Gå til innhold

Skade i kneet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg var uheldig og falt på isen i slutten av februar, 3,5 uker siden. Falt bakover mens jeg små løp i en bakke. Hørte en «knepp» i det ene kneet og hadde intens smerte i et par minutter før jeg klarte å strekke ut kneet igjen. Klarte å gå etter fallet men dagen etter var det intenst vondt. Oppsøkte lege dagen etter det igjen, som ikke gjorde noe med dette og sa at det sikkert var noe som var strukket. Jeg kontaktet lege igjen etter to uker da beinet ikke ble bedre. Hovner opp ved belastning og er helt forferdelig vondt og bøye seg ned i huk. Legen henviste meg da til røntgen og igjen 2 ukers ventetid på dette. Dvs. når jeg skal på røntgen har det gått 4 uker og jeg klarer såvidt å gå en km uten at jeg får ganske vondt og hovner opp. Syns det er veldig kjipt da jeg relativt ung og aktiv ellers, og jobber med en jobb der det er en del bøying og belastning av beinene. Og med røntgen ser man jo kun skjelettet ikke sener, menisk, leddbånd og korsbånd. Kneet hovner opp på oversiden og undersiden av kneskålen og smertene sitter på innside kne. Klarer å gå relativt normalt på korte distanser. Kan det være noe som har røket? Noen erfaringer?

Anonymkode: b3c69...935

AnonymBruker
Skrevet

Rart du ikke ble henvist til MR det gjorde jeg da jeg fikk en smell i kneet. Det var menisken. Etter 6 måneder ble jeg operert. Lang opptrening etterpå men nå er kneet godt som nytt. 

Anonymkode: 9ec5f...7b2

• Liker 1
Skrevet

Du må kreve mr, hjelper null med røntgen av et dårlig kne. Legen trodde jeg bare hadde slått meg litt når korsbåndet mitt var røket også, men hun hadde i det minste nok vett til å sende meg på mr. 

Kan høres ut som leddbånd eller Meniskskade. Ta kontakt med en fysioterapeut eller manuellterapeut om legen din ikke sender deg på mr. De er ofte flinkere på sånt enn allmen leger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig ut som det samme jeg har, patellaluksasjon. Da knepper kneskålen ut av posisjon. 
I mitt tilfelle hopper den helt ut av posisjon og legger seg på siden av benet. Det knepper som regel tilbake når jeg bøyer på benet. 
Det må MR til for å diagnostisere dette.

Anonymkode: e4cb1...d16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rart du ikke ble henvist til MR det gjorde jeg da jeg fikk en smell i kneet. Det var menisken. Etter 6 måneder ble jeg operert. Lang opptrening etterpå men nå er kneet godt som nytt. 

Ja, legen mente det var lang ventetid på mr så kom til å ta opp mot fire uker så da mente hn kneet hadde blitt bra igjen til da. 
men klarte du å gå relativ ok etter skaden og belaste beinet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, legen mente det var lang ventetid på mr så kom til å ta opp mot fire uker så da mente hn kneet hadde blitt bra igjen til da. 
men klarte du å gå relativ ok etter skaden og belaste beinet?

Det var veldig vondt å gå samt bøye kneet. Mye smerter på natten. Legen sa først at noen ganger blir det bedre med opptrening. Jeg gjorde det forde jeg allerede hadde behandling hos fysioterapeut så jeg fikk trening for kneet. Det hjalp ikke. Det tok lang tid før jeg fikk MR. Da viste den at menisken var gåen. Ble operert ganske kjapt for var heldig da de hadde en avbestilling. Men kirurgen som skulle operere sa at man var ikke garantert og bli bra igjen.  Begynte kjapt med opptrening igjen men det tok noen måneder før jeg var ok igjen. I alt vil jeg si fra skade til bedring tok det over 1 år. Har litt slitasje i kneet og. Det er normalt og det kan de ikke gjøre noe med. 

I dag fungerer kneet veldig bra. Kjenner jo litt av og til men akkurat det kan jeg ikke klage over for det er så lite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...