Gå til innhold

Hva kan jeg ha gjort galt?

Anbefalte innlegg

Gjest talentløs
Skrevet

Fikk så utrolig lyst på sjokoladekake og satte igang. Jeg er en amatør på kjøkkenet, men øvelse gjør mester er det jo noe som heter.

Til saken;

lagde denne kaken ;

Sjokoladekake med Freia Dronning Glasur

Dette trenger du:

* 250 g smør

* 250 g Freia Dronning Sjokolade

* 6 egg

* 5 dl sukker

* 1 ts bakepulver

* 3 1/2 dl hvetemel

Glasur:

* 1 pose Freia Dronning Glasur

* Pynt: Vispet kremfløte og blondefigurer laget av Freia Dronning Glasur

Slik gjør du:

Smelt smør og tilsett deretter Freia Dronning Sjokolade i biter. La det smelte over svak varme. Egg og sukker røres sammen og has i sjokoladeblandingen. Tilsett bakepulver og mel. Bland godt. Helles i en rund form ca 24 cm i diameter.

Stekes ved 140 grader på nederste rille i ca 50 min.

- og fulgte oppskriften til punkt å prikke, men endte med at kaken stod inne i ovnen i

90 min for å bli ferdig stekt!!

Den ble ikke brent eller noe da og ovnen min er nesten ny, såvidt jeg vet er det ikke noe galt med den.

Kan det være at det står feil i oppskriften?

Kaken var forresten stor og flott, men da jeg tok den ut, falt den bare sammen.. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jg syns det virket som om du stekte på for lav temperatur.

Når jeg baker "vanlige" formakaker, f.eks. sjokoladekake, pleier jeg å steke på 175 grade. Prøv det neste gang?

Gjest talentløs
Skrevet
Jg syns det virket som om du stekte på for lav temperatur.

Når jeg baker "vanlige" formakaker, f.eks. sjokoladekake, pleier jeg å steke på 175 grade. Prøv det neste gang?

Takk for svar!

Stusset litt på tempraturen selv, men tenkte at det sikkert var riktig i.o.m at kaken skulle stekes i 50 min.

Skrevet

Det spørs jo hvordan kaken skulle være når den er "ferdig stekt?" Kanskje den skal være myk inni? Det kan se slik ut når man ser på ingrediensene. Kaker med så mye smør og sjokolade blir gjerne myke inni, de stivner mer når de blir kalde.

Sånn sett tror jeg at steketid og -temperatur er grei. Men de kunne godt ha skrevet litt mer om hva slags type sjokoladekake dette er på nettsiden sin.

Skrevet

Det kan godt være den skulle være slik.

Så hvis du ikke syns det er godt med såpass myk kake, så lag en annen kake rett og slett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...