forteller meg.

Barnevernet har fulgt familien over to år. Dessverre er opplevelsen av hvordan de har håndtert denne saken noe som har sjokkert meg og satt varige spor i meg. Det har gjort meg svært engstelig for å ta kontakt med dem fordi jeg frykter det ikke hjelpe barna da jeg har sett hvordan de har kjørt over barna ønsker og deres mor til nå. Jeg har tidligere alltid hatt tillit til at barnevernet gjør en viktig og god jobb tidligere, men etter å ha opplevd på nært hold hvordan de har håndtert sårbare mennesker og påvirket utfallet i denne saken, er jeg veldig redd for å ta kontakt med dem.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har råd om hva jeg kan gjøre, og hvem jeg kan kontakte i håp om at barnas situasjon blir undersøkt og tatt på alvor. 

Anonymkode: b7954...fbe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dersom det barnet har fortalt deg dreier seg om vold og/eller seksuelle overgrep ville jeg kontaktet politiet. De vet hva som bør gjøres. 

Anonymkode: edc47...415

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å svare på såpass generelle utspill. 

Høres ut som en foreldrekonflikt-sak, og da vet jeg ikke helt hva du sikter til med overkjøring av barnas og mors ønsker?

Anonymkode: a8522...1c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, hei
Takk for svar. Det dreier seg heldigvis ikke om seksuelle overgrep eller fysisk vold. Det går mer på det psykiske, som selvsagt også kan være en form for vold. Jeg vil ikke karakterisere det som vold, men som en oppførsel som jeg opplever svært uheldig og som jeg frykter kan føre til skjevutvikling av allerede sårbare barn. Det er flere trusler som kommer om barnet gråter eller uttrykker savn etter sin mor. Det dreier seg om trusler om at leker vil bli kastet om barnet ikke slutter å gråte. Hun har også sagt at sengen vil bli kastet om barnet ikke sover og slutter å gråte etter moren. Det hører med til historien at barna måtte flytte til far og hans samboer etter rettsak for et halvt år siden.

Jeg er bekymret for hva det gjør med barnas håndtering av følelser, og deres opplevelse av å kunne være seg selv fullt og helt og bli møtt på dette. Det dreier seg også om egenverdi og trygghet i eget hjem. Det andre barnet har fortalt historier om hjemmesituasjonen og savnet etter mor, men dette er ikke til meg så det er ikke noe jeg kan ta videre, i hvert fall ikke på det nåværende tidspunkt.

Overkjøring av barna og mors ønsker nevner jeg fordi det er min opplevelse av møtet med barnevernet i denne spesifikke saken. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å skrive hele historien her da det ikke er relevant for saken med detaljer rundt dette. Det er riktig at det er en konflikt mellom foreldrene og jeg nevnte det for å forklare hvorfor jeg har mistet tilliten til barnevernet. Det er de profesjonelle aktørenes rolle jeg opplever som svært kritikkverdig og som gjør at jeg er skeptisk til å bringe saken inn for instansen på nytt. 

For meg har dette vært så vondt å være vitne til at det har gjort noe med meg, og det har gjort meg utrolig redd for hva enkeltpersoner i et barnevern har makt til å gjennomføre. Men jeg ønsker ikke en diskusjon rundt dette eller foreldrekonflikten. Det jeg ønsker er råd om hvor en kan henvende seg når man ikke lenger stoler på at barnevernet faktisk vil være til hjelp. 

• Liker 1
Skrevet

Det er så trist og leit å høre om barn dom har det vanskelig . Bra at du bryr deg og vil hjelpe. 
Jeg hadde uten tvil kontaktet Barnevernet . 
Noen må være på barnas side og snakke deres sak ❤️❤️

• Liker 5
Skrevet (endret)

Man melder ifra anonymt til barnevernet. Jeg har gjort det flere ganger og aldri angret! Folk har takket meg i ettertid. 

Man SKAL varsle men kan velge å være anonym. 

