Gå til innhold

Er to gjester inkludert barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Deterbaremeg skrev (3 timer siden):

Bare le du. Men regelen sørger i alle tilfeller for at det aldri blir flere samlet enn én husstand pluss to personer. Hadde regelen ikke vært der, kunne din familie dratt på besøk til en annen familie på seks personer. Da hadde dere blitt 12.

Det er jo morsomt da. Vi kan ha besteforeldrene på besøk hos oss, men kan ikke dra på besøk til dem :ler: Men det er helt greit. Vi steller i stand og ordner vi :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sylveon skrev (3 minutter siden):

Det er jo morsomt da. Vi kan ha besteforeldrene på besøk hos oss, men kan ikke dra på besøk til dem :ler: Men det er helt greit. Vi steller i stand og ordner vi :) 

Det er morsomt kun for folk som ikke skjønner alvor eller smittevern. 

• Liker 12
Gjest Lawyam
Skrevet

I går var nest høyeste smittetall og likevel forstår ikke folk alvoret. 

Skrevet
Lawyam skrev (1 minutt siden):

I går var nest høyeste smittetall og likevel forstår ikke folk alvoret. 

Ja, folk er stokk dumme. Kan vi være en eller tre og teller barn og jeg kan komme til bestemor men ikke hun til oss og det er jo komisk, haha. :roll: 

Hvor vanskelig er dette å forstå, egentlig?

• Liker 7
Skrevet
Rucula skrev (25 minutter siden):

Bor i viken ja. Men uansett kun en anbefaling, ikke et forbud. 

jeg møtter mine foreldre hele tiden, vi er nesten en kohort uansett. Så jeg føler ikke jeg tar noen risiko. De lever helt isolert og vi lever isolert.  

Så barna dine går ikke på skole eller i barnehage? Det er per definisjon langt unna å leve isolert.

• Liker 10
Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

Så barna dine går ikke på skole eller i barnehage? Det er per definisjon langt unna å leve isolert.

Et av barna går i bhg. 
det er lite smitte her jeg bor. Selv om det er viken

• Liker 1
Skrevet

Bruk hodet. Du lar ikke 4 åringen være hjemme alene, fordi du må ta med 1 åringen til bestemor feks. Enten drar dere alle 3, ellers så kan evt bestemor komme til dere.  Totalt blir dere samme antall mennesker uansett om hun kommer til familien på 3 eller dere 3 besøker hun. Bare som et eksempel. Det er ikke ulovlig å være flere enn 2 besøkene, det er bare ikke anbefalt. Uansett tenk selv!

Folk glemmer psykisk helse oppe i dette her ser det ut til. Det er veldig viktig for mennesker å ha sosial omgang fysisk. Det betyr ikke at man skal se alle og enhver nå, men å ha sin egen lille kohort som man møter fast tror jeg er viktig for det psykiske. 

Vi bor rett utenfor Oslo, men vi reiser selv om det ikke er anbefalt til en annen kommune ca hver 3 uke for å hilse på min familie. Spesielt er det veldig viktig for bestemoren min at vi tar turen. Hun mistet mannen sin for 2 år siden, og kan ikke bevege seg ut av huset. Ikke har hun noen form for smart Phone eller Internett heller. Hun sørger fortsatt og sliter psykisk nå både pga hun fortsatt sørger over mannen sin+ hun er på en måte innesperret i leiligheten sin. Det å treffe familien sin er et lite lyspunkt, i denne grå corona hverdagen. Hun har kanskje ikke lenge igjen heller. 

Livet handler om mer enn bare corona, så bruk heller hodet! 

• Liker 8
Gjest Lawyam
Skrevet

Personlig så sliter jeg helt klart mer med å forstå hvorfor og hvordan det kan slite mer psykisk på noen at de ikke får vært sosiale nok fremfor at de IKKE sliter psykisk ved tanken på å smitte noen f.t. Det henger ikke på greip.

Skrevet
Lawyam skrev (26 minutter siden):

Personlig så sliter jeg helt klart mer med å forstå hvorfor og hvordan det kan slite mer psykisk på noen at de ikke får vært sosiale nok fremfor at de IKKE sliter psykisk ved tanken på å smitte noen f.t. Det henger ikke på greip.

man smitter jo ingen som er redde for smitte, for man besøker (eller får besøk av) jo bare de som ønsker å ta risikoen. 

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (9 minutter siden):

man smitter jo ingen som er redde for smitte, for man besøker (eller får besøk av) jo bare de som ønsker å ta risikoen. 

Det kan ikke være mulig at folk etter et år med pandemi tror dette.  Jeg nekter å tro det. Ett år med pedagogikk om R-tall. Ett år. 

• Liker 5
Skrevet
Fabienne skrev (3 minutter siden):

Det kan ikke være mulig at folk etter et år med pandemi tror dette.  Jeg nekter å tro det. Ett år med pedagogikk om R-tall. Ett år. 

Fortell gjerne hvordan man smitter folk man ikke er i nærheten av. Jeg er ganske spent. Hvis man ikke drar på besøk til, eller er sammen med, noen som er ekstremt redd for smitte så kan man jo heller ikke smitte vedkommende. 

