Gå til innhold

Når er det praktisk mulig (evt ikke mulig) med hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er kommet nasjonal regel for hjemmekontor, der det er praktisk mulig. Har ikke det minste lyst til å sitte hjemme, og det gjør arbeidet mye mer tungvint enn nødvendig. Men det lar seg allikevel gjennomføre på ett eller annet vis.

Når er det å regne som praktisk gjennomførbart?

Anonymkode: fcb57...297

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som presisering, ingen smitte her pr dags dato. Og det er lenge siden sist.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Når det er praktisk gjennomførtbart, er det praktisk gjennomførtbart. Skjønner ikke helt spørsmålet.

Anonymkode: 34a75...b6e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For å si det annerledes, men likevel samme mening - når du får gjort arbeidsoppgavene dine fra hjemmet, er det praktisk gjennomførbart å ha hjemmekontor.

Anonymkode: 34a75...b6e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har heller ikke lyst til å sitte hjemme selv om det er litt mer utfordrende, men det er absolutt praktisk mulig. Har derfor vært hjemme i 1 år og 12 dager nå. 

Anonymkode: e844b...31b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber med en PC på et skrivebord, er det praktisk mulig å ha hjemmekontor. Hvis du sløyer fisk, snekrer møbler, passer barn eller hugger trær, er det ikke.

Anonymkode: d6458...683

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo mest an på hva du trenger. Holder det med en laptop og internett er det feks alltid mulig. 

Anonymkode: 622ec...512

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har heller ikke lyst til å sitte hjemme selv om det er litt mer utfordrende, men det er absolutt praktisk mulig. Har derfor vært hjemme i 1 år og 12 dager nå. 

Anonymkode: e844b...31b

Samme her. Godt at resten av Norge får føle litt på det. 

Anonymkode: 30731...57e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har ikke det minste lyst til å sitte hjemme, og det gjør arbeidet mye mer tungvint enn nødvendig. Men det lar seg allikevel gjennomføre på ett eller annet vis.

Om du har lyst eller ikke, er dessverre ikke relevant.

Når du sier "mer tungvint", mener du at du har mindre skjerm, printeren din bruker lengre tid e.l.? Eller noe annet som faktisk gjør det ikke praktisk mulig?

Anonymkode: 73124...734

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du har lyst eller ikke, er dessverre ikke relevant.

Når du sier "mer tungvint", mener du at du har mindre skjerm, printeren din bruker lengre tid e.l.? Eller noe annet som faktisk gjør det ikke praktisk mulig?

Anonymkode: 73124...734

Nå er ikke jeg TS, men det kan jo handle om det å ha plass for eksempel. Det å kunne ivareta personvern. Jeg kan f.eks. ikke ivareta personvern hjemme om noen ringer meg pga trangboddhet.

Anonymkode: f7ffc...be8

AnonymBruker
Skrevet

Sist gang det var slike regler her, så godtok direktøren at jeg satt på kontoret. Grunnen min var at jeg ikke har internett hjemme (har ikke behov for det privat da det er nok data i mobilabonnementet til mitt bruk) og å tilby meg internett ble tydeligvis i overkant mye for dem. 

Anonymkode: 24375...e88

AnonymBruker
Skrevet

Om alle andre er på hjemmekontor, så kan du jo be om å sitte på kontoret? Må vel være greit om ingen andre er der. 

Anonymkode: 4b462...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Godt at resten av Norge får føle litt på det. 

Anonymkode: 30731...57e

Resten av Norge? Vi har sitte på hjemmekontoret et år fordi det er mye smitte i Oslo selv om vi nesten ikke har hatt smitte.

Tror ikke det hadde blitt hjemmekontor i Oslo om de hadde lite smitte og vi hadde mye.

Anonymkode: f37e3...0cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg TS, men det kan jo handle om det å ha plass for eksempel. Det å kunne ivareta personvern. Jeg kan f.eks. ikke ivareta personvern hjemme om noen ringer meg pga trangboddhet.

Da spørs det hvor stort problemet er (hvor sensitive er opplysningene) og hvor stor del av din arbeidshverdag som består av å motta telefoner av sensitiv art. Jeg har for eksempel en mann som er lege. Det er jo selvsagt rimelig sensitivt med helseopplysninger. Huset vårt er lite. Han har hatt hjemmekontor noen dager, og da går han inn på soverommet når han har samtaler med pasienter. Det samme gjelder når han får telefoner på vakt, da går han inn på kjøkkenet, og passer selvsagt på at han ikke sier navn høyt. Går helt fint. 

Anonymkode: f665c...4f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Resten av Norge? Vi har sitte på hjemmekontoret et år fordi det er mye smitte i Oslo selv om vi nesten ikke har hatt smitte.

Tror ikke det hadde blitt hjemmekontor i Oslo om de hadde lite smitte og vi hadde mye.

Anonymkode: f37e3...0cd

Oh yes. Skulle likt å se at Oslofolk måtte ha hjemmekontor fordi det var mye smitte i Bergen eller Tromsø...
Jeg var faktisk på kontoret fra august til november, men ellers har jeg vært hjemme. Her har vi hatt svært lite/ingen smitte hele veien, med unntak av ett utbrudd som det tok ca tre uker å rydde opp i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da spørs det hvor stort problemet er (hvor sensitive er opplysningene) og hvor stor del av din arbeidshverdag som består av å motta telefoner av sensitiv art. Jeg har for eksempel en mann som er lege. Det er jo selvsagt rimelig sensitivt med helseopplysninger. Huset vårt er lite. Han har hatt hjemmekontor noen dager, og da går han inn på soverommet når han har samtaler med pasienter. Det samme gjelder når han får telefoner på vakt, da går han inn på kjøkkenet, og passer selvsagt på at han ikke sier navn høyt. Går helt fint. 

Da bor dere bedre til enn oss, vi bor i en liten leilighet med åpen løsning. Jeg må også etterspørre navn o.l. og det kan dreie seg om feks psykiske problemer. Så for meg er det ikke mulig å ivareta personvernet. Ergonomi er jo også en faktor, jeg er nok ikke den eneste som sliter mye med muskel og skjelettlidelser etter et år hjemme. For de som hadde dette fra før kan jo det å få være på sin fysisk tilrettelagte arbeidsplass det som redder dem fra langtidssykemelding.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da bor dere bedre til enn oss, vi bor i en liten leilighet med åpen løsning. Jeg må også etterspørre navn o.l. og det kan dreie seg om feks psykiske problemer. Så for meg er det ikke mulig å ivareta personvernet. Ergonomi er jo også en faktor, jeg er nok ikke den eneste som sliter mye med muskel og skjelettlidelser etter et år hjemme. For de som hadde dette fra før kan jo det å få være på sin fysisk tilrettelagte arbeidsplass det som redder dem fra langtidssykemelding.

Åpne løsninger (unntatt til soverom) og psykiske problemer i fleng her også, men mannen min klarer å unngå å si navn i telefonen. 
Hvis du ikke klarer å ivareta personvern og det er snakk om sensitive opplysninger, er det noe du må ta opp med leder, og be om unntak for hjemmekontorregelen. For det kan man få. Angående ergonomi kan man legge til rette for dette like godt hjemme som på kontoret, men det skal arbeidsgiver sørge for. 
Men snakk med arbeidsgiver. Det er mulig å gjøre unntak hvis man har tungtveiende grunner til det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er fortsatt på jobben sin. Her hjemme er det en gal kone, en gal hund, tenåringer med hjemmeskole, baby, bhg barn og barneskolebarn som kommer hjem tidlig. Ingen kontorplass. Sier seg selv at det er bedre for han å være på jobb. På jobb har han kontor for seg selv. De andre er hjemme. Tror det er mer effektivt å.være der. Sjefen hadde forståelse for vanskelig hjemmesituasjon.  Eneste var at han måtte skrive under på at han har fått tilbud om hjemmekontor, men takket da nei. Så det er mulig. Snakk med sjefen din. 

Anonymkode: 17b67...ef8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Åpne løsninger (unntatt til soverom) og psykiske problemer i fleng her også, men mannen min klarer å unngå å si navn i telefonen. 
Hvis du ikke klarer å ivareta personvern og det er snakk om sensitive opplysninger, er det noe du må ta opp med leder, og be om unntak for hjemmekontorregelen. For det kan man få. Angående ergonomi kan man legge til rette for dette like godt hjemme som på kontoret, men det skal arbeidsgiver sørge for. 
Men snakk med arbeidsgiver. Det er mulig å gjøre unntak hvis man har tungtveiende grunner til det.

Ja, jeg har ordnet meg med unntak allerede og får være noen dager på kontoret. De dagene jeg er hjemme tar jeg ikke eksterne telefoner. Det er heller ikke mulig å tilrettelegge ergonomisk hjemme hos oss pga trangboddhet, så det er en helhetsvurdering. 

Mange har desverre vanskelige arbeidsgivere som ikke er like forståelsesfulle. Har venner som har blitt sykmeldt pga hjemmekontor og manglende plass til skikkelige kontormøbler. Det er jo mange av oss som bor i små leiligheter, og i tillegg kanskje deler med en partner som studerer, jobber turnus osv.

Hjemmekontor over lengre tid fungerer desverre ikke for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kan folk jobbe på kontoret av HMS-hensyn, dvs. for å unngå store fysiske eller psykiske plager, men det må avklares med nærmeste leder. Det regnes som innenfor regelverket i Oslo, og jeg hører om flere arbeidsplasser som tolker det slik, mens andre tolker regelverket mer strengt. Uansett jobber de fleste hjemmefra med mindre de faktisk må være på kontoret, i laboratoriet etc. 

Anonymkode: 0c128...2c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...