Endret av SnartMammaLykke
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei, hei
Takk for svar. Det dreier seg heldigvis ikke om seksuelle overgrep eller fysisk vold. Det går mer på det psykiske, som selvsagt også kan være en form for vold. Jeg vil ikke karakterisere det som vold, men som en oppførsel som jeg opplever svært uheldig og som jeg frykter kan føre til skjevutvikling av allerede sårbare barn. Det er flere trusler som kommer om barnet gråter eller uttrykker savn etter sin mor. Det dreier seg om trusler om at leker vil bli kastet om barnet ikke slutter å gråte. Hun har også sagt at sengen vil bli kastet om barnet ikke sover og slutter å gråte etter moren. Det hører med til historien at barna måtte flytte til far og hans samboer etter rettsak for et halvt år siden.

Jeg er bekymret for hva det gjør med barnas håndtering av følelser, og deres opplevelse av å kunne være seg selv fullt og helt og bli møtt på dette. Det dreier seg også om egenverdi og trygghet i eget hjem. Det andre barnet har fortalt historier om hjemmesituasjonen og savnet etter mor, men dette er ikke til meg så det er ikke noe jeg kan ta videre, i hvert fall ikke på det nåværende tidspunkt.

Overkjøring av barna og mors ønsker nevner jeg fordi det er min opplevelse av møtet med barnevernet i denne spesifikke saken. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å skrive hele historien her da det ikke er relevant for saken med detaljer rundt dette. Det er riktig at det er en konflikt mellom foreldrene og jeg nevnte det for å forklare hvorfor jeg har mistet tilliten til barnevernet. Det er de profesjonelle aktørenes rolle jeg opplever som svært kritikkverdig og som gjør at jeg er skeptisk til å bringe saken inn for instansen på nytt. 

For meg har dette vært så vondt å være vitne til at det har gjort noe med meg, og det har gjort meg utrolig redd for hva enkeltpersoner i et barnevern har makt til å gjennomføre. Men jeg ønsker ikke en diskusjon rundt dette eller foreldrekonflikten. Det jeg ønsker er råd om hvor en kan henvende seg når man ikke lenger stoler på at barnevernet faktisk vil være til hjelp. 

Er du mors søster så er det nok lite verdi i det som blir sagt til deg. Du står for nær til å være truverdig i konflikten.

Anonymkode: 7af7c...96f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det en liten kommune med få ansatte i barnevernet? Er det mulig å ta kontakt med andre i barnevernet? 

Ville uansett prøvd med en ny bekymringsmelding. 

Anonymkode: 01aab...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro at barnevernet ikke gjør nok? De vet som oftest mer enn andre utenforstående, familie inkludert og gjør vurderinger utifra det.

Anonymkode: b6331...d6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du mors søster så er det nok lite verdi i det som blir sagt til deg. Du står for nær til å være truverdig i konflikten.

Anonymkode: 7af7c...96f

Ja, jeg er mors søster, og det er akkurat dette som er min bekymring. Barnet har valgt å åpne seg til meg nettopp fordi det har tillit til meg, mens jeg frykter at barnevernet ikke viser meg samme tillit. Jeg forstår godt at det er et dilemma med hensyn til troverdighet at jeg står så nær, men det er fryktelig trist for barna da jeg ikke har noen annen agenda enn å hjelpe barna uavhengig av hvor de bor. Og hvem skal man forvente at barn på snart seks år skal tørre å åpne seg til om forhold i hjemmet? Huff, dette er virkelig så trist. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva får deg til å tro at barnevernet ikke gjør nok? De vet som oftest mer enn andre utenforstående, familie inkludert og gjør vurderinger utifra det.

