Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tre stykker (bor på Sør-Østlandet) som tenker å ta med en tante i samme by og besøke en familie (vår familie) nordpå. De er tre stk selv. Altså  vi er fire stk, som besøker familie med tre stk. Vi er alle i familie, men strengt talt tre husstander. Flere av oss er helsepersonell og følger alle smittevern regler til vanlig. 

Vi trenger å ta en tur nordpå av familiære årsaker, altså ingen kosetur/ferietur i utgangspunktet. Det er mye smitte her, og veldig lite der vi tenkte å dra. Skjønner det godt at det er en risiko, og at vi egentlig ikke bør. 

Årsaken til reisen er privat og familiær, uten å si for mye. 

Så for å få det inn med teskje. Er det ulovlig å dra innad i Norge? Risikerer vi bot? Det anbefales ikke, men det er forskjell på bør ikke og må ikke. 

Jeg mener at hvis det ER ulovlig, så drar vi ikke, så enkelt er det. Men hvis det ikke anbefales, men ikke er direkte ulovlig, så vurderer vi. Som tidligere nevnt ingen påskeferie-tur i vanlig forstand. 

Kan noen forklare meg det juridiske i dette. Mitt ekspertise går kun på det helsefaglige, men trenger den juridiske forklaringen av reglene. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Rocka69
Skrevet
sonush skrev (2 minutter siden):

Vi er tre stykker (bor på Sør-Østlandet) som tenker å ta med en tante i samme by og besøke en familie (vår familie) nordpå. De er tre stk selv. Altså  vi er fire stk, som besøker familie med tre stk. Vi er alle i familie, men strengt talt tre husstander. Flere av oss er helsepersonell og følger alle smittevern regler til vanlig. 

Vi trenger å ta en tur nordpå av familiære årsaker, altså ingen kosetur/ferietur i utgangspunktet. Det er mye smitte her, og veldig lite der vi tenkte å dra. Skjønner det godt at det er en risiko, og at vi egentlig ikke bør. 

Årsaken til reisen er privat og familiær, uten å si for mye. 

Så for å få det inn med teskje. Er det ulovlig å dra innad i Norge? Risikerer vi bot? Det anbefales ikke, men det er forskjell på bør ikke og må ikke. 

Jeg mener at hvis det ER ulovlig, så drar vi ikke, så enkelt er det. Men hvis det ikke anbefales, men ikke er direkte ulovlig, så vurderer vi. Som tidligere nevnt ingen påskeferie-tur i vanlig forstand. 

Kan noen forklare meg det juridiske i dette. Mitt ekspertise går kun på det helsefaglige, men trenger den juridiske forklaringen av reglene. 

Husk på at det er nasjonale, regionale og kommunale tiltak. Og kommunen dere skal til kan ha forbud i sine forskrifter.

Og det er nettopp dette problemet han dotten i fra Stavanger og hun greia fra Bergen ikke ser. At når det er bare anbefalinger så gidder ikke folk å bry seg. Kun forbud og påbud hjelper, med svært høye bøter eller fengsel.

Bare fortsett du, så kryper stortingsvedtak om portforbud nærmere og fortere enn du tror. Der du ikke får en gang lov til å gå på matbutikken eller apoteket uten at du har sendt inn søknad og fått innvilgelse - slik det var og er i UK, Frankrike, Spania, Italia og Tyskland

Skrevet

Jeg vet hva jeg ikke bør, og aller helst hadde jeg ønsket å ikke være i en situasjon som gjorde at reisen for oss føles nødvendig. 

Det er mye enklere å følge en regel som man MÅ følge, enn en man BØR følge, spesielt når man føler at en tur "føles" nødvendig. Som sagt så er denne turen ikke en kosetur el ferietur. 

• Opprett ny...