AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Altså ikke misforstå, jeg forventer ikke at en toåring skal være ferdig oppdratt og fornuftig altså. Men jeg har hele hans liv vært helt konsekvent i alt jeg gjør. Jeg sier nei, og hører han ikke fjerner jeg han/tingen/whatever. Hver eneste gang. Men han lærer aldri! Han plukker på de samme tingene nå som han gjorde for et år siden. Han kommer aldri når jeg sier kom, selv om jeg VET at han kan ordet. Han gir seg aldri med ''ulydigheter'' selv om jeg sier nei. Selv om han VET hva som skjer. Jeg forklarer og jeg forklarer og er så pedagogisk korrekt som jeg overhodet klarer, men likevel ender det i at jeg eksploderer gang på gang. Han gir seg ALDRI. Og han hører aldri etter når jeg snakker til han. Absolutt aldri. Oftere og oftere bare overhører han meg, rett og slett. Jeg klarer ikke dette mer! Jeg får ikke gjort en eneste ting uten at han driver med faenskap i mens. Jeg klarer det ikke! Er dette virkelig normalt? At toåringer aldri hører etter? At de direkte overser mor? Hørselen hans er perfekt, likevel enser han ikke en mine når jeg snakker til han. Dette er forresten ikke en fase heller, han har aldri hørt på meg. Og viser ingen tendenser til å komme til å gjøre det heller. Hva skal jeg gjøre? Helsesøster bare snakker det vekk når jeg tar det opp (Som er ca hver eneste kontroll). Anonymkode: 2347e...290 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Lege og spm om utredning av adhd. Anonymkode: a2ea8...582 8
absinthia Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Beskriv en typisk og konkret situasjon og hva du sier da, så skal jeg gi deg et konkret svar på hva du bør gjøre. 5
Gjest Lija Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Høres vondt ut for dere begge😒 Hvordan snakker du til barnet ditt? Har du gått noe kurs, eller fått noe veiledning i det hele tatt? Hva sier barnehage? Hvordan er han der? Du må fortelle hva du vil han skal gjøre, og ikke hva du ikke vil han skal gjøre. Du må rose positiv adferd nok til at han ønsker å gjøre det mer. Du må gi han ledende valg- «vil du at mamma skal hjelpe deg å rydde, eller vil du gjøre det selv?» Hvis en forelder bare sier «ikke sånn, nei, slutt» osv kan du ikke forvente at barnet hører etter. Men som nevnt over her kan man ikke utelukke diagnoser, men de setter nok ikke adhd-diagnose på en 2-åring.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Lija skrev (5 minutter siden): Høres vondt ut for dere begge😒 Hvordan snakker du til barnet ditt? Har du gått noe kurs, eller fått noe veiledning i det hele tatt? Hva sier barnehage? Hvordan er han der? Du må fortelle hva du vil han skal gjøre, og ikke hva du ikke vil han skal gjøre. Du må rose positiv adferd nok til at han ønsker å gjøre det mer. Du må gi han ledende valg- «vil du at mamma skal hjelpe deg å rydde, eller vil du gjøre det selv?» Hvis en forelder bare sier «ikke sånn, nei, slutt» osv kan du ikke forvente at barnet hører etter. Men som nevnt over her kan man ikke utelukke diagnoser, men de setter nok ikke adhd-diagnose på en 2-åring. Enig med dette. Kanskje et cos kurs kan være noe for deg, ts? At du eksploderer på barnet ditt med jevne mellomrom er ikke bra eller sunt for noen av dere og da kan det være greit med veiledning. Anonymkode: ab9d3...bf0 14
Skalperud Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Min toåring hører heller ikke etter, og utfordrer oss hele tiden. Tenker det er helt normalt for alderen. Det blir bedre, det vet jeg, etter å ha vært gjennom det to ganger før. ikke stress med det 🥰 19
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Han er 2, dette er helt normalt Anonymkode: 5d52a...8bf 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Jeg kan gjerne fortelle deg hva du gjør feil. Du «forklarer og forklarer» og er uendelig pedagogisk. Stemmen din blir som en bakgrunnslyd, «drizzling rain». Det er ikke noe å forklare. « Kom hit» «ikke rør den» - slike ting sier man EN gang, så henter man ungen/fjerner tingen. Anonymkode: eeb43...471 37
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Ja dette er faktisk helt normalt. Og til de som nevner adhd, en 2åring blir ikke utredet for det. Anonymkode: 9c6f3...c73 24
Tanuki Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 Høres ut som en typsik 2-åring, på godt og vondt. Syns selv 2-3 års alderen var et helvete, sykt slitsomt. Men det blir bedre. Så fort han bikket 3 ble det lettere, for meg, etter 4 år var det rene himmelen. 8
Gjest Fnuggolina Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Du eksploderer gang på gang? Men hva forventer du av en toåring? Dette høres ikke så bra ut, jeg tenker vel mer det er du som trenger veiledning og kurs? Altså ja, man kan jo bli sprø - og sliten, men jeg hører ingenting her som ikke er normalt for toåringer? Barnet ditt vet ikke hva som skjer, men han merker jo at du irettesetter, sier nei, eksploderer osv. Jeg synes du skal be om kurs på helsestasjonen og være ærlig. Endret 24. mars 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Mulig du har forsøkt alt men dropp masse forklaring og forsøk å bytt ut "ikke gjør x" og "nei" med "gjør y" osv. Barn har lettere for å forstå og høre på hva som skal gjøres enn ikke og nei. Kanskje det kan funke også å forberede ting litt på forhånd. Feks ha faste rutiner sånn at det ikke er så mange ting som kan gå galt, og si ifra litt før ting skal skje sånn at barnet er forberedt og det ikke er noe som skjer plutselig som kan protesteres på? Anonymkode: 6acbd...83c 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Jeg ville vel også forsøkt å lagt opp livet og der dere er slik at det blir mindre å måtte si nei til en periode.. vær hjemme og i hagen, rydd bort alt som ikke er barnevennlig osv og la han styre litt på...? Anonymkode: 6acbd...83c 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 Velg dine kamper, noenganger må du bare la han styre på selv om det blir litt ekstra jobb for deg. Det er bedre det enn å eksplodere hver gang han gjør noe som du ikke synes er greit. Min toåring er lik, men vi prøver å være tålmodige. Han vil aldri hjem fra bhg og da må vi gjerne la han løpe vekk og gjemme seg for oss i 10 minutt og så kan vi ta han med oss. Han stikker av når vi skal skifte bleie/klær, og da får han styre litt på en stund og så blir han mer medgjørlig etterpå. Barn må ha forutsigbarhet og trenger ofte litt tid på seg til å forstå hva det er som skal skje. Fortell barnet ditt at " etter vi har lekt litt så er det middag" eller " etter barne tv skal vi pusse tenner og ta på pysj". Vår toåring ble mye enklere etter vi fortalte hva vi skulle gjøre en stund i forkant. Noen ganger blir vi også sinte og eksploderer litt, som feks når han kaster alt rundt seg på gulvet og ikke hører etter, eller slår oss og ikke vil stoppe. Det er helt normalt at toåringer har sånne sammenbrudd eller ikke vil høre etter. Dersom vi stadig skal irettesette og kjefte så blir vi helt utbrente, derfor ser vi av og til mellom fingrene når han kaster mat feks eller ikke vil komme når vi spør. Senk skuldrene litt, velg dine kamper, og tenk at det er helt normalt og det blir bedre♥️ Anonymkode: 02a87...203 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 En av de mer frustrende morgnene vi har hatt endte med at total kamp om å bli stroppa fast i bilstolen. Jeg hadde prøvd alt, overtalt, vært streng, vært forståelsesfull.. Så det endte med at jeg ropte. For første gang i 2-årings liv. Det var da 5-åringen sa at det ikke hjelper å rope, lillebror blir bare redd. Den skammen jeg følte på gjorde at jeg etter dette aldri har ropt i frustrasjon. Så ja... Hvordan snakker du, hvordan er tonefallet? Kroppsspråket? Anonymkode: 34313...ccd 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 Forventer du mer av han en det som er oppnåelig at han forstår? For om du er ultra-pedagogisk og forklarer i det vide og brede så har han ingen forutsetninger til å forstå hva du mener. Vær konsekvent, si "nei" og "kom her" osv i korte trekk. Anonymkode: 2f350...fa4 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Høres ut som det er ganske normalt til å være en 2 åring. Men hør med helsestasjonen om cos-kurs. Om atferden fortsetter over noen år til kan man tenke adhd. Gutten vår var/er på samme måte. Men til tross for kurs og veiledning ble ikke ting bedre, heller bare verre og verre. Her ble det også verre i barnehagen. Nå er han under utredning for Adhd og Autisme. Er 4 år. Anonymkode: 90d0f...782 3
Trutle Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Høres helt normalt ut, om du virkelig er bekymret kan du jo evt ta en tur til fastlegen og sjekke hørsel? 4
Gjest Smeltemann Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 Snakk med noen som kan støtte/lære deg å forstå en 2åring. Det er hjelp å få. Helsesøster eller barnevern.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Dette er normalt. Min straks toåring er også sånn, følger aldri kommandoer og kjører sitt eget løp. Vi har innfunnet oss med at han krever gjeting til enhver tid. Må ofte stroppe han fast i bilstolen med makt, men kan jo ikke kjøre med han løs i bilen heller. Femåringen vår var ikke like «vill og gal», men hørte aldri etter, og der viste det seg å være nedsatt hørsel. Anonymkode: 7f6d8...65a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå