Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal igangsettes i uke 38 og er nå i uke 31. jeg kommer til å få satt epidural tidlig fordi det er risikosvangerskap. Om jeg bruker den eller ikke tar jeg som det kommer. Skal og føde på føde 1 eller 2 i bergen og får ikke velge Storken. 

Jeg har ingen særlige ønsker i forbindelse med fødselen. Tenker at alt blir som det blir og stoler på jordmødrene og legene. Må man ha et slikt fødebrev? hva skal jeg eventuelt skrive der? Og når og hvor skal dette inn? 

Anonymkode: 54674...46a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke fødebrev om du ikke har noe spesielt du ønsker de skal tilrettelegge for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke noe fødebrev. Det er blitt en slags nymotens greie fra kvinnfolk som vil ha ditt og datt gjort underveis.

Har du ikke noen spesielle ønsker eller krav om noe viktig, så lar man bare fødselen gå sin gang som den gjør på vanlig måte. Ingen grunn til å skrive et fødebrev fullt av bare pjatt, bare for at jordmora skal bruke tid på å lese noe unyttig tomprat.

Anonymkode: 8513e...bd9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke ønsker det selv så behøver du selvfølgelig ikke ha fødebrev. Jeg var engstelig for fødselen og fikk råd om å skrive et fødebrev for å sette ord på bekymringene mine og kommunisere med jordmødrene om hva som kunne gjøre opplevelsen bedre for meg. Jeg opplevde at tok hensyn til ønskene mine og tilrettela alt de kunne for at jeg skulle få en god opplevelse. 

Anonymkode: 4d0a7...4df

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke. Det er ikke særlig vanlig, bortsett fra i foreldreforumverden.

Anonymkode: 126e7...c5f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe vits med et fødebrev hvis du er frisk og du ikke har noen spesielle ønsker for fødselen.

Jeg hadde bekkenløsning med gangvansker, og fysioterapeuten sendte med meg et brev til føden der det sto at de måtte vurdere keisersnitt, siden jeg nesten ikke klarte å spre beina, og at en vaginal fødsel kunne gjøre bekkenet mitt mye mye verre. Hun som tok imot meg leste raskt igjennom brevet og la det inn i journalen min.

Når jeg skulle føde fikk jeg beskjed om at alle har bekkenløsning og at det ikke var verre for meg enn andre. Hadde en lite sympatisk jordmor og her sitter jeg 18 år etterpå med fullstendig ødelagt bekken.

Et vanlig fødebrev tror jeg ikke de gidder å se på

Anonymkode: e9f26...182

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke det nei. Er bare hvis det er noe du vil informere om som du kanskje glemmer i øyeblikket. Man er jo gjerne opptatt med litt andre ting der. Du har jo avklart dette med epidural, ellers ville jo det kanskje vært noe å skrive.

Jeg skrev hva jeg ønsket og ikke ønsket. For eksempel at jeg liker å hele tiden få vite hva som skjer, og at jeg er er veldig nysgjerrig på alt. Så de kunne veldig gjerne huske å tilby meg å kjenne på hodet på vei ut, se morkaka osv. 

Anonymkode: 774d7...129

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke fødebrev og kommer ikke til å ha det ved evt. senere fødsel. Formidlet det jeg ville til jordmor underveis. Fødsel blir gjerne ikke som en har tenkt uansett, så for min del var det greit å ta ting som det kom når jeg var i fødsel. 

Anonymkode: b9d95...118

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vurderte fødebrev, men fortalte istedet mannen min hva jeg tenkte slik at han kunne ta det opp ved behov. Litt lite gjennomtenkt i tilfelle han ble syk og ikke fikk være med🤔

Anonymkode: 44a72...cfd

Skrevet

Absolutt ikke.

Det er noe man har begynt med de senere årene. Jeg hadde hverken brev, omvisning eller annet. 
Jeg savnet ingenting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev i mitt at jeg ønsket sushi til alle måltider og at jeg kun ville ha sykepleiere på under 25 år.

Anonymkode: 58218...072

Skrevet (endret)

Næ, det gadd jeg ikke. Følte ikke behov for det. Tok opp ting under veis. 

Edit: jeg tok egentlig ikke opp noe under veis. Første gang jeg fødte. Viste ikke hva jeg gikk til. Så jeg overlot alt det til jordmor. 

Endret av kaleidoskop
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke fødebrev. Jeg hadde heller ikke, men hadde heller ikke gitt mye info til partner «for jeg kunne jo bare si det selv». Jeg kastet sånn opp at det tok timesvis (ihvertfall føltes det sånn) før jeg klarte si epidural. Så lær av dumme meg, og gi partner litt veiledning i forkant;)

Anonymkode: f2d9f...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var aldri noen som nevnte noe om det, verken jordmor, lege eller sykehuset. Og når jeg kom inn for å føde ble det ikke etterspurt. 🤷

Anonymkode: 3f280...e6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal igangsettes i uke 38 og er nå i uke 31. jeg kommer til å få satt epidural tidlig fordi det er risikosvangerskap. Om jeg bruker den eller ikke tar jeg som det kommer. Skal og føde på føde 1 eller 2 i bergen og får ikke velge Storken. 

Jeg har ingen særlige ønsker i forbindelse med fødselen. Tenker at alt blir som det blir og stoler på jordmødrene og legene. Må man ha et slikt fødebrev? hva skal jeg eventuelt skrive der? Og når og hvor skal dette inn? 

Anonymkode: 54674...46a

Jeg fødte på føde 1 på KK i desember 2020 og hadde ikke fødebrev. De tok godt vare på meg og min mann, og kommuniserte underveis 😊 jeg følte meg trygg og siden jeg var førstegangs visste jeg ikke hva jeg gikk til uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke noe fødebrev, og savnet ingenting. Følte meg sett og hørt, og tok ting som det kom. Jeg merket raskt at jeg overgav meg til de kompetente, og gjorde som jeg fikk beskjed om. Jeg var feks i forkant livredd klipp, men da legen sa at hun skulle klippe svarte jeg bare «ok» og stolte på henne. Jeg kommer ikke til å ha noe fødebrev evt neste gang heller, da jeg ikke har noe spesielt jeg føler de bør vite om meg. Har ingen relevant forhistorie og ingen særlige ønsker. Da trenger man jo ikke fødebrev :) 

Anonymkode: 66a52...a7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg tok det bare muntlig. Var ikkje så mykje spesielt uansett.

Anonymkode: a5427...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke fødebrev på noen av fødslene. På fødsel nr 2 ville jeg ha epidural, og det var jeg rask med å gi beskjed om da jeg kom😁

Anonymkode: 9dc68...964

AnonymBruker
Skrevet

Fødebrev er bare tull spør du meg. Har født 3 barn, og har erfart at ingenting kan faktisk planlegges. Har heller ikke vært så bortreist at jeg ikke har vært i stand til å prate overhodet, så et brev har ikke vært nødvendig for meg ihvertfall. 

Anonymkode: 569e2...c26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fødebrev er bare tull hvis det ikke er veldig gode grunner til å skrive det. Det er bare bortkastet tid å skrive ned f.eks "jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ha epidural eller ikke, men er åpen for det." Dropp det hvis du bare har tenkt til å skrive for å skrive eller skrive helt innlysende ting. Jeg skrev ikke fødebrev og det var ingen som spurte etter det på føden. 

Anonymkode: 14ff8...523

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...