Gå til innhold

Sjefen vil ha oss på kontoret til tross for restriksjonene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man da? Vi har med litt motstand fått ha hjemmekontor den siste tiden. Nå er sjefen «lei» og vil ha oss på kontoret. Alle har en jobb de kan gjøre fra hjemmekontor. Vi har fått beskjed om å rullere på å møte opp på kontoret slik at vi da er «kun» er halvparten av oss som møtes og oppholder seg i samme rom samtidig. Sjefen synes det er best om vi får jobbet litt sammen fremover er argumentet. Jeg tolker det dithen at han vil ha litt mer kontroll. 

Arbeidsplassen er i Oslo sentrum. Flere må ta kollektivt til kontoret. 

Jeg vet at anbefalingene er å ikke dra på kontor hvis man har mulighet for hjemmekontor. Likevel er det tross alt min sjef som utbetaler lønnen. Jeg vil nødig ha problemer på jobben heller. 

Er dette vanlig? 

Anonymkode: 59edd...1a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld sjefen eller arbeidsplassen til Arbeidstilsynet. 

• Liker 20
Gjest Anonym 77
Skrevet

Hei. Dette kan han ikke gjøre uten å bryte loven. Det er påbud om å ha hjemmekontor hvis det er mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
Kjøttmeisen skrev (3 minutter siden):

Meld sjefen eller arbeidsplassen til Arbeidstilsynet. 

Og stå uten jobb innen kort tid da eller ? 😆

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonym 77 skrev (3 minutter siden):

Hei. Dette kan han ikke gjøre uten å bryte loven. Det er påbud om å ha hjemmekontor hvis det er mulig. 

Jeg er enig. Men «hvis det er mulig» er såppas vagt at det vris til at det er det beste for bedriften å møte på kontoret. At det går ut over kommunikasjonen og effektiviteten på et vis å sitte hjemme. 

Blir dog meget dårlig stemning om jeg skulle tatt opp dette. Det er blitt hintet nok om fra er par av de ansatte om at de foretrekker å jobbe fra hjemme denne tiden, men det blir ganske glatt avfeid som vas. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom det er påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig i Oslo er vel politiet en grei instans. 

Anonymkode: 4beef...c5b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ettersom det er påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig i Oslo er vel politiet en grei instans. 

Anonymkode: 4beef...c5b

👌

Anonymkode: a897f...935

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si du er tett i nesen og jobber hjemme for sikkerhetsskyld

Anonymkode: a897f...935

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Send sjefen en mail der du spør hvorfor han ber dere møte opp på kontoret, og spør også om hvilke arbeidsoppgaver han mener dere ikke kan utføre fra hjemmekontoret. Bruk hans svarmail som dokumentasjon når du anmelder ham for brudd på forskriftene.

Anonymkode: f09c6...003

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da hadde jeg heller slutta. For en møkkasjef. Kommer selvsagt an på bransje men i mange bransjer er det absolutt ikke et problem å finne ny jobb til tross for situasjonen 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Send sjefen en mail der du spør hvorfor han ber dere møte opp på kontoret, og spør også om hvilke arbeidsoppgaver han mener dere ikke kan utføre fra hjemmekontoret. Bruk hans svarmail som dokumentasjon når du anmelder ham for brudd på forskriftene.

Anonymkode: f09c6...003

Sjefen er ikke dum han heller...Han skjønner sikkert hvorfor ts tar det skriftlig

Anonymkode: 9d298...cd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som har det sånn? Å bli «presset» til å dra på kontoret unødig? 

Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 0.00):

Vel, det kan gått være at han får en bot som svir, og bedriften vil få jevnlige kontroller av Arb.Tilsyn og politi. Og med nye bøter. Og ved gjentatte ganger, så kan det være at en domstol vil dømme sjefen til fengsel og i verste fall fradømmer han retten til å ha personalansvar. Så det kan godt være sjefen mister jobben i stedet.

Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det flere som har det sånn? Å bli «presset» til å dra på kontoret unødig? 

Vi har det ikke slik. Vi må søke nærmeste leder om å få besøke kontoret for å hente eller levere noe.

Skrevet
Kjøttmeisen skrev (På 24.3.2021 den 0.11):

Da hadde jeg heller slutta. For en møkkasjef. Kommer selvsagt an på bransje men i mange bransjer er det absolutt ikke et problem å finne ny jobb til tross for situasjonen 

Du hadde heller vært arbeidsledig da eller? Lett å slenge ut sånne påstander  men ikke alltid like lett å gjennomføre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 23.51):

Hva gjør man da? Vi har med litt motstand fått ha hjemmekontor den siste tiden. Nå er sjefen «lei» og vil ha oss på kontoret. Alle har en jobb de kan gjøre fra hjemmekontor. Vi har fått beskjed om å rullere på å møte opp på kontoret slik at vi da er «kun» er halvparten av oss som møtes og oppholder seg i samme rom samtidig. Sjefen synes det er best om vi får jobbet litt sammen fremover er argumentet. Jeg tolker det dithen at han vil ha litt mer kontroll. 

Arbeidsplassen er i Oslo sentrum. Flere må ta kollektivt til kontoret. 

Jeg vet at anbefalingene er å ikke dra på kontor hvis man har mulighet for hjemmekontor. Likevel er det tross alt min sjef som utbetaler lønnen. Jeg vil nødig ha problemer på jobben heller. 

Er dette vanlig? 

Ulovlig av sjefen. Det skal tilretelegges for hjemmekontor hvor det er mulig. Alle som jobber på kontor kan jobbe hjemmefra

• Liker 2
Skrevet

Underlig avgjørelse av sjefen din. Hvilket grunnlag har han i denne tiden for å ønske å ha dere fysisk på kontoret? 

Hva sier kollegene dine? Kan dere gå sammen om å finne måter å håndtere dette på? Tenker kontakt med verneombud, tillitsvalgt, fagforening.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 0.04):

Jeg er enig. Men «hvis det er mulig» er såppas vagt at det vris til at det er det beste for bedriften å møte på kontoret. At det går ut over kommunikasjonen og effektiviteten på et vis å sitte hjemme. 

Det er blitt presisert av myndighetene at det ikke holder at det er "upraktisk" å jobbe hjemmefra. Det skal jobbes hjemmefra dersom det er praktisk mulig. Kontakt arbeidstilsynet anonymt, eller kontakt dem og spør (før du sier noe mer) om det er mulig for dem å ikke fortelle din arbeidsgiver hjem som tok kontakt. Da kan arbeidsgiver mistenke så mye han vil, men han kan ikke vite hvem det var. 

• Liker 6
Skrevet

Hadde også dette problemet i hele fjor. Begrunnelsen til at hjemmekontor var uaktuelt var fordi det var så mye enklere å stikke innom kontorene til hverandre ved spørsmål enn å ringe. 

Har heldigvis fått ny leder og har hatt hjemmekontor i hele mars. 

• Liker 2
Skrevet
On 3/24/2021 at 8:29 AM, AnonymBruker said:

Sjefen er ikke dum han heller...Han skjønner sikkert hvorfor ts tar det skriftlig

Anonymkode: 9d298...cd5

Man har også båndopptaker. Mange måter å håndtere dette på.

29 minutter siden, Violetta said:

Du hadde heller vært arbeidsledig da eller? Lett å slenge ut sånne påstander  men ikke alltid like lett å gjennomføre. 

Når det handler om eget liv og helse gjør man det man må. Det er lettere å finne ny jobb med normale mennesker i ledelsen om man er i live.

Man har for det første dagpenger i Norge. For det andre er det fort gjort å for eksempel pådra seg noen ryggplager, så en dessverre må bli sykmeldt. For eksempel prolaps, smerter i korsryggen med utstråling i ben. Her er det ikke alltid lett å stille sikker diagnose, så legen må ofte ta pasientens ord for det. Det er mye som kan skje.

• Liker 2
  • Opprett ny...