Anonymkode: b6331...d6c

Hei, hei
Jeg vil ikke skjære barnevernet over en kam, men i denne saken har de opptrådt på en måte som jeg mener er svært uheldig både for barna og mor. Det har vært en skremmende opplevelse som har rammet min nære familie sterkt. Jeg kjenner meg ikke igjen i at barnevernet gjør nok og vet mer enn andre utenforstående, familie inkludert. Dessverre. I dette tilfellet er det faktisk slik at de ikke har snakket med barna på snart et halvt år, dvs etter at de flyttet og de har kun snakket med det eldste barnet. I siste samtale gjorde barnet faktisk hva det kunne for å få avsluttet samtalen med saksbehandler. Barnet ble flyttet mot sin vilje og har ingen tillit til saksbehandler.  Det kan være at du har en personlig annen opplevelse av barnevernet enn meg, og det er jeg i så tilfelle veldig glad for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det en liten kommune med få ansatte i barnevernet? Er det mulig å ta kontakt med andre i barnevernet? 

Ville uansett prøvd med en ny bekymringsmelding. 

Anonymkode: 01aab...c1c

Ja, jeg lurer på om det er en mulighet å ta kontakt med et annet kontor da dette er et lite sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver flyttet mot sin vilje. Samtidig om rettssaker. Hvem av foreldrene barna skal bo hos er ikke barneverntjenestens mandat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skriver flyttet mot sin vilje. Samtidig om rettssaker. Hvem av foreldrene barna skal bo hos er ikke barneverntjenestens mandat. 

Nei, det er selvsagt ikke barnevernstjenestens mandat. Det ble avgjort i retten hvor et vitnemål fra saksbehandler ble svært sentralt i at barna måtte flytte mot sin vilje. 

Skrevet

Kan du snakke med leder i barnehagen, fortelle at du har blitt fortalt ting av barnet som du lurer på om det kan stemme og om noen der som barnet viser tillit til kan snakke med barnet for å nøste i hvordan de faktisk har det hjemme. Du kan jo fortelle at du føler barnet ikke stoler på saksbehandler, og at du derfor ønsker at barnet får snakke med andre enn barnevernet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er selvsagt ikke barnevernstjenestens mandat. Det ble avgjort i retten hvor et vitnemål fra saksbehandler ble svært sentralt i at barna måtte flytte mot sin vilje. 

Har mor benyttet seg av klageinstanser?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har mor benyttet seg av klageinstanser?

Du bør jo melde inn bekymring på forholdene barna nå forteller om ang samboeren, der det nevnes at barna ikke er snakket med på et halvt år, ikke ønsker å snakke med nåværende person og der det bes om ny kontaktperson og behov for hjelpetiltak i fars hjem. Evt flytte til nabokommune hvor mor selv ber om hjelp på nytt.

Men hvis saken er behandlet i retten i to omganger med da både meklingsinstans involvert (som også skal lytte til barnas ønsker), sakkyndig m.fl, så blir spørsmålet om daglig omsorg først og fremst en sak for mors advokat. 

Oppfølging av barnas helse bør parallelt ivaretas av helsesykepleier eller psykisk helseteam i kommunen, evt be faslegen henvise til BUPA på grunnlag av f.eks mulig depresjon. Familievernkontoret har også samtaletilbud til barn som bor i to hjem mm. Dersom alle disse instansene melder bekymring så kan det muligens styrke barnas sak. Er barna når fylt 12 år, skal deres ønsker vektlegges ytterligere. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvorfor jeg siterte meg selv der...

Skrevet

Da kontakter man barnvernet. Om man kontakter politiet, må de uansett gå via barnevernet, da barnevernet er de eneste som har mandat til å overprøve foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre samme opplevelse som deg når det kommer til bv. En skikkelig skremmende opplevelse for nær familie.

Du virker reflektert og oppegående, kan du ikke prøve å snakke med alle innvolverte og gi de en skikkelig oppvekker? Si at hvis ikke ting blir bedre kjapt blir det sendt ny melding? Og at du anser barnets beste er at dette ordnes opp i sporenstreks så de slipper en ny runde med bv? Har bv skremt deg har det garantert skremt alle andre involverte også.

ofte holder det å få en skikkelig oppvekker!

Anonymkode: 902d8...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...