AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Del Skrevet 24. mars 2021 Hei! Jeg skal gå ned 6 kg før sommeren, og lurer på hvilke kostplaner jeg bør velge? Har noen erfaring med ketose eller bør jeg velge matplan på for eks. Flexikost? Jeg trener jevnt, men har i perioder slitt med at jeg spiser for mye sukker, så må derfor ta noen tak slik at det ikke skal skli ut noe. mer. Synes det er lettere å følge planer, enn bare å telle kalorier på egenhånd. Anonymkode: 9e5e0...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Del Skrevet 24. mars 2021 Spis mindre enn du forbrenner. Vanskeligere er det faktisk ikke. Du finner en "million" oppskrifter her inne på hvordan man skal gå ned i vekt, men alt koker ned til det samme. Det handler om kalorier inn - kalorier ut. Anonymkode: 84037...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Del Skrevet 25. mars 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Spis mindre enn du forbrenner. Vanskeligere er det faktisk ikke. Du finner en "million" oppskrifter her inne på hvordan man skal gå ned i vekt, men alt koker ned til det samme. Det handler om kalorier inn - kalorier ut. Anonymkode: 84037...1f0 Det er teknisk sett riktig, men det betyr ikke at du trenger å sulte. Periodisk faste og lavkarbo/keto kan la deg gå ned i vekt uten at du trenger å bale med sult i det hele tatt. Du kan spise deg ordentlig mett og ha masse energi hele dagen. Det handler ikke så mye om kalorier (som uansett er håpløst å måle nøyaktig), men hvor kaloriene kommer fra, altså hva du spiser og når du spiser. Du finner ørten kostholdsplaner på nettet hvis du er ute etter en oppskrift å følge. Anonymkode: 8dae0...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er teknisk sett riktig, men det betyr ikke at du trenger å sulte. Periodisk faste og lavkarbo/keto kan la deg gå ned i vekt uten at du trenger å bale med sult i det hele tatt. Du kan spise deg ordentlig mett og ha masse energi hele dagen. Det handler ikke så mye om kalorier (som uansett er håpløst å måle nøyaktig), men hvor kaloriene kommer fra, altså hva du spiser og når du spiser. Du finner ørten kostholdsplaner på nettet hvis du er ute etter en oppskrift å følge. Anonymkode: 8dae0...a1b Takk for svar! Har lest litt rundt, og tror jeg skal satse på keto og prøve meg på 16:8 faste. Så håper jeg det gjør susen. Ser det ligger masse ute på nett, men jeg synes det er greit å høre litt rundt hvilke erfaringer andre har😄Og lese meg opp på det, slik at jeg klarer å lage en god plan:-) Anonymkode: 9e5e0...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Del Skrevet 25. mars 2021 Det er flere fordeler med periodisk faste samt lavkarbo. Du gir kroppen tid til å prosessere blodsukker (insulin), som kan gjøre deg mer følsom for insulin som vil si at kroppen ikke lagrer fett på samme måte. Lavkarbo er av samme årsak, kroppen din produserer ikke så mye insulin når man spiser færre karbohydrater, som igjen fører til at insulin (fettlagringshormonet) ikke aktiveres i like høy grad. Jeg skal for øvrig tilføye at selv om jeg spiser lavkarbo og periodisk faste, så spiser jeg også poteter, frukt og korn av og til. Så lenge det kommer som et sammensatt måltid med sunt fett, protein og karbohydrater som tar lenger tid for kroppen å omdanne til glukose (for ja - alle karbohydrater blir omdannet til sukker i kroppen). Lykke til ❤️ Anonymkode: e3838...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Del Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er flere fordeler med periodisk faste samt lavkarbo. Du gir kroppen tid til å prosessere blodsukker (insulin), som kan gjøre deg mer følsom for insulin som vil si at kroppen ikke lagrer fett på samme måte. Lavkarbo er av samme årsak, kroppen din produserer ikke så mye insulin når man spiser færre karbohydrater, som igjen fører til at insulin (fettlagringshormonet) ikke aktiveres i like høy grad. Jeg skal for øvrig tilføye at selv om jeg spiser lavkarbo og periodisk faste, så spiser jeg også poteter, frukt og korn av og til. Så lenge det kommer som et sammensatt måltid med sunt fett, protein og karbohydrater som tar lenger tid for kroppen å omdanne til glukose (for ja - alle karbohydrater blir omdannet til sukker i kroppen). Lykke til ❤️ Anonymkode: e3838...d00 Tusen takk, og takk for svar❤️Det var nyttig lesing! Og veldig fint å høre at man kan spise frukt ol. selvom man følger lavkarbo! Jeg er en person som er glad i frukt, særlig epler. Hovedutfordringen er å kutta sukkeret for min del, men nå er skuffer og skap ryddet, så da er det ikke noe tilgjengelig her 😅 Anonymkode: 9e5e0...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blyana Skrevet 25. mars 2021 #7 Del Skrevet 25. mars 2021 Hvis du skal velge lavkarbo så vil jeg anbefale deg å samtidig holde et blikk på antall kalorier, selv om mange vil hevde du slipper dette med lavkarbo. Hvis man pøser på med mye ost, smør og fløte så er det utrolig mye kalorier i dette. Jeg har hatt dobbel erfaringer med lavkarbo, første gang jeg prøvde noen måneder gikk jeg ned mye en annen gang føk jeg opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #8 Del Skrevet 25. mars 2021 Blyana skrev (2 minutter siden): Hvis du skal velge lavkarbo så vil jeg anbefale deg å samtidig holde et blikk på antall kalorier, selv om mange vil hevde du slipper dette med lavkarbo. Hvis man pøser på med mye ost, smør og fløte så er det utrolig mye kalorier i dette. Jeg har hatt dobbel erfaringer med lavkarbo, første gang jeg prøvde noen måneder gikk jeg ned mye en annen gang føk jeg opp i vekt. Takk for innspill:-) Har lastet ned Lifesum, så får telle kalorier og veie/ måle maten den første tiden. Sånn at jeg ikke spiser for mye og går mer opp i vekt 😅 Anonymkode: 9e5e0...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Del Skrevet 25. mars 2021 Selv om du sier du liker å følge en kostplan mer enn å telle kalorier selv så er det nok sistnevnte du burde gjøre. Kostplaner fungerer sjelden i lengden om du ikke har fått den spesialtilpasset akkurat deg. Du bør spise det du trives med i mindre porsjoner og med små forandringer for bedre helse (f.eks. mer grønnsaker, lavfett produkter, mindre saus, mer protein osv). Det gjør det mye lettere å opprettholde over lang tid. Anonymkode: 0bb28...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Del Skrevet 26. mars 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Har lest litt rundt, og tror jeg skal satse på keto og prøve meg på 16:8 faste. Så håper jeg det gjør susen. Ser det ligger masse ute på nett, men jeg synes det er greit å høre litt rundt hvilke erfaringer andre har😄Og lese meg opp på det, slik at jeg klarer å lage en god plan:-) Anonymkode: 9e5e0...b95 Jeg begynte med periodisk faste uten å gjøre endringer i kostholdet. For min del tok det bare et par dager før jeg ikke lenger var sulten vel lunsjtider (har aldri vært spesielt sulten om morgenen, men pleide å presse i meg noe pga myten om at det var så viktig). Når jeg hadde erfart at sult sjelden varer mer enn et par minutter før det går over, ble det lett å prøve ut andre varianter av PF, som 20:4, et helt døgn uten mat osv. Det hjalp på både kropssammensetning og energi. Senere har jeg eksperimentert med keto/lavkarbo og nullkarbo, og vil si for min del at det har gitt minst en dobling av effekten når det gjelder sult og mental fokus. Det er veldig forskjellig hvilke former for PF som funker best for forskjellige folk, men jeg tenker 16:8 er en grei start. Anonymkode: 8dae0...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Del Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg begynte med periodisk faste uten å gjøre endringer i kostholdet. For min del tok det bare et par dager før jeg ikke lenger var sulten vel lunsjtider (har aldri vært spesielt sulten om morgenen, men pleide å presse i meg noe pga myten om at det var så viktig). Når jeg hadde erfart at sult sjelden varer mer enn et par minutter før det går over, ble det lett å prøve ut andre varianter av PF, som 20:4, et helt døgn uten mat osv. Det hjalp på både kropssammensetning og energi. Senere har jeg eksperimentert med keto/lavkarbo og nullkarbo, og vil si for min del at det har gitt minst en dobling av effekten når det gjelder sult og mental fokus. Det er veldig forskjellig hvilke former for PF som funker best for forskjellige folk, men jeg tenker 16:8 er en grei start. Anonymkode: 8dae0...a1b Takk for tips! Jeg er heller ikke noe frokost menneske, men har gjort som deg! Får starte med 16:8, så får jeg prøve meg litt fram med ulike former for PF. Og keto/ lavkarbo, er ikke så mange kiloene jeg skal ned, men vil finne en livsstil jeg kan ha, sånn at jeg ikke blir noe jojo-slanker. Så tenker at lavkarbo & kombinert med PF kan være noe som passer for meg. Veldig nyttige ting du skriver, så takk for innspill:) Anonymkode: 9e5e0...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå