Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg skal bestille meg en ultralyd til uke 12. For meg passer det best med time når jeg er 11+4 eller så må jeg vente til jeg er 13+0. Så jeg lurer på om 11+4 regnes som uke 12 eller er det for tidlig å se noe? 

Vet man kan se på nakkefold, men hva annet ser de i uke 12? Noe jeg bør spørre om på ultralyden? 

Anonymkode: 559ac...77d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ta ultralyd så tidlig bare for å avdekke om fosteret du bærer har Downs, eller er det på grunn av høy alder hos deg?

Anonymkode: a2744...093

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil du ta ultralyd så tidlig bare for å avdekke om fosteret du bærer har Downs, eller er det på grunn av høy alder hos deg?

Jeg ønsker ultralyden for å se babyen min , for å se at det er liv, for å få film for å vise stolte bestemødre og for å se om alt er i orden med den i magen! Er da helt vanlig med ultralyd i uke 12! 
Er 11+4 uke 12 eller er det for tidlig? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg har jeg fått barn med ivf forsøk det er 3 år med prøving og nå ønsker jeg å roe bekymringene mine med en ultralyd de fleste gravide tar! 
Hva har jeg gjort galt egentlig? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

11+4 er helt fint! Det regnes som uke 12 (da ikke 12 fullgåtte uker). :)

Jeg skjønner du vil se at alt er fint. 

De sjekker lårbeinet og tilførsel fra navlestrengen. De ser også på størrelse og estimerer ca termin utfra det. 

Gratulerer med graviditet! 

Anonymkode: 98b1a...a55

• Liker 9
Skrevet

Jeg lurer på akkurat det samme, og har bestilt ultralyd (kanskje litt for tidlig) i uke 11, som da er 10+x. Ettersom det er påbegynt 11 uke.
I følge helsenorge kan man se nakkefold mellom uke 11-14. Du er innenfor, så får du bare høre hva de sier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

11+4 er helt fint! Det regnes som uke 12 (da ikke 12 fullgåtte uker). :)

Jeg skjønner du vil se at alt er fint. 

De sjekker lårbeinet og tilførsel fra navlestrengen. De ser også på størrelse og estimerer ca termin utfra det. 

Gratulerer med graviditet! 

Tusen takk for svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt gravid gjennom ivf? Da blir du henvist til uke 12. Og husk, du har fått en termin gjennom ivf, den skal IKKE endres på av gynekologen! :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei! 
Jeg skal bestille meg en ultralyd til uke 12. For meg passer det best med time når jeg er 11+4 eller så må jeg vente til jeg er 13+0. Så jeg lurer på om 11+4 regnes som uke 12 eller er det for tidlig å se noe? 

Vet man kan se på nakkefold, men hva annet ser de i uke 12? Noe jeg bør spørre om på ultralyden? 

Du bør vente til 12+ Det er da det er best, norsk helsevesen bruker fullgåtte uker ikke påbegynt 

Anonymkode: e2ab2...260

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør vente til 12+ Det er da det er best, norsk helsevesen bruker fullgåtte uker ikke påbegynt 

Ikke ifølge min gynekolog og sykehus. (Rogaland). 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville ringt til gynekologen å spurt jeg. Det er tydeligvis forskjell rundt om i landet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du blitt gravid gjennom ivf? Da blir du henvist til uke 12. Og husk, du har fått en termin gjennom ivf, den skal IKKE endres på av gynekologen! :)

Nei, har hatt en tidlig i uke 8 og får ikke noen flere fra de ☺️ vet at en ser litt mer i uke 12 så gleder meg veldig! 
Hmm, er jo rart om den endres når en vet datoer for alt 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker ultralyden for å se babyen min , for å se at det er liv, for å få film for å vise stolte bestemødre og for å se om alt er i orden med den i magen! Er da helt vanlig med ultralyd i uke 12! 
Er 11+4 uke 12 eller er det for tidlig? 

Hvis man går privat kan man vel ta ultralyd når man vil. Jeg tok bare én ultralyd i svangerskapet og det var vel i uke 17-18 da jeg ble innkalt til vanlig ultralyd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei! 

På de aller fleste ultralyder av seriøse aktører går de igjennom ALT. 

uke 11+4 er 11 fullgåtte uker + fire dager. Du regnes som uke 12 fra uke 12+0 

Anonymkode: 20c6e...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil 11+6 være bedre? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke ifølge min gynekolog og sykehus. (Rogaland). 

Hm..da avviker de fra norsk helsevesenet genrelt da. Men uten betydning for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil 11+6 være bedre? 😊

Kan du ikke ventet til etter 12+0? Da er du sikker på at de kan se alt. Jeg tok ultralyd 13+0. Da var jeg akkurat midt i mellom 12-14 😄 Du kan jo risikere at fosteret er kortere på vei så da er 11+6 kanskje akkurat for tidlig. 

Anonymkode: 1d39f...63b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil 11+6 være bedre? 😊

Ja 😊 men ring til gynekologen for å spørre. Tydeligvis har de forskjellig praksis innenfor dette ifølge denne tråden :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke ventet til etter 12+0? Da er du sikker på at de kan se alt. Jeg tok ultralyd 13+0. Da var jeg akkurat midt i mellom 12-14 😄 Du kan jo risikere at fosteret er kortere på vei så da er 11+6 kanskje akkurat for tidlig. 

Anonymkode: 1d39f...63b

Er mest at jeg gleder meg sånn og jobber hele  uke 12. og har fri uka før , og da blir det så lenge og vente 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som er best å sjekke mellom uke 11 og 14 ja. Er en grunn til at folk over 38 år får tilbud om tidlig ultralyd fra det offentlige. Folk under dette må betale ultralyd selv privat, noe de fleste gjør. 

Anonymkode: b480c...1d2

Ja 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...