Gå til innhold

Byggelån/boliglån uten egenkapital?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er et par som vurderer å kjøpe nytt hus. Vi har ca 150 000 i egenkapital. Dette er jo selvfølgelig ikke nok til ny bolig, men det er nok til en tomt på 1 mill, for det krever vel også 15% egenkapital. 

Men problemet er jo at da har vi ikke råd til huset😂 Så har jeg fått inntrykk av at man ikke trenger 15% egenkapital dersom man bygger helt ny bolig. Stemmer det? Eller er det jeg som misforstår? Har prøvd å lese meg opp, men blir ikke klok på dette. 

Merkelig isåfall at det er lettere for oss å bygge helt nytt, men hadde jo vært fantastisk å finne en måte å gjøre det på som ikke krever at vi arver masse penger eller vinner i lotto. 

Anonymkode: d3fb4...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det stemmer dessverre ikke. Maks 85 % belåning gjelder alle boliger (unntatt sekundærbolig i Oslo, der maks er 60 %)

Anonymkode: 81e50...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du klare å finansiere huset som skal bygges? Normalt må man ha et byggelån under oppføringsperioden, og det har grisehøy kostnad. Renta er høy siden det alltid vil være risiko for banken ved at huset aldri blir fullført, oppført med masse feil og mangler og entreprenør går konkurs. Så du vil trenge egenkapital for hele byggverket, inkludert tomtekjøp, før du starter. Du må faktisk også ha backup-kapital, siden prosjekter aldri blir fullført til angitt pris. 

Så å bygge hus er ingen smutthull i lovverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha 15 prosent ja. Jeg bygger nytt nå. Hadde ca 300 000 i egenskap, bygger for 4mill. Banken tok pant i den leiligheten jeg bor i nå, når jeg får solgt denne jeg bor i regner jeg med å ha 25-30 prosent. 

Anonymkode: 13c69...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/23/2021 at 9:04 PM, AnonymBruker said:

Vi er et par som vurderer å kjøpe nytt hus. Vi har ca 150 000 i egenkapital. Dette er jo selvfølgelig ikke nok til ny bolig, men det er nok til en tomt på 1 mill, for det krever vel også 15% egenkapital. 

Men problemet er jo at da har vi ikke råd til huset😂 Så har jeg fått inntrykk av at man ikke trenger 15% egenkapital dersom man bygger helt ny bolig. Stemmer det? Eller er det jeg som misforstår? Har prøvd å lese meg opp, men blir ikke klok på dette. 

Merkelig isåfall at det er lettere for oss å bygge helt nytt, men hadde jo vært fantastisk å finne en måte å gjøre det på som ikke krever at vi arver masse penger eller vinner i lotto. 

Anonymkode: d3fb4...8fd

Dessverre har dere nok ikke råd til begge deler. Kan dere kjøpe leilighet i stedet? Eller kjøpe tomt mens dere sparer iherdig det neste året, kutt ned på absolutt alt av utgifter fram til dere får spart opp 300k for eksempel? 

Anonymkode: 0dd6a...6f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dere får ikke bygge-/boliglån med 150000 i egenkapital fordelt på to personer. Det er en veldig lav egenkapital også for leilighetskjøp.

Anonymkode: 2969f...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har ikke råd. 

Banken tar mye mer sikkerhet når det kommer til byggelån, det er en nye større risiko. De regner også med en god buffer på byggekostnadene (med oss var de ekstra snille fordi vi skulle ha totalentreprise og regnet derfor "bare" med 300k ekstra), og bare byggelånet koster nesten 200 000 kr som du også må regne med (185k nøyaktig for oss).

De krevde også 25% egenkapital for tomta.

150 000 kr er absolutt ingenting. 

Anonymkode: 737dd...f57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Hvordan skal du klare å finansiere huset som skal bygges? Normalt må man ha et byggelån under oppføringsperioden, og det har grisehøy kostnad. Renta er høy siden det alltid vil være risiko for banken ved at huset aldri blir fullført, oppført med masse feil og mangler og entreprenør går konkurs. Så du vil trenge egenkapital for hele byggverket, inkludert tomtekjøp, før du starter. Du må faktisk også ha backup-kapital, siden prosjekter aldri blir fullført til angitt pris. 

Så å bygge hus er ingen smutthull i lovverket

Veldig riktig. Å bygge krever mye mer egenkapital enn å kjøpe, og fry er ekstremt mye mer buffer som regnes med i totalkostnaden som påvirker hvor stor egenkapital man trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan søke om startlån i kommunen. Får dere det så teller det som egenkapital overfor banken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akay skrev (11 minutter siden):

Dere kan søke om startlån i kommunen. Får dere det så teller det som egenkapital overfor banken

"Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som har behov en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

"Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier som har behov en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare."

Det er mange som får lån fra kommunene til egenkapital, og så får man lån i vanlig bank til resten. 

Anonymkode: d6d74...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er mange som får lån fra kommunene til egenkapital, og så får man lån i vanlig bank til resten. 

Anonymkode: d6d74...bbd

Dette sitatet er tatt ut ifra kriteriene for å søke startlån. Om TS oppfyller disse kravene eller ikke vet ingen av oss, men man kan trygt si at man ikke har råd til å kjøpe tomt eller bygge hus hvis man er så dårlig økonomisk stilt at man får innvilget startlån. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Kanskje litt sent svar nå, men jeg og kjæresten driver å bygger hus, hadde egenkapital til tomta så fikk vi byggelån av banken, man kan se på byggelån som kreditt frem til du flytter inn og da blir det omgjort til boliglån, man må ha 25% i egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...