Den du siterer sier jo helt korrekt at ved besøk/sosial omgang så aksepterer alle parter den eventuelle smitterisikoen det medfører. 

• Liker 3
Skrevet
Fabienne skrev (6 minutter siden):

Nedlatende ekkel holdning. Rett og slett unødvendig.

• Liker 1
Skrevet
MiniMjau skrev (7 timer siden):

Og mener de de samme to i alle besøk, eller kan du besøke 2 andre en annen dag???

Kan være 2 nye en annen dag. Men bør begrenses til maks 10 i uka..

Gjest Lawyam
Skrevet
Rosa blomst skrev (3 timer siden):

Fortell gjerne hvordan man smitter folk man ikke er i nærheten av. Jeg er ganske spent. Hvis man ikke drar på besøk til, eller er sammen med, noen som er ekstremt redd for smitte så kan man jo heller ikke smitte vedkommende. 

Den du siterer sier jo helt korrekt at ved besøk/sosial omgang så aksepterer alle parter den eventuelle smitterisikoen det medfører. 

Aksepterer det fordi de ikke tror det rammer dem - men angrer kanskje etterpå?

Så siden dere 4 (eksempel) er enige om at det er greit å ta sjansen så stopper viruset fra å holde seg innad i 'gjengen' da, eller har du tenkt på at det går noen dager hvor dere ikke merker noe og kan smitte noen? Eller at dere utsetter testerne, sykepleiere, leger for dette hvis dere blir syke/smittet? Som igjen kan smitte pasienter, familier, osv? Plutselig - etter en uke eller to er det 300 personer syke bare fordi dere 4 måtte treffes og var enige om at det 'var greit'?

Skrevet
Pingvinboogie skrev (10 timer siden):

Vedrørende koronareglene.

Kan for eksempel et foreldrepar og ettåringen deres besøke besteforeldrene til barnet, eller må den ene forelderen holde seg hjemme? Og hva om man har to barn som skal besøke besteforeldre samtidig - kan ingen av foreldrene være med?

D er kun anbefaling og bor du i et område uten mye smitte så hadde jeg ikke brydd meg det der er bagateller ... 1-2 barn ekstra må være greit. Får uansett ikke noe bot da d ikke er påbud. Bruk sunn fornuft 

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet
Rucula skrev (9 timer siden):

Det var lov med 2 besøk.

Men de anbefaler ikke overnatting. :)

Skrevet
Lawyam skrev (3 timer siden):

Aksepterer det fordi de ikke tror det rammer dem - men angrer kanskje etterpå?

Så siden dere 4 (eksempel) er enige om at det er greit å ta sjansen så stopper viruset fra å holde seg innad i 'gjengen' da, eller har du tenkt på at det går noen dager hvor dere ikke merker noe og kan smitte noen? Eller at dere utsetter testerne, sykepleiere, leger for dette hvis dere blir syke/smittet? Som igjen kan smitte pasienter, familier, osv? Plutselig - etter en uke eller to er det 300 personer syke bare fordi dere 4 måtte treffes og var enige om at det 'var greit'?

Vi er ikke fire som besøker hverandre. Vi er fire i husstanden. Altså, vi bor fire sammen. Det betyr at vi ikke kan besøke en husstand bestående av to personer, men husstanden bestående av to personer kan komme på besøk til oss.

Summa summarum så er vi to husholdninger og seks enkeltpersoner uansett hvordan du vrir og vender på det. At den ene husstanden kan besøke den andre, men ikke omvendt virker da litt søkt.

Og igjen, ja begge familier tar samme "risiko". Og faktisk, for å bli smittet så må faktisk minst en av de som er til stedet faktisk ha viruset for at noen i det hele tatt skal kunne bli smittet videre.

For øvrig svarte du ikke på hvordan vi smitter de som isolerer seg helt og ikke mottar besøk, drar på besøk eller gjør noe annet sosialt.

Å prøve å legge skam på personer som føler regler og anbefalinger fordi man selv velter seg i sin egen fortreffelighet og mener at man selv sitter på den ultimate sannheten om at alle klarer seg uten sosial omgang "Bare litt til" er for øvrig en uting. 

• Liker 1
Gjest Lawyam
Skrevet
Rosa blomst skrev (4 minutter siden):

For øvrig svarte du ikke på hvordan vi smitter de som isolerer seg helt og ikke mottar besøk, drar på besøk eller gjør noe annet sosialt.

Det blir sikkert litt vanskelig, men det er vel kanskje en årsak til at folk må isolere seg da - når det finnes så mange som bare MÅ strekke grenser og snu og vri på anbefalinger som er gitt.

Du tror vel ikke at folk måtte ha isolert seg eller at tiltakene måtte vært så strenge som de nå er - og ikke minst at det nå vurderes å nekte besøk hvis det ikke hadde vært fordi enkelte ikke forstår bæret og kan tenke litt sjæl?

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

Vintermorgen, mod

Skrevet
Bente1234 skrev (6 timer siden):

D er kun anbefaling og bor du i et område uten mye smitte så hadde jeg ikke brydd meg det der er bagateller ... 1-2 barn ekstra må være greit. Får uansett ikke noe bot da d ikke er påbud. Bruk sunn fornuft 

2 personer er 2 personer uansett alder.

• Liker 3
  • Opprett ny...