NorthernLight Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 (endret) FHI er bekymret for nye muterte virus. I slutten av januar stengte regjeringen for innreise til Norge. Regjeringen har også i sterke ordelag advart norske borgere mot unødvendige fritidsreiser utenlands, for å unngå ny importsmitte, spesielt fra muterte virus.Nå har FHI skrevet et nytt problemnotat, basert på bekymring for ny importsmitte fra unødvendige fritidsreiser. https://www.nrk.no/norge/fhi_-mye-importsmitte-fra-afrika-og-asia-1.15430368 Så hvorfor har ikke Regjeringen, FHI og Helsedirektoratet tatt importsmitte mer alvorlig det siste året? De har rett og slett gjort en dårlig jobb. Det ser vi jo i Norge nå med Den Britiske varianten som er over store deler av landet osv. Endret 23. mars 2021 av NorthernLight 10
Gjest Sitronmelisse Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Helt enig. I hele fjor maste de om -original-covid-19, men den britiske varianten var det ikke snakk om selv om man allerede da visste at den var mer smittsom. Jeg gikk og tenkte; når skal de begynne å planlegge for å håndtere den britiske? Akkurat det samme skjer nå; myndighetene og media maser bare om den britisk varianten. Men det er jo den Sør-Amerikanske og den Sør-Afrikanske som er den farlige mutanten. Den kommer alle til å bli syke på nytt av, selv om man har gjennomgått orginal-covid fra før, eller er vaksinert med nåværende vaksine? Ut fra det vi vet nå. Så ja, vent til høsten så har vi en ny mutantbølge over oss. Og myndighetene da bare "ooops! nå må sette i verk tiltak, dere!"
NorthernLight Skrevet 23. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2021 Sitronmelisse skrev (1 minutt siden): Helt enig. I hele fjor maste de om -original-covid-19, men den britiske varianten var det ikke snakk om selv om man allerede da visste at den var mer smittsom. Jeg gikk og tenkte; når skal de begynne å planlegge for å håndtere den britiske? Akkurat det samme skjer nå; myndighetene og media maser bare om den britisk varianten. Men det er jo den Sør-Amerikanske og den Sør-Afrikanske som er den farlige mutanten. Den kommer alle til å bli syke på nytt av, selv om man har gjennomgått orginal-covid fra før, eller er vaksinert med nåværende vaksine? Ut fra det vi vet nå. Så ja, vent til høsten så har vi en ny mutantbølge over oss. Og myndighetene da bare "ooops! nå må sette i verk tiltak, dere!" Det er helt utrolig. Vi hadde så lite smitte her ifjor sommer og hadde man tatt importsmitte mye mer alvorlig så hadde situasjonen i Norge i dag vært mye bedre. 12
Anonymus1986 Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 5 minutter siden, NorthernLight said: Det er helt utrolig. Vi hadde så lite smitte her ifjor sommer og hadde man tatt importsmitte mye mer alvorlig så hadde situasjonen i Norge i dag vært mye bedre. Det fikk skure og gå i flere måneder, helt latterlig.. 7
Milky Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Er ikke grensene liksom stengt? Ikke rart det kommer muterte viruser når det daglig lander fly fra Dubai, Doha og Istanbul på gardemoen... 9
Bie-damen Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Regjeringen gjør en ufattelig dårlig jobb! Hvorfor i h reiser det stadig pakistanere ut og inn av Norge? Alle andre land klarer å stenge grensene. 10
von Dünkel Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 Helt utrolig. Burde vært reiseforbud over landegrensene i disse tider, eventuelt tvungen 14 dagers karantene i isolasjon ved ankomst. 5
velociraptor Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 Det er helt vanvittig. Fly lander hver dag, folk får lov å dra og besøke familie i Afrika og komme rett tilbake og spre smitte, altså hva faen? Men det viktige er at ingen har besøk av mer en to personer, selvsagt. 10
Jullen Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Det er helt vanvittig. Fly lander hver dag, folk får lov å dra og besøke familie i Afrika og komme rett tilbake og spre smitte, altså hva faen? Men det viktige er at ingen har besøk av mer en to personer, selvsagt. Dette stemmer jo ikke. Det anbefales å unngå fritidsreiser. Altså utenlandsreiser som ikke ses på som svært nødvendige. Etter dette må vedkommende sitte to uker i karantenehotell. En Afrikaner som må ruineres eg ved å bruke et to sifret beløp for å besøke familie i hjemlandet sitt nå, for så å så sitte to uker isolert i karantene, gjør IKKE dette bare for gøy. Da er det som regel alvorlig god grunn. Når dette er sagt, så er jeg enig i at det burde vært MYE strengere regler for innreise og utreise av landet vårt. For LENGE siden. Syns bare eksempelet ditt var så elendig. 1
Ubiquiti Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 (endret) 5 hours ago, Jullen said: Dette stemmer jo ikke. Det anbefales å unngå fritidsreiser. Altså utenlandsreiser som ikke ses på som svært nødvendige. Etter dette må vedkommende sitte to uker i karantenehotell. En Afrikaner som må ruineres eg ved å bruke et to sifret beløp for å besøke familie i hjemlandet sitt nå, for så å så sitte to uker isolert i karantene, gjør IKKE dette bare for gøy. Da er det som regel alvorlig god grunn. Når dette er sagt, så er jeg enig i at det burde vært MYE strengere regler for innreise og utreise av landet vårt. For LENGE siden. Syns bare eksempelet ditt var så elendig. Å herregud. SPAR MEG! Vi er midt i en pandemi. Når selv begravelser har blitt livestreamet det siste året er det knapt noenting som er "alvorlig god grunn". Det veliciraptor beskriver er NØYAKTIG det som skjer. Hvem avgjør alvorlig god grunn? Å, personen selv, sier du? Så det er altså fritt fram, med andre ord? Man MÅ tre ting, ha vann og mat i magen, og luft i lungene. Thats it. De kan ruinere seg med et tosifret beløp ved å kjøpe en laptop med kamera og sende nedover. Folk lover å gå i karantene og bare valser fordi på Gardermoen og rett inn på toget. Testing? Nei, du må jo ikke hvis du ikke vil. Gidder ikke vente på resultatet? Nei vel da, der er toget ditt, velkommen til Norge! Dette er en jævla vits. – Det er sånn at når noen har testet positivt, så skal de i isolasjon. Men de fleste gjennomfører isolasjonstida hjemme hos familien sin Vet FHI og regjeringen hva isolasjon faktisk betyr? Se her, skal jeg finne et leksikon til dere: https://snl.no/isolering Isolering, utestenging, det å avskjære fra omgivelsene. IKKE be folk pent om å unngå folk og sette dem på bussen hjem sammen med 50 andre! Nei nei nei, ikke det. Se her, da har dere lært noe nytt i dag. Nå, gå ut og GJØR! https://www.tv2.no/nyheter/13904412 Kaos på karantenehotell: – Det er farlig å være her Ja her sitter vi i karantene, gutta! Virkelig! Ett år inn i pandemien var dessverre dette det beste vi fikk til! For en karantene! Bra jobba! Igjen! Og igjen og igjen! https://www.tv2.no/a/13893370/ På Gardermoen lettet jeg på maska, og vips så var jeg i Norge – ingen spurte etter koronatesten Publisert 6 dager siden Å så stengte grensene var!!!!! Å så bra kontroll vi har! Å så flinke vi er!!!!!! Får jeg bidratt til èn eneste ting i hele år så er det å renske dette patetiske søppelet til helvete ut av regjeringskontorene. Jeg driter i om det er venstre, høyre, kommunisme eller hva enn man får, bare det er folk som klarer å være ledere. Hører dere, PR-folka til regjeringen som garantert sjekker stemningen på nettforumer? Dere er faen meg den største vitsen jeg har sett. Skam dere! Ududelige drittfolk! Endret 24. mars 2021 av Ubiquiti 10
Mhmjadda Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 ...dette blir artig når ramadan kommer. Noen som tror at alle klarer å stå i mot det kulturelle presset om å ikke delta på arrangement eller være sosial i den perioden? Kombinert med trangboddhet kan det bli eksplosivt. 9
Gjest Atheena Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Tiltakene med obligatorisk karantenehotell skulle vært på plass fra første stund. Dermed hadde mange valgt bort å reise på unødevendige utenlandsturer allerede i august i fjor når grensene ble åpnet. I slutten av oktober var det på ny full nedstening av Oslo pga. økt smitte. Da gikk man fra så og si null smitte til stadige smitteutbrudd både her og der. Så strammer man til med strenge tiltak samtidig som smitten lekker inn som en sil fra grensen. Deretter går regjeringen ut og beroliger oss med at "Norge har de strengste reglene ved grensene av alle land i Europa!" Derettet må vi helt til 2021 før de på ny ser at ups, nå har vi en mutant her i tillegg og stenger enda mer ned, samtidig som man ikke gjør så veldig mye mer på grensen. Joda, det er mange ord, men tydeligvis så håndheves det ikke. Nå setter de til verks enda strengere tiltak på grensen, men ærlig talt. Det kommer først nå som de begynner å miste kontroll. Det er snart ikke mer de kan stenge ned.
- Brian Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 (endret) 49 minutter siden, Ubiquiti said: Å herregud. SPAR MEG! Vi er midt i en pandemi. Når selv begravelser har blitt livestreamet det siste året er det knapt noenting som er "alvorlig god grunn". Det veliciraptor beskriver er NØYAKTIG det som skjer. Hvem avgjør alvorlig god grunn? Å, personen selv, sier du? Så det er altså fritt fram, med andre ord? Man MÅ tre ting, ha vann og mat i magen, og luft i lungene. Thats it. De kan ruinere seg med et tosifret beløp ved å kjøpe en laptop med kamera og sende nedover. Folk lover å gå i karantene og bare valser fordi på Gardermoen og rett inn på toget. Testing? Nei, du må jo ikke hvis du ikke vil. Gidder ikke vente på resultatet? Nei vel da, der er toget ditt, velkommen til Norge! Dette er en jævla vits. – Det er sånn at når noen har testet positivt, så skal de i isolasjon. Men de fleste gjennomfører isolasjonstida hjemme hos familien sin Vet FHI og regjeringen hva isolasjon faktisk betyr? Se her, skal jeg finne et leksikon til dere: https://snl.no/isolering Isolering, utestenging, det å avskjære fra omgivelsene. IKKE be folk pent om å unngå folk og sette dem på bussen hjem sammen med 50 andre! Nei nei nei, ikke det. Se her, da har dere lært noe nytt i dag. Nå, gå ut og GJØR! https://www.tv2.no/nyheter/13904412 Kaos på karantenehotell: – Det er farlig å være her Ja her sitter vi i karantene, gutta! Virkelig! Ett år inn i pandemien var dessverre dette det beste vi fikk til! For en karantene! Bra jobba! Igjen! Og igjen og igjen! https://www.tv2.no/a/13893370/ På Gardermoen lettet jeg på maska, og vips så var jeg i Norge – ingen spurte etter koronatesten Publisert 6 dager siden Å så stengte grensene var!!!!! Å så bra kontroll vi har! Å så flinke vi er!!!!!! Får jeg bidratt til èn eneste ting i hele år så er det å renske dette patetiske søppelet til helvete ut av regjeringskontorene. Jeg driter i om det er venstre, høyre, kommunisme eller hva enn man får, bare det er folk som klarer å være ledere. Hører dere, PR-folka til regjeringen som garantert sjekker stemningen på nettforumer? Dere er faen meg den største vitsen jeg har sett. Skam dere! Ududelige drittfolk! Problemet med tvungen karantene i Norge slik man har det i land som faktisk tar viruset på alvor (som jeg har skrevet tidligere, er det gode grunner til å lære av land som New Zealand), er at det straks kommer sutring og hyl i mediene om hvilken grusom frihetsberøvelse dette er fordi man har tusen gode grunner til å reise til utlandet akkurat nå; Norge krenker menneskerettighetene bla bla bla. Så uansett hvem som sitter ved makten, tviler jeg dessverre på at situasjonen ved grensene ville ha vært så mye bedre med en rødgrønn regjering - kanskje snarere tvert imot. Og nåde stakkaren som påpeker at visse grupperinger i samfunnet har en overvekt av mennesker som ikke er så fryktelig opptatt av smittevern og avstand etter å ha vært i hjemlandet. Dessuten planlegger jo ikke mindre enn 40.000 å dra utenlands i påsken (jepp, dagens koronasituasjon er akkurat det rette tidspunktet for en koselig utenlandstur), så vi går sannelig en morsom tid i møte ... Endret 24. mars 2021 av - Brian 5
Ubiquiti Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 (endret) 11 minutter siden, - Brian said: Problemet med tvungen karantene i Norge slik man har det i land som faktisk tar viruset på alvor (som jeg har skrevet tidligere, er det gode grunner til å lære av land som New Zealand), er at det straks kommer sutring og hyl i mediene om hvilken grusom frihetsberøvelse dette er fordi man har tusen gode grunner til å reise til utlandet akkurat nå; Norge krenker menneskerettighetene bla bla bla. Så uansett hvem som sitter ved makten, tviler jeg dessverre på at situasjonen ved grensene ville ha vært så mye bedre med en rødgrønn regjering - kanskje snarere tvert imot. Ekte ledere hever seg over dette, og gjør det som må til. Det er poenget mitt. På samme måte som foreldre håndterer en unge som forsøker å grine seg til noe urettmessig. Det er samme for meg om det er rødt, grønt, blått eller rosa bare det er Ledere. Men du har selvsagt rett, blant de synlige alternativene kan jeg ikke nevne noen som med sikkerhet klarer å oppføre seg om ekte Ledere. Får bare håpe viruset ser dette, og tar hensyn til situasjonen. Endret 24. mars 2021 av Ubiquiti 1
Whistler Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Bie-damen skrev (10 timer siden): Regjeringen gjør en ufattelig dårlig jobb! Hvorfor i h reiser det stadig pakistanere ut og inn av Norge? Alle andre land klarer å stenge grensene. Kan du liste opp et antall på ti land med absolutt stengte grenser slik at vi kan se hva de gjør der? Det er jo uansett litt færre enn "Alle andre land".
velociraptor Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 Jullen skrev (7 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Det anbefales å unngå fritidsreiser. Altså utenlandsreiser som ikke ses på som svært nødvendige. Etter dette må vedkommende sitte to uker i karantenehotell. En Afrikaner som må ruineres eg ved å bruke et to sifret beløp for å besøke familie i hjemlandet sitt nå, for så å så sitte to uker isolert i karantene, gjør IKKE dette bare for gøy. Da er det som regel alvorlig god grunn. Når dette er sagt, så er jeg enig i at det burde vært MYE strengere regler for innreise og utreise av landet vårt. For LENGE siden. Syns bare eksempelet ditt var så elendig. Jeg kan ikke se NOEN grunner til at det er greit å dra til utlandet nå. Begravelsen eller dødsleiet til en nær slektning er faktisk ikke så viktig at det er ok å utsette andre for smitte eller i verste fall nye mutasjoner. At en viktig business-avtale går i vasken er synd for deg, men din økonomi er ikke så viktig at det er greit å påføre tusenvis av andre konkurs og arbeidsledighet fordi turen din førte til mer smitte og dermed flere tiltak. Det er dumt å bosette seg i et annet land enn barna sine, og spesielt dumt under en pandemi, men at Lars skal dra til Romania for å ha samvær med datteren sin fra et tidligere forhold er ikke så viktig at det er greit å påføre alle andre ekstremt inngripende tiltak. Jeg er ikke villig til å miste jobben min, ikke få se venner og familie, at barnet mitt ikke får trene og gå på musikkskolen, eller få utdannelse, eller ofre alle fremtidige velferdsytelser, for at Naima skal besøke sin dødssyke mor i Somalia, Preben skal haie inn en stor kontrakt i Storbritannia, Rolf må ha inn 17 polakker på slavekontrakt for å få bygget ut enda et enormt, stygt boligkompleks på et stykke matjord eller i et skogsholt, Monica må til Spania for å få sol på rheumatikerkroppen sin og dessuten ta seg noen paraplydrinker, Karen må til Sverige å gjøre vedlikehold på fritidsboligen hun er priviligert nok til å ha, men ikke gidder å betale noen i Sverige for å se til, Kim og Randi må hjem til mamma og pappa i alle ferier mens de studerer i utlandet, eller at Konrad må til Frankrike for å se ungene han har pådratt seg i et annet land. Og forøvrig må man (dessverre) ikke sitte isolert når man er i karantene, man kan gå turer, og til og med dra på butikken om man selv anser det som nødvendig. Karantene et en vits, de måtte være fullt isolat om det skulle ha noe for seg, og ikke hjemme i egen bolig med mindre man er alene i husstanden. Ikke rart smitten sprer seg. 2
Madame Butterfly Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Lurer på hvem det er som reiser til Afrika og Asia under pandemien? Lurer på hvorfor folk fra Afrika og Asia og andre steder med uavklart smittesituadjonen, i det hele tatt får komme inn i landet? Et helsikes bråk om sykepleiere bosatt på andre siden av svenskegrenstn kunne gå gå på jobb, mens det er importsnitte fra Asia og Afrika? Hva har disse menneskene her å gjøre på nåværende tidspunkt? Det er då forbasket unødvendig 🤯 7
Peanut Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Tenk om man hadde brukt «varmekamera» på flyplassen og ved inngang til matbutikker ol for å finne ut om det var feber man kunne ha. Om, så nekte innreise til landet selv om man var statsborger og/ eller bosatt <_< Endret 24. mars 2021 av Peanut
Callisto83 Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 NorthernLight skrev (13 timer siden): Det er helt utrolig. Vi hadde så lite smitte her ifjor sommer og hadde man tatt importsmitte mye mer alvorlig så hadde situasjonen i Norge i dag vært mye bedre. I fjor sommer hadde vi i bydelen jeg bor i på sørlandet, tyveri raid utført av organiserte kriminelle fra øst Europa. De stjal hovedsaklig elektriske sykler. Det er klart og tydelig at grensekontrollen har vært altfor slapp. Det er kjempeviktig å slå ned på nye mutasjoner. I Israel har de nylig funnet ut at Pfizer vaksinen f.eks, ikke er noe særlig effektiv mot den sør afrikanske varianten.. 3
Gjest dåsenfratåsen Skrevet 24. mars 2021 #20 Skrevet 24. mars 2021 Jullen skrev (13 timer siden): Dette stemmer jo ikke. Det anbefales å unngå fritidsreiser. Altså utenlandsreiser som ikke ses på som svært nødvendige. Etter dette må vedkommende sitte to uker i karantenehotell. En Afrikaner som må ruineres eg ved å bruke et to sifret beløp for å besøke familie i hjemlandet sitt nå, for så å så sitte to uker isolert i karantene, gjør IKKE dette bare for gøy. Da er det som regel alvorlig god grunn. Når dette er sagt, så er jeg enig i at det burde vært MYE strengere regler for innreise og utreise av landet vårt. For LENGE siden. Syns bare eksempelet ditt var så elendig. Sannheten er nok ikke slik du ønsker å se den for deg. https://www.document.no/2021/03/23/fhi-advarer-mye-importsmitte-fra-afrika-og-asia-saerlig-mye-fra-pakistan/
Anbefalte innlegg