Gå til innhold

Fødsel med leiden mutasjon

Gjest jorunn44

Anbefalte innlegg

Gjest jorunn44

Hei! 

Jeg er ei jente på 22 år som er gravid i uke 25. Jeg fikk påvist heterozygot leiden mutasjon i uke 12. På grunn av dette har jeg vært mye redd og usikker hele graviditeten, og blitt litt hypokonder. Jeg er førstegangsfødende, og lurte derfor på om noen av dere har leiden mutasjon og har fødd? Hvordan var fødselen, og måtte dere på et større sykehus langt borte fra kommunen dere bor i grunnet risiko? Legene jeg snakker med sier ikke stort når jeg spør, så føler meg så usikker. Det eneste jeg vet er at jeg må gå på blodfortynnende sprøyter 6 uker etter fødsel, og at jeg må føde på et stort sykehus 3 timer borte fra kommunen jeg bor i. Med andre ord: dritskummelt for en ung førstegangsfødende.

Setter pris på svar🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har det samme og har født uten problemer😊 Har hatt blodpropp tidligere (ikke relatert til svangerskap). Tok blodfortynnende sprøyter hver dag i svangerskapene og i ukene etterpå. Mistet heller ikke unormalt mye blod under fødslene. Fikk normal oppfølgning under og etter!

Anonymkode: cd344...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner 4 stk som har født uproblematisk med dette. 3 av de gikk på sprøyter (den 4 visste ikke at den hadde det på føde tidspunkt).  

Anonymkode: 67332...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle jeg vet om har født på lokalsykehuset sitt. 

Anonymkode: 3c095...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går du ikke på blodfortynnende nå i graviditeten? Det er jo stor sjanse for blodpropp i morkaken

Anonymkode: 57ad9...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jorunn44
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går du ikke på blodfortynnende nå i graviditeten? Det er jo stor sjanse for blodpropp i morkaken

Anonymkode: 57ad9...36f

Nei.. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. Er blodpropp i morkaken jeg er veldig redd for. Synes det hadde vært fint med ekstra ultralyder for å sjekke om barnet har det fint, men ser ikke ut til at de vil gi meg dette heller. Huff blir helt gal av dette😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jorunn44
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle jeg vet om har født på lokalsykehuset sitt. 

Anonymkode: 3c095...fe5

Ikke sant.. Så rart, føler legene ikke forteller meg nok om hvorfor jeg blir sendt til et sykehus langt borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta med deg kjæresten eller en av foreldrene dine (eller noen andre nære som er gode til å spør og kreve for å få svar) neste gang du skal til legen. 

Skriv opp spørsmål du lurer på og krev gode nok svar. Vet de ikke svarene, da må de ringe til det andre sykehuset å spørre. 

Du skal ikke gå rundt å være bekymret og stresset for at de ikke gir deg svar på det du spør om! Det hadde jeg også blitt stresset over. 

Anonymkode: 57c40...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke vanlig med blodfortynnende etter fødsel heller. Jeg fikk blodfortynnende i svangerskapet (men det var fordi jeg gikk til privat gynekolog pga habituell abort) for sikkerhetsskyld. Da gikk endelig svangerskapet bra, hadde planlagt keisersnitt og fikk fragmin på sykehuset i to dager, men ikke noe mer etter det. Fant ut at jeg hadde Leiden etter en dødfødsel (det var ikke derfor babyen døde da) og da på sykehuset fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte ha noe blodfortynnende verken i svangerskapet eller etter fødsel, fordi jeg ikke hadde hatt noen blodpropper. (Men fikk det altså av privat gynekolog) 

Anonymkode: 311bf...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to svangerskap bak meg, venter nr 3 nå. Har leiden heterozygot. I de forrige svangerskapene tok fastlegen og konfererte med Hematologer på Rikshospitalet. De sa at jeg ikke trengte blodfortynnende, dette svangerskapet har jordmor og fastlege sett på bidiagnosen med et halvt øye. Skal fortsatt ikke gå på blodfortynnende under dette svangerskapet eller etter forløsning. 

Nesten 10% av den norske befolkningen har leiden, de aller fleste vet ikke at de har det. Det er ikke en alvorlig eller sjelden diagnose.

du er 22 år og kanskje normalt aktiv og normalvektig? Tipper du ikke trenger behandling. Syns det er rart at dere andre over har fått blodfortynnende med mindre dere er veldig inaktive, litt opp i åra eller overvektige 

Anonymkode: 440ab...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på heterozygot og homozygot. Dersom du hadde hatt homozygot hadde du blitt satt på sprøyter i svangerskapet. Jeg ble satt på sprøyter og tok de frem til fødsel og 6 uker etter. Venninen min som er hetero tok ikke sprøyter i svangerskapet i det hele tatt. Legen forklarte det med at ved heterozygot har du en del av genet som funker, mens ved homozygot er begge delene av genene mutert- altså de ikke funker. 

jeg hadde en helt normal svangerskap og en fantastisk fødsel selv om jeg brukte albyl e og fragmin hele svangerskapet  

Siden du er stresset så ville jeg lagt frem min bekymring til legen, evt ringt de på fødeavdelingen for mer forklaring. Lykke til resten av graviditeten. 

Anonymkode: 2d139...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden): 

Nesten 10% av den norske befolkningen har leiden, de aller fleste vet ikke at de har det. Det er ikke en alvorlig eller sjelden diagnose.

du er 22 år og kanskje normalt aktiv og normalvektig? Tipper du ikke trenger behandling. Syns det er rart at dere andre over har fått blodfortynnende med mindre dere er veldig inaktive, litt opp i åra eller overvektige 

Anonymkode: 440ab...aa9

Jeg fant ut at jeg hadde Leiden mutasjon da jeg var 24 pga blodpropp. Den gang var jeg normalvektig og godt trent. Leiden innebærer høyere risiko dersom du arver genmutasjonen fra begge foreldrene dine og ikke bare en, der ligger det en forskjell.
Gikk på klexane hele svangerskapet og 6 uker etter. Kunne også ta det kvelden før og samme dag som keisersnitt selv om jeg hadde blitt forespeilet at jeg måtte slutte.

Anonymkode: 28d09...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jorunn44

Tusen takk for så gode svar dere! Gjorde meg mye tryggere og sikrere på denne nye diagnosen. Jeg tar tipset om å ta med meg partner til legen, da han er god på konfrontere fagfolk hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...