Gå til innhold

Mener du regjeringen har gjort en god jobb med å sikre Norge vaksiner?

Mener du regjeringen har gjort en god jobb med å sikre Norge vaksiner?  

34 stemmer

1. 1. Mener du regjeringen har gjort en god jobb med å sikre Norge vaksiner?

• Ja
      11
    • Nei
      23

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du?. Har regjeringen gjort en god jobb med å sikre Norge vaksiner? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har jo gjort som resten av Europa så det får være godt nok, er jo ikke viktigere at vi får det en resten av verden. Egentlig trenger Norge det mindre enn mange andre land

• Liker 3
Skrevet

Ja, selvfølgelig. 

Vi er ett lite land i verdenssammenheng. 

• Liker 2
Gjest Atheena
Skrevet

Ja det tror jeg. Alternativt kunne vi jo i prinsippet stått uten vaksiner. Vi har ikke så mye vi skulle sagt i verdenssammenheng. 

Skrevet
Visum skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig. 

Vi er ett lite land i verdenssammenheng. 

Atheena skrev (1 time siden):

Ja det tror jeg. Alternativt kunne vi jo i prinsippet stått uten vaksiner. Vi har ikke så mye vi skulle sagt i verdenssammenheng. 

Hvem er det som har bestemt at vi er så ubetydelige i verdenssammenheng? Jeg er ganske sikker på at pensjons/ oljefondet vårt, som ikke er ubetydelig, kunne sikret oss plass blandet disse landene som leder vaksinestatistikken, men det handler om politikk og Eu kamp. 

• Liker 4
Gjest Atheena
Skrevet
Apis skrev (29 minutter siden):

Hvem er det som har bestemt at vi er så ubetydelige i verdenssammenheng? Jeg er ganske sikker på at pensjons/ oljefondet vårt, som ikke er ubetydelig, kunne sikret oss plass blandet disse landene som leder vaksinestatistikken, men det handler om politikk og Eu kamp. 

Det er nok veldig mye mer komplisert enn som så. Selv om vi har et oljefond og er rike så er ikke det nok i denne sammenheng. Vi er uansett små i verden. Se på Japan, de har ikke klart å skaffe seg vaksiner. Ville du ha gamblet på at vi fikk det til selv? Eller hevet deg på EU som er mye mektigere og også produserer vaksiner og komponenter til vaksiner selv? 

Skrevet
3 hours ago, Atheena said:

Her er det blant annet pengene som bestemmer, og da er det bedre å være et rikt&lite land en et stort &fattig. 

Jeg tror de kunne fått til en bedre løsning. 

Gjest LadyTrouble
Skrevet

Ja. 

Men jeg syns befolkningen gjør en jævlig dårlig jobb for å hjelpe regjeringen inntil vi rekker å bli vaksinert. 

Skrevet
5 minutter siden, LadyTrouble said:

Ja. 

Men jeg syns befolkningen gjør en jævlig dårlig jobb for å hjelpe regjeringen inntil vi rekker å bli vaksinert. 

Hva mener du, for meg virker det som at de fleste er rimelig lojale? Hvilken del av befolkningen er det som saboterer tiltakene, som medfører at vi har stor smittespredning?

• Liker 1
Gjest Atheena
Skrevet
Tiuren skrev (10 minutter siden):

Her er det blant annet pengene som bestemmer, og da er det bedre å være et rikt&lite land en et stort &fattig. 

Jeg tror de kunne fått til en bedre løsning. 

Norge er et rikt land basert på bnp, men totalt sett har vi svært liten innflytelse i verden. Japan har eks samlet sett mye mer penger enn Norge, men har ikke klart å skaffe seg særlig med vaksiner og ligger langt bak Norge. Det er ikke penger alene som rår. 

Problemet er at det ikke er mulig å produsere nok vaksiner dermed vinner de landene som har størst innflytelse og penger. Hva kan Norge presse med? At får vi ikke en prosent av vaksinene til USA så får de ikke kjøpe laks av oss? 

Tror du eks Moderna vil selge 10 mil vaksiner til oss eller sikre seg en avtale på 500 mil vaksiner til USA? 

Skrevet
Atheena skrev (1 time siden):

Det er nok veldig mye mer komplisert enn som så. Selv om vi har et oljefond og er rike så er ikke det nok i denne sammenheng. Vi er uansett små i verden. Se på Japan, de har ikke klart å skaffe seg vaksiner. Ville du ha gamblet på at vi fikk det til selv? Eller hevet deg på EU som er mye mektigere og også produserer vaksiner og komponenter til vaksiner selv? 

Hvorfor må det være enten eller, det må da være mulig å benytte flere kanaler? 

• Liker 2
Gjest goldlion
Skrevet

Det verste denne regjeringen har gjort er å bygge ned alle sykehusene i årene før pandemien.

Gjest Atheena
Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Hvorfor må det være enten eller, det må da være mulig å benytte flere kanaler? 

Er det så mange kanaler tror du?

Inntil nå har det vært 3 legemiddelselskaper som har hatt gokjent vaksine: Astra Zenica, Pfizer og Modera. De klarer ikke å produsere nok inntil videre. 

Bare les her hvor innviklet det er https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AlGAX5/dette-skjedde-med-astrazeneca-dosene-som-forsvant

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Sverige har jo vaksinert 80% fler enn det vi har. Hvor fikk de vaksinene sine fra og hvorfor har ikke regjeringen klart å skaffe oss like mye?

Gjest Tamsi
Skrevet
Sitronmelisse skrev (9 minutter siden):

Sverige har jo vaksinert 80% fler enn det vi har. Hvor fikk de vaksinene sine fra og hvorfor har ikke regjeringen klart å skaffe oss like mye?

Hvor har du det tallet fra? Norge har større andel vaksinerte i befolkningen enn Sverige, det sa de iallefall på debatten igår. 

Skrevet

Ja! Tenker at hele vaksineprosjektet bør ha en solidaritetstanke i seg. Tyskland har brukt millioner (eller milliarder er vel mer riktig) på å utvikle vaksiner, som kommer oss alle til gode. Ja, det går tregt og jeg er også utålmodig, men ser ikke helt hva annet som kunne vært gjort annerledes.

• Opprett ny...