Gå til innhold

Samboer er deprimert og legen har sykt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren har vært på legetime , men ikke sagt hvor alvorlig det er. Han er blitt henvist til psykiatrien, men det kan ta lang tid. 

Han har lagt inne i to dager, borte fra jobb, han er utrolig langt nede og sliter. Vært det i lang tid, men aldri så ille som nå. 

Jeg ringte legekontoret og hadde lyst å snakke med legen hans og purre på. Men hun var ikke der, og ikke i morgen heller. Selv forteller han ikke hvor ille det er. Han trenger sykemelding og hjelp, helst i dag. 

Hva nå? 

Anonymkode: eda7b...987

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samboeren har vært på legetime , men ikke sagt hvor alvorlig det er. Han er blitt henvist til psykiatrien, men det kan ta lang tid. 

Han har lagt inne i to dager, borte fra jobb, han er utrolig langt nede og sliter. Vært det i lang tid, men aldri så ille som nå. 

Jeg ringte legekontoret og hadde lyst å snakke med legen hans og purre på. Men hun var ikke der, og ikke i morgen heller. Selv forteller han ikke hvor ille det er. Han trenger sykemelding og hjelp, helst i dag. 

Hva nå? 

En annen lege hvis ikke fastlegen er tilgjengelig. Forklar situasjonen og at dere ikke vil vente for lenge.

Anonymkode: 2d518...c4d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed om å bestille e konsultasjon, men da er det igjen han som må ta kontakt og logge inn og det nekter han. 

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer legesenteret og gir beskjed om at du har akutt behov for å snakke med lege om ham. Fastlege er pliktig til å ha vikar ved alt fravær.

Om det virkelig ikke nytter, ringer du legevakt. 

Anonymkode: 1f6cd...ab6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at det er noe som står om liv og helse , altså som er akutt nå og ikke kan vente til ny konsultasjon, kan du ta kontakt med legevakten. Jeg fikk hjelp fra de når samboer var i psykose, han ble hentet av akutt psykeriatisk team .

Anonymkode: 6e498...138

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du ringer legesenteret og gir beskjed om at du har akutt behov for å snakke med lege om ham. Fastlege er pliktig til å ha vikar ved alt fravær.

Om det virkelig ikke nytter, ringer du legevakt. 

Anonymkode: 1f6cd...ab6

Det var det jeg sa, fikk beskjed om at han selv måtte logge inn og bestille konsultasjon om han ønsket kontakt... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis en krisesituasjon. Det kan hende han trenger 2 dager i senga og gradvis kjenner behovet for å røre seg.

Hvordan er det med deg, TS? Hvirdan håndterer du det? Kanskje du skal ringe hjelpetelefon og spørre hvordan du skal håndtere det?

På Kg blir det raskt hysteri...

Anonymkode: 398dc...abd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han ikke er suicidal så haster det vel ikke med å få time nå? Gi ham noen dager. 

Anonymkode: cd102...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dersom han ikke er suicidal så haster det vel ikke med å få time nå? Gi ham noen dager. 

Anonymkode: cd102...0d3

Dette tenker jeg også. Er deprimert selv og det er mange dager jeg ikke forlater senga, annet enn å gå på do. Gi han litt tid.
Dersom du tror det er fare for liv, ringer du legevakten og rapporter det. Da må noen ta tak.

Anonymkode: f8bb0...5a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring akutt abulant team hvis det er for ille.

Anonymkode: 7b3f1...595

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket lenge med han i kveld, og han sier selv at han ikke ser lyset i tunellen, at han har ingen motivasjon lenger for noe, selv om han har 2 åringen og meg. At det ordnet seg sikkert, men akkurat nå ser han det ikke. Han gikk å la seg kl 19.

Tror ikke han trenger akutt hjelp, men såg at dit han er henvist kan ta 3 måneder og det er for lenge. Kan man purre på? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har snakket lenge med han i kveld, og han sier selv at han ikke ser lyset i tunellen, at han har ingen motivasjon lenger for noe, selv om han har 2 åringen og meg. At det ordnet seg sikkert, men akkurat nå ser han det ikke. Han gikk å la seg kl 19.

Tror ikke han trenger akutt hjelp, men såg at dit han er henvist kan ta 3 måneder og det er for lenge. Kan man purre på? 

TS

Nei, dessverre. Jeg hadde det likt og søkte hjelp i desember 2019, fikk da time april 2020. Så lenge det ikke er akutt, må man stå på venteliste. Alternativt kontakte noen privatklinikker?
Lege kan også medisinere dersom de mener det kan hjelpe.

Anonymkode: f8bb0...5a9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er akutt så kontakter du legevakten, de kan hjelpe med henvisning evt inneggelse. Er ikke det aktuelt så kan dere kontakte privat psykolog for vurdering, denne kan også henvise videre. Evt må du ringe tilbake til legekontoret i morgen og be om at han får time hos en hvilken som helst lege for vudering. Men dersom samboeren din ikke er ærlig hos legen så er det heller ikke så lett for legen hverken å henvise/skrive en god henvisning eller vite hvilken hjelp han trenger. 

Anonymkode: db054...6ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis det er akutt så kontakter du legevakten, de kan hjelpe med henvisning evt inneggelse. Er ikke det aktuelt så kan dere kontakte privat psykolog for vurdering, denne kan også henvise videre. Evt må du ringe tilbake til legekontoret i morgen og be om at han får time hos en hvilken som helst lege for vudering. Men dersom samboeren din ikke er ærlig hos legen så er det heller ikke så lett for legen hverken å henvise/skrive en god henvisning eller vite hvilken hjelp han trenger. 

