Gå til innhold

Humørsvingninger og mat - barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min datter på 6 år har en periode hatt noen forferdelige raserianfall. Hun kan hyle og skrike, kalle meg (moren) de verste ting hun kan komme på, nekter å høre på hva som blir sagt, smeller med dører og kjefter og smeller. Det hele ser ikke ut til å ha noen spesiell grunn, eller det er forskjellige ting som starter det hele. Jeg har prøvd det meste, både med belønninger og ros, kjeft og rolig prat... :-?

Nå har jeg lagt merke til at disse anfallene tar slutt nærmest med en gang hun spiser noe. Det er sjelden mer enn tre-fire timer mellom måltidene, men kan det likevel være at hun for eksempel får veldig lavt blodsukker, og at dette kan være grunnen til disse raseribygene? Det ser ut som det plager henne like mye som oss som er rundt, og man ser på henne at dette ikke er noe hun "gjør med vilje". :(

Jeg er ganske desperat etter en løsning, er det noen her som har hatt lignende erfaringer og eventuelt har et forslag til løsning? Jeg har tenkt både på diabetes og annet, kanskje hun mangler noe... :-?

mvh Bitten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, jeg vet ihvertfall at mange unger blir irritable og småsure når de trenger en matbit, så hvis jenta har temperament fra før er det vel ikke utenkelig.

Har du prøvd å hele tiden ha noe mat tilgjengelig for henne (frukt, gulrøtter e.l.) for å se om det blir bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanligste symptomene på diabetes er at man drikker mye (barnet oppleves likevel som noe uttørret) og tisser masse, du skriver ikke noe om dette.

Kontakt legen om du er bekymret uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen. Min datter på 6 år er ikke sånn, men min sønn på vel 2 år trenger jevnlig mat. Og meg selv... Får et vanvittig humør hvis jeg ikke får jevnlig mat. Hele kroppen begynner å skjelve, jeg klarer ikke tenke skikkelig og reagerer ofte med sinne. Derfor passer jeg på å forebygge dette med å spise veldig regelmessig, og når jeg er på tur og ikke vet når jeg vil få mat igjen, har jeg alltid med meg noe i veska, en sjokolade e.l.

Er enig med de andre her, ta henne med deg til doktoren, kanskje er det en sykdom som ligger bak!

Lykke til, begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være diabetes. Dra til legen eller oppsøk noen du kjenner med diabetes og lån blodsukkerapparatet deres for en test. Et normalt blodsukker ligger mellom 4 og 8. har hun over 11 er det garantert diabetes. kjør i henne en del søtt før du tester for å se hvor langt opp blodsukkeret stiger.

Alle mennesker blir irritabel når de er sulten. Det er viktig med et sunt kosthold, som ikke inneholder for mye karbohydrater eller for "raske" karboh. slik du finner det i f.eks. sjokolade, brus, loff etc. For mye slike vil føre til at blodsukkeret svinger kraftig og det er ikke bra. Målet er å holde et jevnt og stabilt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Beklager at jeg ikke har svart før, har ikke hatt anledning. Jeg vet også at man blir irritabel dersom man ikke får spist nok. Men er det normalt å spise oftere enn hver 3. time når man er 6 år?

Ellers har jeg bestilt legetime, så jeg får så hva de sier der.

Takk for svar!

mvh Bitten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har en sønn med diabetes, men hans symtomer før vi fikk stilt diagnose var helt forskjellig enn det du beskriver. Før vi oppdaget at han hadde diabetes var han sliten, sulten og tørst. Orket ingenting! Men fløy på do kontenuerlig på grunn av all drikkingen.

Sier dette fordi det kanskje er greit for deg å vite når dere skal til legen. Har erfaring med at leger ofte har dårlig tid og det er ikke alltid lett å få den informasjonen en trenger. Derfor må du grave og spørre om alt mulig.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneAnne

Jeg synes du skal gå inn på nettstedet www.vektibalanse.no og se Fedon Linbergs teorier om hvordan vi bør spise for å ha stabilt blodsukker. Noen mennesker har veldig følsomt blodsukker (som meg f.eks) og det handler ikke om hvor ofte man spiser men hva man spiser.

F. Lindberg mener at man bør være forsiktig med mat som har såkalte "raske" karbohydrater (sukker, hvetemel, brød, ris, potet, brus, pasta) fordi de medfører pluttselig rask økning av insulin som igjen bryter ned blodsukkeret like pluttselig. Han mener også at mange av oss er insulinresistente og dermed er ekstra overfølsom for disse matvarene.

Kanskje dette er noe å sette seg inn i for datteren din sin skyld!? For meg medførte det mye sult og et stort problem med tretthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...