AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Jeg blir ikke helt klok på de ny reglene/ anbefalingene/ forbudene. Om vi drar blir vi to husstander som møtes. Hytten er stor, om det har noe å si. Anonymkode: 538be...bb7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Bor noen av dere i et område med stort smittetrykk? I så fall er det ikke meningen at man skal ha besøk. Noen hyttekommuner har vel også forbud mot besøk på hytter, er det sånn der dere har hytte? Anonymkode: 069ee...dbd 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Skal du følge anbefalingen så nei. Anonymkode: 1f89c...a0c 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Svaret er nei, dere kan ikke dra på hytta sammen. Anonymkode: 00599...a93 16
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Bare de som er i samme husstand kan reise på hytta sammen. Ikke ta imot besøk. Anonymkode: d3d64...08a 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Vi skal det. To barn, mann og meg + ett sett besteforeldre. Vi kommer fra lote smitte til lite smitte. Det er bare anbefalinger. Jeg forholder meg til normalt smittevern, men ikke hytte-/besøk-anbefalinger Anonymkode: 0d076...cfc 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Ts her. Vi bor i en kommune med smitte, men ikke på østlandet. Hytten er i nabokommunen, og er ingen typisk hytte- kommune. Skulle ønske det var spesifisert om det er ok å møte flere enn to når det er fra én husstand (i vårt tilfelle blir det tre andre enn oss selv). Anonymkode: 538be...bb7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Størrelsen på hytta har lite å si. Det er vel en anbefaling at man kun skal ha maks to på besøk, ikke en regel. Så dere kan møtes alle sammen. Og om dere alle møtes jevnlig ellers, ser iallfall ikke jeg noe problem i å dra på hytta sammen. Anonymkode: dce35...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Hei, Så vidt jeg kan se er anbefalingene for påsken som nå gjelder for hele landet disse jeg har limt inn under. De er hentet fra Regjeringens egne sider og oppdatert 23. mars. Sosialt Hold to meters avstand til andre, både innendørs og utendørs. Du bør begrense sosiale kontakter mest mulig. Du bør unngå besøk av mer enn 2 personer i eget hjem. Dersom hjemkommunen din anbefaler å unngå besøk, bør du følge dette rådet, enten du er hjemme, på hytta eller annet sted. Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå og strenge lokale tiltak frarådes overnattingsbesøk i påsken. Barn og unge under 20 år og aleneboende kan likevel ha overnattingsbesøk av 1-2 faste venner. Velg helst utendørsaktiviteter. Unngå å oppsøke steder der mange er samlet, og der det ikke er lett å holde avstand. Reiser Reiser utenlands frarådes, med mindre de er strengt nødvendige. Unngå unødvendige reiser i Norge. Reise til (egen/lånt/leid) fritidseiendom kan likevel gjennomføres dersom du er særlig påpasselig med smittevern underveis og på feriestedet. Reis da med husstanden din, gjør helst innkjøpene før avreise og hold avstand til andre. Anbefalingene gjelder så vidt jeg vet over hele Norge. Jeg har uthevet tre punkter. De viser at vi bør begrense vår sosiale kontakt mest mulig. Vi skal kun reise med vår egen husstand på hytta, og vi skal til enhver tid ha to meters avstand til andre mennesker. Disse anbefalingene harmonerer dessverre ikke med å reise på hytta med besteforeldre. Jeg har inntrykk av at man ønsker at flest mulig unngår besøk. Det er nok de som bor alene man har tenkt på når man sier at man kan ha besøk av inntil 2 personer. Vi er svært mange som ønsker å reise på hytten med venner, familie eller besteforeldre i påsken. Vi er mange som har håpet, sett frem til og kunne trengt en ferie sammen med våre nære og kjære etter et kjempetungt år hvor vi er svært mange som allerede har begrenset vår sosiale kontakt til et minimum. Likevel, vi er midt i en pandemi og myndighetene har kommet med anbefalinger som gjelder for hele landet, og da synes i hvert fall jeg at det er veldig leit om folk ikke velger å være med på dugnaden og følge rådene, slik jeg ser det skrives av en person her. For meg handler det om solidaritet, og om å ta et felles tak, ofre sine egne ønsker og tenke på de ansatte i helsevesenet og sårbare personer som ikke tåler å bli smittet. Det er viktig for meg å følge dette, for hvordan skal jeg kunne forvente at andre følger anbefalinger om ikke jeg selv gjør det? Og hvordan skal vi komme oss gjennom denne bølgen om ikke vi alle tar ansvar og følger rådene som regjeringen og helsemyndighetene gir oss? Anonymkode: 80b2b...042 11
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 Vi gjør det. Vi er en familie på 4 som bor i Oslo. Vi har totalisolert oss fra og med mandag. Vi holder oss hjemme i eget hus og hage uten å møte en sjel i en uke, tester oss, og så drar vi på hytta til svigers med god samvittighet! Det er jo lov å bruke hodet selv også, når vi ikke har møtt NOEN kan vi heller ikke bli smittet. Anonymkode: 2fed0...85a 8
Ulrikke Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 Hadde jeg kunnet sette oss alle i karantene før vi dro, så ville vi i teorien kunnet opprettholde tradisjonen med hyttepåske med mine foreldre. Det har jeg ikke mulighet til, jobber til og med onsdag om en uke, i barnehage i tillegg.... Bor på et sted med rekordhøyt smittetrykk. Og av respekt for hyttekommunen min, som er liten, og har hatt lite smitte, så synes jeg heller ikke det er noe jeg trygt kan gjøre. Det KAN hende man må på den lokale butikken, for eksempel, selv om man har planlagt å la være.... Sjansen for at jeg drar med meg noe er altfor stor. Så her holder vi reglene og blir hjemme. Som i fjor. 8
Joppeline Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Nei, da blir dere to husstander. Vi skulle gjøre som dere, men holder oss i stedet hjemme. Fryktelig usolidarisk å ikke følge anbefalingene når folk mister både jobb, livsverk, helsen og livet! 15
little fairy Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Det er kun anbefaling. Gjør som dere vil. Regjeringen er feig. Enten får de komme med påbud eller ikke noe. Bare tull! 4
Kladd Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 Fra Nakstad sjøl: «Kan jeg ha med meg en husstand på fire personer på hytta i påsken? SVAR: Anbefalingen er å ta imot besøk av maksimalt 2 personer, da blir en hel husstand for mye.» https://www.nrk.no/norge/nakstad-svarer_-disse-koronasporsmalene-lurer-vi-mest-pa-1.15430945 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Her drar vi på hytta med mine foreldre, søster og svoger. Anonymkode: 35648...138 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi gjør det. Vi er en familie på 4 som bor i Oslo. Vi har totalisolert oss fra og med mandag. Vi holder oss hjemme i eget hus og hage uten å møte en sjel i en uke, tester oss, og så drar vi på hytta til svigers med god samvittighet! Det er jo lov å bruke hodet selv også, når vi ikke har møtt NOEN kan vi heller ikke bli smittet. Anonymkode: 2fed0...85a Vi gjør også det. Vært hjemme siden fredag og tester oss før vi drar. Dessuten er det kun anbefalinger. Om man bruker hodet og følger smittevern så går det nok bra. Anonymkode: 7846e...68a 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Nei , hvorfor kan ikke folk bare følge anbefalinger , lov å bruke hodet selv om noe ikke er påbudt Anonymkode: c631d...3a5 14
Vera Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Her har vi avlyst hytteturen i påsken..ønsker jo at barna skal få kunne gå på skolen etter påsken. En hyttetur blir et lite offer ifht full nedstenging. 16
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 Vera skrev (2 minutter siden): Her har vi avlyst hytteturen i påsken..ønsker jo at barna skal få kunne gå på skolen etter påsken. En hyttetur blir et lite offer ifht full nedstenging. Tenk om flere skjønte det Anonymkode: c631d...3a5 12
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Vera skrev (1 minutt siden): Her har vi avlyst hytteturen i påsken..ønsker jo at barna skal få kunne gå på skolen etter påsken. En hyttetur blir et lite offer ifht full nedstenging. Fornuftig, det. Undres stadig over dem som sier «det er jo bare en anbefaling» og som i etterkant klager over at det innføres strengere tiltak, og at skoler stenges. 🙄 Anonymkode: deb31...b96 21
Anbefalte innlegg