Gå til innhold

Kuldeurticaria!

marsvin

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk påvist kuldeutricaria/kuldeallergi da jeg var 13. Har kun møtt én annen som har det, som har denne unike og litt rare allergien : p Hadde vært interessant å høre fra andre som har det! Hvordan oppdaget du det? Hvilke situasjoner kan dere fortelle om som er vanskelig, får dere medisiner? Jeg oppdaget det da jeg var 12 badet i havet og kom opp som en rød klump, kløe overalt og svimmel. 
I klasserommet måtte jeg be folk lukke vinduet, men ingen trodde meg på at jeg hadde «kuldeallergi» 😛 

I dag tar jeg cetirizin, og lever som normalt. Men kan ikke trene uten, gå tur, være ute osv. 

Endret av marsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppdaget at jeg fikk masse utslett av å trene ute i surt vær. Trodde først at det kom av svette men oppdaget at jeg fikk det av å gå ute i kaldt vær. Begynte å få det på ungdomsskolen så fikk påvist dette som 14-15 åring. Fikk aerius allergitabletter som jeg tar en uvanlig høy dose av som funker noe på kløen men utslettene dukker fortsatt opp.  

Jeg hadde for litt siden en lang periode der utslettene ble helt borte og jeg kunne bade i kaldt vann uten medikamenter så trodde jeg hadde vokst fra meg problemet men de dukket plutselig opp igjen denne vinteren. Jeg får utslett hver gang jeg dusjer fordi huder reagerer på å bli nedkjølt etter dusjen så det er veldig irriterende men det blir bedre av aerius og masse klødempende krem rett etter dusjen. Prøver å kle meg veldig godt når jeg må ut men ender som regel med å klø uansett😬 Det er noe herk men forhåpentligvis vokser jeg ut av plagen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (25 minutter siden):

Fikk aerius allergitabletter som jeg tar en uvanlig høy dose av som funker noe på kløen men utslettene dukker fortsatt opp.  

Bra du får noe hjelp i dem,men synd at det fortsatt er i livet ditt! Husker det med dusjen selv, det skal så lite til. Eller et vindkast i nakken, så kom kløen. Med Cetirizin allergitablette som jeg tar hver dag, har jeg ikke merket noen reaksjoner overhodet, så kanskje den er verdt å teste? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (5 minutter siden):

Bra du får noe hjelp i dem,men synd at det fortsatt er i livet ditt! Husker det med dusjen selv, det skal så lite til. Eller et vindkast i nakken, så kom kløen. Med Cetirizin allergitablette som jeg tar hver dag, har jeg ikke merket noen reaksjoner overhodet, så kanskje den er verdt å teste? :) 

Ja de er jo reseptfrie så jeg kunne kanskje testet dem. Hvor mye tar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (54 minutter siden):

Ja de er jo reseptfrie så jeg kunne kanskje testet dem. Hvor mye tar du?

De kan fås reseptfrie også, nå får jeg dem på resept og betaler ingenting :) tar en tablett om dagen, den heter «cetirizin mylan 10 mg». 

Jeg har forsåvidt testet om jeg har «vokst det av meg» selv, men bare jeg går en liten tur uten dem, så begynner jeg å klø etter kort tid. Det er jo en indikator på at de fungerer på meg ihvertfall! kan gjøre alt- bade i isvann og trene og leve normalt. Så kan hende dette er verdt å teste ut! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker

Vi har mistanke om at sønnen vår har  kuldeurticaria etter flere tilfeller av utslett, oppkast, blodtrykksfall og tap av bevissthet ved eksponering for kaldt vann.

Vi har testet med isbit med positivt resultat. 

Vi har bestilt time hos fastlegen.

Anonymkode: 8b23a...b5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Hei! Sønnen vår fikk diagnosen i høst etter flere episoder med utbredt elveblest etter bading. Han hadde en forverring utover høsten, hvor han reagerer på temperaturer under 13 grader, nedkjøling etter svetting og utslett av å ta på kalde ting. Virker som vi har bremset progresjonen noe nå med 2 Aerius om dagen. Får fremdeles utslett men klør ikke og skal litt mere til. Vi er henvist til barnepoliklinikk OUS for videre utredning😢

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får han utslett og hvor ofte? Hvor lenge varer det? Blir han kvalm når det skjer? Svimmel? Dårlig blærekontroll? Dårlig konsentrasjon? Treg og tung å snakke med? 

Det her MÅ dere ta på alvor, for kuldeurticaria kan raskt utvikle seg til det verre og da blir livet veldig vanskelig, begrenset og ikke minst farlig. Hilsen ei som har slitt med hyppig anafylaksi og dessuten generelt bevissthetstap minst et par timer om dagen i et par tiår. Heldigvis har jeg fått det litt bedre under kontroll de siste par åra, så nå kan jeg være hjemme alene hvis jeg er veldig påpasselig. 

Du sier sønnen din fortsatt får utslett - det betyr at han ikke er godt nok medisinert. Kombinasjon av to typer antihistaminer er ofte mer effektivt enn en enkelt type. Det med medisiner må tas tak i, for etter min erfaring vil alle allergiske reaksjoner forverre tilstanden, så det gjelder å unngå så mye elveblest som mulig. Elveblest kan også være tilstede lenger innover i vevet uten at det er synlig utenpå. 

Dere nevner bading - det bør han ikke drive med og definitivt ikke uten intenst oppsyn. Vær også forsiktig med dusjing, ikke la ham dusje alene heller (vet ikke alderen hans, men vær i det minste tilgjengelig utenfor badet hvis han er for stor til å ha følge inn på badet). 

Vær også obs på at varme hos en del kan være en minst like stor trigger som kulde, og at fuktighet også er en trigger. Brå skifter mellom temperaturer er, som dere allerede har oppdaget, en av de verste. 

Mener ikke å skremme dere nå, men innser at jeg gjør det. Jeg ønsker bare ikke min verste fiende engang den tilværelsen jeg har levd med i flere tiår. Og det er faktisk fullt mulig å bremse det og få det under kontroll, det skjer bare ikke av seg selv. 

Anonymkode: 728b5...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor får han utslett og hvor ofte? Hvor lenge varer det? Blir han kvalm når det skjer? Svimmel? Dårlig blærekontroll? Dårlig konsentrasjon? Treg og tung å snakke med? 

Det her MÅ dere ta på alvor, for kuldeurticaria kan raskt utvikle seg til det verre og da blir livet veldig vanskelig, begrenset og ikke minst farlig. Hilsen ei som har slitt med hyppig anafylaksi og dessuten generelt bevissthetstap minst et par timer om dagen i et par tiår. Heldigvis har jeg fått det litt bedre under kontroll de siste par åra, så nå kan jeg være hjemme alene hvis jeg er veldig påpasselig. 

Du sier sønnen din fortsatt får utslett - det betyr at han ikke er godt nok medisinert. Kombinasjon av to typer antihistaminer er ofte mer effektivt enn en enkelt type. Det med medisiner må tas tak i, for etter min erfaring vil alle allergiske reaksjoner forverre tilstanden, så det gjelder å unngå så mye elveblest som mulig. Elveblest kan også være tilstede lenger innover i vevet uten at det er synlig utenpå. 

Dere nevner bading - det bør han ikke drive med og definitivt ikke uten intenst oppsyn. Vær også forsiktig med dusjing, ikke la ham dusje alene heller (vet ikke alderen hans, men vær i det minste tilgjengelig utenfor badet hvis han er for stor til å ha følge inn på badet). 

Vær også obs på at varme hos en del kan være en minst like stor trigger som kulde, og at fuktighet også er en trigger. Brå skifter mellom temperaturer er, som dere allerede har oppdaget, en av de verste. 

Mener ikke å skremme dere nå, men innser at jeg gjør det. Jeg ønsker bare ikke min verste fiende engang den tilværelsen jeg har levd med i flere tiår. Og det er faktisk fullt mulig å bremse det og få det under kontroll, det skjer bare ikke av seg selv. 

Dette var ment for Monika42, men i og for seg også Anonymbruker over henne, hvis ikke de er samme person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste innlegg 

han er fremdeles under utredning og har aldri blitt fysisk dårlig av utslettet. Vi har fått melding fra hudlege om at bading i kaldt vann og drikke iskald drikke bør unngås. De gangene det skjedde ift bading visste vi ikke hva det var. 
Har også hatt kontakt med lege ved Riksen, som sier at noe gjennombruddsutslett ikke er alarmerende ved ellers god allmenntilstand. 
Forstår at du ønsker å være behjelpelig og det setter jeg stor pris på 💚 Men husk også at alle har ulike opplevelser ved denne tilstanden, og anafylaksi er ikke normen for alle. 
Han er forøvrig 10 år, og er veldig flink til å si ifra om ting. Han har også epi penn med seg 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...