AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Er det innenfor å si at jeg har fått tannbehandling hos Tannlegen i Tyrkia, og er stor fornøyd? Ville bare skrive en motsats til all kritikken som kom som følge av at Melina ordnet sine tenner i Tyrkia. Jeg har ikke vært på den klinikken, men en annen i Alanya med det klingende navnet Tannlegen i Tyrkia. Det var rent, pent og det gikk fort. Jeg trodde aldri skallfasetter skulle være så solide som de er. Har hatt dem i noen måneder og spiser alt. Det funker som juling, pluss at jeg fikk mange års garanti på dem. Hvis man absolutt ønsker å få ordnet tennene, hvorfor skal det være så mange som er imot det? Det er jo det samme som hvis man brekker en arm eller noe, og må få ordnet det. Er derfor jeg skriver denne anonym også, siden det er så mange fordommer knyttet til behandling i utlandet, særlig med tanke på tenner. Noen som har vært i utlandet og fått ordnet sine tenner? Hvordan var deres erfaring? Anonymkode: 09265...3f1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Jeg syntes ikke noe om medisinske behandlinger i utlandet. Hvordan kvaliteten er er underordnet, det som plager meg er at om det går galt må det fikses her i Norge. Pasienten kan ha dratt med seg bakterier som ikke er så vanlig her i Norge feks MRSA. Antibiotika resistente smådjevler som er mer vanlig i andre land. Dette er en unødvendig ekstra kostnad for det Norske samfunnet. Reis til Tyrkia du, sol deg, bad og pul. Fiks tennene hjemme. Anonymkode: f5379...22a 8
GammelKaktus Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Flott at du er fornøyd. Har en kollega som reiste til Tyrkia og fikset tennene, hun var og fornøyd i et halvt år før hun måtte gjøre alt på nytt her i Norge, var ræva arbeid han hadde gjort og en bedriten "garanti". Hun angrer på at hun bare ikke fikk det gjort her i utgangspunktet. Men sånn er det. Selv hadde jeg aldri reist ut av landet for å få gjort noe man kan få gjort her. 2
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (10 minutter siden): Flott at du er fornøyd. Har en kollega som reiste til Tyrkia og fikset tennene, hun var og fornøyd i et halvt år før hun måtte gjøre alt på nytt her i Norge, var ræva arbeid han hadde gjort og en bedriten "garanti". Hun angrer på at hun bare ikke fikk det gjort her i utgangspunktet. Men sånn er det. Selv hadde jeg aldri reist ut av landet for å få gjort noe man kan få gjort her. Det er jo synd at det skal være slik, men nå er jo Tyrkia stort og det er både seriøse og useriøse. Den klinikken jeg valgte, sjekket jeg nøye ut. De snakket norsk, alt ble fortalt og de har eget laboratorium hvor de lager tennene. Ble også tatt med dit, for å se på utstyret og materialene de brukte. Så veldig profft ut. Har også forhørt meg med de som har besøkt klinikken, og de var også fornøyd. Ikke noe å utsette, så da var egentlig valget veldig enkelt. Er jo svindyrt i Norge, og dessuten sendes alt til utlandet for å få dem laget. Så jeg vet ikke om det er så mye bedre.
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg syntes ikke noe om medisinske behandlinger i utlandet. Hvordan kvaliteten er er underordnet, det som plager meg er at om det går galt må det fikses her i Norge. Pasienten kan ha dratt med seg bakterier som ikke er så vanlig her i Norge feks MRSA. Antibiotika resistente smådjevler som er mer vanlig i andre land. Dette er en unødvendig ekstra kostnad for det Norske samfunnet. Reis til Tyrkia du, sol deg, bad og pul. Fiks tennene hjemme. Anonymkode: f5379...22a Jeg har nå fått garanti som tilsier at de ordner det, dersom det skulle skje noe med skallfasettene. Tror ikke bakteriene er noe å være redd for. Det var veldig rent og pent. Nå er det jo virus overalt så de bakteriene kan man ta med seg uansett fra utlandet, om det er det som er frykten.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 Man gjør jo hva man vil, men sammenligningen med å fikse en brekt arm blir søkt. En brekt arm fikser man siden den er skadet og ødelagt, friske tenner er hverken skadede eller ødelagte i all hovedsak, og da virker det søkt å ødelegge noe som fungerer og erstatte det med noe som tåler veldig mye mindre. Anonymkode: 81451...7f3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 Jeg kjenner to stk som har gjort dette, blant annet farfar for kanskje 6-7 år siden. Han er veldig fornøyd hvertfall, og har ikke hatt noen problemer med dem. Også han brukte mye tid på å undersøke hvilken klinikk han skulle bruke. Ser ikke helt problemet med dette jeg heller. Anonymkode: b6697...63f
GammelKaktus Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (1 minutt siden): Det er jo synd at det skal være slik, men nå er jo Tyrkia stort og det er både seriøse og useriøse. Den klinikken jeg valgte, sjekket jeg nøye ut. De snakket norsk, alt ble fortalt og de har eget laboratorium hvor de lager tennene. Ble også tatt med dit, for å se på utstyret og materialene de brukte. Så veldig profft ut. Har også forhørt meg med de som har besøkt klinikken, og de var også fornøyd. Ikke noe å utsette, så da var egentlig valget veldig enkelt. Er jo svindyrt i Norge, og dessuten sendes alt til utlandet for å få dem laget. Så jeg vet ikke om det er så mye bedre. Det hadde hun og gjort, forberedelser i flere år og kjente flere som var fornøyde og alt det der. Men det gikk jo skikkelig dårlig, ikke fikk hun noe tilbakebetaling av de heller. Det tilbydde henne en slags rabatt og at de kunne fikse tennene, men da var det jo allerede i gang her så det ville hun ikke. Har jo ikke mulighet til å reise slike turer i hytt og pine. Når vet ikke jeg hva du har gjort når du har vært i Tyrkia og selv har jeg en krone og to men ingenting av det er sendt ut av landet for å få gjort. Her blir alt gjort i byen vi bor i. Samme med en venninne som har implantater og tenner på stift eller hva det heter. Arbeidet blir gjort her. Men om folk vil reise ut av landet for å få ting gjort så plager ikke det meg, er ikke min sak det. Men da nytter det ikke å klage etterpå hvis ting går på trynet. 2
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (29 minutter siden): Det hadde hun og gjort, forberedelser i flere år og kjente flere som var fornøyde og alt det der. Men det gikk jo skikkelig dårlig, ikke fikk hun noe tilbakebetaling av de heller. Det tilbydde henne en slags rabatt og at de kunne fikse tennene, men da var det jo allerede i gang her så det ville hun ikke. Har jo ikke mulighet til å reise slike turer i hytt og pine. Når vet ikke jeg hva du har gjort når du har vært i Tyrkia og selv har jeg en krone og to men ingenting av det er sendt ut av landet for å få gjort. Her blir alt gjort i byen vi bor i. Samme med en venninne som har implantater og tenner på stift eller hva det heter. Arbeidet blir gjort her. Men om folk vil reise ut av landet for å få ting gjort så plager ikke det meg, er ikke min sak det. Men da nytter det ikke å klage etterpå hvis ting går på trynet. Jeg har hørt mange skrekkhistorier fra Norge også, om dårlig arbeid. De kan gjøre noe, og skylde på deg etterpå. For eks rotfylling, som de ikke klarer å redde også må tannen trekkes og erstattes med implantat og krone. Var en som sa at han fikk pris på 55000kr, kun for 1 tann i Norge! Det er jo helt borti natta. Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være så dyrt. 1
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Man gjør jo hva man vil, men sammenligningen med å fikse en brekt arm blir søkt. En brekt arm fikser man siden den er skadet og ødelagt, friske tenner er hverken skadede eller ødelagte i all hovedsak, og da virker det søkt å ødelegge noe som fungerer og erstatte det med noe som tåler veldig mye mindre. Anonymkode: 81451...7f3 Det er jo mange som har ødelagte tenner også, og ordner dem så sluttresultatet blir "hollywood smil". Da er det plutselig tabu å ha så fine tenner. Tror heller ikke porselen er så dårlig i forhold til vanlige tenner, de er jo faktisk sterkere og hardere enn vanlige tenner. Ble ivertfall overrasket over skallfasettene mine. De er laget av E-max, så jeg tror de er sterkere. Men det er jo et tynt lag som settes på egne tenner, så man skulle tro de skulle knekke. Men det gjør de altså ikke. Har spist flust av nøtter og annen hard mat, for å teste. Ikke noe problem i det hele tatt.
Whistler Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (1 time siden): ................. Er jo svindyrt i Norge, og dessuten sendes alt til utlandet for å få dem laget. Så jeg vet ikke om det er så mye bedre. Mener du at alle tannteknikere som er utdannet i Norge og som jobbet med å lage implantater, kroner og fasetter nå er flyttet til utlandet? 2
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Whistler skrev (13 minutter siden): Mener du at alle tannteknikere som er utdannet i Norge og som jobbet med å lage implantater, kroner og fasetter nå er flyttet til utlandet? Jeg mener at det er laboratorium i Norge også, hvor de lager tenner. Men det er mye som sendes til utlandet også, da det er billigere. Tannteknikere lager ikke implantater, bare så det er sagt.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (3 timer siden): Jeg har nå fått garanti som tilsier at de ordner det, dersom det skulle skje noe med skallfasettene. Tror ikke bakteriene er noe å være redd for. Det var veldig rent og pent. Nå er det jo virus overalt så de bakteriene kan man ta med seg uansett fra utlandet, om det er det som er frykten. MRSA smitter primært ved medisinsk behandling, og du kan være symptomfri bærer i mange år. Det er svært vanlig i mange land (også vestlige land), så sjansen for at du har fått MRSA er relativt stor til tross for ren klinikk. Svært vanskelig å bli kvitt. MRSA og andre resistente bakterier er grunnen til at jeg aldri ville vurdert noen form for medisinsk behandling utenlands. Anonymkode: 5ce2b...fa6 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (5 timer siden): Er jo svindyrt i Norge, Den gjennomsnittlige tyrker synes nok prisen er svindyr på behandlingen du fikk. Anonymkode: d4d46...0f7 1
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): MRSA smitter primært ved medisinsk behandling, og du kan være symptomfri bærer i mange år. Det er svært vanlig i mange land (også vestlige land), så sjansen for at du har fått MRSA er relativt stor til tross for ren klinikk. Svært vanskelig å bli kvitt. MRSA og andre resistente bakterier er grunnen til at jeg aldri ville vurdert noen form for medisinsk behandling utenlands. Anonymkode: 5ce2b...fa6 Det er så morsomt å lese slike kommentarer. Det virker som alt er helt supert dupert i Norge, mens i utlandet så er alt rævva. Det er jo mange tusen som reiser til utlandet for å få behandling. Er alle disse smittet av MRSA? Og hva skjer da? spres det videre til resten av befolkninger ved hjemreise?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (2 minutter siden): Det er så morsomt å lese slike kommentarer. Det virker som alt er helt supert dupert i Norge, mens i utlandet så er alt rævva. Det er jo mange tusen som reiser til utlandet for å få behandling. Er alle disse smittet av MRSA? Og hva skjer da? spres det videre til resten av befolkninger ved hjemreise? Mange av dem kan være smittet, ja. I Europa er det kun i Norden og Nederland MRSA ikke er hyppig forekommende. Det virker ikke som du har hørt om dette i det hele tatt, så du kan jo lese her: https://www.fhi.no/sv/antibiotikaresistens/barere-av-mrsa/ «Antibiotikaresistente bakterier, som for eksempel gule stafylokokker kalt MRSA (meticillinresistente Staphylococcus aureus), er et økende problem i mange land. Du må være klar over at faren for å bli smittet av slike bakterier er større når du velger å reise ut av Norge for å få behandling. Dersom du har fått tannbehandling eller omfattende poliklinisk behandling eller har vært innlagt på sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene, må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika før du kan få behandling ved sykehus i Norge. Hvis du har flere spørsmål om dette, bør du ta kontakt med fastlegen din.» https://www.helsenorge.no/behandling-i-utlandet/tannbehandling-i-eu-eos/ https://www.tannlegetidende.no/i/2018/11/d1e880 Anonymkode: d4d46...0f7 4
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange av dem kan være smittet, ja. I Europa er det kun i Norden og Nederland MRSA ikke er hyppig forekommende. Det virker ikke som du har hørt om dette i det hele tatt, så du kan jo lese her: https://www.fhi.no/sv/antibiotikaresistens/barere-av-mrsa/ «Antibiotikaresistente bakterier, som for eksempel gule stafylokokker kalt MRSA (meticillinresistente Staphylococcus aureus), er et økende problem i mange land. Du må være klar over at faren for å bli smittet av slike bakterier er større når du velger å reise ut av Norge for å få behandling. Dersom du har fått tannbehandling eller omfattende poliklinisk behandling eller har vært innlagt på sykehus utenfor Norden i løpet av de siste 12 månedene, må fastlegen din teste deg for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika før du kan få behandling ved sykehus i Norge. Hvis du har flere spørsmål om dette, bør du ta kontakt med fastlegen din.» https://www.helsenorge.no/behandling-i-utlandet/tannbehandling-i-eu-eos/ https://www.tannlegetidende.no/i/2018/11/d1e880 Anonymkode: d4d46...0f7 Det vil altså si at alle de som får behandling i sine respektive hjemland, utenom Norge er syke av MRSA?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (10 minutter siden): Det vil altså si at alle de som får behandling i sine respektive hjemland, utenom Norge er syke av MRSA? Nei. Anonymkode: d4d46...0f7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 Mor til 1 skrev (5 timer siden): Det er jo mange som har ødelagte tenner også, og ordner dem så sluttresultatet blir "hollywood smil". Da er det plutselig tabu å ha så fine tenner. Tror heller ikke porselen er så dårlig i forhold til vanlige tenner, de er jo faktisk sterkere og hardere enn vanlige tenner. Ble ivertfall overrasket over skallfasettene mine. De er laget av E-max, så jeg tror de er sterkere. Men det er jo et tynt lag som settes på egne tenner, så man skulle tro de skulle knekke. Men det gjør de altså ikke. Har spist flust av nøtter og annen hard mat, for å teste. Ikke noe problem i det hele tatt. Når man får fasetter/kroner/broer så sliper man bort en del av tannsubstansen. I noen tilfeller er dette anbefalt, spesielt hvis mesteparten av tannen er fylling da en krone vil heller styrke det. Men det de ofte gjør i Tyrkia er at de sliper ned frisk tannsubstans. Protetikk som kroner og broer varer ikke for alltid, og man må regne med å bytte det ut etterhvert. Så hvis pasienten ikke har et reelt problem med tennene, så vil ofte tannlegene lage et fremtidig problem for pasienten. Dette spesielt hvis pasienten er ung. Men i de tilfeller tannen får bedre prognose med behandling så er det selvfølgelig best, men da har man gjerne også et behov utenom estetikk. Anonymkode: 1fb4d...b3b 3
Mor til 1 Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man får fasetter/kroner/broer så sliper man bort en del av tannsubstansen. I noen tilfeller er dette anbefalt, spesielt hvis mesteparten av tannen er fylling da en krone vil heller styrke det. Men det de ofte gjør i Tyrkia er at de sliper ned frisk tannsubstans. Protetikk som kroner og broer varer ikke for alltid, og man må regne med å bytte det ut etterhvert. Så hvis pasienten ikke har et reelt problem med tennene, så vil ofte tannlegene lage et fremtidig problem for pasienten. Dette spesielt hvis pasienten er ung. Men i de tilfeller tannen får bedre prognose med behandling så er det selvfølgelig best, men da har man gjerne også et behov utenom estetikk. Anonymkode: 1fb4d...b3b I Norge blir det jo bare fylling på fylling på fylling. Det ser jo ikke noe pent ut det heller. Er jo mange som har hatt kroner/fasetter i veldig mange år, og de er like fine enda. Tror det var en lengre oppe som kommenterte det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå