AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Meg og mannen har en liten krangel. Jeg jobber turnus. Noe redusert. Hver tredje helg. Jeg jobber natt nesten hver arbeidshelg. Dvs at han må stå opp om nettene dersom det er noe og stå opp tidlig slik jeg kan sovenår jeg kommer hjem. Til gjengjeld henter og leverer jeg o barnehage nesten hver dag. Når jeg har fri utenom så steller jeg hjemme, handler osv. Nå mener han at han bør få "fri" en helg i måneden også. At han kan sove lengre, ikke måtte ta seg av barna på nattestid osv. Jeg mener det er urimelig. At han bidrar hver tredje helg når jeg jobber og at jeg tar meg av det meste hjemme og barnehage hver ukedag. For meg virker det rettferdig? Jeg mener vi de andre helgene deler på det. Feks sover litt lengre en dag hver og bytter på å stå opp om barna våkner. Må legge til at jeg står opp ca 1330-1400 når jeg jobber i helgene. Etter det er jeg hjemme og bidrar frem til jeg må gå kl 21. Som regel er jo barna i seng lenge før den tid, men hender de ikke får sove og står opp. Anonymkode: 6beb3...a75 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Hmm. Jeg tenker det er viktig å lytte til mannen din. Det høres ut som han er sliten. Det går jo to uker mellom sjansen hans til å sove ute når du har jobbhelg. Om barna deres er små så er det ganske slitsomt å være alene om å ta nattevåk og å stå opp. Forslag: han får ikke frihelg, men helgen etter jobbhelg tar han barna på natten om de våkner så du får sammenhengene søvn, men han du står opp med dem begge dagene. Da gir dere begge litt. Lykke til. Anonymkode: 68fb1...c5d 17
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Hmm. Jeg tenker det er viktig å lytte til mannen din. Det høres ut som han er sliten. Det går jo to uker mellom sjansen hans til å sove ute når du har jobbhelg. Om barna deres er små så er det ganske slitsomt å være alene om å ta nattevåk og å stå opp. Forslag: han får ikke frihelg, men helgen etter jobbhelg tar han barna på natten om de våkner så du får sammenhengene søvn, men han du står opp med dem begge dagene. Da gir dere begge litt. Lykke til. Anonymkode: 68fb1...c5d Siste setning skulle det stå at du står opp så han får sovet ut. Gikk litt kjapt. Anonymkode: 68fb1...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 Høres lurt ut. Du har en jobbehelg i løpet av tre uker. De to andre helgene deler dere så han får en frihelg og du får en frihelg. Anonymkode: dc417...9a4 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nå mener han at han bør få "fri" en helg i måneden også. Også? Jeg fikk ikke med meg at du hadde noen frihelg i det hele tatt? Anonymkode: 89142...a28 19
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Helg 1: du jobber, han har ansvar for ungene Helg 2: du har frihelg, han har ansvar for ungene Helg 3: han har frihelg, du har ansvar for ungene. Og så blir dere enig om en mer rettferdig fordeling av husarbeide og henting i barnehage om dere synes det er urettferdig. Og kanskje be om hjelp av helsestasjonen om dere har mye problemer med nattevåk, siden dette er nevnt som et problem. Anonymkode: 2e8c8...be2 8
Helgeline Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Han vil ha en «frihelg»? Og begrunnelsen er at du har en helg fri, da du har nattevaktshelg? Hvorfor er det rettferdig? Enig med deg ts, dette høres latterlig ut. De som svarer at dette er greit, regner jeg med ikke er i arbeid. 28
I Grosny Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Meg og mannen har en liten krangel. Jeg jobber turnus. Noe redusert. Hver tredje helg. Jeg jobber natt nesten hver arbeidshelg. Dvs at han må stå opp om nettene dersom det er noe og stå opp tidlig slik jeg kan sovenår jeg kommer hjem. Til gjengjeld henter og leverer jeg o barnehage nesten hver dag. Når jeg har fri utenom så steller jeg hjemme, handler osv. Nå mener han at han bør få "fri" en helg i måneden også. At han kan sove lengre, ikke måtte ta seg av barna på nattestid osv. Jeg mener det er urimelig. At han bidrar hver tredje helg når jeg jobber og at jeg tar meg av det meste hjemme og barnehage hver ukedag. For meg virker det rettferdig? Jeg mener vi de andre helgene deler på det. Feks sover litt lengre en dag hver og bytter på å stå opp om barna våkner. Må legge til at jeg står opp ca 1330-1400 når jeg jobber i helgene. Etter det er jeg hjemme og bidrar frem til jeg må gå kl 21. Som regel er jo barna i seng lenge før den tid, men hender de ikke får sove og står opp. Anonymkode: 6beb3...a75 Jeg skjønte ikke opplegget helt, er vel for trøtt Søvn er uansett veldig viktig, og dere bør få til et opplegg som sikrer nok søvn til dere begge. Nattevakt arbeid er ganske farlig med tanke på søvn, og forstyrrelsene i søvnmønsteret kan ødelegge ganske mye. Tenk litt på om du skal omskolere deg slik at du kan få deg dagjobb. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Enig med din mann. Han har kommet med et behov, det bør du lytte til (ville svart det samme om det var omvendt). Når du jobber redusert synes jeg det er helt naturlig at du bidrar mer hjemme. Anonymkode: 0d002...ecd 11
I Grosny Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 (endret) En ting dere bør tenke over er om dere kan klare å samordne søvnrytme hele familien. Når barna er i seng i god tid før 21, så gir det dere muligheter til å gå til sengs såpass tidlig at dere blir uthvilt selv om dere står veldig tidlig opp. Du sa forresten ikke noe om alder på barna, og om når de våkner. Endret 24. mars 2021 av I Grosny 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enig med din mann. Han har kommet med et behov, det bør du lytte til (ville svart det samme om det var omvendt). Når du jobber redusert synes jeg det er helt naturlig at du bidrar mer hjemme. Anonymkode: 0d002...ecd Jeg ser ikke helt linken mellom arbeidshelg og frihelg. Har du fri når du er på jobben din, slik at du må kompensere partneren din, slik at denne også får fri? Anonymkode: 49567...aef 22
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ser ikke helt linken mellom arbeidshelg og frihelg. Har du fri når du er på jobben din, slik at du må kompensere partneren din, slik at denne også får fri? Anonymkode: 49567...aef Ingen link. Mannen har kommet med et behov, det synes jeg man bør prøve og ta hensyn til. Jeg er ikke for rigid 50-50, men at man tar hensyn til hverandre. F.eks tar jeg alle netter med vår baby, fordi det fungerer best for oss. Anonymkode: 0d002...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Jeg tenker at hvordan dere gjør det i ukedagene har mye å si her. Tar du ekstra ansvar når han skal på jobb og du har fri? Hvordan fordeler dere det når du ikke har arbeidshelg? Jeg ville nok strukket meg langt, men ikke gitt han en hel helg «fri». Kan du f.eks ta nettene og én morgen en helg i mnd? Da trenger han bare ta én morgen, og får sovet begge nettene. Anonymkode: 48d53...e83 3
Helgeline Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg ser ikke helt linken mellom arbeidshelg og frihelg. Har du fri når du er på jobben din, slik at du må kompensere partneren din, slik at denne også får fri? Anonymkode: 49567...aef Den skjønte ikke jeg heller. 🤔 7
pøbelsara Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helg 1: du jobber, han har ansvar for ungene Helg 2: du har frihelg, han har ansvar for ungene Helg 3: han har frihelg, du har ansvar for ungene. Og så blir dere enig om en mer rettferdig fordeling av husarbeide og henting i barnehage om dere synes det er urettferdig. Og kanskje be om hjelp av helsestasjonen om dere har mye problemer med nattevåk, siden dette er nevnt som et problem. Anonymkode: 2e8c8...be2 Men da har altså TS det på følgende måte: helg 1: Jobb Helg 2: Fri/sovehelg Helg 3: Ansvar for barn Helg 4: Jobb Dvs at i løpet av fireukersperiode ønsker mannen fri for nattevåk og tidligmorgener to helger mens TS har bare en av fire. Det er jo mest rimelig at de deler på fritiden slik at de får like mye av den. Jobbehelg er ikke akkurat fritid, selv om hun ikke tar seg av barna når hun er på jobb. Da er det mye mer rettferdig å ha en helg fri til soving hver per måned, og dele den siste helgen hvor TS ikke er på jobb mellom seg. Endret 24. mars 2021 av pøbelsara 11
pøbelsara Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 Helgeline skrev (4 minutter siden): Den skjønte ikke jeg heller. 🤔 Ikke jeg heller? Det er fellesbarn? Han skal ha kompensasjonsfri for å være sammen med barna når TS er på jobb? eller har jeg misforstått? 12
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Ja, jeg synes det er rettferdig at også mannen din får barnefrie formiddager og mulighet til å sove lenge. Ts jobber turnus og har barnefri mye oftere når hun har fri i uka og ungene er i barnehagen, så ja, det er ikke urimelig av mannen din. Anonymkode: 7fffb...a91 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Så utrolig barnslige dere er! Anonymkode: 4f754...ba5 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 For en luksusproblemstilling 😂 Å ta seg av barna sine alene én jævla helg i måneden? Jeg har partner offshore og er alene med barn i 2-3 uker på gangen. Ingen avlastning. Og nei, det er ikke slik at partner gjør alt når vedkommende har friperioder. Blir helt matt av sånn hjelpeløshet som beskrives i dette innlegget. TS: Mannen din har ikke noe krav eller fortjent rett til mer helgefri enn det du har. Han må bli mann og ta seg av barna sine - ferdig arbeid. Anonymkode: fe5d7...609 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 pøbelsara skrev (54 minutter siden): Men da har altså TS det på følgende måte: helg 1: Jobb Helg 2: Fri/sovehelg Helg 3: Ansvar for barn Helg 4: Jobb Dvs at i løpet av fireukersperiode har mannen fri for nattevåk og tidligmorgener to helger mens TS har bare en av fire. Det er jo mest rimelig at de deler på fritiden slik at de får like mye av den. Jobbehelg er ikke akkurat fritid, selv om hun ikke tar seg av barna når hun er på jobb. Da er det mye mer rettferdig å ha en helg fri til soving hver per måned, og dele den siste helgen hvor TS ikke er på jobb mellom seg. TS jobber ikke 2 ganger i måneden. Hun jobber hver tredje helg. Dvs at i neste 4 ukers periode så stemmer ikke oppsettet ditt. Anonymkode: 2e8c8...be2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå