Vera Skrevet 24. mars 2021 #161 Skrevet 24. mars 2021 Har noen tatt ansvar og forklart Erna de nye anbefalingene? 7
Venno Skrevet 24. mars 2021 #162 Skrevet 24. mars 2021 Der røyk våre planer for påsken...med maks 2 på besøk så kan ikke vi besøke noen, så da blir hjemmepåske i år også da! Går fint det altså... Lite smitte her vi bor så føles litt urettferdig at hele landet skal stenge ned for å begrense den sosiale omgangen til østlendingen.... 4
clyde Skrevet 24. mars 2021 #163 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Venno skrev (4 minutter siden): Der røyk våre planer for påsken...med maks 2 på besøk så kan ikke vi besøke noen, så da blir hjemmepåske i år også da! Går fint det altså... Lite smitte her vi bor så føles litt urettferdig at hele landet skal stenge ned for å begrense den sosiale omgangen til østlendingen.... Tror ikke du bare skal skylde på østlendinger, 40 000 mennesker har planlagt å reise utenlands i påsken - det er disse folka du skal være oppgitt (aller helst forbanna på) over. At folk drasser med seg muterte virus fra utlandet er grunnen til at vi sitter i denne dritten. Endret 24. mars 2021 av clyde Læif 3
Tunique Skrevet 24. mars 2021 #164 Skrevet 24. mars 2021 SagaP skrev (8 timer siden): Hvordan i huleste klarte man å håndtere nesten 5000 innlagte influensapasienter i løpet av et halvt år 2017/2018? Flere av dem på intensiv. https://sykepleien.no/2018/04/influensasesongen-har-vaert-uvanlig-lang Hysj! Nå er det bare corona som gjelder. Alt annet blir irrelevant 6
little fairy Skrevet 24. mars 2021 #165 Skrevet 24. mars 2021 Mrs. Random Nick skrev (14 timer siden): HUSK AT DET ER INGEN MENNESKERETTIGHET Å VÆRE PÅ HYTTA!!!!!!! Forstår ikke hvorfor folk klager på "hyttefolket". Er deremisunnelog siden de har et sted å reise til? Får litt stueforandring? Det spiller da ingen rolle om en familie på 5 er hjemme sammen eller på hytten så lenge de handler i egen kommune og unngår folkemengder. Mange vil komme seg litt vekk og må også se til hytten av og til. Man kan fint gå tur, stå på langrenn og gjøre aktiviteter innendørs uten å treffe mange andre. 8
cppdude Skrevet 24. mars 2021 #166 Skrevet 24. mars 2021 10 hours ago, Vepsen said: Poenget er at om ikke tiltakene settes inn og deretter etterleves, vil du få viruset på besøk før du aner. Og innen da er sykehus og intensivavdelinger kollapset forlengst. Mulig tiltakene ikke føles så bortkastet nå? Du må forstå at en by er ikke en by, og et tettsted er ikke et tettsted. Noen byer og tettsteder i Norge har ekstremt få innbyggere, og bor så spredt at det er helt klin umulig å sammenligne de med andre steder, som har langt høyere folketetthet. Og før noen begynner med "mEn åLeSuNd og HaRstaD!!!1!" - dette er byer med 20000-50000 innbyggere, institusjoner for høyere utdanning, og naturligvis mye gjennomreise. En kan ikke sammenligne disse med f. eks små byer i kysten av Finnmark. Poenget er at dette er ting som burde håndteres på lokalt nivå. Et tettsted med 1000 innbyggere som aldri har hatt smitte, burde få se an sitasjonen selv - det er umulig å sammenlignet et slikt sted med en by på 500000, 50000, eller 5000 innbyggere. 4
13579 Skrevet 24. mars 2021 #167 Skrevet 24. mars 2021 Peonjenta skrev (9 timer siden): Tenker du man skal ha dobbelt munnbind på seg 24/7 i sitt eget hjem om man bor alene også??? Nei vent, det gjør du jo selvsagt... Det enkleste og mest oversiktlige er dersom loven gjelder alle, i alle situasjoner. Aleneboende kan dessuten oppleve at noen uventet ringer på døren, eller man kan bli smittet via gjenstander som tidligere har vært i kontakt med en smittet. Munnbindskravet bør derfor også omfatte disse. 2
Klink Skrevet 24. mars 2021 #168 Skrevet 24. mars 2021 Ser ut til at svømmehallen her jeg bor holder åpent framover ? 🤷♀️
Salmonella Skrevet 24. mars 2021 #169 Skrevet 24. mars 2021 Ubiquiti skrev (1 time siden): Du har rett. Vi får heller vente til de har 200 per dag, og så innføre tiltak øh unnskyld jeg mener anbefalinger. Please please please vær hjemme. De ventet ikke til de hadde 200 smittede sist gang det var utbrudd i trondheim heller med å igangsette tiltak og anbefalinger så det der er tull. Jeg er helt for både tiltak og anbefalinger når det trengs. At næringslivet og folk (som blir permittert og/eller isolert) skal svi når det er null smitte er for meg en gåte. 3
Salmonella Skrevet 24. mars 2021 #170 Skrevet 24. mars 2021 Ubiquiti skrev (1 time siden): Du har rett. Vi får heller vente til de har 200 per dag, og så innføre tiltak øh unnskyld jeg mener anbefalinger. Please please please vær hjemme. De ventet ikke til de hadde 200 smittede sist gang det var utbrudd i trondheim heller med å igangsette tiltak og anbefalinger så det der er tull. Jeg er helt for både tiltak og anbefalinger når det trengs. At næringslivet og folk (som blir permittert og/eller isolert) skal svi når det er null smitte er for meg en gåte. 3
13579 Skrevet 24. mars 2021 #171 Skrevet 24. mars 2021 Salmonella skrev (3 minutter siden): De ventet ikke til de hadde 200 smittede sist gang det var utbrudd i trondheim heller med å igangsette tiltak og anbefalinger så det der er tull. Jeg er helt for både tiltak og anbefalinger når det trengs. At næringslivet og folk (som blir permittert og/eller isolert) skal svi når det er null smitte er for meg en gåte. Det mest effektive er innføre tiltak som kan hindre en uheldig utvikling, bedre føre var.... Det er derfor nødvendig å innføre tiltakene alle steder, og de bør aldri oppheves etter som faren vil alltid være til stede. Det bør dessuten kreves vesentlig strengere regler enn det en nå har vedtatt.
Blekkulfina Skrevet 24. mars 2021 #172 Skrevet 24. mars 2021 clyde skrev (10 timer siden): Beklageligvis? Hvem skal betale for at foreldre ikke kan jobbe fordi de må være hjemme med små barn? Har du tenkt til å punge ut av din egen lomme kanskje? Eller mener du at folk uten barn og folk med store barn skal dra hele lasset? Kanskje piske gamlingene tilbake i arbeid? For noen må jo holde arbeidsplassene i gang. Folk med samfunnskritiske jobber får jo fortsatt ha barna sine i skole/ barnehage, og det gjelder også hvis bare én av foreldrene har en slik jobb. Ergo vil en stor andel av foreldrene fortsatt kunne ha barnet sitt i barnehagen, og de resterende får ta ekstra omsorgsdager og jobbe på skift. Her har regjeringen selvsagt et ansvar for at antall omsorgsdager økes etter behov og tiltakenes varighet. Vi klarte det i flere uker i fjor vår, så jeg tror vi kunne klart det helt fint et par uker i år også. 4
Blekkulfina Skrevet 24. mars 2021 #173 Skrevet 24. mars 2021 Dette er altså prisen som må betales når regjeringen med FHI i spissen, har som uttalt mål å holde skoler og barnehager oppe, koste hva det koste vil. Denne kronikken belyser dette på en fin måte; Vi får håpe FHI har rett. Om vi får ned mutantsmitten nå, vil Norge i tilfelle bli det første landet som klarer det uten å stenge skolene. Og det ville vært flott. For barn lider mer under dette enn det folk med hytte og Tesla klarer å forestille seg. Så er spørsmålet - som alltid - om dette holder. Det at regjeringen innfører enda flere tiltak nå, betyr at de vurderer at det ikke holder. Men kanskje ville en kikkhullsoperasjon vært bedre enn dobbel bypass? For den seigpiningen vi driver med, der vi spreller i tre uker, ender ofte med at tiltakene til slutt likevel blir innført. Og i og med utsettelsene og veksten i smitte, tar det enda lenger tid å få kontroll igjen. Det som har skjedd denne gangen er at regjerings-nervene er kommet i helspenn trigget av de verste smittetallene Norge har sett. Det er veldig forståelig. For ennå er det for tidlig å si om de tiltakene Oslo innførte i forrige uke er nok. Dermed stenger regjeringen kroa i Verdal’n for å få ned smitten blant barn og unge på Østlandet. Alt er mutanten sin skyld, så klart. Men det er ikke helt opplagt at vi måtte komme hit. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zgx445/det-store-nederlaget 3
Klappe Skrevet 24. mars 2021 #174 Skrevet 24. mars 2021 Smeltemann skrev (12 timer siden): Ingen nekter deg å jogge eller gå på ski. Har ikke sett snø på flere år her jeg bor 😅 jeg vet ingen nekter meg å jogge😅 men vi diskuterer tiltak her inne, hvis du vil starte en egen tråd om hvor teit det er med treningssenter er det bare å gjøre det🤣 4
Gjest Smeltemann Skrevet 24. mars 2021 #175 Skrevet 24. mars 2021 Klappe skrev (Akkurat nå): Har ikke sett snø på flere år her jeg bor 😅 jeg vet ingen nekter meg å jogge😅 men vi diskuterer tiltak her inne, hvis du vil starte en egen tråd om hvor teit det er med treningssenter er det bare å gjøre det🤣 Det var et alternativ til treningssenter, jeg har et i kjelleren så jeg er selvhjulpen.
Klappe Skrevet 24. mars 2021 #176 Skrevet 24. mars 2021 Peonjenta skrev (14 timer siden): De er stengt for allmenheten. Nei de er ikke det. Alle kan trene på treningssenter i sin kommune
Klappe Skrevet 24. mars 2021 #177 Skrevet 24. mars 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Det var et alternativ til treningssenter, jeg har et i kjelleren så jeg er selvhjulpen. Ja jeg vet om at det finnes alternativer. 🤷♀️
Blekkulfina Skrevet 24. mars 2021 #178 Skrevet 24. mars 2021 Salmonella skrev (4 timer siden): Problemet er at regjeringen skal fatte nasjonale tiltak når f.eks trondheim kommune har vist at de selv klarer å ta egne, kjappe vurderinger av tiltak ved behov. Det er det som irriterer meg. Det og det at næringslivet vil blø. Skulle likt å sett at det motsatte hadde skjedd uten en eneste lyd; at Oslo stengte ned pga mye smitte annen plass i landet. Hadde ALDRI skjedd. Trondheim ligger da vitterlig ikke isolert fra resten av landet, med høye ugjennomtrengelige bymurer? Så lenge folk får reise fritt innenlands er dette en nødvendig konsekvens, nå med svært høye nasjonale smittetall og økt reising i påsken. Et strengt innreise/ utreiseforbud mellom regionene ville sikkert ikke blitt så godt mottatt det heller, verken av privatpersoner eller næringsliv... 3
Gjest Vintermorgen Skrevet 24. mars 2021 #179 Skrevet 24. mars 2021 Ryddet for brukerangrep, personangrep, oppfordring til brudd på norsk lov og svar til dette. Vintermorgen, mod
Gjest Lasox Skrevet 24. mars 2021 #180 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Aliquis skrev (13 timer siden): Morsomt å se hvor sutrete folk blir av å nærme seg tiltakene folk i Oslo har levd med i snart et halvt år. Ikke rart at folk blir sutrete med tanke på at det er flere kommuner ikke har noen smitte i det hele tatt, men må allikevel leve like strengt som i Oslo? Min kommune inkludert. Vi hadde de mest ekstreme tiltakene ved juletidene når mange av de andre i landet ikke trengte det og vi fikk slått hardt ned på smitten da. Fikk ikke lov til å feire jul sammen med familiene våre. Siden den gang så har vi bare hatt 8 smittede totalt i en storby. Så kan godt forstå at folk reagerer på at man blir straffet for å ha lav smittede og bli belønnet for å ha høy smittede. Da får man plutselig flere vaksiner, mens vi må allikevel basicly stenge til tross for nesten ingen smittede, og får samtidig færre vaksiner fordi vi har lav smittede. Make sense? No! Endret 24. mars 2021 av Lasox
Fremhevede innlegg