Gå til innhold

EL smerter før el etter EL?

Gjest Gjest_nn_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_nn_*

Jo, trodde det jeg også, men nå har jeg hatt vondt fra i 3-tida i går og har det enda (mest vondt i går). Og det er ganske vanlig at jeg har vondt i et par dager under EL når jeg ikke bruker piller.

Så jeg lurte på hvorfor det er vondt og når - har søkt rundt omkring, men kan ikke finne svar på det. Eneste jeg har funnet er "kan ha litt smerte under EL", ikke sånn som meg som har vndt og til og med kjenner veldig godt om det er høyre eller venstre side...

Vi er prøvere og om jeg har syklus helt etter boka skulle jeg hatt EL 24, men så fikk jeg vondt i går på ettermiddagen og jeg lurer på om det da var i går jeg hadde EL. Skulle gjerne blitt gravid fort og vi hadde sex 23, hadde ikke sex 24, hadde sex i går 25 og muligens i kveld :sjarmor:

Man blir visst ikke nødvendigvis gravid selv om man har sex nøyaktig når man har EL, men sjansene er jo større så det skader jo ikke å følge litt med. Hadde vært mye enklere om man bare kunne bestille graviditet over nett, eller legge inn en cheat-kode som på Sims... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ca 20-25% sjanse til å bli gravid selv om en treffer helt nøyaktig med sex og EL - bare så du er oppmerksom på det.

AT du kan ha vondt i flere dager, kan komme av at eggstokken din er forstørret i tiden frem mot eggløsningen (ikke eggstokken som er større, men med en eggpose på ca 2cm så blir det jo ganske stort alikevell)

Det kan jo være det du kjenner...

Men selve eggløsningssmerten må jo komme i det eggløsningen skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nn_*
Det er vel ca 20-25% sjanse til å bli gravid selv om en treffer helt nøyaktig med sex og EL - bare så du er oppmerksom på det.

AT du kan ha vondt i flere dager, kan komme av at eggstokken din er forstørret i tiden frem mot eggløsningen (ikke eggstokken som er større, men med en eggpose på ca 2cm så blir det jo ganske stort alikevell)

Det kan jo være det du kjenner...

Men selve eggløsningssmerten må jo komme i det eggløsningen skjer

Bare 20-25%?!? :overrasket: Trodde det var mer.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_nn_*
Nix, desverre er det bare så liten sjanse pr syklus

Så en artikkel forleden om at flere og flere kvinner i utlandet søker prøverørsbefruktning uten først å ha prøvd å bli gravide på naturlig måte. Tenkte dette var da tåpelig, men kan begynne å forstå dem... Hadde vært greit å bare fikse det når det passer inn i planer og livet forøvrig... :tristbla:

Blir jo helt opslukt av mensen og EL og gravid eller ikke gravid - tenker jo nesten ikke på annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en artikkel forleden om at flere og flere kvinner i utlandet søker prøverørsbefruktning uten først å ha prøvd å bli gravide på naturlig måte. Tenkte dette var da tåpelig, men kan begynne å forstå dem... Hadde vært greit å bare fikse det når det passer inn i planer og livet forøvrig...  :tristbla:

Blir jo helt opslukt av mensen og EL og gravid eller ikke gravid - tenker jo nesten ikke på annet...

Det synes jeg uansett ikke er logisk jeg da.

80% av alle som prøver lykkes innen dt er gått et år. 90% lykkes innen det har gått to. Prøver man i et år og ikke lykkes anbefales det å søke legehjelp, kanskje kan det ordnes med enkelere midler (eggløsningsfremmende hormoner etc)

Å gå til det skritt å forsøke prøverør UTEN å ha prøvd, det virker jo lettee absurd. Det er da dyrt nok (for de enkelte og for samfunnet!) å gjøre dette for de som ikke får det til selv. Og de som ikke får det til selv må stå i ventekø, hvorfor skal folk som ikke engang har prøvd gjøre det? (sjangsen er stor for at de blir fortere gravid av å bare prøve selv også, også slipper man da hormonkurer og det inngrepet prøverørsbefruktning innebærer.

Nei, å ikke engang prøve? Det blir for dumt. Og ingen er garantert å få det "akkurt den måneden de vil" med prøverør eller med naturlig prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville ikke gjort det jeg heller, men hvis man har pengene så kan jeg tildels forstå dem...

Det er jo ikke noen garanti for at du blir gravid via prøverør heller.

Tror det er ca 30% sjanse for å bli gravid etter en slik behandling og bare ca 50% blir gravide etter tre forsøk (som er det vi får delvis "dekket" i Norge)

Og - man blir ikke noe mindre fokusert på mensen, testing og slik når man gjennomgår et prøverørsforsøk, det kan jeg love deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei sann... jeg kjøpte en el-test i jula som var, og tok de da jeg "skulle" hatt "løpetid", men fikk aldri noen konkrete svar på om jeg hadde det..

jeg har ALDRI merket selv når jeg har el, så jeg er veldig usikker på når jeg har det.. vet at det er ca 14-17 dager etter første mens dag, men etter min regning med el-testene var det ikke så lett som så.. og om jeg skal kjøpe el-tester for hele mnd, må jeg nesten vinne i lotto først, for de er jo skamdyre, eller så må jeg ha sex konstant hver dag i en mnd.. litt slitsomt..

derfor lurer jeg på om det er noen andre måter jeg kan skjekke el på? for det har vel noe med tempraturer å gjøre??? eller no? er helt blåst på det der.. er det noen som har noen forslag på andre måter å teste det på som kanskje har litt mere peil enn meg???

Klem Cruella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hovedspørsmålet, ja jeg kjenner EL smerter. Disse smertene kommer FØR EL. Selve EL kjenner du ikke noe til. Men du kjenner tiden før hvor eggposen som egget modnes i vokser. Den blir som sakt her ca 21 mm i diameter før den sprekker. Og det kan modnes flere samtidig selvom bare en sprekker. I en normal syklus kan dette kjennes ut som stikking i siden som kommer og går litt. For en i IVF behandling med over 20 slike eggposer kan det være vondt bare å sitte eller gå ;)

Og Cruella det er mange måter å lete etter EL på. Men aller først må jeg rette litt på tidspunktet ditt en EL skjer gjerne 14 dager før mens. Lutefasen som tiden fra EL til mens heter er stabil. Det vansklige er dog å forutse hva som er 14 dager før mens. Men du kan jo begynne å gjøre litt notater så finner du kanksje noen hint fra kroppen din? men søk litt her du så finner du en masse om temping, slim og tapp som jeg ikke kan noe om.

Endret av Snuppelure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruella:

Jeg vil anbefale deg å lese litt inne på www.pernille.info

Der står det godt beskrevet med tanke på metoder for å finne EL - billige metoder....

Der er det også et tips om å bruke Persona testpinner (som egentlig hører til Persona prevensjonscomputer) som eggløsningstester. Koster da ca 130,- for 8 tester - MYE billigere enn andre tester du får kjøpt på apoteket...

Bruksanvisning står inne på pernille.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og eggløsningstester kjøpt på nett (det henvises her inne til to nettbutikker osm ender fra danmark) er visstnok langt rimligere enn norske apoteker (gjelder også for graviditetstester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...