AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Den tilhørende vaskemaskinen i den leide leiligheten min er så bråkete at jeg må bruke ørepropper når jeg vasker. Jeg har ikke målt støyen i desibel, men jeg har jobbet i produksjonsmiljøer og vet at det punktet du må heve stemmen din for å snakke over støy (og det punktet hvor det kreves hørselsbeskyttelse) er omtrent 90 db. Har jeg lovlig støtte for å be leilighetsledelsen min om å gi meg et stillere apparat? Det er en eldre vaskemaskin. Anonymkode: 2010b...2de
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Det er naturligvis andre krav til hørselsvern mtp arbeidsmiljø. Du må strengt tatt ikke bruke vaskemaskinen om du synes den støyer for mye. Selvsagt kan du ta dette opp med utleier, men tviler på at du har noen lov å vise til. Anonymkode: 288c1...74d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er naturligvis andre krav til hørselsvern mtp arbeidsmiljø. Du må strengt tatt ikke bruke vaskemaskinen om du synes den støyer for mye. Selvsagt kan du ta dette opp med utleier, men tviler på at du har noen lov å vise til. Anonymkode: 288c1...74d Hvis det står i leiekontrakten at leieobjektet kommer med vaskemaskin har utleier plikt til å levere vaskemaskin etter kontrakt. Spørsmålet er om støynivået fra maskinen kan anses som en mangel ved tingen som hører med til leieobjektet. Leier man en bil hører bremser med. Og selv om bremsene ikke er eksplisitt omtalt i leiekontrakten, kan de ikke være utslitte. Bremsene må være i en tilstand som gjør de brukbare. Utleier har plikt til å levere fungerende bremser. Utleier etter kontrakt plikt til å bytte den ut med en brukbar en dersom den er defekt. Støynivå kan anses å gjøre den defekt. Støynivået må avgjøres etter en objektiv vurdering av blant annet hva som anses som bransjestandard, i hvilken grad støyen gjør leiligheten helsefarlig og i hvilken grad den forstyrrer naboer. Det finnes apper til mobil som måler db-nivå. De er ikke nøyaktige, men kan gi en pekepinn som avgjør om du bør gjøre nærmere undersøkelser. Blant annet hente inn ekstern ekspert på vaksemaskiner, høre med naboer og sjekke hva forurensingstilsynet mener er helseskadelig støynivå. Men det beste er selvsagt å forsøke å komme til enighet med utleier om å skifte den ut. Vaksemaskiner varer ikke evig. Utleiere må påregne å bytte ut sånne ting med jevne mellomrom. Anonymkode: d33f3...55f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Oppholder du deg i samme rom som vaskemaskinen? Anonymkode: d65c9...535 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Kan du ikke bare justere bittelitt på beina til vaskemaskinen? Den bråker antakeligvis fordi den ikke står i vater. Bråker den hele tiden eller bare mens den sentrifugerer? Anonymkode: e036d...56e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå