AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Sliter med angst og ptsd. Men det syntes ikke utvendig. Det kan ta meg flere timer å manne meg opp til å gjøre hverdagslige ting, og ærender utenfor huset som å dra på butikken, dra på apoteket og gå på tur med hunden. Jeg samler konstant opp energi for å mentalt forberede meg på planene jeg har for dagen. Så har jeg endelig mannet meg opp til butikken. Så er det den sabla gærne nabo dama som absolutt skal stoppe å prate! Jeg har aldri ført en normal samtale med hu, jeg svarer bare «mhm. Mmm. Ja ikke sant. Nei sier du det. Hehe. Okei. Hade. Nei. Ja. Hade. Nei det har jeg ikke sett. Hade. Hade. Ja jeg er egentlig på vei til butikken. Hehe. Nei jeg må komme meg av gårde. Nei. Hehe. Hade. Nei jeg vet ikke hvem sin katt det er. Ja. Ja. Nei. Hade. Jeg vet ikke. Hade» jeg er skikkelig kjip liksom. Skikkelig avvisende. Like vell elsker folk å prate med meg. Naboen, min tidligere venninnes mor på butikken, en jeg utvekstet 3 setninger med i 10 klasse som jobber på kiwi, og herregud nå skal jeg forklare hvordan det går med han snåle mannen med hunden: Ja hei. Nei min hund vil ikke hilse. Kanskje ta hunden din litt unna? Stramme båndet? Nei hun vil ikke hilse i dag heller nei. (Hunden min klikker vinkel og jeg går lenger ut i gjørme grøfta) Nei. Hehe. Ja. Nei men vi må videre men jeg får ikke gått lenger inn i busken. Neinei. Hade. Kunne du strammet inn båndet på hunden din? Nei hun vil ikke hilse. Ja jeg vet om den andre hunden av samme rase som min. Ja jeg vet ossen rase din er. Hehe. Men jeg må gå. Hade. Hehe nei. Hade. HVA ER DET MED FOLK??? Kan jeg ikke bare få være i fred 😩 Anonymkode: d616b...9a3 2
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 For de fleste så er ikke å gå i butikken eller å gå tur med hunden noen man må manne seg opptil. Vi bare gjør det uten å tenke mer på det. Ingen som ikke har opplevd det kan sette seg inn i hvordan det er å ha alvorlig angst. Så disse du møter har ikke forståelse, de prøver nok bare å være hyggelige. Det står ikke skrevet i panna di.... ikke vondt ment. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 Se på det som øving... Du blir ikke bedre av å unngå å prate med folk Anonymkode: 2a669...269 6
CorvusCorax Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Hva er det med deg? Si at du ikke har tid eller ikke ønsker å snakke med dem. Herregud, verre er det ikke. 6
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Se på det som øving... Du blir ikke bedre av å unngå å prate med folk Anonymkode: 2a669...269 Jeg tror heller ikke totalt fravær av sosial omgang hjelper i det lange løp.....men det vet nok TS selv.
Gjest theTitanic Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sliter med angst og ptsd. Men det syntes ikke utvendig. Det kan ta meg flere timer å manne meg opp til å gjøre hverdagslige ting, og ærender utenfor huset som å dra på butikken, dra på apoteket og gå på tur med hunden. Jeg samler konstant opp energi for å mentalt forberede meg på planene jeg har for dagen. Så har jeg endelig mannet meg opp til butikken. Så er det den sabla gærne nabo dama som absolutt skal stoppe å prate! Jeg har aldri ført en normal samtale med hu, jeg svarer bare «mhm. Mmm. Ja ikke sant. Nei sier du det. Hehe. Okei. Hade. Nei. Ja. Hade. Nei det har jeg ikke sett. Hade. Hade. Ja jeg er egentlig på vei til butikken. Hehe. Nei jeg må komme meg av gårde. Nei. Hehe. Hade. Nei jeg vet ikke hvem sin katt det er. Ja. Ja. Nei. Hade. Jeg vet ikke. Hade» jeg er skikkelig kjip liksom. Skikkelig avvisende. Like vell elsker folk å prate med meg. Naboen, min tidligere venninnes mor på butikken, en jeg utvekstet 3 setninger med i 10 klasse som jobber på kiwi, og herregud nå skal jeg forklare hvordan det går med han snåle mannen med hunden: Ja hei. Nei min hund vil ikke hilse. Kanskje ta hunden din litt unna? Stramme båndet? Nei hun vil ikke hilse i dag heller nei. (Hunden min klikker vinkel og jeg går lenger ut i gjørme grøfta) Nei. Hehe. Ja. Nei men vi må videre men jeg får ikke gått lenger inn i busken. Neinei. Hade. Kunne du strammet inn båndet på hunden din? Nei hun vil ikke hilse. Ja jeg vet om den andre hunden av samme rase som min. Ja jeg vet ossen rase din er. Hehe. Men jeg må gå. Hade. Hehe nei. Hade. HVA ER DET MED FOLK??? Kan jeg ikke bare få være i fred 😩 Anonymkode: d616b...9a3 Si du har korona, host, snufs... Eller det mest åpenbare; jeg liker ikke å prate.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 Tenk hvis de som vil prate med deg sliter med noe av det samme, og prøver å slå av en prat for å føle seg litt bedre? Anonymkode: b5535...2a8 4
Firfisla Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 Jeg tror du må prøve å sette deg inn i at det er angsten din som gjør at dette er problematisk, ikke at andre sier noen få, hyggelige ord til deg. 2
Gjest NoDiablo Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 Skjønner det er slitsomt for deg. Men du kan dessverre ikke forvente at verden skal endre seg fordi du sliter. Spesielt hundeeiere på tur kommer lett i kontakt med andre hundeeiere. Du kan fortelle folk at du har angst og trenger å være alene. Andre er ikke gitt å forstå hvordan du har det når de forsøker å være hyggelig.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 Det er rart. Har opplevd det samme. Tror det er samme greien med at at folk generelt har et behov for å overbevise andre, å ha en slags motsetning. Som når noen vil at den andre skal mene det samme politisk som deg, eller religiøse har behov for å omvende deg, eller når bilselgere ønsker å selge bil til deg. Samme greia, bare i småskala. Men fremdeles samme behov. Fryktelig irriterende. Er jo meningen at folk liksom skal bli voksne og legge det av seg. Anonymkode: e2021...735 1
Hoppetaujenta Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 Høy musikk på ørene og fart igjennom butikker og verden generelt skulle hjelpe deg en del på rett vei. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 Selv om du har aldri så mye angst og ptsd, er det ikke en god nok grunn til å kreve at andre skal være tankeleser eller at verden skal rette seg etter deg og dine behov. Dersom du ikke liker noe, må du si fra, eller finne deg i det: som alle andre. Anonymkode: 5264f...0df 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 Du høres jo egentlig ganske pratsom ut til å ikke ville prate. De eksemplene dine kan ikke tolkes som "kjipe" eller "avvisende" for pratesyke bekjente. Ingen ville tolke det som at du ønsker å være i fred. Si "jeg har ikke tid nå, hadet" eller noe annet dersom du ikke vil at folk skal prate med deg. Men egentlig så er det ikke å anbefale. Hvorfor ikke bruke noen minutter på litt smalltalk, det trenger ikke å kreve noe av deg. Skal du liksom melde deg helt ut av all normal sosial omgang og være sur på alle som prøver å ta kontakt? Anonymkode: 83e5d...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 Jeg hadde selektiv mutisme som barn. Altså angst for å snakke. Klarte ikke å snakke med vokse eller ungdommer i det hele tatt. Ikke engang besteforeldre. Dette gikk over da jeg var rundt 6-7 år og før det var det ikke særlig mange voksne som ville snakke med meg fordi jeg var et barn, men om de gjorde det klarte jeg ikke å si et eneste ord. Ikke engang ja eller nei, eller en eneste lyd. Kjenner meg igjen i hvor ubehagelig det kan være, men folk prøver bare å være hyggelig og de skjønner ikke hvordan det er å ha angst. Rundt 7 år begynte jeg å åpne litt mer opp og tror ikke det da kunne kalles selektiv mutisme mer, bare sterkt sjenert. Klarte å få ut noen ord med fremmede selvom det var ubehagelig og jeg som oftest begynte å rødme. Skulle egt ikke skrive så mye her haha, men av erfaring så er det faktisk situasjoner som disse med fremmede når man går tur med hunden eller folk på butikken, som utfordrer og dermed hjelper veldig mye med å bli kvitt angsten. Jeg er nå 17 år og har nesten motsatt av angst hvis det går an. Skjønner at det er ubehagelig, men utfordre deg selv fordi disse situasjonene kommer uansett fordi folk ikke forstår din situasjon. Vet ikke om det var det svaret du ville ha, men angst er helt jævlig så for meg var det hvertfall viktig å bli kvitt det, og se på meg nå. Tror du klarer det du også:) Anonymkode: e43fc...1dc
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 Tusen takk for mange svar! Ser flere her skriver at det er bra øving, men det er det absolutt ikke for meg. Jeg har venner, jeg klarer snakke med fremmede på MINE premisser. Når jeg har forberedt meg på å være sosial, så klarer jeg det fint. Når jeg selv har energi til det. Men problemet mitt er når jeg MÅ gjøre andre ting, og jeg bruker all min energi på å fullføre det ærende, så er det sykt irriterende med folk som ikke aner hva sosiale antenner er. Og jeg prøver si Hade flere ganger. Men de bare fortsetter å snakke.... ts Anonymkode: d616b...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #17 Skrevet 23. mars 2021 Det er vanlig høflighet å snakke med naboer og bekjente - smalltalk. Men hvis noen er avvisende eller virker som de har dårlig tid så er det merkelig at mange ikke fanger opp «hintene» 😬 Anonymkode: e3c59...957
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 At ikke folk kan lære seg å være mer direkte. TS, du burde si ifra om at du ikke gidder smaltalk. Da slipper du også dette i fremtiden. Trenger ikke komme med unnskyldninger eller please deg gjennom samtaler du ikke vil ha. Si ifra, eller ignorer fullstendig og gå videre. Anonymkode: f3ca3...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 Det burde jo du forstå bedre enn noen-at folk har ulike talebehov. Anonymkode: 1970e...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå