AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #41 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, jeg føler rett og slett at jeg har bedre råd uten han. Før da jeg bodde alene levde jeg fint på budsjett og kunne spare, nå går alt ut. Klær skal han gjerne ha hver mnd også, selv om skapet er fullt. Svar til en annen her: Han har forbrukslån på 100.000 og prøver ikke å betale det ned så fort han klarer, nei, han betaler heller minstebeløpet hver mnd. Ts Anonymkode: 27054...0b4 Løøøøp!! Her kommer du til å sitte fast hos luksusfelle-Jonas! Anonymkode: f3114...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #42 Skrevet 24. mars 2021 Ts her. Svigermor mener også at rentene på boliglånet burde stå på samboer og ikke meg, hvorfor det egentlig og er det rettferdig? Anonymkode: 27054...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #43 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ts her. Svigermor mener også at rentene på boliglånet burde stå på samboer og ikke meg, hvorfor det egentlig og er det rettferdig? Anonymkode: 27054...0b4 Hun vil det for at han skal få redusert betalbar skatt. Nei, det er ikke rettferdig. Dere skal ha renter fordelt etter eierbrøk. Anonymkode: 95371...608 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #44 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ts her. Svigermor mener også at rentene på boliglånet burde stå på samboer og ikke meg, hvorfor det egentlig og er det rettferdig? Anonymkode: 27054...0b4 Utdrag fra skatteetaten.no som du kan vise til din svigermor: Samboere/medlåntakere med felles lån "Når samboere/medlåntakere har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene, må begge endre sine skattemeldinger. De må fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene etter det reelle ansvarsforholdet. Det er uten betydning hvem av samboerne/medlåntakerne som faktisk har betalt rentene." https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/lan-og-renter/ Anonymkode: 89cd1...238 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #45 Skrevet 24. mars 2021 Jeg og samboer har også et månedlig budsjett på ca 35 tusen (vi tjener mer, men sparer omkring 70% av lønnen da vi lever etter FIRE prinsippet). Jeg synes det er romslig, og vi bruker ikke opp alt. Men, hvis vi skulle brukt penger på røyk og forbrukslån hadde det blitt dyrt. Din samboer høres ikke fornuftig ut når der kommer til økonomi og det høres ut som han har fått det fra sin mor... Jeg ville gått for fullstendig separat økonomi, og/eller vurdert forholdet. Anonymkode: 6bfee...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #46 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere skal ha renter fordelt etter eierbrøk. Gjeldsrentene skal fordeles etter hvordan lånet er fordelt. Eierbrøken spiller ingen rolle. Som samboere er det heller ikke valgfritt, men rentene SKAL fordeles etter hvordan lånet er fordelt. Anonymkode: 95c35...776 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #47 Skrevet 24. mars 2021 Ifølge svigermor skulle gjeldsrentene bare stå på en av oss og da var det best at det stod på samboer siden han har gjeld fra før. Ts Anonymkode: 27054...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #48 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ifølge svigermor skulle gjeldsrentene bare stå på en av oss og da var det best at det stod på samboer siden han har gjeld fra før. Ts Anonymkode: 27054...0b4 Ts, det er ikke samboeren din som er dusten i forholdet her - det er deg. Anonymkode: 54de7...a3f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #49 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts, det er ikke samboeren din som er dusten i forholdet her - det er deg. Anonymkode: 54de7...a3f Jeg blir faktisk litt rådvill når moren hans faktisk jobber i bank og burde ha peiling. Men takk for det Anonymkode: 27054...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #50 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg blir faktisk litt rådvill når moren hans faktisk jobber i bank og burde ha peiling. Men takk for det Anonymkode: 27054...0b4 Samboeren din vil uansett få en del fradrag på rentene på sin egen gjeld. Svigermor vil tydeligvis at han skal ha i både pose og sekk. Ikke hør på svigermor! Anonymkode: 88789...e63 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #51 Skrevet 24. mars 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Samboeren din vil uansett få en del fradrag på rentene på sin egen gjeld. Svigermor vil tydeligvis at han skal ha i både pose og sekk. Ikke hør på svigermor! Anonymkode: 88789...e63 Enig. Hun ser at han er ute å kjøre økonomisk sett og hun ønsker å sikre ham så mye som mulig, selv om det selvsagt er en enorm bjørnetjeneste. Hun er på hans lag uten å lære ham realistiske lærdommer om hvordan livet fungerer. Ikke en kamp jeg ville kjempet imot, jeg hadde nok revurdert forholdet eller i det minste hatt fullstendig separat økonomi. Anonymkode: 652e2...e8c 5
altflyter Skrevet 24. mars 2021 #52 Skrevet 24. mars 2021 Hvis du tenker at forholdet skal holde, så må du ta grep nå! Dere må lage en matkonto som begge overfører lik sum til i måneden. Den kontoen skal kun gå til mat og husholdningsartikler. Han må overføre penger til deg med en gang han får lønn. Det skal gå til lån, strøm og øvrige faste utgifter. i tillegg bør dere sette av minst 500kr i måneden til en felles buffer. Resten av pengene han har da, går til røyk, gjeld og eget forbruk. Resten av dine penger gjør du som du vil med. og ikke la han få skattefordelen med at rentene står på ham. Det er ikke rett. Jeg og samboer tjente det samme som dere fram til nylig (nå tjener vi litt mer begge to). Fram til i fjor, hadde vi rundt 34 000 totalt utbetalt i måneden og vi sparte på det tidspunktet 6000 kr i måneden. Alt er mulig hvis man planlegger. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #53 Skrevet 25. mars 2021 35000 i måneden på 2 personer er ikke lite, men samboers forbruk er tullete. Vi er en familie på 5. lever nå på rundt 43.000 i måneden for vi ønsker å spare 60% av inntektene til tidlig pensjon. Det går helt fint og inkluderer fritidsaktiviteter, slalomturer, god mat, alkohol, osv. hadde dere ryddet opp kunne dere levd veldig greit. Anonymkode: a370a...69c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #54 Skrevet 25. mars 2021 Mannen min har utbetalt 25 000,-(dagpenger, mistet jobben pga covid...) og har utbetalt 17 000,-. Har et barn på 11 år. Vi har DÅRLIG råd.... Ingen av oss røyker eller har mye gjeld, men må likevel være veldig forsiktige med pengene. Anonymkode: 56e56...188
Chiubi Skrevet 25. mars 2021 #55 Skrevet 25. mars 2021 Han har jo nesten dobbelt så god råd som før, nå som du betaler din del av alle utgifter
Skiftenøkkel Skrevet 25. mars 2021 #56 Skrevet 25. mars 2021 Altså, damp, hvordan greier han å bruke så mye penger på det. Jeg gikk over til damp fra røyk, og lærte fort at man helst må blande juice selv ellers blir det svindyrt. Kjøper aroma og base fra norske nettbutikker, og nikotinløsning fra sverige. Tror hele denne "uvanen" koster meg 300kr i måneden, inkludert fornyelse av selve enheten hvert andre år ca. Tredve tusen netto for to voksne er ikke mye nei, med begge i jobb burde dere ligge rundt det dobbelte 1
Taluno Skrevet 25. mars 2021 #57 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg blir faktisk litt rådvill når moren hans faktisk jobber i bank og burde ha peiling. Men takk for det Anonymkode: 27054...0b4 Hun jobber i bank, og ser kanskje alle mulighetene for at sønnen kan slippe billig unna, og få deg til å ta kostnaden. Men gjør det enkelt. Si at rentene skal fordeles likt. Og heretter skal dere sette av helt lik sum til mat og bolig, og resterende sum av lønn kan dere gjøre som dere vil med, og at ham heretter vil være 100% ansvarlig for sin egen økonomi, derav røyk og gjeld, og du ikke vil gi ham en eneste krone videre til denne sløsingen. Ett annet alternativ er at du fortsetter betale helt til dere begge er blakk og du skjønner hvor uansvarlig han er, så forlater du han, og så kan du sitte å regne på hvor mye penger du har kastet bort på andre sin gjeld og røyk... da kan du regne på hvor mye mer du ville hatt i egenkapital til leilighet, om du ikke hadde sponset andre sin gjeld, eller hvor digge ferier du kunne reist på... 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #58 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ifølge svigermor skulle gjeldsrentene bare stå på en av oss og da var det best at det stod på samboer siden han har gjeld fra før. Ts Anonymkode: 27054...0b4 Så klart vil svigermor det. Du skatter ikke av gjeldsrentene, så det er potensielt penger du får igjen på skatten. Hun er selvsagt sin sønns støttespiller. Men som nevnt over, som samboere, så må dere dele disse rentene etter eierbrøk. Du får bare slå opp dine uskyldsblå og si med forferdet røst: "Men jeg kan jo ikke jukse på skatten, det er jo ikke LOV" om de prøver seg 😅 Anonymkode: 7cc3b...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #59 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ifølge svigermor skulle gjeldsrentene bare stå på en av oss og da var det best at det stod på samboer siden han har gjeld fra før. Ts Anonymkode: 27054...0b4 Hvis dere begge betaler på boliglånet er dette bare tull. Gjeldsrenter og gjeld SKAL deles. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg blir faktisk litt rådvill når moren hans faktisk jobber i bank og burde ha peiling. Men takk for det Anonymkode: 27054...0b4 Hun har nok peil, men tar en spansk en for å hjelpe sønnen sin. Anonymkode: 95c35...776
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå