AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har ingen andre lån en studielån og boliglån. Jeg er enda student, så betaler ikke studielånet enda. Boliglånsreten har som dere vet gått ned. Nedbetalingsplanen viser at jeg skal betale rundt 40.000kr i renter på boliglånet i 2021, mens skattekortet for 2021 har oppført gjeldsrenter på rundt 60.000kr. Jeg ønsker å stille denne ned, slik at jeg ikke ender opp med å betale for lite skatt ila året. Men når jeg prøver, virker det som om skattetrekket mitt automatisk endres fra tabell 7106 på primærinntekt og 34% skatt på sekundærinntekt til 23% (jeg pleier å ha 1-2 internship ila året jeg skatter litt mer på), uten at de lar meg endre dette. Hvordan kan jeg gjøre dette riktig? Jeg er forresten ganske ung og dette er første gang jeg virkelig prøver å forstå og lære meg dette med skattekort, skattemelding og skatteoppgjør. Veldig frustrerende at vi ikke har lært om dette å skolen eller at foreldrene mine ikke klarer å forklare meg, fordi det virkelig ikke er så intuitivt som mange får det til å virke Anonymkode: dcc92...8e8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Om du endrer skattekortet i løpet av året endres det til prosenttrekk. Prosent tar ikke høyde for eventuelle fradrag. Anonymkode: 0fb9a...393
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du endrer skattekortet i løpet av året endres det til prosenttrekk. Prosent tar ikke høyde for eventuelle fradrag. Anonymkode: 0fb9a...393 Ok så jeg skulle ha endret dette før januar eller? Er det noe jeg kan gjøre hvis jeg har lyst til å beholde tabelltrekk på primærinntekt og høyere prosenttrekk på sekundærinntekt, men også korrigere gjeldsrentene slik at de blir riktige ift. boliglånsrenten som er endret? Feks ringe eller skrive til skatteetaten? TS Anonymkode: dcc92...8e8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har forresten trinnskatt 1, så skal betale 23.7% i prosenttrekk. Skattekortet er kanskje ikke veldig langt i fra når den setter opp 23% automatisk. Men er det i det minste en måte jeg kan øke prosenttrekket på annen måte etter at jeg har nedjustert gjeldsrentene for 2021? Det var som nevnt ikke mulig å endre dette i skattekortet, 23% kom bare opp automatisk når jeg endret kortet og satt en strek over tabelltrekk. TS Anonymkode: dcc92...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Har du tatt med inntekten fra internshipene i total inntekt på skattekortet? Hvis du har gjort det er nok 23% riktig. Hvis du vil skatte mer er det bare å oppgi høyere forventet inntekt for 2021 Anonymkode: c80e1...75d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du tatt med inntekten fra internshipene i total inntekt på skattekortet? Hvis du har gjort det er nok 23% riktig. Hvis du vil skatte mer er det bare å oppgi høyere forventet inntekt for 2021 Anonymkode: c80e1...75d Ja. Vet at 23% er riktig i forhold til trinnskatten i skatteklasse 1 som jeg tilhører. Men jeg vil gjerne endre gjeldsrentene på skattekortet uten å miste den organiseringen jeg har i dag av skattetrekket mitt, der primærarbeidsgiver skatter etter tabelltrekk og sekundærarbeidgiver 34% prosenttrekk. Men det virker som det eneste alternativet når man endrer skattekortet for 2021 er prosenttrekk uten en slik fordeling. Jeg leste på skatteetaten sine sider at hvis man vil øke skatten sin så må man øke skattetrekket gjennom frivillig skattetrekk hos arbeidsgiver. Men jeg mister likevel tabeltrekket mitt og det er jeg ikke så gira på. Har spurt skatteetaten om dette nå da! Anonymkode: dcc92...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du endrer skattekortet i løpet av året endres det til prosenttrekk. Prosent tar ikke høyde for eventuelle fradrag. Anonymkode: 0fb9a...393 Dette stemmer ikke. Jeg endrer ofte i løpet av året og får alltid tabell. Anonymkode: 359ba...45b
Gjest Rosendahl Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette stemmer ikke. Jeg endrer ofte i løpet av året og får alltid tabell. Anonymkode: 359ba...45b Hva endrer du da? Det irriterer meg grønn at tabellkortet forsvinner hvis du endrer etter første utbetaling. Fatter ikke hvorfor 🤦♀️
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 Rosendahl skrev (Akkurat nå): Hva endrer du da? Det irriterer meg grønn at tabellkortet forsvinner hvis du endrer etter første utbetaling. Fatter ikke hvorfor 🤦♀️ Som regel trukket skatt hittil i år. Arbeidsgiveren min gjør feil med overtidstimer og trekker etter tabell for dem. Anonymkode: 359ba...45b
smilo Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du tatt med inntekten fra internshipene i total inntekt på skattekortet? Hvis du har gjort det er nok 23% riktig. Hvis du vil skatte mer er det bare å oppgi høyere forventet inntekt for 2021 Anonymkode: c80e1...75d Du kan fint be primærarbeidsgiver om å trekke deg en sum ekstra hver mnd i skatt. Dette gjør de fleste arbeidsgivere stadig vekk. Endret 24. mars 2021 av smilo
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 smilo skrev (38 minutter siden): Du kan fint be primærarbeidsgiver om å trekke deg en sum ekstra hver mnd i skatt. Dette gjør de fleste arbeidsgivere stadig vekk. Vet det. Men lurte egentlig bare på om det er mulig å beholde skattetrekket slik jeg har organisert det nå med tabelltrekk på primærinntekt og Prodentrekk på sekundærinntekt, hvis jeg endrer gjeldsrentene på skattekortet Ila året. Virker som flere mener det ikke går ann (det måtte sikkert bli gjort i desember) og det stemmer nok. Har spurt skatteetaten nå, så finner nok en løsning. Kan hende jeg rett og slett blir tvunget over på prosenttrekk og må be de ulike arbeidsgiverne om å endre skattetrekket gjennom ordningen med frivillig skattetrekk. Men det er skikkelig kjipt fordi ordningen jeg hadde passet meg bedre. TS Anonymkode: dcc92...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Jeg fikk svar fra skatteetaten og det en person skrev lengre opp her er helt rett. Hvis man endrer skattekortet etter første lønn er utbetalt må man ha prosenttrekk og det er ikke lengre mulig å skille på primær og sekundærarbeidsgiver. Man må da enten korrigere etter beste evne når man mottar den i desember og hvis man likevel trenger justeringer ila året er man stuck med prosenttrekk. Da er det desto viktigere å følge med at lønnsinntektene er ført helt korrekt ila året, for det slipper man med tabelltrekk. Men jeg får gjøre det da. Setter bare opp prosenttrekket litt gjennom frivillig lønnstrekk hos arbeidsgiver! Takk alle ☺️🙏 TS Anonymkode: dcc92...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ingen andre lån en studielån og boliglån. Jeg er enda student, så betaler ikke studielånet enda. Boliglånsreten har som dere vet gått ned. Nedbetalingsplanen viser at jeg skal betale rundt 40.000kr i renter på boliglånet i 2021, mens skattekortet for 2021 har oppført gjeldsrenter på rundt 60.000kr. Jeg ønsker å stille denne ned, slik at jeg ikke ender opp med å betale for lite skatt ila året. Men når jeg prøver, virker det som om skattetrekket mitt automatisk endres fra tabell 7106 på primærinntekt og 34% skatt på sekundærinntekt til 23% (jeg pleier å ha 1-2 internship ila året jeg skatter litt mer på), uten at de lar meg endre dette. Hvordan kan jeg gjøre dette riktig? Jeg er forresten ganske ung og dette er første gang jeg virkelig prøver å forstå og lære meg dette med skattekort, skattemelding og skatteoppgjør. Veldig frustrerende at vi ikke har lært om dette å skolen eller at foreldrene mine ikke klarer å forklare meg, fordi det virkelig ikke er så intuitivt som mange får det til å virke Anonymkode: dcc92...8e8 Ring Skatteopplysningen på 800 80 000. Det er lang kø nå, men du kan velge å bli oppringt når det er din tur. Anonymkode: 74b21...899
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå