Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to fødsler bak meg som var relativt raske. Under 3 timer aktiv fødsel, og fødslene startet av seg selv.

Nå skal jeg bli satt igang og er litt redd for at det skal ta mangfoldige timer og/eller dager før ting kommer i gang og at det kommer til å bli like intenst og rett og slett jævlig som de to andre gangene, bare mye lenger.

Noen som har noen erfaringer med tidligere raske fødsler som startet av seg selv, vs en igangsatt fødsel?

Anonymkode: 8a5ad...90c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som regel tar de lengre tid, men det er gjerne fordi man ikke er moden, men presser kroppen til å gå i gang. Har hørt om styrtfødsel etter igangsettelse, men da er gjerne livmorhalsen åpnet og myk først. Noen kan jo gå rett på å ta vannet.

Anonymkode: fb96d...cf9

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann til ca 12 timer, andremann 8 og tredjemann ble igangsatt og kom på 2 timer. 😊 Jeg var veldig moden og hadde noen cm åpning, så de prøvde først ta vannet, men det skjedde ingenting. Fikk etterhvert drypp, og da kom riene etter en halvtime. Fort og greit, aldri uoverkommelig. Det var den letteste fødselen😊

Anonymkode: f1089...c10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som regel tar de lengre tid, men det er gjerne fordi man ikke er moden, men presser kroppen til å gå i gang. Har hørt om styrtfødsel etter igangsettelse, men da er gjerne livmorhalsen åpnet og myk først. Noen kan jo gå rett på å ta vannet.

På trivsels/overtidskontrollen for et par dager siden ble jeg undersøkt og da sa hun at livmorhalsen var myk og at hun fikk en finger inn (høres jo så grusomt ut). Men at den ikke var flat(?). Var så nervøs og husker ikke alt som ble sagt, og forstår ikke hva hun har skrevet på papirene mine..

Uff, synes dette er aller mest skummelt, men litt spennende er det jo og.. Krysser fingrene for at dette blir fort overstått...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Førstemann til ca 12 timer, andremann 8 og tredjemann ble igangsatt og kom på 2 timer. 😊 Jeg var veldig moden og hadde noen cm åpning, så de prøvde først ta vannet, men det skjedde ingenting. Fikk etterhvert drypp, og da kom riene etter en halvtime. Fort og greit, aldri uoverkommelig. Det var den letteste fødselen😊

Anonymkode: f1089...c10

Så bra at det gikk så fort og greit😄 Tror ikke jeg var spesielt moden sist.. Men er et par dager siden, så kanskje noe har endret seg. 8 dager over termindatoen nå, så håper jo at NOE har skjedd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På trivsels/overtidskontrollen for et par dager siden ble jeg undersøkt og da sa hun at livmorhalsen var myk og at hun fikk en finger inn (høres jo så grusomt ut). Men at den ikke var flat(?). Var så nervøs og husker ikke alt som ble sagt, og forstår ikke hva hun har skrevet på papirene mine..

Uff, synes dette er aller mest skummelt, men litt spennende er det jo og.. Krysser fingrene for at dette blir fort overstått...

Det er jo veldig vanskelig å si noe om, men du får det nok lettere enn hvis livmorhalsen hadde vært lang og lukket!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel med første, han kom på 1 time.

Ble satt igang med andremann grunnet fostervannlekkasje. Hadde 1 cm åpning da jeg fikk stikkpille, og ungen var ute tre timer senere.. aktiv fødsel enda kortere enn med førstemann. 

Det er vel gjerne tiden til aktiv fødsel som kan bli lengre? 

Anonymkode: d5b84...c18

Skrevet (endret)

Ikke nødvendigvis. Nr 2 tok 2 timer (jeg var moden, så hun tok bare vannet og riene startet med en gang) og nr 3 tok 24 minutter (fikk en modningspille tidlig om morgenen, merket ingenting før vannet gikk på kvelden).