Anonymkode: db054...6ff

Jeg forstår. Det siste der har du helt rett i. Tror muligens jeg skal prøve å ringe igjen i morgen ,og høre om legen hans er kommet tilbake. Jeg trenger å fortelle hvordan ståa egentlig er. 

Jeg klarer ikke mer selv snart, dette går også utover meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår. Det siste der har du helt rett i. Tror muligens jeg skal prøve å ringe igjen i morgen ,og høre om legen hans er kommet tilbake. Jeg trenger å fortelle hvordan ståa egentlig er. 

Jeg klarer ikke mer selv snart, dette går også utover meg.

Ta kontakt med din egen lege da!❤️

Anonymkode: b05e5...888

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler for å gi noen kvalifiserte råd, som tidligere helsesekretær I psykiatrien med en viss peiling på henvisninger til DPS. Men jeg er redd for moderering, men velger likevel å skrive i tilfelle du rekker å lese/det ikke blir moderert. 

Du må ringe legekontoret på nytt og gi tydelig beskjed at du må snakke med legen, si at du har behov for å diskutere bekymring om din samboer og han ikke er I stand til å be om time selv på dette tidspunktet og du forventer at legen ringer deg opp.

Dersom dette ikke skjer kan du ringe til DPS han er henvist til å be om å få snakke med inntaksansvarlig for poliklinikk. Alt journalføres, slik at du er klar over det. Der må du nevne status, hvordan du opplever samboeren din nå, at tilstanden forverrer seg. 

At han har omsorg for mindreårig barn og en jobb vektlegges i vurdering om prioritering. All prioritering inn til DPS baseres på henvisningen fra legen, altså hvor god/informativ den er, om det er andre lidelser å hensynta, jobb som står i fare, sykemelding, barn. 

Du kan sjekke prioriteringsveilederen for psykisk helsevern for voksne på nettet og se hvordan de prioriterer. 

Det ha dler ikke egentlig om stedet har kort eller lang ventetid, noen kommer inn på 14 dager, andre etter 14 uker. Avhengig av hva prioriteringsveilederen sier. 

Lykke til, og stå på ❤

Anonymkode: b8423...03a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg føler for å gi noen kvalifiserte råd, som tidligere helsesekretær I psykiatrien med en viss peiling på henvisninger til DPS. Men jeg er redd for moderering, men velger likevel å skrive i tilfelle du rekker å lese/det ikke blir moderert. 

Du må ringe legekontoret på nytt og gi tydelig beskjed at du må snakke med legen, si at du har behov for å diskutere bekymring om din samboer og han ikke er I stand til å be om time selv på dette tidspunktet og du forventer at legen ringer deg opp.

Dersom dette ikke skjer kan du ringe til DPS han er henvist til å be om å få snakke med inntaksansvarlig for poliklinikk. Alt journalføres, slik at du er klar over det. Der må du nevne status, hvordan du opplever samboeren din nå, at tilstanden forverrer seg. 

At han har omsorg for mindreårig barn og en jobb vektlegges i vurdering om prioritering. All prioritering inn til DPS baseres på henvisningen fra legen, altså hvor god/informativ den er, om det er andre lidelser å hensynta, jobb som står i fare, sykemelding, barn. 

Du kan sjekke prioriteringsveilederen for psykisk helsevern for voksne på nettet og se hvordan de prioriterer. 

Det ha dler ikke egentlig om stedet har kort eller lang ventetid, noen kommer inn på 14 dager, andre etter 14 uker. Avhengig av hva prioriteringsveilederen sier. 

Lykke til, og stå på ❤

Anonymkode: b8423...03a

Tusen takk! Jeg skal gjøre dette. 

Han har det ikke bra, sovet i 3 dager.. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk opp om din kommune har det som heter Rask psykisk helsehjelp. Dette er et bra korttidstilbud med lite til ingen ventetid. 

Anonymkode: 302ad...9af

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jeg sitter i bilen å gråter, tok meg selv i å bli irritert og ropte til 2 åringen. Samboer ligger å sover på 3 dagen, og jeg får ingen hjelp. Han er irritabel, og sier bare frekke ting til meg. 

Jeg er på randen til å gå under selv. :(

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her

Jeg sitter i bilen å gråter, tok meg selv i å bli irritert og ropte til 2 åringen. Samboer ligger å sover på 3 dagen, og jeg får ingen hjelp. Han er irritabel, og sier bare frekke ting til meg. 

Jeg er på randen til å gå under selv. :(

Er han i en dyp depresjon, men ikke selvmordskandidat, prøv å lev livet ditt som om du var alene med toåringen. Ikke baser deg på noe som helst fra mannen din, lat som han er bortreist noen dager. Kanskje til og med sov på et annet rom om du har mulighet. Han klarer uansett ikke å hjelpe deg med noe som helst nå, da er det bedre å innfinne seg i at du skal være "alenemor" noen dager og gjøre det beste ut av det. 

La mannen din være i fullstendig fred, gi ham noen dager på soverommet uten at du snakker til ham. 

Da jeg var på mitt dypeste mørke, ville jeg bare ligge under dyna og være i fred. Skjønner det er vanskelig ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...