Gå til innhold

Min svigerfamilie inkl min samboer driter i retningslinjene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De bor på bygda med lite smitte. Nå i påska tenker de å kjøre på som før. 
Det er vel planlagt at vi alle 12 er på hytta til svigers... 

De sier bare «det er jo bare anbefalinger». Da kommer vi fra 4 forskjellige hussstander og 3 kommuner. Jeg jobber i tillegg i helsevesenet. Det er null smitte her vi bor nå, og det er jo galskap at det er så strengt, men jeg synes det er vanskelig å være den pripne moralvokteren....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ForumMaria skrev (32 minutter siden):

De sier bare «det er jo bare anbefalinger». Da kommer vi fra 4 forskjellige hussstander og 3 kommuner. Jeg jobber i tillegg i helsevesenet. Det er null smitte her vi bor nå, og det er jo galskap at det er så strengt, men jeg synes det er vanskelig å være den pripne moralvokteren....

Har litt erfaring med denne problemstillingen selv, med bagatallisering av smittevern.

For det første ville jeg vist dem litt forståelse for hvordan de tenker. Ville samtidig brukt det for det det er verdt at du er helsepersonell. Og gjerne sagt rett ut at du føler deg prippen, men det får bare være slik nå.

• Liker 1
Skrevet

Du får tipse politiet selv slik at dere får bøter.

• Liker 3
Skrevet
Visum skrev (12 minutter siden):

Men det er jo ikke forbud som de sier, kun anbefaling. Men han går med munnbind på butikken her selv om det kun er anbefalt. Så jeg synes det er vanskelig at han skal drite i det med antall personer. 

• Liker 1
Skrevet
ForumMaria skrev (17 timer siden):

Reiser du er du vel pliktig til å informere arbeidsgiver om at du har brutt anbefalingene?

Kan fort bli VG forside på deg om du blir smittet og det er klart at du har brutt anbefalinger.

• Liker 2
Skrevet
Just now, Illuminatum said:

Reiser du er du vel pliktig til å informere arbeidsgiver om at du har brutt anbefalingene?

Kan fort bli VG forside på deg om du blir smittet og det er klart at du har brutt anbefalinger.

Man trenger da ikke informere arbeidsgiver om hva man gjør på fritida? Anbefalinger er anbefalinger og ikke forbud. 

• Liker 8
Skrevet
mandel92 skrev (Akkurat nå):

Man trenger da ikke informere arbeidsgiver om hva man gjør på fritida? Anbefalinger er anbefalinger og ikke forbud. 

Dersom vedkommende jobber på sykehus må hun vel oppgi det?

• Liker 2
Skrevet
Just now, Illuminatum said:

Dersom vedkommende jobber på sykehus må hun vel oppgi det?

Må man virkelig det? Kilde på det?

• Liker 3
Skrevet

Man må vel ikke oppgi noe med mindre man blir smittet. Men det vil være veldig flaut å måtte oppgi at man har smittet pasienter eller andre som en følge av at man var 10+ samlet på hytta i påsken. 

Skjønner problemet ditt, TS. Jeg ville bare gitt klar beskjed om at alle bør følge anbefalingene og holdt meg unna dem i påsken. Blir så irritert på folk som sier/tenker at de kan gjøre som de vil fordi de jo er friske eller bor i et område uten smitte! Kjenner også noen som har blitt smittet som følge av andre som tenkte sånn... Vi er alle avhengige av hverandre i denne situasjonen, og vi skylder hverandre å følge anbefalingene.

• Liker 1
Skrevet
mandel92 skrev (7 minutter siden):

Må man virkelig det? Kilde på det?

Den ligger nok litt i grenseland.

Det er på det rene at ved brudd på karanteneregler så vanker det store bøter. For ikke så lenge siden var det ei som fikk 20000 i bot for karantenebrudd. Sykehusdirektøren sier at det er selvfølge at ansatte overholder karanteneregler. "Et slikt brudd setter både pasienter og kollegaer i fare" og videre "Det er et alvorlig brudd på den tilliten som vi trenger å ha til hverandre internt på sykehuset"

Dersom en bryter anbefalinger og blir smittet uten å informere arbeidsgiver om risiko vil en kunne hevde at det er et tillitsbrudd. 

Det er jo faktisk samme situasjon Erna har kommet i. Hun har antakelig ikke brutt noen forskrifter men en anbefaling.

Jeg ville i alle fall ikke vært den som ble plastret opp på alle forsider om at sykepleier som smittet xx brøt nasjonale anbefalinger.

• Liker 3
Skrevet
Illuminatum skrev (41 minutter siden):

Det er på det rene at ved brudd på karanteneregler så vanker det store bøter. For ikke så lenge siden var det ei som fikk 20000 i bot for karantenebrudd. Sykehusdirektøren sier at det er selvfølge at ansatte overholder karanteneregler. "Et slikt brudd setter både pasienter og kollegaer i fare" og videre "Det er et alvorlig brudd på den tilliten som vi trenger å ha til hverandre internt på sykehuset"

Dersom en bryter anbefalinger og blir smittet uten å informere arbeidsgiver om risiko vil en kunne hevde at det er et tillitsbrudd. 

Det er jo faktisk samme situasjon Erna har kommet i. Hun har antakelig ikke brutt noen forskrifter men en anbefaling.

Jeg ville i alle fall ikke vært den som ble plastret opp på alle forsider om at sykepleier som smittet xx brøt nasjonale anbefalinger.

Hvilken direktør sa dette? Jeg er helt enig i det. Synes det er vanskelig at vi skal være de kjipe, mens andre skal drite i det..

• Liker 1
Skrevet
Visum skrev (3 timer siden):

Bøter? De bryter ingen forbud, og man får ikke bot for å ikke følge anbefalinger.

ts ikke dra på hytta da hvis du er så jævlig stressa. Men la de andre hygge seg i fred. 

• Liker 2
Skrevet
ForumMaria skrev (1 minutt siden):

Hvilken direktør sa dette? Jeg er helt enig i det. Synes det er vanskelig at vi skal være de kjipe, mens andre skal drite i det..

Sykehuset Telemark

• Liker 2
Skrevet

Så flott. La dem hygge seg. Så kan jo du bare sitte hjemme om det er det du vil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sagt til samboer at dette ville jeg ikke være med på, og forklart hvorfor.
Hadde han valgt å reise likevel, hadde jeg garantert ham både sjukt dårlig stemning, at jeg var ærlig med svigerfamilien om hvorfor jeg ikke var med, og at han fikk en uke på gjesterommet da han kom hjem, med null kos og klems med meg. 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Etikken her må være at dere ikke blir med.  Jeg hadde ikke blitt med på en sånn galskap, husk at vi må alle bidra.

Skrevet

Hadde sagt at de får kose seg, men at du ikke kan bli med siden du er helsepersonell. 

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (9 timer siden):

Ja men det var snakk om å bryte karantene, ved å dra til utlandet, og så lyve om det og dra rett på jobb. I helsevesenet. Flere ganger også om jeg ikke husker feil. 

Det kan da på ingen måte sammenlignes med å dra på en hyttetur med et par personer for mye, uten at noen av de som er med skulle vært i karantene eller har mistanke om smitte.

• Liker 2
  • Opprett ny...