AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Etter jeg fikk graden min og begynte å jobbe, så føler jeg at lønn er det store tema. Når jeg hører fra gamle venner fra vgs og hva de driver med, så sjekker jeg hva en person med den jobben tjener. Jeg er hele tiden bevisst på om jeg tjener mer eller mindre enn vennene mine. Ja, det er latterlig! Jeg burde fokusere på andre ting. Er jeg lykkelig? Lever jeg et komfortabelt liv? Verdien min er ikke hvor mye penge jeg tjener. Ikke at jeg tjener lite. Jeg er nettopp ferdig med universitet og tjener ca. 530K i året, men jeg vet om andre som tjener nærmere 600K. Anonymkode: c8b06...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Det er vanlig å sammenligne lønnen sin opp mot kolleger med samme utdanning og ansiennitet har i lønn. For å vite om du ligger høyt eller lavt, og om du da bør være fornøyd eller misfornøyd med lønnen. Det er ikke vanlig å sammenligne lønnen sin opp mot gamle venner med andre utdannelser og andre erfaringer for å vite om man ligger høyt eller lavt i lønn. Spriket mellom venner og lønn vil være enorm. Det sier seg selv. Anonymkode: 72917...95b 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke at jeg tjener lite. Jeg er nettopp ferdig med universitet og tjener ca. 530K i året, men jeg vet om andre som tjener nærmere 600K. Anonymkode: c8b06...ea1 Det er i hvert fall godt under snittet på landsbasis i full stilling, som er rundt 600.000 nå. Anonymkode: 4fecc...20d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er i hvert fall godt under snittet på landsbasis i full stilling, som er rundt 600.000 nå. Anonymkode: 4fecc...20d Men det innebærer alle som per i dag har full stilling. Mange av dem har full ansiennitet, jeg har nettopp begynt. Anonymkode: c8b06...ea1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Mente inkluderer. Autocorrect. 🤦♀️ Anonymkode: c8b06...ea1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er i hvert fall godt under snittet på landsbasis i full stilling, som er rundt 600.000 nå. Anonymkode: 4fecc...20d Men det er ikke under snittet for en nyutdannet. Anonymkode: 7c04c...dbc 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er ikke under snittet for en nyutdannet. Anonymkode: 7c04c...dbc Nettopp. I tillegg så inkluderer snittet mennesker som tjener MYE mer enn folk flest. Anonymkode: c8b06...ea1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Jeg har alltid sammenlignet. Ikke brukt mye energi på det, men det er noe jeg holder orden på. Hva venner tjener. Nå er jeg endelig den i vennegjengen som tjener best. Kanskje det innerst inne var litt viktig for meg, men jeg unner alle suksess og det har aldri vært noe jeg har følt at var feil å tenke på? Anonymkode: 70d3d...6eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Det er smart å ha oversikt over hva andre med samme utdanning og lik ansiennitet tjener. Hva venner i andre jobber tjener, og spesielt nå som dere er nyutdannede, er helt irrelevant. Jeg tjener for eksempel dårligere enn flere av mine venninner selv om jeg har et yrke som i snitt har mye høyere lønninger enn deres yrker. Men dette er fordi vi er nyutdannede. Om 10 år kommer de til å tjene det samme som nå mens jeg mest sannsynlig tjener mye mer. Ikke sammenlikn deg med andre yrker, det er bare bortkastet tid Anonymkode: b7eba...be1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå