Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg litt over kjæresten og situasjoner jeg er i. Han sitter å eter frokost foran PCen fra mandag til fredag. Når det lages andre måltider enn middag så lager han bare til seg selv. Eller han steker egg til meg  også om han skal lage egg. Men legger de ikke oppå brødskiver til meg og pålegg. Jeg vil at d skal være sånn begge veier at man kan lage litt frokost og kvelds til hverandre og ha d koslig. Han hjelper til med rydding men hvis jeg er flink å rydde en stund og gjerne får vekk alt rot så slutter han å rydde. På morgenen når han skal på do eller de kveldene han gamer bruker han 1 min mens på kvelden når han har hengt med meg og i helgene når han ikke spiller på morgen så bruker han gjerne 15 til 20 min på do. Han sitter å ser på telefonen eller spiller pokémon på switch. (gameboy). Han spiller alltid litt før eller mens han lager middag. 

Hvis jeg ønsker at vi eller han skal bruke penger på noe sånn som gå ut og spise eller kjøpe et telt så vi kan gå på telttur eller sier at han har veldig slitte klær og at jeg synes d er litt gøy om han er med å shoppe sier han at d koster penger og at han gjerne vil spare de. (han bruker nesten aldri penger på andre ting enn mat. 

Føler han setter vår tid sammen og ting jeg liker litt vekk og ikke ønsker at den skal bli så bra som mulig. Han har blitt litt bedre på det med penger men han  blir så ekstrem på ting han skla stå inne for. Endten godteri hver dag eller ingen godteri i d hele tatt for å ta et eksempel. 

Hva ville du tenkt om dette?

Anonymkode: bc33b...5c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At dere har ulik standard for ting. Og at det meste du ramser opp er småting. Skal ha et fint samliv må man finne en løsning som begge synes er ok, og aldri presse noen inn i vaner og en standard de ikke selv ønsker. Klarer man ikke dette vil det være en evig kilde til kritikk og krangling. 

Om du i diskusjoner om dette drar inn alt du ramser opp over fremstår det bare kaotisk, og krevende. Tenk heller over hva som er kjernen, hva skal til for at du føler hverdagen og samlivet er bedre? Her tror jeg for eksempel hans 15 minutter på do en gang om dagen er en ikke-sak. 

Må helt ærlig si at jeg og mannen spiser frokost foran hver vår skjerm, og lunsj hver for oss - unntatt i helgene. Men alltid middag sammen. Vi lager frokost og lunsj hver for oss, så steker jeg meg et egg ville det ikke falt meg inn å spørre han, med mindre han spør. Og da får han lage til sin egen skive. Men dette er oss - andre har sine vaner. 

Anonymkode: 240c0...502

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde ikke jeg orket. For meg betyr det å være kjærester å  prioritere hverandre. Særlig sånne småting som å spise de fleste måltidene sammen og småprate litt er viktige for limet i forholdet. Alle trenger å føle seg sett. Det virker ikke som han enser du er i huset engang. 

Anonymkode: e72c5...a92

AnonymBruker
Skrevet

Har dere kun felles penger? Har dere ikke egne penger som dere kan bestemme om skal gå til egne klær, snop, etc? Er du sikker på at han vil på telttur? Jeg kan levende forestille meg at gamere ikke er så begeistret for teltturer.

Samboeren min smører ikke på skiven min. Han legger heller ikke egget på skiven min. Jeg vet best selv hvordan jeg vil dandere grønnsakene/salaten og ketchupen. Frokost og kvelds og lunch lager vi det vi vil ha selv. Ikke nødvendigvis samtidig. Er jeg sliten, kan det hende jeg tar det i sofaen med headsett og serie på nettbrett. Og det er helt greit 😊 Middag spiser vi ilag. Den som er først hjemme lager. Kanskje lager vi sammen. Telt kan vi ikke fordra. Men vi har campingvogn. Klær velger vi selv når vi kjøper. Snop kjøper vi på lørdagen når vi har unger. Jeg spiser ikke snop. Om han hadde kjøpt snop på en tirsdag uten å kjøpe seg ny tskjorte om jeg mente han trengte det, så hadde jeg ikke lagt meg bort i det.

Anonymkode: 2fa2e...d53

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten prate med ham om det. Ikke kjefting eller anklagelser, men fortelle ham hvordan du føler det og at du hadde likt om dere spiste måltid sammen. I hvert fall middagen, at dere laget og spiste den sammen.  Så være åpen for å høre hva han tenker og føler om saken og se om dere kan komme frem til et kompromiss.

Anonymkode: 893e5...7de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette hadde ikke jeg orket. For meg betyr det å være kjærester å  prioritere hverandre. Særlig sånne småting som å spise de fleste måltidene sammen og småprate litt er viktige for limet i forholdet. Alle trenger å føle seg sett. Det virker ikke som han enser du er i huset engang. 

Anonymkode: e72c5...a92ha

Han sier at han godt kan bruke penger på telt om vi finner ut om vi liker telttur først og kommer til å bruke det. Han mener at vi skal låne slike ting fra familie før vi tenker på det og sier at han har klær han bruker og trenger ikke nye. Han synes ikke d er så gøy å shoppe heller når han ikke er så trent lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor "hjelper han til" med rydding/husarbeid? Er dere ikke to voksne mennesker med like mye ansvar for slikt?

Anonymkode: fafbc...b2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med han om at det er lurt å låne telt først for å se om det er noe som dere får lyst til å gjøre flere ganger!

Jeg er på slankeren, og burde ha fornyet garderoben. Men kjenner at jeg overhodet ikke har lyst til å kjøpe klær før jeg føler meg litt finere.

Jeg skjønner ikke hvorfor hans meninger er feil og dine er riktige. Kan ikke han få bestemme over seg selv? Og med mindre dere bare har én do, og du omtrent tisser deg ut mens han sitter og gamer på do, så synes jeg det er ganske drøyt å omtrent ta tiden på hvor lang tid han sitter på do, og spør hva KG synes om det. Rett og slett inngripende!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med han om at det er lurt å låne telt først for å se om det er noe som dere får lyst til å gjøre flere ganger!

Jeg er på slankeren, og burde ha fornyet garderoben. Men kjenner at jeg overhodet ikke har lyst til å kjøpe klær før jeg føler meg litt finere.

Jeg skjønner ikke hvorfor hans meninger er feil og dine er riktige. Kan ikke han få bestemme over seg selv? Og med mindre dere bare har én do, og du omtrent tisser deg ut mens han sitter og gamer på do, så synes jeg det er ganske drøyt å omtrent ta tiden på hvor lang tid han sitter på do, og spør hva KG synes om det. Rett og slett inngripende!

Dette innlegget gikk jo mest det med å spise sammen. Resten var egentlig bare tilleggsopplysninger for å se hvordan han er. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater felles måltider. Vil spise når jeg er sulten. Ikke når andre skal spise. Sammen kan man være utenom måltidene. Skjønner ham godt.

Anonymkode: d1a36...b34

• Liker 1
Skrevet

Dette blir vel mer kollektiv enn samboerskap, slik som jeg leser det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette innlegget gikk jo mest det med å spise sammen. Resten var egentlig bare tilleggsopplysninger for å se hvordan han er. 

Men hvordan skal han forstå hva som er viktig for deg, når du inkluderer absolutt alt av ubetydeligheter i budskapet?

Anonymkode: 240c0...502

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...