Pingvinboogie Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Vedrørende koronareglene. Kan for eksempel et foreldrepar og ettåringen deres besøke besteforeldrene til barnet, eller må den ene forelderen holde seg hjemme? Og hva om man har to barn som skal besøke besteforeldre samtidig - kan ingen av foreldrene være med? 1
MiniMjau Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Og mener de de samme to i alle besøk, eller kan du besøke 2 andre en annen dag??? 1
Pingvinboogie Skrevet 23. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke er blitt presisert. Problemstillingen må jo gjelde minst halve Norge. 9
Sylveon Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Pingvinboogie skrev (16 minutter siden): Vedrørende koronareglene. Kan for eksempel et foreldrepar og ettåringen deres besøke besteforeldrene til barnet, eller må den ene forelderen holde seg hjemme? Og hva om man har to barn som skal besøke besteforeldre samtidig - kan ingen av foreldrene være med? Tenker du på pressekonferansen i dag? Det er kun en anbefaling, og ikke et påbud. Det kan være at det er strengere der du bor, men hvem vet? Vi har ledd litt av hele greia med kun to på besøk. Vi kan invitere et besteforeldrene/vennepar hjem til oss (Vi er 6 i husstanden) men kan ikke dra på besøk alle 6 noe sted. 22
Ctrl Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Pingvinboogie skrev (16 minutter siden): Vedrørende koronareglene. Kan for eksempel et foreldrepar og ettåringen deres besøke besteforeldrene til barnet, eller må den ene forelderen holde seg hjemme? Og hva om man har to barn som skal besøke besteforeldre samtidig - kan ingen av foreldrene være med? Minner om at dette er anbefalinger. Det er ingen krav. Fra NRK.no: "Vi anbefaler maks to gjester på besøk." https://www.nrk.no/norge/regjeringen-innforer-nasjonale-koronainnstramminger-1.15430205 Så med andre ord så kan dere alle reise på besøk til foreldre og besteforeldre. Men det er vel lagt opp til at folk skal bruke sunn fornuft, og herav at det ikke bør være flere enn dere på besøk samtidig. 5
Myre Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 To personer er jo to personer! Et barn blir jo ikke til en "person" i det det fyller 18 år! Ellers er det vel snakk om å bruke godt vett og møte så få som mulig uten at det går for mye ut over mental helse. Dette er min tolkning. 27
Pingvinboogie Skrevet 23. mars 2021 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2021 8 minutter siden, Sylveon said: Tenker du på pressekonferansen i dag? Det er kun en anbefaling, og ikke et påbud. Det kan være at det er strengere der du bor, men hvem vet? Vi har ledd litt av hele greia med kun to på besøk. Vi kan invitere et besteforeldrene/vennepar hjem til oss (Vi er 6 i husstanden) men kan ikke dra på besøk alle 6 noe sted. Ja, der sier du noe. Kanskje man skal "begrense smitten" ved å holde seg i hjemmet hvor det bor flest folk til daglig, selv om det blir akkurat de samme folkene 7 minutter siden, Ctrl said: Minner om at dette er anbefalinger. Det er ingen krav. Fra NRK.no: "Vi anbefaler maks to gjester på besøk." https://www.nrk.no/norge/regjeringen-innforer-nasjonale-koronainnstramminger-1.15430205 Så med andre ord så kan dere alle reise på besøk til foreldre og besteforeldre. Men det er vel lagt opp til at folk skal bruke sunn fornuft, og herav at det ikke bør være flere enn dere på besøk samtidig. Ja, jeg ser nå at det kun er en anbefaling 5 minutter siden, Myre said: To personer er jo to personer! Et barn blir jo ikke til en "person" i det det fyller 18 år! Ellers er det vel snakk om å bruke godt vett og møte så få som mulig uten at det går for mye ut over mental helse. Dette er min tolkning Ja, men jeg ser vel egentlig på det som usannsynlig at en ettåring drar med seg annen smitte enn foreldrene. 3
Deterbaremeg Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 Pingvinboogie skrev (45 minutter siden): Vedrørende koronareglene. Kan for eksempel et foreldrepar og ettåringen deres besøke besteforeldrene til barnet, eller må den ene forelderen holde seg hjemme? Og hva om man har to barn som skal besøke besteforeldre samtidig - kan ingen av foreldrene være med? To personer er to personer. Vanskeligere er det ikke. Vil du være med på dugnad eller vil du ødelegge for alle ved å lete etter smutthull? Det er mange av dem, men kun egoister benytter seg av dem. 19
Deterbaremeg Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Sylveon skrev (29 minutter siden): Tenker du på pressekonferansen i dag? Det er kun en anbefaling, og ikke et påbud. Det kan være at det er strengere der du bor, men hvem vet? Vi har ledd litt av hele greia med kun to på besøk. Vi kan invitere et besteforeldrene/vennepar hjem til oss (Vi er 6 i husstanden) men kan ikke dra på besøk alle 6 noe sted. Bare le du. Men regelen sørger i alle tilfeller for at det aldri blir flere samlet enn én husstand pluss to personer. Hadde regelen ikke vært der, kunne din familie dratt på besøk til en annen familie på seks personer. Da hadde dere blitt 12. Endret 23. mars 2021 av Deterbaremeg 12
Pingvinboogie Skrevet 23. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2021 2 hours ago, Deterbaremeg said: To personer er to personer. Vanskeligere er det ikke. Vil du være med på dugnad eller vil du ødelegge for alle ved å lete etter smutthull? Det er mange av dem, men kun egoister benytter seg av dem. Jeg har vært med på dugnad i over et år jeg, med både munnbind, avstand og få kontakter selv om det er null smitte her. Dugnadsbegrepet er så utbrukt nå at jeg blir småkvalm av ordet for å være helt ærlig. 15
Deterbaremeg Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 Pingvinboogie skrev (42 minutter siden): Jeg har vært med på dugnad i over et år jeg, med både munnbind, avstand og få kontakter selv om det er null smitte her. Dugnadsbegrepet er så utbrukt nå at jeg blir småkvalm av ordet for å være helt ærlig. Virker ikke sånn, slik som du kverulerer. 8
Chiubi Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 Bestemor kan besøke dere, men du kan ikke ta med deg fire unger og besøke bestemor. Maks to gjester i tillegg til husstanden. Og med en stor husstand, bør man begrense besøk ytterligere. 2
Blekkulfina Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 I Oslo og hele Viken skal man helst ikke ha eller motta besøk i det hele tatt, ifølge de regionale tiltakene som ble innført 16.mars 10
Rucula Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 Vi skulle egentlig på hytta (vi er 4 stk) å besøke mine foreldre... men nå må altså setningen omformuleres til at mine foreldre kommer og besøker min familie på hytta. Da er det plutselig lov 😂 sammme folka, samme hytta! God påske! 8
Deterbaremeg Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 Rucula skrev (1 minutt siden): Vi skulle egentlig på hytta (vi er 4 stk) å besøke mine foreldre... men nå må altså setningen omformuleres til at mine foreldre kommer og besøker min familie på hytta. Da er det plutselig lov 😂 sammme folka, samme hytta! God påske! Husstander skal vel ikke blandes på hytta? 11
Rucula Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 Deterbaremeg skrev (Akkurat nå): Husstander skal vel ikke blandes på hytta? Det var lov med 2 besøk. 1
Blekkulfina Skrevet 23. mars 2021 #17 Skrevet 23. mars 2021 Rucula skrev (2 minutter siden): Det var lov med 2 besøk. Ikke hvis du bor i Oslo/ Viken eller andre regioner med det strengeste tiltaksnivået og høy smitte. Da er alt av besøk og overnatting frarådet, også på hytta. 14
Rucula Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 Blekkulfina skrev (5 minutter siden): Ikke hvis du bor i Oslo/ Viken eller andre regioner med det strengeste tiltaksnivået og høy smitte. Da er alt av besøk og overnatting frarådet, også på hytta. Bor i viken ja. Men uansett kun en anbefaling, ikke et forbud. jeg møtter mine foreldre hele tiden, vi er nesten en kohort uansett. Så jeg føler ikke jeg tar noen risiko. De lever helt isolert og vi lever isolert. 2
Fabienne Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 I Oslo får man bot. Ja, halve landet sliter med å tolke reglene basert på egen situasjon. Da har man misset poenget. Det myndighetene sier - høyt og tydelig - er at man/alle skal holde seg hjemme og ikke treffe folk. Punktum. Det er hele poenget. At folk ikke klarer å 1) forstå dette og 2) ikke etterleve dette er helt uforståelig. Vil dere ha portforbud? 14
Gjest Lawyam Skrevet 23. mars 2021 #20 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor det hele tiden skal diskuteres hvor mange det går an å få lov å risikere å smitte? For det er det er det dere egentlig gjør når dere spør om det er lov å være sammen med x antall personer. Skal det være så vanskelig å slutte å tenke på seg selv hele tiden at spørsmålene folk stiller seg ikke heller burde omformuleres til hvordan kan jeg/vi unngå å smitte minst mulig mennesker og unngå å bli smittet selv (slik at jeg/vi heller ikke smitter andre og smitten sprer seg videre og videre og videre)? Er der virkelig verdt det? Hvor vanskelig er det å holde seg alene noen dager eller møtes ute heller en liten periode av livet? Endret 23. mars 2021 av Lawyam
Anbefalte innlegg