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Selve prosessen med å sette i gang kan ta tid med tanke på ballongen som skal sitte en stund, modningspiller med opphold i mellom osv. Jeg  fikk ballong og rakk 1 modningspille og fra fødselen starta/første rie jeg kunne kjenne tok det 2 timer så gikk ganske fort 😁 har hatt 1 styrtfødsel tidligere som startet av seg selv

Endret av Cer3s
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 8 dager på overtid og var innlagt p.g.a. svangerskapsforgiftning.

Legene sa at jeg kom til å føde i løpet av to dager så de hadde ikke noe hast med å få babyen ut.

Så kom det en vikarlege dagen etter, og sa at babyen må ut for dette kom til å ta mange dager.

Fikk modningspiller og i løpet av to timer var jeg i full fødsel.

Jeg hadde stormrier og jeg hadde ingen kontroll på hva som skjedde.

Da babyen var født etter 5 timer (Det tok ekstra lang tid fordi babyen satt fast i bekkenet og jeg hadde fått for mye epidural som stoppet riene),

Fikk vite etter fødsel at det var helt unødvendig å sette meg på kur, fordi barnet var friskt og hadde ikke hatt vondt av å vente 2 dager.

For meg ble jo dette bare en ekstra påkjenning😐

Anonymkode: 585bd...308

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar😊 Har fått ballong og nå er det i grunnen bare å vente.. Er et par timer siden nå da, og kjenner at det hvert 5 minutt cirka er ganske vondt nederst i ryggen og magen.. Som varer i cirka 1 minutt.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tusen takk for alle svar😊 Har fått ballong og nå er det i grunnen bare å vente.. Er et par timer siden nå da, og kjenner at det hvert 5 minutt cirka er ganske vondt nederst i ryggen og magen.. Som varer i cirka 1 minutt.. 

Lykke til👶💞

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å ta lenger tid. Hos meg var det slik: ca 22 timer med første og ca 15 timer med neste. Siste, som var den eneste som var igangsatt tok ca fem timer. 

Anonymkode: 0a841...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lykke til ❤

Anonymkode: 0a841...349

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble forsøkt igangsatt fredag kveld med tabletter og fikk tabletter regelmessig til jeg hadde nådd maksdose søndag kveld uten effekt. Jeg bor i Danmark og vi får heldigvis lov til å være hjemme når man får tabletter. Søndag kl. 20:00 fikk jeg satt opp et ballongkateter og vannet gikk 00:30. Riene startet 03:00 og lille snuppa var ute 05:24, så kan ikke si det var en lang fødsel. Har fått beskjed om å komme på sykehuset med en gang jeg mærker noe med nestemann 😅

Anonymkode: 8e5aa...eda

AnonymBruker
Skrevet

2 igangsatte fødsler. En på 8t og en på 1t40min (40min aktiv fødsel)

Anonymkode: eafdc...d52

AnonymBruker
Skrevet

20 min aktiv fødsel😅 

Livmorhalsen var lang hard og bakovervendt, men de måtte ta vannet pga dårlig fosterlyd. Jeg fødte imens de klargjorde til hasekeisersnitt. 

Hadde fått to modningspiller som ikke gjorde stort. 

Anonymkode: 80c04...b90

Skrevet

Ble satt i gang. Ballong kateter virket ikke, modning gele virket ikke, modningspiller virket ikke. Måtte til slutt ta vannet og få drypp. . Jeg holdt på med alt dette i totalt 48 t fra Ballong kateter ble satt inn. Selve fødsel tok 17 timer.. 

Det var rett og slett en langvarig prosess, men jeg var ikke moden i det hele tatt da jeg ble satt i gang. 

Skrevet

Nå har ikke jeg noe sammenligningsgrunnlag da jeg bare har født én gang, men her er min erfaring med igangsettelse: Jeg ble igangsatt én måned før termin, men det var allikevel ikke en lang fødsel. Siden jeg ikke var moden tok det 2,5 dager med ballong/piller. Jeg hadde lite plager, bare smårier som jeg ikke trodde var særlig nyttige. Men da de tok vannet så tok det seg opp, og det tok 5-6 timer med intense rier før babyen var ute. Så det trenger ikke å være slik at igangsatt fødsel = lang fødsel.

Masse lykke til! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...