AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Hva i alle dager skjedde her?? Ny og flink fastlege. Spurte masse spm, og riktige spm føler jeg. Men resultatet ble at han tror jeg er deprimert. Noe som kan stemme altså, men jeg ble så overrasket. Var ikke derfor jeg gikk til lege idag liksom. Og jeg går sjelden til lege. Jeg gikk til lege fordi jeg har "trykk" i hodet, og klump i brystkassa - etter AstraZeneca-vaksinen. Har tatt blodprøver som var fine. Og plutselig endte jeg opp med "mild depresjon", en sykemelding og at jeg skal prøve ut Cipralex 🙈 Jeg vet ikke hva jeg skal føle eller tenke nå. Anonymkode: a398a...de1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Du må for all del ikke ta Cipralex hvis du ikke føler deg tilfreds med depresjonsdiagnosen! Man tuller IKKE med antidepressiva på denne måten. Bestill ny time og en annen lege, gjerne på et annet legekontor, for ny vurdering! Anonymkode: 1467f...e67 15
Gjest Fnuggolina Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Jeg personlig hadde ikke begynt på ssri om ikke dette er noe du har slitt med over lenge tid, og som går utover livskvaliteten din uten at andre hjelpetiltak hjelper. Ssri kan være en veldig god hjelp, men samtidig er det ikke noen bør ta uten god grunn. Kortvarig nedstemthet/engstelse osv er ikke en god grunn. Jeg hadde avventet oppstart, og forsøkt naturlige tiltak først: avspenning, mindfullness, tur i skog/trening eller liknende. Om dette ikke har virket etter en god stund kan du jo revurdere det. Jeg personlig synes dette hørtes ut som feilmedisinering, Cipralex brukes ikke som regel ved milde symptomer av relativt kortvarig lengde.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Cipralex bør du holde deg så langt unna du kan! Ikke ta det unødvendig. Personlig anbefaler jeg det til de som er såpass langt nede at det er selvmordsfare uten dem. De skal heller ikke tas alene, men som et supplement til en behandling. Ikke bare kan du bli suicidal av tablettene, du har også mange bivirkninger. Det er heller ikke gitt at du vil få en bedring. Det å bli følelsesmessig flat og likegyldig, er ikke en bedring i mitt hode. Du vil miste sexlysten, få munntørrhet som går utover tennene rimelig raskt og garantert, angst/rastløshet. Når du allerede er litt sensitiv for symptomer på fysiske sykdommer, så vil disse absolutt ikke hjelpe, faktisk så kan de føre til at du utvikler en angstlidelse. Ja også blir du enten feit, eller miste all matlyst. De er et helvete å starte opp på (ekstreme bivirkninger) og et enda større helvete å avslutte (abstinenser). Ved seponering så fikk jeg støt-hodepine, aldri opplevd en så ekstrem smerte i mitt liv. Det var som om lynet slo ned i hodet på meg og jeg både følte, hørte og så smellet som et skarpt hvit lys som slo ned et par ganger. Leger burde få forbud mot å skrive ut slikt svineri. Det er en psykiater sin jobb, ikke fastlege. Disse medisinene bør ikke være førstevalget for behandling for depresjon. Vet om 2 personer som prøvde å ta livet sitt ved oppstart av disse, ei måtte slutte på grunn av påtrengende selvmordstanker og hun hadde ikke det fra før. Har kun møtt på én person på alle mine år på DPS (og 4 gruppebehandlinger) som har hatt reell nytte av cipralex. Så de finnes, men det er ikke mange. Personlig har jeg prøvd de 3 ganger. Utskrevet av fastlege hver gang, var før og imellom behandlere. Psykologen jeg går til nå er imot disse og med god grunn. Hun sa det rett ut; velger jeg piller for depresjon, så trenger jeg ikke psykolog. Disse tablettene erstatter ikke ekte behandling, og depresjon går ofte over av seg selv også. Som supplement i en kort periode, sammen med aktiv behandling, det er innafor for visse pasienter. Men absolutt ikke som eneste behandling for en mild depresjon. Kast pillene og ikke rør dem. Anonymkode: 002f8...8a6 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Høres ut som du har vanlige bivirkninger og legen tror du sliter psykisk. Dette virker være et utbredt problem. Man skulle tro det ikke gikk an å være fysisk syk lenger, alt man merker er galt er psykisk 🙄 Gikk med sykdom i 3 år fordi legen mente jeg var deprimert. Det var 3 år med unødvendig AAp da jeg ble frisk etter et par mnd på medisiner for sykdommen min. Har de mange forelesninger om at pasienter ofte tenker seg syke eller hva skjer? Jeg har også et par venner som har møtt samme holdning om at de tenker og føler seg på problemer, for så å ende opp med en fysisk diagnose etter land tids masing om utredning. Legene mente de var "psykisk syke". Hva skjer med norsk helsevesen? Anonymkode: 9870d...2cc 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har de mange forelesninger om at pasienter ofte tenker seg syke eller hva skjer? J Du stiller et godt spørsmål der. Anonymkode: ce4b5...f50
Fru2020 Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Du skriver at du syntes at han stilte de riktige spørsmålene. Da kan det jo tyde på at han satte fokus på noe som du egentlig vet er der, men ikke har fokusert på? Jeg syntes også det var litt rart at han gav deg medisiner ved en lett depresjon, det trodde jeg man bare til i bruk ved moderate og alvorlige depresjoner. Min erfaring med cipralex er at jeg hadde ingen bivirkninger ved oppstart eller avslutning, men så fungerte det ikke slik som det skulle heller. Men psykiateren min mente det hadde med alle andre diagnosene og gjøre heller enn medisinen. Nå har ting roet seg i livet mitt og jeg prøver antidepressiva igjen og kjenner en bedre virkning tror jeg. Tenk gjennom dette noen dager før du starter opp. Jeg er ikke så skeptisk til medisiner da jeg selv har god erfaring med den hjelpen de kan gi, men du må jo få tid til å tenke på om det er riktig for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Enkelte leger er veldig raske til å skrive ut antidepressiva. Hvis du ikke selv har tenkt tanken, og faktisk ble litt overrasket, da trenger du ikke disse pillene. Hadde en fastlege som påsto at jeg var deprimert. Jeg følte det ikke slik, livet var rævva, ja, men jeg følte meg ikke deprimert. Jeg og fikk resept på cipralex, og en henvisning til Dps. Resultat; pillene forble på apoteket, henvisningen til dps ble avslått, og fastlegen byttet ut. Anonymkode: 76eaa...cf5 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Høres ut som du har vanlige bivirkninger og legen tror du sliter psykisk. Dette virker være et utbredt problem. Man skulle tro det ikke gikk an å være fysisk syk lenger, alt man merker er galt er psykisk 🙄 Gikk med sykdom i 3 år fordi legen mente jeg var deprimert. Det var 3 år med unødvendig AAp da jeg ble frisk etter et par mnd på medisiner for sykdommen min. Har de mange forelesninger om at pasienter ofte tenker seg syke eller hva skjer? Jeg har også et par venner som har møtt samme holdning om at de tenker og føler seg på problemer, for så å ende opp med en fysisk diagnose etter land tids masing om utredning. Legene mente de var "psykisk syke". Hva skjer med norsk helsevesen? Anonymkode: 9870d...2cc Er fellesnevneren for deg og disse vennene at dere er kvinner? Merker at leger blir like overrasket hver gang jeg går til dem med opplevd fysiske plager og de finner noe. Da jeg fikk påvist astma sa legen at det mest sannsynlig var psykisk, men at vi skulle sjekke. Overraskelsen var skrevet over hele ansiktet da det viste seg at det var astma. Anonymkode: 410f1...068 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er fellesnevneren for deg og disse vennene at dere er kvinner? Merker at leger blir like overrasket hver gang jeg går til dem med opplevd fysiske plager og de finner noe. Da jeg fikk påvist astma sa legen at det mest sannsynlig var psykisk, men at vi skulle sjekke. Overraskelsen var skrevet over hele ansiktet da det viste seg at det var astma. Anonymkode: 410f1...068 Ja! Astmaen min var visst «angst» i mange år. 🙄🙄🙄 Anonymkode: ce4b5...f50 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 Legene har desverre lett for å tro at det er noe med psyken. Mange dårlige leger. Anonymkode: 1e82e...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja! Astmaen min var visst «angst» i mange år. 🙄🙄🙄 Anonymkode: ce4b5...f50 Virkelig ikke bra. Hvordan fant du det ut? Hvilke tester ev? Anonymkode: 1e82e...fe7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Ville snakket med en annen lege før du startet Cipralex. Å gi Cipralex etter en kort konsultasjon for mild depresjon er RART. Å utelukke bivirkninger av en vaksine som det alt er avdekket gir mye bivirkninger er RART. Anonymkode: b63ed...26c 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Virkelig ikke bra. Hvordan fant du det ut? Hvilke tester ev? Anonymkode: 1e82e...fe7 Jeg kom til slutt til en ny fastlege som bare sa kjapt «dette er astma». Da jeg forklarte symptomer. Tok test (spirometri?) og ga meg riktig medisin. Jeg ante jo ikke at det var astma selv, trodde det var angst jeg også 😭. Anonymkode: ce4b5...f50 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Mild depresjon er vanligvis ikke grunn til å gi antidepressiva, nei. Enig med resten her. Kan jo være noe mer her som vi ikke vet om, men er du i tvil så be om å få en time hos en annen lege før du starter. Det kan i alle fall ikke skade på noen måte. Anonymkode: 78acf...f42 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Cipralex bør du holde deg så langt unna du kan! Ikke ta det unødvendig. Personlig anbefaler jeg det til de som er såpass langt nede at det er selvmordsfare uten dem. De skal heller ikke tas alene, men som et supplement til en behandling. Ikke bare kan du bli suicidal av tablettene, du har også mange bivirkninger. Det er heller ikke gitt at du vil få en bedring. Det å bli følelsesmessig flat og likegyldig, er ikke en bedring i mitt hode. Du vil miste sexlysten, få munntørrhet som går utover tennene rimelig raskt og garantert, angst/rastløshet. Når du allerede er litt sensitiv for symptomer på fysiske sykdommer, så vil disse absolutt ikke hjelpe, faktisk så kan de føre til at du utvikler en angstlidelse. Ja også blir du enten feit, eller miste all matlyst. De er et helvete å starte opp på (ekstreme bivirkninger) og et enda større helvete å avslutte (abstinenser). Ved seponering så fikk jeg støt-hodepine, aldri opplevd en så ekstrem smerte i mitt liv. Det var som om lynet slo ned i hodet på meg og jeg både følte, hørte og så smellet som et skarpt hvit lys som slo ned et par ganger. Leger burde få forbud mot å skrive ut slikt svineri. Det er en psykiater sin jobb, ikke fastlege. Disse medisinene bør ikke være førstevalget for behandling for depresjon. Vet om 2 personer som prøvde å ta livet sitt ved oppstart av disse, ei måtte slutte på grunn av påtrengende selvmordstanker og hun hadde ikke det fra før. Har kun møtt på én person på alle mine år på DPS (og 4 gruppebehandlinger) som har hatt reell nytte av cipralex. Så de finnes, men det er ikke mange. Personlig har jeg prøvd de 3 ganger. Utskrevet av fastlege hver gang, var før og imellom behandlere. Psykologen jeg går til nå er imot disse og med god grunn. Hun sa det rett ut; velger jeg piller for depresjon, så trenger jeg ikke psykolog. Disse tablettene erstatter ikke ekte behandling, og depresjon går ofte over av seg selv også. Som supplement i en kort periode, sammen med aktiv behandling, det er innafor for visse pasienter. Men absolutt ikke som eneste behandling for en mild depresjon. Kast pillene og ikke rør dem. Anonymkode: 002f8...8a6 Jeg har akkurat samme opplevelse som deg av antidepressivaer. Anbefaler også og holde seg laaaangt unna! Jeg klarte etter langt tid å slutte på dem. Men ble tvingt tilbake på dem når jeg gikk i gruppebehandling. De ville nekte meg mer hjelp ellers! Helt utrolig. Nå er jeg på dem på 15 året på rad. Klarer ikke slutte igjen, blir så dårlig 😞 Anonymkode: a7eca...093 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Mild depresjon er ikke grunn til å gi antidepressiva, og heller ikke grunn til sykemelding spør du meg. Jeg hadde ikke rørt de tablettene. Har gått på det før og de var et helvete å slutte med Anonymkode: a13c1...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Ikke ta slikt om du ikke er hundre prosent sikker. All psykofarmaka er noe svineri som ødelegger hodet. Tar man mye av det der blir man aldri seg selv igjen. Anonymkode: 1b9b3...5e8 1
Kittykat Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Cipralex bør du holde deg så langt unna du kan! Ikke ta det unødvendig. Personlig anbefaler jeg det til de som er såpass langt nede at det er selvmordsfare uten dem. De skal heller ikke tas alene, men som et supplement til en behandling. Ikke bare kan du bli suicidal av tablettene, du har også mange bivirkninger. Det er heller ikke gitt at du vil få en bedring. Det å bli følelsesmessig flat og likegyldig, er ikke en bedring i mitt hode. Du vil miste sexlysten, få munntørrhet som går utover tennene rimelig raskt og garantert, angst/rastløshet. Når du allerede er litt sensitiv for symptomer på fysiske sykdommer, så vil disse absolutt ikke hjelpe, faktisk så kan de føre til at du utvikler en angstlidelse. Ja også blir du enten feit, eller miste all matlyst. De er et helvete å starte opp på (ekstreme bivirkninger) og et enda større helvete å avslutte (abstinenser). Ved seponering så fikk jeg støt-hodepine, aldri opplevd en så ekstrem smerte i mitt liv. Det var som om lynet slo ned i hodet på meg og jeg både følte, hørte og så smellet som et skarpt hvit lys som slo ned et par ganger. Leger burde få forbud mot å skrive ut slikt svineri. Det er en psykiater sin jobb, ikke fastlege. Disse medisinene bør ikke være førstevalget for behandling for depresjon. Vet om 2 personer som prøvde å ta livet sitt ved oppstart av disse, ei måtte slutte på grunn av påtrengende selvmordstanker og hun hadde ikke det fra før. Har kun møtt på én person på alle mine år på DPS (og 4 gruppebehandlinger) som har hatt reell nytte av cipralex. Så de finnes, men det er ikke mange. Personlig har jeg prøvd de 3 ganger. Utskrevet av fastlege hver gang, var før og imellom behandlere. Psykologen jeg går til nå er imot disse og med god grunn. Hun sa det rett ut; velger jeg piller for depresjon, så trenger jeg ikke psykolog. Disse tablettene erstatter ikke ekte behandling, og depresjon går ofte over av seg selv også. Som supplement i en kort periode, sammen med aktiv behandling, det er innafor for visse pasienter. Men absolutt ikke som eneste behandling for en mild depresjon. Kast pillene og ikke rør dem. Anonymkode: 002f8...8a6 Jeg bruker Cipralex daglig for angstlidelse (og depresjon som kommer en sjelden gang). Og det er som eneste behandling. Jeg har gått til psykolog altså, men etter å ha vært hos psykolog i 2 runder, så var det ikke mer de kunne gjøre. Fikk først Cipralex, henvist til psykolog og avsluttet hos psykolog noen mnd etter. Så gikk det ca 3 år før jeg ble henvist på nytt. Etter noen mnd var jeg ferdig hos psykologen. Det er ikke mer en psykolog kan gjøre for meg. Å bli henvist en tredje gang vil ikke ha noe for seg, sa dps. Jeg har generalisert angst, så det er vanskelig når man ikke har angst for noe spesifikt. Jeg har brukt Cipralex i mange, mange år nå. Så jeg ser for meg at det vil være umulig for meg å slutte med dem. Prøvde å bytte medisin for 3,5 år siden pga depresjon, men det funket ikke. Gikk tilbake til Cipralex og ting ble bedre. Men jeg er litt uenig at hvis man velger piller, så trenger man ikke psykolog. Jeg synes at man kan ha god nytte av begge ting samtidig eller sånn som jeg, en av tingene. Men som sagt, det er jo forskjellig fra person til person. Og det gjelder også bivirkningene av Cipralex. Jeg har hørt om flere som ikke får munntørrhet, mindre sexlyst, går opp i vekt osv. Men det er jo klart noe man bør være obs på. Endret 24. mars 2021 av Kittykat 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Cipralex bør du holde deg så langt unna du kan! Ikke ta det unødvendig. Personlig anbefaler jeg det til de som er såpass langt nede at det er selvmordsfare uten dem. De skal heller ikke tas alene, men som et supplement til en behandling. Ikke bare kan du bli suicidal av tablettene, du har også mange bivirkninger. Det er heller ikke gitt at du vil få en bedring. Det å bli følelsesmessig flat og likegyldig, er ikke en bedring i mitt hode. Du vil miste sexlysten, få munntørrhet som går utover tennene rimelig raskt og garantert, angst/rastløshet. Når du allerede er litt sensitiv for symptomer på fysiske sykdommer, så vil disse absolutt ikke hjelpe, faktisk så kan de føre til at du utvikler en angstlidelse. Ja også blir du enten feit, eller miste all matlyst. De er et helvete å starte opp på (ekstreme bivirkninger) og et enda større helvete å avslutte (abstinenser). Ved seponering så fikk jeg støt-hodepine, aldri opplevd en så ekstrem smerte i mitt liv. Det var som om lynet slo ned i hodet på meg og jeg både følte, hørte og så smellet som et skarpt hvit lys som slo ned et par ganger. Leger burde få forbud mot å skrive ut slikt svineri. Det er en psykiater sin jobb, ikke fastlege. Disse medisinene bør ikke være førstevalget for behandling for depresjon. Vet om 2 personer som prøvde å ta livet sitt ved oppstart av disse, ei måtte slutte på grunn av påtrengende selvmordstanker og hun hadde ikke det fra før. Har kun møtt på én person på alle mine år på DPS (og 4 gruppebehandlinger) som har hatt reell nytte av cipralex. Så de finnes, men det er ikke mange. Personlig har jeg prøvd de 3 ganger. Utskrevet av fastlege hver gang, var før og imellom behandlere. Psykologen jeg går til nå er imot disse og med god grunn. Hun sa det rett ut; velger jeg piller for depresjon, så trenger jeg ikke psykolog. Disse tablettene erstatter ikke ekte behandling, og depresjon går ofte over av seg selv også. Som supplement i en kort periode, sammen med aktiv behandling, det er innafor for visse pasienter. Men absolutt ikke som eneste behandling for en mild depresjon. Kast pillene og ikke rør dem. Anonymkode: 002f8...8a6 Slapp av litt! Ikke alle får disse bivirkningene, noen får det veldig mye bedre med cipralex, meg inkludert. Anonymkode: ac89e...d15 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå